Wintervacht begint nu al?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Wintervacht begint nu al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:43

willeke_nijs schreef:
@berpie, sorry ja, volledig waar... zal ik het zo zeggen, wanneer wij mensen zweten en onze huid nat wordt, de wind erop komt waardoor we teveel moeten opwarmen en ons afweersysteem vermindert waardoor we veel vatbaarder zijn voor virussen... en dus eerder een verkoudheid oplopen.

Bij paarden werkt dat héél anders: zie link die ik eerder gepost heb Knipoog

Ga ik even lezen, daar weet ik verder ook niet zo veel van af zeg ik je eerlijk dus altijd leuk om te weten.

Nog een van mijn grootmoeders wijsheden, een paard is leuk maar ze hadden geen longen of benen moeten hebben! Snap nu na bijna 40 jaar wat ze daar mee bedoelt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:44

Zoezi schreef:
Maaruh, even iets anders. Cisco verliest dan nu eerst wel zijn zomervacht, waaronder langere haren groeien zijn wintervacht?
Waarom valt de zomervacht uit? Kunnen die haren niet gewoon gaan groeien in de winter?

Volgens mij is ook de structuur van de haren anders of niet? Is trouwens bij alle dieren dat ze uitharen. Zou wel handig zijn: uitschuifharen Vork Zouden ze dan ook wee inschuifbaar kunnen zijn als we aan het trainen zijn? Schijnheilig

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:45

trisca schreef:
Dat is wel waar, is een interessant onderwerp. En we zijn wel heel gericht aan het fokken met dieren

Wij gaan toch ook niet fokken met de spelers die het op de Olympische spelen het goed deden ROFL

Bij paarden is dat wel zo. Hengsten die het daar goed doen, mogen buisjes vullen Huilen van het lachen

Daar zit nog wel een klein verschil Willeke.. Tong uitsteken

Wij fokken zelf maar raak. En mocht het niet lukken, raadplegen we de techniek Vork

Zoezi schreef:
willeke_nijs schreef:
Ik vind gewoon dat mensen zo vaak paarden als mensen behandelen, terwijl paarden wat die dingen betreft mijlenver van de mens afstaan.

Jáááá van die mooie vlechtjes erin.........zo menselijk dat optutten Tong uitsteken

Neenee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat mensen vaak redeneren, ik heb het koud, dus zal mijn paard het nu ook wel koud hebben. Terwijl paarden eigenlijk juist een goed werkende vacht hebben. Ze zetten hun haren omhoog, waardoor er warme lucht in de vacht blijft hangen, het vocht wordt naar buiten gefilderd waar het verdampt en als paarden het koud hebben sluiten ze de bloedvaten die vlak onder de huid liggen af zodat het bloed dieper moet stromen, en ze minder warmte verliezen. Daardoor bedoel ik dat paarden eigenlijk mijlenver van de mens afstaan. Een deken zorgt er juist voor dat ze hun haren niet omhoog kunnen zetten en tjah scheren al helemaal niet natuurlijk... Ik vind het een beetje dom om de natuurlijke werking van de vacht te verstoren voor ons eigen gemak... het paard kan niet spreken en zeggen of hij er wel mee akkoord is... Die heeft er maar mee te leven...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:46

Zoezi schreef:
Maaruh, even iets anders. Cisco verliest dan nu eerst wel zijn zomervacht, waaronder langere haren groeien zijn wintervacht?
Waarom valt de zomervacht uit? Kunnen die haren niet gewoon gaan groeien in de winter?

Klopt, de zomervacht heeft een andere structuur dan de wintervacht. Daarom valt de zomervacht uit en maakt plaats voor de wintervacht met veel langere haren. Een héél normaal verschijnsel Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:48

trisca schreef:
(serieus, ik maak me daar wel eens zorgen over hoor Bloos )

Ben toch anders heel blij met de moderne techniek, anders was ik op mijn 21e al mama geweest Boos!

