welke verdoving om te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berendje

Re: welke verdoving om te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:43

Nagelbijten / Gniffelen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:09

Sjolvir, heb je een foto van je Fjord geschoren?
Bij mijn Haf laat ik de benen ook zitten denk. Evenals (deel van het) hoofd.
Ik heb bij mijn vorige pony wel slechte ervaringen met een deel laten zitten. Die was in december geschoren. En in mei zag je nog verschil tussen wel/niet geschoren.
Daar heeft de Haf geen last van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:49

@Dyonne, je hebt pm met 3 foto's
1 midzomer.
1 net 2 dagen ervoor geschoren.
1 maand geleden geschoren.

Bij de mijne zie je er zomers niets meer van.
Is echter wereldkampioen haren maken!

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:26

nou het scheren is gelukt hoor Haha! ja mijn paard is wel drachtig dus mochten haar idd ook niet verdoven maar hebben het eerst met praam geprobeert raakte ze helemaal over de .... toen hebben we dr half geschoren op stal neergezet en eerst mijn andere merrie gedaan die was egt mega braaf voor de eerste keer Haha! toen die klaar was me andere merrie weer gepakt kruiwagen kuil voor dr neus gezet en verder geschoren Haha! mijn merrie doet alles voor eten .. alleen dr hoofd hebben we met praam moeten doen en veel pzuzes dr tussen door gedaan aangezien de veiligheid ver te zien was ( ik heb zo`n lekker krengetje als paard Tong uitsteken ) en nu zijn ze dus allebij kaal Haha! dus voor de mensen met een drachtige merrie kijk eens of het lukt met een kruiwagen kuil voor hun neus Haha!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:11

Waarom mocht ze niet verdoofd worden dan? Mijn drachtige merrie is ook verdoofd -niet voor het scheren- maar voor de tandarts..

*offtopic, excuus*

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:00

sokje87. Het risico is best groot voor het ongeboren veulen kreeg ik te horen.
Verdoven kan wel als het echt niet anders kan. Maar als het niet noodzakelijk is, raadt de veearts aan geen risico te nemen.
Kans op verwerpen neemt toe door verdoven.

Snippy, mooi dat het gelukt is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:02

Wat vreemd, drachtige merrie is gewoon verdoofd door mijn DA. 3 spuitjes zelfs Bloos!

't Zit er nog in, dat scheelt.. Vind het bijzonder dat ze daar niks over zei..

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:34

dank je wel Haha!
ja idd helemaal als je alles door elkaar heen ghaat gebruiken dierenarts moet je er voor waarschuwen heeft de mijne ook gedaan

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:06

Mijn paard is gister eindelijk geschoren. Go jij! Go jij!
Na hem verschillende keren aan het apparaat te laten wennen. Eerst zonder dat ie aanstond en later stond ie wel aan. Dit hielp bij hem trouwens niet echt. Hij stond gister alsnog te trillen en hij vond het doodeng. Dus we zijn maar heel rustigaan begonnen. Op sommige momenten ging het heel goed en stond hij ontspannnen en op sommige momenten ging het bijna niet. Maar met veel rust is het toch gelukt. Alleen met zijn hoofd hebben we een praam moeten gebruiken, verder is hij niet verdoofd. Al met al hoop ik dat het in ieder geval een betere ervaring voor hem is geweest dan vorig jaar en dat het volgend jaar weer iets makkelijker gaat. Voor dit jaar hoeft het hopelijk niet nog een keer.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:38

paard kan uitbreken op tranquigel/sedalin als de adrenaline te hoog wordt!
maar ook bij domosedan alleen iets minder vaak.

als je met deze middelen werkt moet je uitsluiten dat er als t ingewerkt is dat er geen fel licht ineens is, geen hard geluid of een harde klap, niet paard "aanpakken"
paar voorbeelden maar neem aan dat je er zelf ook wel een paar kunt verzinnen.
iig zorgen dat een paard schrikt of ineens wat ziet want dan isde kans dus dat de adrenaline van t paard hoger wordt, en kan t "over de sedatie gaan"

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:12

@juudje84:
goed dat je dat aangeeft, niet iedereen weet dit namelijk. De sedatie kan idd de uitbarstingen van het paard versterken. Dus bij verdoven ALTIJD goed op blijven letten...

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:13

Wij gebruiken om te scheren ook Tranqigel.
Hoe lang kun je eigenlijk Tranqigel bewaren als de tube eenmaal geopend is?
Ik kan daar niets over vinden op de verpakking.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:15

Hoeveel tranquigel dienen jullie altijd toe?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:24

Ik heb afgelopen week mijn paard geschoren. (Grote KWPNer van 1.77) en die hebben we een hele tube gegeven.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:49

Vorig jaar heb ik mijn ruin van 1.68 ook een hele tube gegeven. Let wel op dat ze daar behoorlijk duf van worden maar bij grote stress toch wel doorheen gaan.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:57

Heb afgelopen zondag mijn paard geschoren zonder verdoving.
De benen gingen erg goed,daar had ik namelijk de problemen mee verwacht.
Het ging alleen erg mis bij de hals met als eindresultaat dat ie er niet uit ziet,helemaal onder de strepen.
Hier een pluk haar,daar een pluk haar.
Moet over drie weken weer op wedstrijd,schaam me rot.
Zit er nu ook over te denken om hem te verdoven/laten verdoven en het dan alsnog af te maken.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:46

Bij mij ging het vorige week zonder verdoving ook mis... en nu gaan we weer verder en proberen we het met verdoving.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:05

Ik geef ook altijd tranquigel. Een spuit voor een paard van 1.60.

