Lieskoorden kruislings of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

repie

Re: Lieskoorden kruislings of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:02

Ik kruis ze.. dan blijven beide dekens goed stabiel recht liggen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:10

Bij merries doen ze het vaak niet omdat die het helemaal onder plassen en dergelijke (werd mij verteld).

Ik doe links aan links en doe de rechter daar een keer over heen en maak die aan de rechter kant weer vast hihi Dan zitten ze "gekruisd".

repie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:25

arnjojo schreef:
Bij merries doen ze het vaak niet omdat die het helemaal onder plassen en dergelijke (werd mij verteld).

Ik doe links aan links en doe de rechter daar een keer over heen en maak die aan de rechter kant weer vast hihi Dan zitten ze "gekruisd".

Hej dat is eigenlijk vrij slim idd.
had ik nog nooit bij stil gestaan.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:26

ik maak ze ook gewoon kruislings Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:30

linkerkoord aan linkerringetje en rechterkoord aan rechterringetje dus wat dat betreft niet gekruist.
Maar wel het rechterkoord door het linkerkoord gehaald!

xKarrlynnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:04

Ik kruis ze altijd. Waarom.. Ik denk zo aangeleerd. Maar om mijn zweetdeken heb ik een stiek.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:51

Nee doe links aan links en rechts aan rechts, maar dit omdat mijn hengst die dingen kruislings over zijn ballen vast niet lekker vindt Clown

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:21

Ik doe ze bij mijn merrie links aan links vast en rechts aan rechts maar dan wel door elkaar heen gehaakt, zo is het mij altijd geleerd.

_Eskimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:18

Sommige doen ze gewoon normaal (dus links gewoon links vast en andersom), andere doen ze kruisling (links naar rechts en rechts naar links), ik doe ze zelf altijd gewoon normaal, alleen doe ik ze dan door elkaar heen!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:37

Ik doe rechts aan rechts en links aan links, maar terwijl ik ze vastmaak haal ik er eentje door de ander heen. Zodat ze toch wel gekruisd zitten. Vind dat zelf veel heel makkelijk en zo hangen ze niet al te los, maar ik merk wel dat de deken veel rechter blijft liggen als ik ze kruislings doe Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:22

Ik doe ze altijd gekruisd (links-rechts, rechts-links), ook bij de hengsten en daar doe ik gewoon de koorden iets langer, heb er nog nooit last mee gehad.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:34

Ik doe ook rechts aan rechts en links aan links, alleen dan idd gehaakt in elkaar, zodat ze toch een soort gekruist zitten.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:44

Euhm ik heb hier ook een vraagje, de deken van mijn merrie gaat altijd scheef liggen. Ik kruis de singels niet, en haak ze ook niet in elkaar. Kan ik dus maar best veranderen, maar HOE VAST moeten liessingels eigenlijk (en buiksingels?)

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:03

Ik kruis ze wel.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:03

JoCo schreef:
Euhm ik heb hier ook een vraagje, de deken van mijn merrie gaat altijd scheef liggen. Ik kruis de singels niet, en haak ze ook niet in elkaar. Kan ik dus maar best veranderen, maar HOE VAST moeten liessingels eigenlijk (en buiksingels?)

De buikriemen doe ik altijd aardig strak. Dat mn hand er plat onder kan ongeveer. En bilriemen heb ik altijd aardig losjes.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:39

ik kruis ze

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:27

Heeft iemand wel eens een paard meegemaakt wat vast is komen te zitten in de bilriemen of buiksingels?

Nu ik mijn jonge merrie dekenmak aan het maken ben, ben ik overal extra alert op. Ik zie paarden altijd zo lekker in hun stal liggen met de achterbenen netjes schuin/onder de buik gevouwen en ik bedenk me nu; stel je voor dat die achterbenen achter de riemen blijven hangen. Ik hou al een geruim aantal jaar paarden, heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt of gehoord, maar misschien iemand anders? Ik kruis de bilriemen trouwens ook Vork

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:24

ik haak ze door elkaar heen, maar wel links aan links en rechts aan rechts

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:56

Als er veel kracht op komt te staan scheurt je deken wel uit, of knappen de bilriemen hoor, Aldewereld, ik maak me daar in elk geval geen zorgen om Haha!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:44

ik doe ze ook zegmaar kruisling. ik maak eerst de ene vast.. en dan haal ik de andere daar door zegmaar dat het eruitziet alsof het erom heengedraait zit.. weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijve.. majah en dan maak ik hem vast. heb een jong paard.. en dat gaat goed. kan mensen met jonge paarden ook aanraden ze nie te los te laten hangen. en er altijd voor te zorgen dat er 2 aan zitten. als er eentje kapot gaat haal de andere er dan ook vanaf en doe er gewoon een touwtje aan voor onder hun staart.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:06

asjemenou schreef:
Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door. Zo kunnen ze minder snel gaan schuren.

Zo doe ik het ook.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:12

Aldewereld schreef:
Heeft iemand wel eens een paard meegemaakt wat vast is komen te zitten in de bilriemen of buiksingels?

Nu ik mijn jonge merrie dekenmak aan het maken ben, ben ik overal extra alert op. Ik zie paarden altijd zo lekker in hun stal liggen met de achterbenen netjes schuin/onder de buik gevouwen en ik bedenk me nu; stel je voor dat die achterbenen achter de riemen blijven hangen. Ik hou al een geruim aantal jaar paarden, heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt of gehoord, maar misschien iemand anders? Ik kruis de bilriemen trouwens ook Vork

Ik denk dat dat meevalt. Zo'n ringetje is niet erg sterk en de stiksels hebben meestal ook niet over. Dus als een paard er met zn been in komt, trekt ie m zo stuk. het lijkt me niet dat daar ongelukken van kunnen komen.

Overigens heb ik geleerd dat er een handbreedte tussen riem en bil moet kunnen, niet meer.

Enne, ik deed ze ook altijd niet gekruisd, maar de een door de ander heengehaald.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:13

Margreth schreef:
asjemenou schreef:
Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door.

Zo doe ik het ook.

en ik ook Knipoog ik heb er niks meer aan toe te voegen.

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit hoe je het doet, als je deken maar netjes recht blijft zitten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:16

Bij mijn weten moeten ze ook kruislings of door elkaar. Momenteel heb ik echter een deken zonder lieskoorden en dat is ook wel erg makkelijk. In eerste instantie was ik bang dat hij niet zou blijven liggen, maar die angst bleek ongegrond; hij ligt nooit verder uit het lood dan een deken met liessingels. En dan gaat die dame van mijn erg graag in stal liggen en/of rollen dus ze probeert het wel degelijk.

Vastraken in de singels heb ik nooit last van gehad. Misschien omdat ze drachtig was en steeds een beetje ronder werd en de singels dus langzaam aan weer straker kwamen te zitten, maar ook voordat ze ronder begon te worden heb ik daar nooit last van gehad.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:16

Ik haal ze ook door elkaar Ja
Moet er alleen wel weer aan wennen, de dikke winterdeken van mn paard had geen lieskoorden Nagelbijten / Gniffelen Moet er bij deze deken altijd weer aan denken dat ik die dingen ook los moet maken, anders vind ze het niet zo leuk Tong uitsteken