Willeke, hoe bedoel je andere structuur?
offtopic.........m'n worstjes zijn warm en ze ruiken lekker......... Tong uitsteken

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:49

willeke_nijs schreef:
trisca schreef:
Doordat sommige mensen handiger waren kregen ze meer nageslacht, daardoor werd de genetica langzaam van generatie op generatie anders. Het gebeurd dus niet tijdens het leven, maar door partnerkeuze en natuurlijke selectie

Gebeurt dat dan ook niet bij paarden na zovele tientalle jaren? Vraag dat me gewoon af.
Vind dit wel een interessante discussie worden nu.

Nou zag ik pas geleden op discovery (waar anders) dat er helemaal niet zo veel verschillende Dna vormen zijn, tenminste stamvaders.
Het was al laat maar als ik het goed heb zijn er maar 400 Dna vormen, ik bedoel dan mensen.
Oftewel 400 heeeeeele grote families en daar stammen al die mensen van af, dus grote kans dat jullie allemaal mijn neefjes en nichtjes zijn, hahahaha, zie je wel, bokt is een grote gezellige familie.

Toen ging het over andere levensvormen, paarden niet genoemd, snik maar kwam beetje op hetzelfde neer allemaal.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:53

deze heb 'k gemist:
berpie schreef:
Nog een van mijn grootmoeders wijsheden, een paard is leuk maar ze hadden geen longen of benen moeten hebben! Snap nu na bijna 40 jaar wat ze daar mee bedoelt.

Ik ben niet helemaal mee... Bedoel je daarmee dat als ze geen longen en benen hadden dat ze door de mens niet (mis)(ge)bruikt zouden worden?

Linda, Over die structuur, dat moet je maar eens lezen in die link die ik gepost heb (op de vorige pagina staat die geloof ik). Daar staat dat helemaal uitgelegd.

edit: staat op pagina 3 Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:55

nee willeke, haha zo vatte ik het ook altijd op, ze bedoelde ermee dat wanneer een paard iets aan longen of benen kreeg, en dat gebeurde vroeger en nu nog steeds eigenlijk heel erg snel, het dan vaak een ernstig iets iets.
Oftewel paarden zijn erg gevoelig voor beenblessures of longproblemen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:04

berpie schreef:
nee willeke, haha zo vatte ik het ook altijd op, ze bedoelde ermee dat wanneer een paard iets aan longen of benen kreeg, en dat gebeurde vroeger en nu nog steeds eigenlijk heel erg snel, het dan vaak een ernstig iets iets.
Oftewel paarden zijn erg gevoelig voor beenblessures of longproblemen.

aaaaah yeps dat is idd een waarheid als een koe Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:18

willeke_nijs schreef:
aaaaah yeps dat is idd een waarheid als een koe Lachen

Deze koe Koe ?
Of bedoel je een andere? Tong uitsteken

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:19

Stammen paarden eigenlijk van koeien af?
Of stammen koeien weer van iets anders af waar paarden dan ook weer van afstammen? Gestoord
Koeien scheren ze ook............

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:52

whahaha linda, ik denk niet dat paarden van koeien afstammen hoor, koeien zijn nl wel héél andere wezens dan paarden Lachen

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:57

Mijn ouwe merrie is sinds een week of drie een wintervachtje aan het kweken.... Bij haar kan ik het echt niet tegen houden, ook al doe ik haar snel een deken op.
Ze krijgt voorlopig helemaal niets op, en dan hoop ik dat ze er gauw doorheen is, dan kan ik haar scheren.
Mijn driejarige heeft wel deken op, en nog geen wintervacht. Dit is het eerste jaar dat ze een deken op heeft dus ik hoop dat ik niet hoef te scheren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:12

willeke_nijs schreef:
whahaha linda, ik denk niet dat paarden van koeien afstammen hoor, koeien zijn nl wel héél andere wezens dan paarden Lachen

