Hoeveel gras staat er nog in jullie weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Re: Hoeveel gras staat er nog in jullie weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:27

Hier staat nog superveel gras. Het is ook een aardig grote wei, dat scheelt aanmerkelijk. Ook toen het zo droog was was er nog zat gras. Mooi een beetje omweiden Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:49

ik heb net nog ff geinspecteerd, maar er komt vanalles op bij ons, maar geen gras....... de gehurde wei is al kaal en helemaal omgeploegd, ik weet niet wat ze gedaan hebben vannacht, maar het ziet er niet uit.....zal de boer blij mee zijn *not*..... hij is gelukkig nogal lakoniek....

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:19

bij ons staat ook nog genoeg op het land
is ook een groot land en als het op is gaan ze naar een ander stuk waarschijnlijk

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:19

t begint weer te komen bij ons ... Jeeeeej mooi groen gras

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:18

begint bij ons langzaam weer groe te worden en bij te groeien. Wei van nikietje en oma is voor helft afgezet, hele winter nisk opgeweest en natte grond, staan nu halve meter hoog gras

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:20

bij ons staan ze 24/7 buiten met zijn viertjes maar het is echt verschrikkelijk is haast geen gras.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:23

bij ons is het weilanbd ook erg kaal
ze krijgen nu ook 24 uur per dag hooi bij brood en lang gemaait gras uit de buurmans weide Lachen
ze komen niets tekoort kwa eten maar er staat echt niets op
bij ons staan ze met zijn 5en 7/24 per dag

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:24

Staat je paard alleen in de wei of niet? En hoe lang? Bij ons was het gras ongeveer 5 centimeter en er staan 5 paarden in. Nu is het nog maar 4 milimeter ofzo Ach gut Dusja.. Nu worden ze bijgevoerd.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:34

Volgens mij hebben jullie dan te kleine weides voor zoveel paarden. Je moet eigenlijk 2 paarden voor 1 ha rekenen en ze er in de winter niet 24/7 opzetten anders blijft het natuurlijk kaalgevreten.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:36

tja daar heb je wel gelijk in flicka
dit hebben wei idd niet

en lopen in de winter ook buiten
maar vorig jaar stond er veel meer gras dan we nu hebben
en met even veel paarden

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:15

wij hebben 3 paarden en een pony en we hebben 2 ha land,te verdelen in 4 kampen, lijkt me ruim genoeg.
Maar... als het eerst te nat is en dan te droog en vervolgens weer te nat en te koude, groeit er bij ons maar 1 ding: brandnetels...... en het gras blijft diep verstopt onder de grond

Buurman (tuinder) gaat de brandnetels ff aanpakken van de week, scheelt ons weer werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:17

flicka schreef:
Volgens mij hebben jullie dan te kleine weides voor zoveel paarden. Je moet eigenlijk 2 paarden voor 1 ha rekenen en ze er in de winter niet 24/7 opzetten anders blijft het natuurlijk kaalgevreten.

1 ha voor 2 paarden vind ik toch erg veel Ja
Hier staan er 3 op heel wat minder, maar zat te vreten Lachen
Ze krijgen wel strip begrazing.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:20

Bij ons staat het gras tot over kniehoogte, maar dat komt omdat de paarden er bij ons nog niet op mogen. Ze mogen er pas op per 1 juni a.s. i.v.m. de vogelnesten en vanwege de droogte. Ook wordt het hooi/voordroogkuil van eigen land gewonnen, wat nog moet gebeuren, want vanwege de eerder genoemde droogte zou er nu dus geen sprietje meer opgestaan hebben.

yustEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:20

Ik besproei mijn wei niet!
Er lopen 3 pony's in!
Ze lopen er best lang in. vanaf half 10 tot 6 uur!
Maar mijn vader is al meer weitjes aan het maken, dat er in elke wei wat kan groeien! Maar we hebben een eigewijze shet, die geen stroom voelt in de winter.. door de dikke vacht! Die gaat er gewoon onderdoor! Tong uitsteken
Maar, dat heb je natuurlijk niet met een groot paard! Haha!

Groetjes Eline!

yustEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:22

Ohja, bij ons krijgen ze ook hooi, en gras van een weilandje van ons in de bossen, daar kunnen onze pony's niet lopen door; de dazen, want eentje gaat dan schuren! Boos!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:04

runningkawa schreef:
flicka schreef:

1 ha voor 2 paarden vind ik toch erg veel Ja
Hier staan er 3 op heel wat minder, maar zat te vreten Lachen
Ze krijgen wel strip begrazing.

