wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 07:56

Romeo2007 schreef:
Ik heb ook een regel, als de R in de maand zit,; deken op!
Dus 1 september krijgt hij zijn dekentje weer op. Dit omdat de dagen korter worden en dan het haar aanmaken het snelst aangaat.
Zal waarschijnlijk toch wel moeten scheren, maar ga het proberen om het de kop in te drukken!

Waarom doe je dat op datum? De seizoenen veranderen jaarlijks, waarom mag hij dan de laatste week van augustus bijvoorbeeld geen deken.. Nee, het is nog geen september Verward

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 07:56

Goh ben benieuwd wie er dit weekend nog een deken op zn paard heeft liggen Clown

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 07:58

kitty_gomez schreef:
mijne staat weer zonder

Kan dit? Ik heb altijd geleerd dat je, als je eenmaal begint, niet tussendoor moet stoppen. Beter is dan toch om de deken bv overdag af te laten en 's avonds weer om?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 07:59

CielitoLindo schreef:
Goh ben benieuwd wie er dit weekend nog een deken op zn paard heeft liggen Clown

Ik, 's nachts. Om de reden die ik hierboven noem Lachen

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:09

Idd dat gehannes met op en af werkt niet.
Vind het overigens meevallen met die zomer die ze nog voorspeld hadden twee weken geleden, alleen dit weekend merken we er wat van
Maandag gaat de temperatuur naar beneden, snachts ook, dagen worden weer korter (nu al donker om kwart voor 9?!!) en mijn eigen regeltje die altijd geholpen heeft tegen een teddy beer 'R in de maand, deken op'.
Meerdere bij mij op stal heb ik daarover gehoord.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:17

Elaine schreef:
Romeo2007 schreef:
Ik heb ook een regel, als de R in de maand zit,; deken op!
Dus 1 september krijgt hij zijn dekentje weer op. Dit omdat de dagen korter worden en dan het haar aanmaken het snelst aangaat.
Zal waarschijnlijk toch wel moeten scheren, maar ga het proberen om het de kop in te drukken!

Waarom doe je dat op datum? De seizoenen veranderen jaarlijks, waarom mag hij dan de laatste week van augustus bijvoorbeeld geen deken.. Nee, het is nog geen september Verward

Onze jongste Shet (3 jaar oud) is eind juli/begin augustus alweer begonnen met het aanmaken van zijn wintervacht (dus een maandje na de langste dag). Die heeft nu al echt een beginnend wollig ondervachtje. De andere Shet is nog niet zo fanatiek maar mijn 2 jarige Tinker is ook alweer flink aan het verharen maar haar vacht wordt nog niet echt dikker.
Dit jaar gaan er vooralsnog geen dekens op. Alleen mijn oudste Tinkermerrie krijgt bij vies regenachtig weer een ongevoerde regendeken maar verder mogen ze allemaal een lekker wintervachtje ontwikkelen. We halen in het voorjaar wel een scheerapparaat over de Shetten heen om ze wat sneller van hun wintervacht af te helpen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:29

Het verschil met de shetten is waarschijnlijk ook dat die niet zo actief onder het zadel zijn Lachen Dan is het minder erg dat ze een dikke vacht hebben, of niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:37

Ik had van de week de regendekens erop gelegd, nu gewisseld van de katoenen zomerdekens.
Maar als het echt warm wordt vandaag gaan ze er overdags weer even af...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:48

Elaine schreef:
Het verschil met de shetten is waarschijnlijk ook dat die niet zo actief onder het zadel zijn Lachen Dan is het minder erg dat ze een dikke vacht hebben, of niet?

Misschien niet onder het zadel maar er wordt wel veel mee gelongeerd, gespeeld en gemend Knipoog
Kwestie van ze niet helemaal in het zweet te werken en desnoods na het werk even op stal zetten met een zweetdekentje op.
Mijn oudste Tinkermerrie wordt wel veel onder het zadel gereden maar die mag ook gewoon haar wintervacht krijgen. Wij rijden en mennen vooral buiten met haar en dus is die wintervacht net wat fijner voor de kou. Hier ook een kwestie van goed uitstappen en eerst op laten drogen voordat ze weer de wei wordt opgegooid.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:58

dat gewissel met dekens heeft niet zo heel veel nut ieder paard heeft een biologisch klokje en als die dagen korter dan gaan die automatisch wisselen ongeacht deken op of niet
dat houd je niet tegen
maar ik bekijk het ook van dag op dag
is het te koud dan krijgt die gewoon een fleece gevoerde regen deken op (staat in een buitenstal) de reden is dat hij snel stijf staat in de spieren

