deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:48

Het is een afweging die je maakt, ik kan mijn paard simpelweg niet met niks buiten zetten. Waarom niet? Niet vanwege die dikke vacht, want dat boeit me niet. Maar onze paarden staan onbeschermd, in de wind, hele dagen, zonder beschutting. Het waait hier de hele dag en ze staan in een open veld. Als er een mogelijkheid was om te schuilen, ging die deken direct af maar nu is dat helaas niet mogelijk.

Ik leg mijn ONGEVOERDE uitrijdeken ook wel eens op als ik naar buiten ga hoor. Als ik in de winter in de kou de winterdeken van mijn paard trek, vind ik de overgang van een deken naar ineens niks veel te groot, dus als ik een rustig stapritje ga doen, doe ik hem ook die deken om. Behalve dat de overgang niet in een keer heel groot is, is het voor mij ook lekker warm als het gaat sneeuwen Haha! .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:51

En Jovarna, paarden in de afglopen miljoen jaar niet veranderd? Een miljoen jaar geleden bestonden paarden nog niet eens. Ja ze hadden vijf tenen, waren amper een meter hoog en leken meer op een hond dan op de paarden van nu hoor...Kijk je geschiedenisboeken er nog maar eens op na.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:52

vera23 schreef:

nee daar geef ik ook geen vrijbrief voor maar het wordt ze wel ontzegt...door alles wat er met een paard gebeurt hoe natuurlijk mogelijk je het ook probeerd!

en het paard is idd niet veranderd nee...maar het is gewoon bijna niet mogelijk om het paard en de natuur zn gang te laten gaan...hoe mooi stuk land je ook heb....

Ben ik niet helemaal met je eens. Je kunt wel je best doen om een paard zo natuurlijk mogelijk te houden. Mijn paard staat in een enorm groot gebied in een kudde met veel gras, bomen, struiken, brede sloten. Wat is er zo onnatuurlijk aan hoe ik mijn pony hou?? Vertel eens, want dan ben ik wel benieuwd naar.....

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:06

en je rijd niet...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:07

Sees schreef:
En Jovarna, paarden in de afglopen miljoen jaar niet veranderd? Een miljoen jaar geleden bestonden paarden nog niet eens. Ja ze hadden vijf tenen, waren amper een meter hoog en leken meer op een hond dan op de paarden van nu hoor...Kijk je geschiedenisboeken er nog maar eens op na.

Je bent niet goed geïnformeerd en ik beweer niet zomaar wat. Knipoog
Een miljoen jaar geleden bestonden paarden wel degelijk. Zo'n 70 miljoen jaar geleden hadden we de paardachtigen (genoemd worden o.a. Palacotherium, Hyracotherium en Eohippus). Uit Eohippus kwam later de Mesohippus voort (deze had drie tenen), later de Merychippus, en weer later de Pliohippus. Bij de Pliohippus waren de tweede en derde teen al verdwenen en de overgebleven teen was een hoef geworden. En hier kwam uiteindelijk Equus caballus uit voort; dit is nu zo'n 45 miljoen jaar geleden en is de voorvader van ons huidige paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:08

vera23 schreef:
en je rijd niet...?

Paard is nog niet ingereden.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:11

maar dat word ie dan wel dag natuur......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:15

vera23 schreef:
en je rijd niet...?

Nee, nog niet, want mijn pony is tweeeneenhalf. Ik ga hem bitloos inrijden en ik rij graag op een barebackpad. Zadel is leuk, maar niet voor elke keer. Bovendien ga ik hem ook niet elke dag berijden en aangezien hij in het land staat, zie ik daar ook de noodzaak niet van in. Je kiest er zelf voor hoe je met je paard omgaat, wat je met hem doet. Ik wil hem zo natuurlijk mogelijk houden, als maar mogelijk is.... En daar doe ik mijn best voor. Daarom vind ik het zo vervelend als iemand meteen roept dat een paard houden niet natuurlijk meer is. Op sommige fronten niet nee, maar je kunt wel je best doen om het zo natuurlijk mogelijk te maken voor je paard.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:17

ja daar ben ik het zeker wel mee eens....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:17

vera23 schreef:
maar dat word ie dan wel dag natuur......

