Duur stro !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Duur stro !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:32

Wij hebben de eerste snee in plastic zitten.....
Vandaag de lucerne voor de tweede keer gemaaid........

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:35

hopla schreef:
Bij ons is het stro een kwartje duurder geworden van 2,50 naar 2,75 euro.
Het weidehooi is ook omhooggegaan en kost nu 3 euro een pak. Boos!

Wij hebben 700 balen hooi bijgekocht in juni en dat kostte al € 3,25 ex btw per pak
Stro hebben we van het land afgehaald en daar krijg de rekening nog van.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:40

Ik weet het niet precies, maar ik heb het ook gehoord. Daarom gaat mijn stalgeld met 10 euro omhoog.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:45

aerdenhout1 schreef:
Dan moet je toch echt niet de manege of pensionhouders er op aan vallen, maar de leveranciers. Ik betaal zodirekt toch echt een hele hoop meer voor het stro en als ze me niet geloven dan wil ik best de rekeningen van vorig jaar en dit jaar laten zien aan mijn pension klanten!

niet iedere leverancier is even duur he Knipoog en die prijzen worden ook opgekrikt door leveranciers....
en net wat kaatje 77 zegt in de randstad kunnen ze zulke dingen makkelijker omhoog krikken als bij kaatje 77 en mij in de buurt! gewoon simpelweg omdat heel veel mensen dat niet zullen pikken en naar een goedkopere leverancier zullen zoeken! hier word trouwens bij veel stallen veel stro zo van het land af gekocht en tsjah dat kost echt beduidend minder als dat er een leverancier tussen zit Knipoog

zorrohvj schreef:
want er was dit jaar geen 1e snee, door veel te veel regen, het gras kon dus wel gemaaid worden, maar niet worden gedroogd

ook hooi genoeg hier in de buurt! Haha! voorheen hooiden wij zelf, maar omdat de pakken hooi zo goedkoop waren en wijzelf weinig tijd hadden voor het hooien...was het voor ons een hele mooie oplossing! waar we voorheen een uurtje of 10 bezig waren met maaien schudden en pakken laden worden ze nu bij mij de schuur in gereden op het tijdstip wat ik leuk vind Haha! de kosten van mijn uurloon en de perskosten wegen niet op tegen hooi kopen Haha!

maar goed volgens mij heb ik erg geluk met mijn goedkope adresjes Haha!

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:51

Bij mij op stal hebben ze stro uit frankrijk moeten laten halen en er wordt gezegd dat er zeker niet meer te krijgen zal zijn. Waarschijnlijk hebben we genoeg voor de winter. Zo niet........

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:54

JB55 schreef:
Bij mij op stal hebben ze stro uit frankrijk moeten laten halen en er wordt gezegd dat er zeker niet meer te krijgen zal zijn. Waarschijnlijk hebben we genoeg voor de winter. Zo niet........

dat vind ik een beetje overdreven eigenlijk! er is echt wel genoeg stro hoor....waarom heeft de boer waar ik het haal anders een groot deel ondergewerkt terwijl het van prima kwaliteit was?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:57

Ik werk zelf op een Transport en Fourage bedrijf.

Wij verkopen voornamelijk stro en ook een gedeelte hooi.

De prijzen zijn verschrikkelijk omhoog gegaan de laatste tijd en er is grote kans dat er begin 2008 alle stro al op is. Op dit moment worden we gewoon platgebeld omdat er een hoop klanten niet aan stro kunnen komen. De prijzen zijn op dit moment dagprijzen, omdat het met de dag stijgt.

Moet zeggen het stro wat we nu hebben valt niet echt tegen, maar er zitten natuurlijk ook slechte pakken tussen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:04

zorrohvj schreef:
Wij hebben deze week 200 (kleine) pakken stro binnegekregen, deze kosten 3,50 per baal, normaal 3,00 geloof ik.

maar ik geloof dat hooi meer het probleem is, want je hebt van hooi 1e snee en 2e snee (dat houd in: 1e snee is gewoon in het voorjaar als het gras weer lang genoeg is gegroeid, dat word gemaaid en dat is 1e snee, wanneer dat gemaaide stuk weer aan is gegroeid en weer word genmaaid, dan is dat 2e snee.)

want er was dit jaar geen 1e snee, door veel te veel regen, het gras kon dus wel gemaaid worden, maar niet worden gedroogd

Oef... schijnt dat hooi met een 'kruiskruid-vrij'-garantie sowieso al een stuk duurder is. En nu dan nóg duurder, begrijp ik. Denk dat ik zelf maar ga kijken of ik ook hooi lust.. want voor boodschappen zal niet al te veel geld over blijven deze winter. Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:05

ag iedereen is nu gewoon stro aan het bufferen volgens mij...
en als het in nederland op is gaan ze het wel in frankrijk ofzo halen! heb vernomen dat daar nog meer dan genoeg is...
er is ieder jaar wel wat tekort wat van de boeren afkomt en ieder jaar is het nog goed gekomen dus ik maak me niet druk Haha!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:09

Rianneke schreef:
JB55 schreef:

dat vind ik een beetje overdreven eigenlijk! er is echt wel genoeg stro hoor....waarom heeft de boer waar ik het haal anders een groot deel ondergewerkt terwijl het van prima kwaliteit was?

