Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:09

Mara die had het gistere erg warm onder haar deken. Ze kwam er nat onder vandaan. Nu heeft ze haar deken wel op omdat het vannacht super mistig was en ik pas om 10 uur klaar was met rijden. Ze heeft tot 11 uur op stal gestaan, maar ze was nogsteeds zeike nat... Ik heb de deken dus wel weer op gedaan (0 grams regendeken) Ik vind het nu eigenlijk te warem voor een deken, maar ik ga haar morgen of overmorgen scheren, dus als ze dan helemaal smerig is, is dat ook niet handig...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:09

TolineS schreef:
mijn dame mag de aankomende 3 dagen dekenloos. Dag en nacht. Ze stond onder een 0 grams deken. Maar het wordt weer warm een paar dagen.

Mijn meneertje ook :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:12

Vandaag is bij die van mij de deken eerst ook weer af. Vanacht gaat hij wel weer op trouwens. Morgen zie ik het wel wat voor temp. het word, als het te warm word gaat hij weer af.
Ze staat dag en nacht nog buiten dus daarom krijgt ze hem snachts gewoon weer op

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:14

Wat doen jullie trouwens als je in de regen rijdt en je komt met een nat paard op stal? Gewoon deken op?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:14

Nee, laten drogen en vragen of iemand (als ze droog is) de deken er op wilt gooien.

Staat ze op de tocht dan met een zweetdeken, staat ze niet op de toch dan zonder deken laten drogen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:15

Fleece op. Brok geven, laten drogen. Daarna regendeken op en naar buiten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:15

heel Ned zit boven de 21 gr
dan doe je toch geen regenjas aan :n

@Peelie

ik denk dat jouw paard het bloed heet heeft onder de deken
met het zonnetje en deze temp is ze zo droog buiten

bij mij in de tuin is het gewoon TE warm om in te zitten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:16

Kan ik toch wel een paar uur wachten tot hij droog is met zijn zweetdeken op. :o

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:16

Mijn paard is net geschoren en die heeft zelfs geen deken op nu!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:17

Wendel schreef:
Fleece op. Brok geven, laten drogen. Daarna regendeken op en naar buiten

Waarom een fleece op?
Een paard droogt langzamer op met een zweet/fleecedeken dan zonder. Staat hij niet op de toch dan is zo'n deken niet nodig.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:17

Ik laat m opdrogen zonder fleecedeken (gaat veel sneller dan mét..) en als ik klaar ben met voeren, klusjes en afsluiten gooi ik zn deken op. In de winter heb ik een Bucas, bij die deken maakt het niet zo uit ivm speciale binnenstof.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:20

Omdat hij dus op stal wel op de tocht staat als de wind op de deur staat. We hebben een vrij open stal. Bovenin open en aan beide kanten de deur open. Een schuifdeur staat dag en nacht open en als de wind er op staat, staat ze op de tocht. Dus ja dan wel een fleece op.
Bij echt een in en in nat paard wissel ik na een uur ook wel eens van deken. Heb meerdere van fleece en wol. Je ziet de druppels er wel op komen. Heb een oud paard die ik niet graag laat verkleumen. Werkt zo op haar spieren

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:22

TolineS schreef:
mijn dame mag de aankomende 3 dagen dekenloos. Dag en nacht. Ze stond onder een 0 grams deken. Maar het wordt weer warm een paar dagen.

Staat die van jou ook nog snachts buiten? Ik denk dat ik hem komende nacht ook af laat (afgelopen nacht wel op gehad), vanochtend om 8 uur was ze al warm aan het worden onder de deken en eigenlijk heb ik hem alleen op vanwege regen.

Opdrogen zonder deken doe ik idd ook altijd! ALs ze zeikes nat is van de regen en warm van het werk leg ik nog wel eens een dekentje op, maar dan maar voor de helft (achterhand) anders koelt ze te snel af. Maar gewoon zweten van het werk stap ik even aan de hand zonder zadel nog uit tot ze op temp is, en nat is dan niet erg.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:23

mirgino schreef:
heel Ned zit boven de 21 gr
dan doe je toch geen regenjas aan :n

@Peelie

ik denk dat jouw paard het bloed heet heeft onder de deken
met het zonnetje en deze temp is ze zo droog buiten

bij mij in de tuin is het gewoon TE warm om in te zitten.