Misschien moet je eerst eens goed lezen wat ik zeg.... Er zit een nuance tussen je paard niet natuurlijk houden en zo natuurlijk mogelijk houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:18

vera23 schreef:
ja daar ben ik het zeker wel mee eens....

Oh, gelukkig.......

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:18

keetieee schreef:
Of het 100 procent klopt wat ze zeggen weet ik niet maar het klinkt wel logisch..en ik zou eerder mijn paard zonder deken zetten dan met..ze is zonder deken geboren..tlijkt mij dan wel dat het goed zit..als ik de tijd neem om haar in het zweet te rijden ..neem ik ook de tijd om haar goed uit te stappen.
Het is geen anti gedoe..het is een gewone vraag..mee eens of niet? meer is het niet..

Ik ben ook zonder kleding geboren hoor.... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:20

AmonRe schreef:
keetieee schreef:
Of het 100 procent klopt wat ze zeggen weet ik niet maar het klinkt wel logisch..en ik zou eerder mijn paard zonder deken zetten dan met..ze is zonder deken geboren..tlijkt mij dan wel dat het goed zit..als ik de tijd neem om haar in het zweet te rijden ..neem ik ook de tijd om haar goed uit te stappen.
Het is geen anti gedoe..het is een gewone vraag..mee eens of niet? meer is het niet..

Ik ben ook zonder kleding geboren hoor.... Haha!

En heb je ook een dikke wintervacht nu??? Haha!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:22

Nee, omdat ik altijd kleding aan doe is mijn vachtje superkort! Clown

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:26

Dan heb ik nog een vraag. Stel dat je paard het toch erg koud heeft, dat toont door deels de haren overeind te zetten en de dag erna tekenen vertoont van verzuring. Die verzuring opgelopen door stijf staan, trillen van de kou. Hoe ga ik dan daar mee om? Deken aflaten omdat hij er wel aan zal wennen met een verzuurd paard als gevolg?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:27

Op stal zetten?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:33

Ik heb wel vaker gehoord dat een paard dat altijd met deken heeft gestaan daar nog wat aan moet wennen. Als mijn paard buiten staat te trillen, koop ik ook meteen een deken hoor.
Soms heb je meerdere winters nodig, de eerste keer dat het paard het alleen moet doen, redt hij het misschien niet. Maar de volgende winter zal het dan een stuk beter gaan.
Gewoon zo laat mogelijk een deken op doen (en indien mogelijk: helemaal niet). Dan moet het wel lukken.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:08

tjonge, vraag verkeerd begrepen, ging niet over een overgang van wel naar geen deken. Gewoon een vraag in het algemeen. Als een paard het koud heeft (met of zonder deken) en daardoor verzuurt, moet ik dan natuurlijk blijven en niet warmer maken door een deken (of een extra).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:17

Eleonoor schreef:
tjonge, vraag verkeerd begrepen, ging niet over een overgang van wel naar geen deken. Gewoon een vraag in het algemeen. Als een paard het koud heeft (met of zonder deken) en daardoor verzuurt, moet ik dan natuurlijk blijven en niet warmer maken door een deken (of een extra).

Volg hierin gewoon je gevoel.
Mijn gevoel zou zeggen: naar binnen halen, hooi geven, eventueel een fleece deken op doen en wanneer je paard weer opgewarmd is, weer naar buiten doen (en als het dan nog regent: regendeken op).

En verder: kijken naar de oorzaken waaròm je paard het koud heeft en voortaan hier anders in handelen. Dus niet flink rossen, niet shampoo-en, niet wisselen met wel/niet op stal of wel/geen deken, en altijd zorgen voor onbeperkt ruwvoer (hooi, gras) zodat je paard zichzelf warm kan houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:26

Eleonoor schreef:

Tja, ik zou ook op zoek gaan naar de oorzaak hiervan... Ik bedoel, je paard heeft het dus ook koud met een deken?

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:35

Ik heb mijn paardje ook dekenloos. Bevalt me uitstekend. Ik train hem ca. 5 dagen in de week en rij dus wel fanatiek, toch heb ik geen last van een dikke wintervacht.
Na het rijden stap ik hem redelijk droog (als het al nodig is, hij zweet niet zo erg) en laat ik hem daarna rollen.

Overdag staat hij in het land en s'avonds en 's nachts binnen.
Wel voer ik hem meer hooi.