Tegenwoordig doen de boeren niks anders, want ze laten het eerder onderwerken dan dat ze hun land kapot laten rijden. Ik hoor het bijna elke dag aan bij mij op het werk hoe het komt en dan overdrijft Rianneke echt niet!!! Ik zal zeggen kom bij mij een week op kantoor zitten en kijken ofdat je dan nog hetzelfde praat. We proberen op dit moment uit allerlei landen stro te halen omdat we nog geen eens de helft van het stro van vorig jaar hebben in opslag.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:14

kom jij dan maar een weekje hier tussen de boeren zitten Haha!
die boer waar ik me stro vandaan haalt perst zoveel stro als dat er vraag naar is Knipoog en tsjah hij houd toch ieder jaar over en dan vind ik het gek dat anderen zeggen dat het stro op is...
misschien een kwestie van beter inkopen?

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:24

Voor die boer een kwestie van beter verkopen? Volgens mij laat ie een behoorlijk deel van zijn inkomen liggen met deze prijzen Geld, geld! Iemand moet er toch naast zitten? Wordt er dus stro vernietigd terwijl de prijzen omhoog gaan en paardebezitters meer stalling moeten betalen?
Dat kan toch niet waar zijn, hoop ik Boos!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:29

Rianneke schreef:
kom jij dan maar een weekje hier tussen de boeren zitten Haha!
die boer waar ik me stro vandaan haalt perst zoveel stro als dat er vraag naar is Knipoog en tsjah hij houd toch ieder jaar over en dan vind ik het gek dat anderen zeggen dat het stro op is...
misschien een kwestie van beter inkopen?

Nou dat vind ik onzin. Iedereen hoor je klagen over het hooi en stro. En een hoop stro kon ook niet meer geperst worden omdat het weer er niet naar is geweest en er te weinig stro van het land af komt! Waarom worden anders ook de prijzen van de tarwe omhoog gegooid...... Omdat de het dit jaar een hele slechte oogst is geweest.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:36

JB55 schreef:
Wordt er dus stro vernietigd terwijl de prijzen omhoog gaan en paardebezitters meer stalling moeten betalen?
Dat kan toch niet waar zijn, hoop ik

ja het is echt zo! waar wij het gehaald hebben kon nog wel 10 hectare geperst worden maar goed als er geen vraag naar is dan laten ze het op het land liggen zo simpel is het!
stro blijft een afvalproduct van tarwe Knipoog alles wat hij verkoopt voor hele redelijke prijzen is meegenomen maar verder...?
je ziet bij hem ook alleen maar mensen uit de buurt boeren en paardenhouders maar geen fourage handelaren Haha! misschien moeten we ze elkaars nummers eens geven Knipoog

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:41

Rianneke schreef:
JB55 schreef:
Wordt er dus stro vernietigd terwijl de prijzen omhoog gaan en paardebezitters meer stalling moeten betalen?
Dat kan toch niet waar zijn, hoop ik

ja het is echt zo! waar wij het gehaald hebben kon nog wel 10 hectare geperst worden maar goed als er geen vraag naar is dan laten ze het op het land liggen zo simpel is het!
stro blijft een afvalproduct van tarwe Knipoog alles wat hij verkoopt voor hele redelijke prijzen is meegenomen maar verder...?
je ziet bij hem ook alleen maar mensen uit de buurt boeren en paardenhouders maar geen fourage handelaren Haha! misschien moeten we ze elkaars nummers eens geven Knipoog

In mijn profiel staat de website van de fouragehandelaar waar ik werk. Op die site staat ook het telefoonnummer op. Dus bel gerust.... Waarschijnlijk hebbe ze intresse

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:46

voor volgend jaar een goed idee Haha! ga zijn stro dan wel verkopen Duivel

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:40

Rianneke schreef:
ag iedereen is nu gewoon stro aan het bufferen volgens mij...
en als het in nederland op is gaan ze het wel in frankrijk ofzo halen! heb vernomen dat daar nog meer dan genoeg is...
er is ieder jaar wel wat tekort wat van de boeren afkomt en ieder jaar is het nog goed gekomen dus ik maak me niet druk Haha!

