vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:26

Wij hebben de bak heel vaak gesleept enzo, nu kunnen we weer stappen en draven, maar ze hebben erg lang stil gestaan (nou, ja, in de stal heen en weer gestapt )
De waterleiding sluiten we af, en we brengen de paarden dan zeker 4 A 5 X LAUW water en doen dat dan ook in hun voer bak, hun biks enzo krijgen ze dan in een emmer op de grond.
Wij hebben een pensionstal van 6 paarden.

shadowflower

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:52

Bij mij in zeeland is het ook weer goed te doen. Bijna alle wegen zijn begaanbaar. Dooi is al flink ingezet. van 20 cm naar nu nog maar 1 a 2 cm. Op sommige plekken iets meer en andere plekken iets minder. De bak is helaas nog niet te rijden maar ze staan overdag op stal met de paddocks dr aan vast zeg maar dus ze kunnen tenminste heen en weer lopen.
Al moet ik zeggen dat ik ze vandaag op de bak heb gezet tijdens het uitmesten en dat ze ineens wel heeeeeel snel konden lopen en heeeeeel hoog konden bokken. Dodo had een klein wondje aan zijn been maar goed. als dat het ergste is......

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:20

Volgens mij is de sneeuw eind november ergens gekomen, maar daarvoor zaten we volgens mij al 1 of 2 weken met vorst.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:48

tine10 schreef:
Volgens mij is de sneeuw eind november ergens gekomen, maar daarvoor zaten we volgens mij al 1 of 2 weken met vorst.

Klopt helaas. In 2010 heb ik van eind maart t/m begin november kunnen rijden. De rest was ellende. :j Dit jaar begon met een flinke koude periode en daarmee eindigen we ook.

Conclusie: Dit jaar hebben we 7.5 maand kunnen rijden, de rest was vooral het verzorgen en bekommeren. {x)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:49

bij ons is nu het bovenlaagje van de bak ontdooit, net voor de vorst hebben we hem nog helemaal mooi gevlakt....wat denken jullie?
zou ik voorzichtig kunnen longeren of zou het risico nog te groot zijn?
(wil zo graag weer iets kunnen doen!)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:07

rachel_j schreef:
bij ons is nu het bovenlaagje van de bak ontdooit, net voor de vorst hebben we hem nog helemaal mooi gevlakt....wat denken jullie?

ik zou in zo een geval nog niet longeren,de onderlaag is te hard en glad,als ie dan een sprint of jihaa geeft glijdt ie uit. ik zou er lekker op gaan zitten en flink stappen en gecontroleerd drafje proberen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:25

Hier ligt nog een laag sneeuw in de bak, dus heb vanmorgen met mijn paard 10 minuten in de bak gewandeld. Vanmiddag wil ik met pony weer gaan sleeen in de bak.

Op je vraag of je kunt longeren: probeer eerst eens te laten stappen en kijk hoe je paard zich redt. Paarden weten over het algemeen heel goed wat kan.

In stap (met een uitrijdeken erop), kun je aan de longe ook veel oefeningen doen. Worden zijn spieren toch lekker soepel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:33

rachel_j schreef:

Met zo'n ondergrond heb ik gisteren ook gelongeerd. Ik heb zand liggen als ondergrond, en dat is niet snel glad.

Hier is het btw volop dooi *\o/*
De bak ligt er wel erbarmelijk bij, 1 grote modderpoel.
Maar vandaag gaan we vrijspringen :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:51

tine10 schreef:

Op 29 november viel de eerste lading

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:00

rachel_j schreef:

Ik zou eerder losgooien als longeren, aan de longe en erop heb je kans dat je het evenwicht verstoord, als dat goed gaat kan je altijd nog even longeren.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:02

Ik heb de dag van mijn leven gehad! De sneeuw is hier nog maar 15 cm dik, ipv. 40 cm! Dus lekker rustig gestapt in de buitenbak,klein drafje op de lange zijde.
Ik zag ook een meisje met een Fries buiten rijden, maar die had haar handen er toch vol aan! Dus ben ik lekker in de bak gebleven, ik ben toch al niet zo'n held buiten.

Paardje vond het lekker maar zweette wel na 20 minuutjes stappen. Maar ja, door de sneeuw is ook zwaar natuurlijk. Maar de beentjes zijn weer los. En ik heb er weer eens op gezeten. Het ritme van de stap gevoeld. Een paardenmond die met de lange teugel het bit aanneemt. Super!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:36

Nou ik durf dat echt niet hoor rijden in de sneeuw! Ten eerste is mijn paard daar een te groot heethoofd voor en ten tweede kan ik en mijn paard niet zien wat er onder die sneeuw ligt!
Hier nog steeds vorst.. Kan op sommige stukken van het erf zelf niet eens normaal lopen!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:13

Vanmiddag weer gesleed met pony. Hier nog steeds vorst.

Afbeelding

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:27

Oh, wat schattig! En alle drie met die cap! Dat is wel echt: Veiligheid Boven Alles!
Waarom is er geen smiley met een cap?
Hier vette dooi, ik dacht dat het overal dooide.