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:22

Vanmiddag Ulf zijn schoongewassen en weer water afstotend gemaakte regendeken opgedaan.
Het is wel zo dat als de zon weer eens lekker gaat schijnen en het dus lekker weer is, doe ik hem de deken overdag af.
Wil proberen hem ook wat minder dik in de vacht te houden en laat daarom in zijn stal 's avonds het licht tot 23.00 uur aan en 's ochtends gaat het om 5 uur aan.
Heb nl. gehoord dat dit ook helpt tegen een hele dikke wintervacht Lachen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:26

Hangt ook een beetje van het paard af.. Ik heb er 1 al met een winterdeken staan.. twee zonder deken en 1 met regendeken zonder vulling..
Die met winterdeken is mijn 28 jarige ruin die zichzelf niet warm kan houden.. Bijna kaal is door de ziekte van cushing.. bij warm weer gaat de deken uiteraard af zoals van het weekend.. maar als ik hem met dit weer zonder neer zet begint meneer enorm te rillen.. in de winter staat hij met 500 gram.. de andere paarden staan bij mij allemaal nog zonder vind het verder nog te vroeg en vooral voor een haflinger

ff een vraagje..
waarom een haflinger voor de springsport en niet een springpaard.. of een type paard dat meer spring gefokt is..

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:30

Pas een deken er op gooien als je ziet dat de wintervacht begint te groeien en dan moet het netuurlijk niet hoger zijn dag ongeveer 15 graden.. Anders is het echt te warm. Maar mijn vorige pony die heeft nu dus al een wintervachtje. Dus dan raad ik aan, om in de zomer een zomerdeken op te gooien, zdat je makkelijker de vulling van de deken kunt opvoeren en sneller.

Gr.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:32

Als ze wintervacht aan gaan maken ben je al te laat.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:34

Elaine schreef:
kitty_gomez schreef:
mijne staat weer zonder

Kan dit? Ik heb altijd geleerd dat je, als je eenmaal begint, niet tussendoor moet stoppen. Beter is dan toch om de deken bv overdag af te laten en 's avonds weer om?

Maar als het kouder wordt dan verhoog je toch ook de grammen. Dus als het warmer wordt dan verminder je de grammen en aangezien je niet lager dat 0 gram kan gaan is de volgende optie geen deken lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Sniesjuhh op 02-09-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:35

ik doe m vandaag waarschijnlijk zijn deken om.
hy begint al met een wat dikkere vacht te maken.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:36

Vandaag heb ik zn deken op gedaan, HH regendeken 0 grams zonder fleece voering.
Er staan er bij mij een stuk of 6 met.
Je moet gewoon goed in de gaten houden of ze het er te warm of goed onder hebben.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:38

Die van mij staat nu een week onder een Bucas regendeken met fleecevoering (m.u.v. het afgelopen weekend dan Knipoog )

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:40

Zolang ik zelf nog onder een enkel lakentje lig zonder het koud te hebben staat mn paard ook zonder deken

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:43

CielitoLindo schreef:
Zolang ik zelf nog onder een enkel lakentje lig zonder het koud te hebben staat mn paard ook zonder deken

Haha zo'n gevoel heb ik zelf ook altijd. Ik doe met dit weer graag een vest aan en af en toe een jas. Dit is dus voor mij een teken dat 't kouder wordt en dus ook voor 't paard. Hier regent het nu ook, ben ik blij dat ie z'n regendeken op heeft! Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:47

CielitoLindo schreef:

Als ik van mezelf uit moet gaan zouden mijn paarden onder een 360 grams deken staan Clown
Ik heb namelijk nog steeds mijn winterdekbed erop Vork

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:49

Hahha ik heb alijd 't hele jaar door 't zelfde dekbed erop liggen.
Ik kijk dan ook altijd hoe snel ik zelf mijn vest of jas pak. Een paar weken geleden was 't weer ook nog niet zo best, maar niet dat ik nou echt behoefte had aan een vest of jas. Nu heb ik dat wel.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:53

Ik heb ze nog niet op..Zo koud vind ik het nog niet.. binnenkort krijgt de ouwe merrie wel weer wat op want die is behoorlijk aan het invallen zag ik.. Wanneer de rest ze opkrijgen.. heb nog geen idee eigenlijk..Vind het wel lekker weer zo.. Stal is lekker op temp snachts..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:54

Ik denk dat ik mijn pony vanaf morgen ook weer onder dr regendeken ga zetten. Wordt weer lelijk weer, dus blijft ze iig goed droog en wat soepeler in de spieren. Zit nog wel te twijfelen wanneer ik er dan 200 gram van maak Nagelbijten / Gniffelen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:08

nou dat heb ik ook.. heb 1 van de merrie's onder exceem deken staan, en eigenlijk ben ik er nog niet zeker van wanneer ik ga wisselen.. beetje regen gaat ze niet dood van gelukkig