Ik woon in Frankrijk, en hier hebben we ook een bar slecht seizoen gehad.
We hebben zelf een deel niet van het land kunnen halen omdat de combijn vast liep in het land.

Ook hier klaagt iedereen dat er nooit genoeg stro is voor een heel jaar, en ook hier zijn de prijzen €120,- voor een ton stro.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:46

oh, wat mij net te binnen schiet.
Vlak over de grens (in Duitsland) hebben ze een paar bio-ovens geplaatst en al het stro uit de buurt gaat daar zo hupla: de oven in. Boos!
Misschien dat dat het tekort ook mede bepaald. Knipoog

Er wordt daar ook mais, hooi, nou ja, eigenlijk alle gewasen worden daar in de hens gezet om deze om te zetten naar energie.
Vraag me niet hoe en wat, dat zou ik oomlief moeten vragen.
Sowieso gaat alle slechte kwaliteit hier ernaartoe.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:49

Rianneke schreef:
JB55 schreef:

Nee, ik heb het ook gehoord. Aan de ene kant van het land komen ze om in het stro, terwijl hier (deel van Zuid Holland) het uit Frankrijk komt.

Ik moet ook stro inkopen, maar 110 euro per ton is normaal. Dat komt neer op 5 of 6 euro voor een pakkie (klein baaltje). Belachelijk. Ik heb nog 90 balen. Daar red ik het een half jaar mee. Ik wacht wel tot de ergste gekte voorbij is, dan hoop ik dat ik nog ergens voor een lagere prijs wat kan inkopen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:51

blij dit te lezen, ik heb maar drie stallen maar ga wel even inslaan van de week, nu hoop ik dat de boer waar ik het haal nog niet op de hoogte is... zal wel niet

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:52

kaatje77 schreef:
oh, wat mij net te binnen schiet.
Vlak over de grens (in Duitsland) hebben ze een paar bio-ovens geplaatst en al het stro uit de buurt gaat daar zo hupla: de oven in. Boos!
Misschien dat dat het tekort ook mede bepaald. Knipoog

Er wordt daar ook mais, hooi, nou ja, eigenlijk alle gewasen worden daar in de hens gezet om deze om te zetten naar energie.
Vraag me niet hoe en wat, dat zou ik oomlief moeten vragen.
Sowieso gaat alle slechte kwaliteit hier ernaartoe.

Van al dat eerste heb ik nog niks gehoord omdat ze hier ook met een tekort zitten. Ik weet het omdat ik er midden tussen in zit, en ook lager in Duitsland nog bekende heb zitten met hetzelfde probleem.
Dat alle mindere kwaliteit naar het buitenland gaat kan wel kloppen, maar om nou te zeggen dat het kwaliteit hier zo goed is.
De boeren hebben echt een slecht jaar gehad, ook met mais. Ik kan jullie foto's laten zien van maisvelden dat is gewoon om te huilen zo slecht. En dat word wel omgezet in energie. Omdat dat eenvoudig weg niks goeds levert.
Wat nog wel goed is word gewoon nog op de juiste manier verbruikt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:59

De Mais gaat hier tot nu toe juist super!
Het staat al lekker hoog. Het is nog niet goed genoeg om het te kuilen, maar het gaat zeker de goede kant op!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 00:00

Boertjes, in de buurt van Emlichheim, Bad Bentheim, Lingen, nou ja, de streek ter hoogte van Enschede Hardenberg.

Mais is hier ook van super kwaliteit.
Voor het eerst sinds jaren verkopen we het vanaf de stam ,in tegenstelling tot vorig jaar, dat was echt bagger. Boos!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:05

Kaatje77 hier in het noorden is het bagger. Er staan wel iets velden goed maar de rest is eigenlijk niet tot niks hoog gekomen en super geel allemaal. Ziet er niet uit. Ligt uiteraard ook aan de ligging. Maar van dat verbranden heb ik nog totaal niet gehoord. Ook of dat notabene ooit gebeurd is in deze omgeving.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:25

Ja, dieovens zijn er vorig zomer neergezet.
Bijna alle oogsten hier vlak over de grens wordenb voor onze ogen opgekocht en worden linea recta verbrand Boos!

Ik heb er al aan zitten denken om er een keer naartoe te gaan en vragen wat ze denken van gebruikt stro te verbranden. Knipoog
Ik doel dan op de mest die uit de paardenstallen komen.
Is toch ook heel ecologisch?