Mijn paardje noemen ze niet voor niks Slowy Bowy, hij blijft altijd rustig- behalve de vorige keer dan, maar ja, dat was ook stom van me. :o

Moes: hier kun je verders ook niet lopen hoor. maar er is een smal paarje naar de weilanden en dppr de sneeuw kun je naar d buitenbak. De rest is gewoon een smeltende schaatsbaan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:31

HIer kun je buiten ook overal schaatsen. Alleen ons erf is goed begaanbaar omdat we dat steeds sneeuw- en ijsvrij hebben gemaakt. Was wel een k$%^klus, maar nu hebben we er flink profijt van.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:48

Zo stonden die van ons gister heerlijk in het zonnetje :D
Afbeelding

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:31

Waardeloos.....had die van mij last van gasophoping vanmorgen. Had zijn brok op, heeft een half uur buiten flink lopen schranzen van het hooi en is toen bij de drinkbak gaan staan (water genoeg) waar hij om de 5 min een brok sneeuw nam om te eten. Ook liep hij steeds naar mijn stalgenootje te hinniken, wat ie anders nooit doet. Binnen gezet en hij at gewoon wat hooi en stond rustig stil. Toch de DA gebeld omdat hij zich in onze ogen toch anders als anders toonde met zijn gehinnik en sneeuw eten waarbij het hooi buiten links werd gelaten. Had dus gasophoping. DA vroeg of we kuil voerden, maar we hebben 2e snede hooi. DA vond het ook heel mooi hooi en vond het allemaal toch vreemd. Twee spuiten en rantsoen. Beest stikte net weer van de honger. Mocht 1 dikke plak hooi in 3 voerbeurten geven vandaag, 's middags, eind vd middag en nu vanavond. Morgen maar weer langzaam opbouwen.

Ik vind sneeuw en ijs geweldig maar voor de beesten vind ik het echt niks. :n

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:34

Bravura ik hoop dat het snel beter gaat me je paardje.
ik heb vandaag niks gedaan met de paarden ze alleen allemaal gepoetst.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:03

Ajajaj Bravura, dat is inderdaad geen goed nieuws. Ik hoop dat het gauw weer beter gaat. :(:)
Wij zitten wel allemaal te klagen,maar voor de paarden is het inderdaad ook niet leuk als ze er ziek van worden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:20

tine10 schreef:

Afbeelding

Jeetje is dat zoet zeg! <3

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:26

knollentuin schreef:
rachel_j schreef:

ik zou in zo een geval nog niet longeren,de onderlaag is te hard en glad,als ie dan een sprint of jihaa geeft glijdt ie uit. ik zou er lekker op gaan zitten en flink stappen en gecontroleerd drafje proberen

Vandaag heb ik ook gelongeerd in onze sneeuwbak, eerst rondgestapt om even te kijken wat voor een grip ze had, zag er goed uit. Toen over 1 kant stappen en drafje, geen probleem. Ze was toen warm en over de andere kant wilde ze alleen nog maar flink draven en op 1 stuk gleed ze toch de hele tijd weg (was wel typisch want op hetzelfde stuk over de andere kant gleed ze daar helemaal niet? Zal wel met andere balans te maken hebben...) Dus de ondergrond was helaas toch te ijzig. Ze is normaal superbraaf maar erop klimmen doe ik toch pas nadat de vorst uit de grond is, je merkt gewoon dat ze zo'n zin heeft om de benen te strekken en heb geen zin om onderuit te gaan met peerd bovenop.
Vanavond met de honden uitlaten zag ik overal water liggen, de dooi begint toch echt door te zetten nu zelfs snachts een goed teken, er ligt hier toch nog best veel sneeuw duurt zo lang voordat het weg is {x)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:57

Ik heb vorige week ook gewoon gereden in onze bak met sneeuw. Daaronder was de grond vlak (had net gesleept) en ontdooid. Ging prima, maar ja kan niet veel meer dan stap en draf. Moet wel zeggen dat de 1 sneeuwbeslag heeft en de ander blote voeten.

Hier dooit het nu pas, k ben benieuwd of de sneeuw eindelijk weggaat en ik thuis weer wat kan, en meer dan alleen longeren. 3x in de week naar de manege met 2 paarden ben ik wel zat :(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:14

Fransje_70 schreef:
tine10 schreef:

Afbeelding

Jeetje is dat zoet zeg! <3

Ik ben dan ook heel blij met ponybeest!!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:10

ik heb gisteren gewapend met een deken een stapritje langs de weg gemaakt.
had mijn handen er wel vol aan want pony was nogal hyperactief... :P

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:11

gisteren is mn vriendin naar het bos geweest, en het was volgens haar goed te doen in stap en een beschaafd drafje.
wij hebben dus met de staleigenaar afgesproken om vanmiddag een bosritje te gaan maken, ons laatste ritje van het jaar......
hij rijdt met de recreatiewagen met mijn man en kindjes, en ikke te paard erachteraan.
enige waar ik tegenop zie is het stukje weg naar het bos toe, maar kan daar door de berm heen dus doe dat dan maar, en als ik het niet bekwaam vind dan stap ik gewoon af.(en dan niet alleen bij gladheid,maar ook als paardlief te druk is, wil geen ongelukken!)