Ja, dat denk ik ook, daarom word ze ook in deze dagen geschoren.

maar het probleem is een beetje dat ik haar schoon wil houden voor het scheren, omdat ze voor geen meter meer droogt met bijf wassen of zweten. en de grond hier heel kleiig is, dat krijg ik er dus met geen mogenlijkheid meer uit zonder te wassen...

een zomerdekentje heb ik niet, dat is luchiog en blijft ze toch schoon...

Misschien dat een stalgenooter er een heeft, even vragen :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:28

heeft de jouwe al zoveel haar?
mijn paard staat op veengrond met klei gemengd en ziet er s`avonds niet uit ,maar ff rossen en hij is weer schoon gelukkig :D
en er komen dan gelijk veel haren mee, hij is nu aan het verharen
ik hoop tot zeker okt geen deken op te doen,even de temp afwachten en het weer
met veel regen gaat hij overdag op
mijn box is met groot luik wat altijd open staat en de wind staat daar vaak op en de dakramen staan altijd open
gelukkig[ ff afkloppen ] nooit ziek geweest van de wind in de stal
onze boxen zijn in de plantenkas gemaakt,waar tot bedtijd de grote deuren tegenover elkaar open staan

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:34

de mijne heeft al echt zo veel haar ja... Met annsingelen zitten de haren al tussen de singelgespen en de stoten (heel vervelend voor haar, want het doet haar pijn). Na het rijden blijft ze ook rustig 3 uur nat.. Nar een kartiertje zweet ze niet meer, maar het droog raken is echt een drama...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:31

mijn ponys drogen sneller met een fleece op dan zonder, mn fleece trekt het vocht eruit en gooit het bovenop de deken zelf, dek nat, pony droog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:40

dat werkt bij de mijne dus al nieteens meer... er gaat wel een hoop vocht uit, maar als ik haar op die manier droog wil krijgen, dan ben ik 5 dekens verder :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:12

marieminime schreef:
mijn ponys drogen sneller met een fleece op dan zonder, mn fleece trekt het vocht eruit en gooit het bovenop de deken zelf, dek nat, pony droog

Dat is dus echt onzin. Vochtige oppervlakten zoals een vacht drogen op doordat het vocht in de vacht verdampt aan de lucht. Als je er nog een fleece overheen gooit moet het vocht eerst in de fleece, en dan pas weer verdampen. In de tijd dat het vocht dat in de fleece is getrokken nog niet verdampt is kan er niet meer vocht opgenomen worden. Je bent dus (bij een beetje vocht in de vacht) of evensnel of langzamer (als de vacht goed vochtig is) dan zonder fleece.
Je bent dus sneller zonder fleece. Als je pony op de toch/in de wind staat kun je hem beter wel een fleece doen zodat hij niet te snel droogt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:24

vanmorgen zijn de dekens eraf gegaan bij ons op stal, vanavond heb ik ze er weer opgelegd, als het morgen weer zo warm is gaan ze er weer af...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:50

marieminime schreef:

Dat is absoluut niet bij mij het geval, niet bij de mega beren en niet bij de mietjes wintervachten. Bij allen krijg ik, ook na goed uitstappen en op temperatuur zijn, een gigantisch warm en nazwetend paard die enorm langzaam opdroogt. Ja, de deken is zeiknat, maar vanwege warmte en weer gaan nazweten paard ook. Uitstappen en dan weg zetten is een stuk beter, al zet ik ze niet in de wind of regen als ze nat van het zweet zijn.

Ik heb die van mij in haar blootje gelaten voor de nacht, morgen blijft ze ook bloot ondanks de buien, het wordt wel redelijk warm. Paard neemt het er van, die heeft volgens mij vandaag wel 100 modderbadjes genomen :))

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:57

ik heb toch besloten de mijne vannacht buiten te zetten zonder dek... Het word hier mogen rond de 25 graden, dat is gewoon echt te warm... Als ze zichzelf echt heel smeerig heeft gemaakt voor het scheren, moet ik maar wat harder poetsen...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:34

Ik heb morgenochtend les, hoop dat peerdlief zich niet al te vies maakt nu zonder deken :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:59

Ik vind het snachts toch behoorlijk fris. Snachts een deken op (200 gr) en smorgens de 0 grams en eventueel net als gister smiddags weer naakt :(:)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:02

Haha, het is toch nog echt veel te warm voor dekens. Ook 's nachts, gisterenavond om 22.00 uur was het nog 19 graden....