Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:00

Dat ijzerdraad in de hoepel is een goede optie.
Dank je wel voor de tip.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:15

Hmmm, ik ben lang niet zo handig als jullie allemaal lees ik alweer maar ik lees toch even mee. Wie weet krijg ik mijn vriend zo gek haha.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:22

Misschien een idee om om de bal een (zwarte) panty te doen, welke je eerst flink over je paard hebt gehaald, zodat er een paardengeur aan zit?

Ik denk dat ik dit weekend ook even ga knutselen!!

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:32

hey allemaal,

Misschien een handige tip voor de niet zo creative mensch onder ons (zoals ik Tong uitsteken ): Om dazen en vliegen te weren uit je stal, bij je zelf (zelfs uit je huis) en bij je paard, kan je ten eerste zorgen dat er felle kleuren aanwezig zijn. Vooral felblauw helpt hier goed. Je kan dus zelf een felblauw t-shirt dragen en bij je paard bijv. een felblauwe vliegen deken omdoen. Een andere manier, die je ook bijv. ook thuis kunt gebruiken, is een boterham zakje vullen met water, dichtknopen en ophangen op een zonnige plaats. Door de schitteringen die hierdoor ontstaan blijven de vrolijke vliegers weg. Een derde tip is bundeltjes ophangen met (gedroogde), sterk geurende kruiden bijv. Tijm, Rozemarijn, Lavendel, Marjolein en Salie.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

groetjes

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:02

ik heb nu een val met klamboe gaas, en hij werkt veel beter,
ik heb hem ook wat meer in de wei gezet, anders staat hij smiddags in de schaduw,
volgens mij moet ik alleen de trechter nog iets wijder maken
dan gaan ze er nog makkelijker in,
ik heb er nu 20 gevangen en eerst af en toe 1

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:00

india schreef:
ik heb nu een val met klamboe gaas, en hij werkt veel beter,

wat had je eerst dan?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:44

ik ga hem ook effe in de gaten houden zit nog te twijfelen of kopen of zelf maken.

Hiero is een ware dazeninfasie geloof ik, heb er vandaag weer heel wat gekild.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:58

wit plastic maar dat werkte als zonnescherm!

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:49

Ik heb gisteravond de bovenkant veranderd door een bovenstuk van een fles i.p.v trechter en bovenop een pot geplaats, toen ik vanmorgen ging kijken zaten er al een hele boel in ga straks nog even kijken dan zal die al wel aardig vol zijn :d

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:58

ik heb alles eens doorgelezen en ben van plan om ook zoiets te gaan maken, maar wat heeft het jullie nou gekost?
En welke werkt t beste die loer of toch zo'n skippybal of iets anders? waar en welke spullen hebben jullie gekocht?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:21

Jongens, sorry maar de beloofde foto's van 't gaas laten toch even op zich wachten. Vandaag te druk geweest om d'r heen te lopen en moet zo gelijk naar huis als ik klaar ben met werk.. donderdag doe ik weer een poging.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:25

Ik volg even...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:39

Ik heb anti-insectengaas in de winkel liggen voor in de groententuin, dit is erg stevig. Geloof dat ik ook maar een loer ga maken. De onderste ring is dus gewooon een hoepel?
Zal het topic nog even nalezen voor het opvangreservoir.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:30

Ik heb het gevoel dat de dazen plaag in onze omgeving veel heftiger is als voorgaande jaren.
Nu duiken ze al op de warme motorkap van je auto, terwijl ze dat normaal pas in augustus doen. Het lijkt wel of er veel meer van die ellendelingen zitten.
Dus mensen fabriceren die vallen. Ik heb er vandaag wel enkele gevangen, maar mijn bal wordt nog niet warm genoeg, daar ga ik zometeen maar weer eens wat aan doen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:01