Als ze 24/7 op het land staan valt dat reuze mee. En ik voer alleen krachtvoer bij als ik gereden heb. Voor de rest 1 Pavokoek. Vorig jaar stonden ze met zijn tweeën en in oktober was het echt behoorlijk afgegraasd.

Je kan minder dan 1 ha geven maar dan moet je kunnen verweiden. Paarden zijn nu eenmaal grazers en ja, je moet ze ook wel rijden anders krijgen ze behoorlijke grasbuikjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:08

Ik voer ook geen krachtvoer
Maar hier is niks kaal op een hectare, zoals gezegd, wel strip begrazing, dus niet alles omploegen en kieskeurig eten Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:57

Het ligt misschien ook aan de paarden die op het land lopen. Heb je rustige paarden die alleen maar eten en dutten dan wordt er niks omgeploegd. Bij mij wordt er niet gerend maar ik heb ook geen ruinen die toch wat speelser zijn. Als je niet stript wordt er in eerste instantie wel kieskeurig gegeten want ze hebben ook hun mestplekken (ik haal geen mest weg). Maar op een gegeven moment als het lekkere gras minder wordt gaan ze toch ook aan de lange plukken en zijkanten eten. Maar voorlopig is het pas half mei, het gras is groen en de groei zit er in Haha!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:06

Na een lange, lange ellendige winter (heb door pure noodzaak bijna de hele wei moeten gebruiken Huilen ) had ik dus ook bijna geen gras met die droogte. Vanwege natuurgebied kan er niet gesproeid worden (niet voldoende water in de buurt) en het gras en organische mest die we gezaaid/gestrooid hadden hebben dus ook niet heel veel effect gehad. Nu na een weekje regen begint het gras gelukkig behoorlijk te groeien. Ik heb nu 1 stuk wat helemaal gemillimeterd is, 1 stuk waar het gras voorzichtig begint te groeien en 1 stuk (waar ze nu op staan) waar nog best wel behoorlijk gras staat. Ik heb pas sinds een paar weken een bak en een verhard gedeelte, anders had ik ze van de winter niet op de wei, maar in de bak en op het verharde gezet! Voor komende winter verwacht ik nu geen problemen meer, dus volgend voorjaar hoop ik op mooie volle, groene weides Clown

Oh, er staan bij mij 4 stuks op (1 KWPN, 2 mini shets en 1 New Forest jaarling) en die staan op 8500m2.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:40

Bij ons staat er niet zo veel gras meer. Ze worden nou ook bijgevoerd.
Na al die regen gaat het in ieder geval wel weer groeien.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:31

Bij Frits hebben we 2 stukjes land. Het ene stuk is flink aan het groeien en het ander stukje is kaal. Maar met deze regen staan de paarden (helaas) in de bak, want anders is het land weer snel vertrapt. Maar zodra het weer droger word gaan ze weer op het land en van het zomer gaat ze weer naar het hogere gras.
Bij ons komen de paarden nog wel op stal, rond 8uur 's avonds, en ze krijgen dan nog krachtvoer en ruwvoer. Ze komen dan 's ochtends rond 8uur weer buiten.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:12

Mijn wei begint langzaam maar zeker ergens op te lijken, als het zo blijft gaan kan wat mij betreft 'ons' paardje eind juni komen Haha! Hij staat dan trouwens op 0.1ha.... Wel een beetje karig als ik lees wat jullie paardjes hebben. (het was de bedoeling dat hij op 0.3ha zou komen met 2 shetjes maar die eigenaresse wil ze nu ineens toch liever gescheiden houden Nors opkijken

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:19

Dat is maar een piepstukje, Miryamk. Is zó kaalgevreten. Kun je nergens anders terecht?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:24

Ik zie het even aan, als het echt niet gaat dan huur ik wel een stuk wei bij. Nadeel is wel dat ik dat dan ook weer moet laten inzaaien door een loonwerker. Ik heb ook wel beschikking over een stal maar zou het liefst mijn paardje op een meer natuurlijke manier houden. Ik hoop trouwens nog steeds dat de eigenaresse van de shetjes weer bijdraait....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:29

Ja, je moet haar even bewerken. Anders dus de hele zomer hooi bij gaan voeren.....Een paardje moet ook eens kunnen rennen. Nu zul je de mest ook iedere dag weg moeten halen. Balen!