Oh nee, ik zeg wel eens: "Cisco kijk niet zo schaapachtig" Tong uitsteken Zouden het dan schapen zijn Tong uitsteken

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:38

trisca schreef:
Wedden van wel Knipoog
Waarom denk je anders dat de huiskat hier een veel dikkere pels heeft dan de katten in Afrika?
Evolutie........past zich aan aan de omstandigheden.......
Kunnen we wel een topicje in de huiskamer over starten Tong uitsteken
Weet je, zullen we over een maand allemaal een wollen teddyfoto topic gaan doen?
Gaan we kijken welk paard er het meest knuffelbaar uitziet in zijn wintervachtje Haha!

-

Schijnheilig

Ik ben bioloog...
Een paard kan zich alleen genetisch aanpassen als je er met het fokken rekening mee gaat houden. Als je altijd verder fokt met paarden die niet dik in het haar komen, zullen de paarden dunner in de vacht komen te zitten. Het scheren heeft hier echt GEEN effect op.

Denk je ook dat ons kapper gedrag erfelijk is??

Sorry, maar dit is echt zo'n idiote gedachtegang, kon het niet laten hier even iets over te zeggen Bloos

Haha, heb ik toch goed opgelet bij biologie (*wil biologie studeren*)...
En genen kunnen inderdaad niet aanpassen gedurende je leven, maar door toevallige mutaties en natuurlijke selectie veranderd een dier... dat is evolutie (uitgerekt over een hoop jaren)

Overigens lijkt me een teddyberentopic erg op zijn plaats Knipoog en super leuk, ik doe,
laat het me weten als je hem begint Knipoog

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:45

willeke_nijs schreef:
Neenee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat mensen vaak redeneren, ik heb het koud, dus zal mijn paard het nu ook wel koud hebben. Terwijl paarden eigenlijk juist een goed werkende vacht hebben. Ze zetten hun haren omhoog, waardoor er warme lucht in de vacht blijft hangen, het vocht wordt naar buiten gefilderd waar het verdampt en als paarden het koud hebben sluiten ze de bloedvaten die vlak onder de huid liggen af zodat het bloed dieper moet stromen, en ze minder warmte verliezen. Daardoor bedoel ik dat paarden eigenlijk mijlenver van de mens afstaan. Een deken zorgt er juist voor dat ze hun haren niet omhoog kunnen zetten en tjah scheren al helemaal niet natuurlijk... Ik vind het een beetje dom om de natuurlijke werking van de vacht te verstoren voor ons eigen gemak... het paard kan niet spreken en zeggen of hij er wel mee akkoord is... Die heeft er maar mee te leven...

Paarden hebben idd een goed werkende vacht maar soms is het wel nodig om een deken er op te gooien, zoals bij mijn paardje. Mij maakt het namelijk niks uit als mn paardje een teddybeertje is maar bij haar is het zo dat ze in de winter te veel energie moet steken in het warm houden waardoor ze heel erg mager gaat worden. Hier zijn we pas afgelopen winter achtergekomen en toen ze een deken op kreeg werdt ze ineens dikker.
Op dit soort momenten vind ik het wel beter als een paard een deken om krijgt

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:56

Daar heb je zeker gelijk in... ik heb ook al eerder gezegt, er zijn wel paarden die uit hun oorspronkelijke land bijvoorbeeld gewoon niet genoeg vacht aanmaken, en daarom een dek nodig hebben.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:59

Mii_Jessica schreef:
willeke_nijs schreef:

Paarden hebben idd een goed werkende vacht maar soms is het wel nodig om een deken er op te gooien, zoals bij mijn paardje. Mij maakt het namelijk niks uit als mn paardje een teddybeertje is maar bij haar is het zo dat ze in de winter te veel energie moet steken in het warm houden waardoor ze heel erg mager gaat worden. Hier zijn we pas afgelopen winter achtergekomen en toen ze een deken op kreeg werdt ze ineens dikker.
Op dit soort momenten vind ik het wel beter als een paard een deken om krijgt