Marjolein84 schreef:
hey allemaal,
posting.php?mode=quote&f=120&p=26977687
Misschien een handige tip voor de niet zo creative mensch onder ons (zoals ik Tong uitsteken ): Om dazen en vliegen te weren uit je stal, bij je zelf (zelfs uit je huis) en bij je paard, kan je ten eerste zorgen dat er felle kleuren aanwezig zijn. Vooral felblauw helpt hier goed. Je kan dus zelf een felblauw t-shirt dragen en bij je paard bijv. een felblauwe vliegen deken omdoen. Een andere manier, die je ook bijv. ook thuis kunt gebruiken, is een boterham zakje vullen met water, dichtknopen en ophangen op een zonnige plaats. Door de schitteringen die hierdoor ontstaan blijven de vrolijke vliegers weg. Een derde tip is bundeltjes ophangen met (gedroogde), sterk geurende kruiden bijv. Tijm, Rozemarijn, Lavendel, Marjolein en Salie.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

groetjes

Dat bij blauw vliegen weg blijven is zeggen ze hier de reden waarom zoveel mensen blauw in hun interieur hebben. Van de schitteringen wist ik niet, helpt zilverpapier dan ook niet ? Van sterke geuren als lavendel had ik het ook al gehoord, heb ook pepermunt gel gebruikt dat werkte ook wel tot je begon te zweten, ik heb dan ook lavendel in de tuin gezet maar niet genoeg ben ik bang.
Maar bedankt voor de tip.. Haha!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:05

Ben minder creatief, en we hebben dus de originele aangeschaft. En het werkt; vandaag al rond de 300 gevangen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:09

Ik heb de mijne vandaag wat hoger gehangen en dit zat er vanavond in en dan heb ik er nog een stuk of vier op mezelf doodgeslagen.
Afbeelding

andere kant:

Afbeelding

Ik denk dat er een stuk of twintig in zitten.

Vanavond met onze zwarte auto een stukje door en langs het bos gereden en even naast de manege bij ons (hopelijk) toekomstige weiland gekeken. We waren dus direct omgeven door dazen alsof het al hoogseizoen was. Je kon dus echt niet uitstappen want dan hadden er wel minstens veertig op me gezeten. En als staan daar 10 dazenvallen, mijn paard gaat tijdens de dazen tijd overdags dan echt op stal en snachts buiten als het kan.

Ik wil eigenlijk mijn val eens meenemen daar naartoe en dan eens daar neer zetten voor een uur of twee bij mooi zonnig weer, volgens mij weet ik dan niet wat ik meemaak.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:33

Is dat een augurkenpot???

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:36

Ja, zo'n grote en de bovenkant van een fantafles.... Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:38

Ja die heb ik vandaag ook gekocht (augurken maar even in andere potten gedaan) ga morgen de boel vervangen, bal iets hoger hangen en deze grotere pot.
Er zitten er nu wel een stel in maar de constructie is niet optimaal ze kunnen weer ontsnappen, de fles kan in die grotere pot meer naar boven.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:58

Cool Wauw wat een handige mensen hier. Hopelijk vangt iedereen lekker veel vrouwtjes zodat ze een stuk minder voort kunnen planten Knipoog

Hier ook veel last van dazen in de boswei. Gelukkig ook nog andere wei waar het stukken minder is maar in het hoogseizoen vd dazen gaan ze lekker 's nachts naar buiten, maar dit is toch ook wel een leuk knutselplan Ja

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 00:05

Mijn fantafles past juist helemaal perfect in de pot en kan er niet verder in, ik weet alleen het merk augurken niet meer ..... Haha!
Maar ze komen er beslist niet uit, ook niet als ik de pot er af pak.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 01:10

Ik heb er vanavond ook ééntje gemaakt. 't Is nu te laat om 'n goeie foto te maken, maar dat doe ik morgen.
Ik heb als standaard een oude parasolvoet gebruikt. Daarin steekt zo'n witte ijzeren strip die je tegen de muur kan hangen met boekensteunen erin. Mijn neppert hangt dus op aan een hele grote boekensteun die in die strip gehaakt zit.
Verder een kleine skippy bal met hoogglansverf geverfd, het vangnet is van witte klamboe (geen hoepels maar aluminium strips rond gebogen) en de opvangbak van 'n doorgeknipte spafles.....
Morgenochtend gaat ie de wei in, ben benieuwd of er iets mee te vangen valt....

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:31

wat handig allemaal zeg. ik blijf ff meelezen! doe hier goede ideeen op Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:49

Perrokai schreef:
Mijn fantafles past juist helemaal perfect in de pot en kan er niet verder in, ik weet alleen het merk augurken niet meer ..... Haha!
Maar ze komen er beslist niet uit, ook niet als ik de pot er af pak.

Zal wel Khune zijn, die grote potten zijn ongeveer allemaal hetzelfde, nu nog even Fanta kopen, dat lust ik niet maar mijn Pelegrinoflessen zijn te groen Tong uitsteken .