Is dit zielig? wassen met koud water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyStar

Re: Is dit zielig? wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:59

ik ben het met jolliegirl eens, als het goed is stap je je paard zo'n 10 á 15 min. uit en dan zijn die spieren voor het grootste deel alweer afgekoeld. Je moet natuurlijk nooit hoppaa meteen die slang op z'n rug, maar geleidelijk aan van beneden naar boven.

Amkiix3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:17

tita schreef:
Zielig....mwah dat wil ik zo niet noemen maar het is iig absoluut niet goed.

het is niet goed voor de spieren en het is ook gewoon koud voor de ponies.
Eerst de benen want zo wennen ze aan de temp is een smoesje dat is gewoon niet waar.

koud water is gewoon te koud dat is 11 graden.
Dus zielig JA omdat het niet kan en niet hoort

Bij ons word het ook met gewoon water uit de slang gedaan.
Maar in de winter moet je 2 euro betalen voor lauw water.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 00:10

Ik doe het altijd met water uit de tuin slang, dat is lauw/koud water. En als het ik het toch wat te koud vind krijgt ze een zweet dekentje op en ga ik aan de hand stappen met dr totdat ze droog is. Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 01:11

*heb niet alle pagina's doorgelezen*

Die van mij spuit ik élke dag helemáál af. Gewoon met koud water, met een gemiddeld harde straal. Mijn paard zweet altijd van het rijden. Daarna stap ik hem op adem, wandel ik hem naar de spuitplaats, zadel hem helemaal af, dan mag hij eerst drinken uit de slang (hij heeft altijd dorst) en daarna spuit ik hem helemaal af, begin bij zijn schouder, dan richting hals, benen en zo werk ik door naar achteren, net zo lang tot alle schuim eraf is. Daarna gaat hij gewoon lekker zijn stal in (waar het natuurlijk niet tocht) en droogt hij vanzelf wel op. Soms gaat hij erna het land op of de paddock in maar regelmatig gewoon direct zijn stal in. Als het straks wat kouder wordt, krijgt hij erna even een deken op om op te drogen.

In de winter spuit ik meestal niet af maar sta nu op een andere stal met warm water voorziening erbij en een (spieren)solarium dus denk dat ik ook dáár deze winter wel gebruik van zal gaan maken, weet alleen niet of ik dat dan wel dagelijks ga doen...

Anderen gaan helemaal stappen aan de hand tot ze compleet droog zijn. Het is maar net wat je zelf en je paard gewend zijn denk ik ook...mijn paard wordt er in ieder geval niet ziek of verkouden van en is de volgende dag ook niet stijf ofzo..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 02:16

met koud water blijft in ieder geval niet prettig. Of het slecht is of niet, daar lopen de meningen over uiteen. Probeer het water als het kan lauw te maken, lukt dat niet, dan maar snel erover, goed droog maken en zweetdeken erop. Als het niet anders kan, kan het niet, maar als je warmer water kunt gebruiken zou ik dat wel doen.