Een paar pagina's terug las ik dat dit dierenmishandeling is nou voor mijn paard is zonder dierenmishandeling als je het zo wilt noemen. Ik heb echt engelen geduld met hem gehad en het echt met rust en vertrouwen geprobeerd op te lossen maar het gaat gewoon echt niet.

Ik wilde dit jaar eens kijken hoe hij het zonder tranquigel zou doen en ik heb het geweten. Het heeft letterlijk bloed (omdat meneer precies toen ik zijn hak wilde scheren probeerde te slaan waardoor het scheerapparaat zich vastbeet in zijn huid, niet omdat ik hem tot bloedens toe geslagen had o.i.d.) zweet, tranen en een halster gekost. Hij heeft alleen maar staan trillen en slaan terwijl ik bezig was. Wilde het nog met praam proberen maar als resultaat daarvan ging ie omhoog en bedacht meneer dat het wel leuk was om zich te laten vallen. Toen was voor mij de maat vol en heb ik hem op stal gezet.
De volgende dag heb ik hem verdoofd en kon ik zonder problemen verder scheren.

Ik weet nu wel beter volgend jaar gaat er gewoon gelijk een spuit tranquigel in.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:11

Ik durf het zelf niet eens meer met tranquigel.....

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:51

Ik snap je helemaal!!

Liever verdoving dan je paardje zoveel stress aanjagen. Ik heb het ook eerst zonder geprobeerd maar bij haar hoofd gaat het gewoon echt niet. Volgend jaar laat ik haar hoofd niet meer doen maar nu moet dit wel gebeuren omdat de helft van haar hoofd geschoren is.

moi22 schreef:
Ik geef ook altijd tranquigel. Een spuit voor een paard van 1.60.

Een paar pagina's terug las ik dat dit dierenmishandeling is nou voor mijn paard is zonder dierenmishandeling als je het zo wilt noemen. Ik heb echt engelen geduld met hem gehad en het echt met rust en vertrouwen geprobeerd op te lossen maar het gaat gewoon echt niet.

Ik wilde dit jaar eens kijken hoe hij het zonder tranquigel zou doen en ik heb het geweten. Het heeft letterlijk bloed (omdat meneer precies toen ik zijn hak wilde scheren probeerde te slaan waardoor het scheerapparaat zich vastbeet in zijn huid, niet omdat ik hem tot bloedens toe geslagen had o.i.d.) zweet, tranen en een halster gekost. Hij heeft alleen maar staan trillen en slaan terwijl ik bezig was. Wilde het nog met praam proberen maar als resultaat daarvan ging ie omhoog en bedacht meneer dat het wel leuk was om zich te laten vallen. Toen was voor mij de maat vol en heb ik hem op stal gezet.
De volgende dag heb ik hem verdoofd en kon ik zonder problemen verder scheren.

Ik weet nu wel beter volgend jaar gaat er gewoon gelijk een spuit tranquigel in.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:04

LinZZZZ schreef:
Ik snap je helemaal!!

Liever verdoving dan je paardje zoveel stress aanjagen. Ik heb het ook eerst zonder geprobeerd maar bij haar hoofd gaat het gewoon echt niet. Volgend jaar laat ik haar hoofd niet meer doen maar nu moet dit wel gebeuren omdat de helft van haar hoofd geschoren is.

In jou geval zou ik het ook lekker zo doen. Het punt is dat ik dan een paard met kale billen die verder helemaal behaard is als resultaat heb Nagelbijten / Gniffelen

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:18

Ik heb mijn jonge ruin vorig jaar ook eerste keer geschoren. Eerst gewoon met het geluid aan langs zijn lichaam tot ie na wat blazen en rondtrappelen rustig bleef staan. Heb hem zeer vlot kunnen scheren op een rustige en veilige manier. Op momenten dat ie weer wat gespannen werd opnieuw gewoon zonder scheren langs zijn lichaam gegaan zoals in begin en dan weer verder gedaan als hij weer rustig was. Enkel een deel van zijn achterbenen (het onderste deel) en deel van het hoofd ging niet en heb ik dan maar zo gelaten. Ik had geen praam in de buurt.
Het resultaat was zeer netjes, het viel niet op aan zijn achterbenen en hoofd. Dit jaar doe ik het opnieuw zelf en zonder enige verdoving. Gewoon zelf rust overbrengen op je paardje en wat vertrouwen geven, ookal zet ie eens een stap opzij.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:28

ik vind het rommel die verdovingspasta's.

meeste paarden kun je prima zonder verdoving scheren en voor het hoofd gebruik je dan
even een praam.
als ze echt lastig zijn helpt verdovingspasta ook niet is mijn ervaring.
mijn eigen paard stond heerlijk te slapen en toen ik het apparaat aanzetten werd hij nog gekker
dan dat hij normaal zonder pasta werd.
ik vind paarden er ook onvoorspelbaar door worden.

als ze echt lastig is dan laat ze maar gewoon spuiten door de DA, dat helpt wel prima.
is alleen wel een duur geintje.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:32

Wij hebben het ook meteen de 1e keer zonder verdoving gedaan, en de scheerder eerst met het scheerapparaat aan over de pony zónder hem te scheren, en toen begonnen en hebben alleen bij de oren even de praam opgehad.................

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:56

Die van mij doe ik zonder verdoving gaat prima want hij vind het niet eng.
Alleen het hoofd is "even" heel veel geduld hebben Knipoog