Een Arabiertje zal idd meer moeite hebben zich warm te houden met -10 dan een Fjordje of een Ijslander Haha!
Cisco is ook een warmbloedje en die wordt ook magerder tijdens de januari en februari maanden. Dan ga ik meestal flink geplette mais erbij gooien. Omdat ik hem nu een jaar heb ben ik er op voorbereid en ben hem nu al aan het bijvoeren. Bovendien zorg ik nu voor een grote hoeveelheid hooi wat zeker genoeg is voor tijdens de winter. Vorig jaar was ik er nog niet zo goed op voorbereid en was het moeilijk om aan hooi te geraken vanwege het slecht hooi jaar.
Misschien is een optie hem 's nachts in de stal te zetten, maar ik denk dat hij daar alleen maar ongelukkig van wordt! Bovendien eet hij stro........zaagsel ga ik niet aan beginnen, dan gaat hij misschien hoesten.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:00

ikowtje schreef:
Overigens lijkt me een teddyberentopic erg op zijn plaats Knipoog en super leuk, ik doe,
laat het me weten als je hem begint Knipoog

We zullen hem openen in de huiskamer en dan beginnen we gewoon met fotos voor wintervacht...........en dan over een paar maanden na wintervacht.......... Haha!
Krijg je; zoek de verschillen Tong uitsteken

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:03

Sandy krijgt in de winter een hele hoop bij gevoerd maar het helpt eigenlijk allemaal niet echt, onbeperkt hooi heeft ze Lachen Dus tjaah dan maar een deken om.

Maar ik vind wel dat als het niet nodig is, waarom zou je het dan doen?! Tjaah dan moet je misschien wat langer droogstappen of er een zweetdeken opgooien...

Die vind ik leuk Haha! Een teddyberen topic! Mag half Teddybeer ook erbij? Vork Aangezien ik als het echt koud wordt toch echt voor haar gezondheid aan een deken moet beginnen? Boos! Maar ze is niet helemaal met korte vacht Tong uitsteken

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:03

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:07

Het is zo dat sommige paarden idd grote moeite hebben zich warm te houden. Maar dan moet je het rantsoen eens nakijken... Paarden moeten nl constant over ruwvoer kunnen beschikken om hun stoofje aan te houden...

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:09

willeke_nijs schreef:
Het is zo dat sommige paarden idd grote moeite hebben zich warm te houden. Maar dan moet je het rantsoen eens nakijken... Paarden moeten nl constant over ruwvoer kunnen beschikken om hun stoofje aan te houden...

Mijn paard heeft constant hooi maar toch moet ze zoveel moeite doen om zich warm te houden dat ze gewoon mager wordt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:11

willeke_nijs schreef:

Ruwvoer, geef eens een definitie van ruwvoer..........
Ik voer bieten/wortelen/hooi/onderhoudskorrel/geplette mais in de winter.
De hoefsmid/Parelli kenner vond het zeer gevarieerd en heel goed van me. Hij zei dat de bouw van Cisco gewoon wat magerder is op zijn ribben. Misschien ligt het aan zijn tanden, maar de dierenarts zag niks raars dit jaar.
Ik wil hem dik hebben in de winter, gewoon lekker mollig, maar niet TE!
Alleen een wintervacht is niet genoeg, een beetje vet hebben ze ook nodig.
Misschien is voor Cisco een deken dan ook wel DE oplossing. Maar gaat dat niet jeuken met een wintervacht?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:19

ruwvoer is vooral gras, hooi en stro, bieten(pulp).
Gerst en maïs zijn ook goede warmhouders. Gewone brok verteert zeer snel en houd paarden eigenlijk niet echt warm.

Een vriendin van me geeft haar oudere paard wat vlug vermagert Equifyt. Ik heb gezien dat dat een héél goed resultaat geeft bij paarden die in de winter snel vermageren. Ze kan haar paard daardoor zonder deken op de wei houden.