Alleen als het heel erg koud is (minimaal -5°) zet hij zijn haren overeind en wordt het een bolletje, maar merendeels van de tijd zit hij redelijk "dun" in de vacht.

De voordelen van het dekenloos vindt ik dat ze veel meer bewegingsvrijheid hebben en dat ik geen kapotte schoft en kale plekken heb van de deken.

Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paardje een deken mist.
Meestal hebben de mensen om je heen er meer moeite mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:41

nou ik heb mijn paard gisteren mooi een zomerdekentje opgegooid Haha! Haha!

En jawel, hij was vanochtend nog steeds heel Haha! Haha! de knul Haha! hij leert het wel

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:01

een paard wat het 'koud' heeft zonder deken is niet goed hoor. het trillen van spieren betekent dat ze zichzelf inderdaad wat willen opwarmen, maar een paard heeft 24/7 hooi/gras nodig om zichzelf warm te houden. koude oren zijn ook geen teken dat ze het koud hebben. het mechanisme is zo goed dat het met het dalen van de temperatuur, het bloed uit de huid weg trekt om zijn binnenste, de vitale delen, beter warm te kunnen houden. de vacht is al een deken op zich, die reguleert zelf door middel van meer overeind te gaan staan, hoeveel lucht er tussen kan komen om warmte vast te houden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 07:34

Jovarna schreef:
runningkawa schreef:
Dus ja, ik weet dat ze er best tegen kunnen.
Maar niet nat na het rijden, daar verliezen de haren de functie die ze hebben door het zadel.
De rug is veel te warm.
En een paard in de natuur is nooit zo nat als een paard in training (dat is wat anders dan een bosritje of wat gehobbel in de bak)

Ik wil even reageren op wat je een paar keer aangeeft over de natte haren onder het zadel.
Wanneer ik heb gereden en heb uitgestapt, haal ik het zadel (en hoofdstel) van m'n paard en ga zonder zadel met haar lopen. Dikwijls gaat ze dan rollen in het zand. En als ze niet rolt, smeer ik haar bezwete plekken in met zand. Dan is het een kwestie van zo'n 5 minuten en is ze weer helemaal droog. Ook in dit geval geldt: de natuur regelt het prima zelf als je het z'n gang laat gaan. Knipoog

Wat het andere betreft (of paarden in de vrije natuur wel of niet zo nat worden als paarden die door ons intensief gereden worden): paarden zijn vluchtdieren. Ze zijn erop gebouwd om keihard te moeten rennen. Reken maar dat ze daarbij nat van het zweet kunnen worden; niet alleen vanwege de lichamelijke inspanning, maar ook van angst (levensgevaar). Dat een paard zweet, is niet voor niets. Dat mensen bedacht hebben dat ze er ziek van kunnen worden en wij toch echt moeten ingrijpen, begrijp ik niet... Haha!

En dat even zonder zadel kan genoeg zijn om kou op de spieren te krijgen.

En waarom zijn we gaan ingrijpen, omdat we merken dat even een zweetdeken, of helemaal een zweetdeken voordelen geeft.
Ook betreft ziekte.
Denk je nou echt dat het zo fijn is om te mutsen met dekens als het echt niet nodig was.
Kapitalen uitgeven aan onzin?

Een paar keer een ziek of stram paard, dan ga je er wel anders denken.
Dat jij dat toevallig nooit hebt gehad, spreekt meer van geluk dan wat anders.
Het rijden is niet natuurlijk, vergelijk het daar dan ook niet mee.
Laat ze dan in de wei staan, en doe niks

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:19

Maar komt dat door de zweetplek onder het zadel of komt dat doordat een paard wat gereden is vaak na een korte cooling down op stal wordt gezet zodat het paard daarna bijna niet meer kan bewegen?

Als ik hier zie hoe mijn hengst zich midden in de winter regelmatig uitleeft en daarbij echt een half uur loopt te rennen (als we hem met de merries bv op een andere weide zetten als we met de aanhanger op de wei zijn, duurt dan dik een half uur en hij gaat dan echt uit z'n dak Lachen )...
Hij heeft dan geen droog haartje meer op zijn lijf en het zweet druipt via zijn benen op de grond en de klodders schuim vliegen tussen z'n achterbenen vandaan.
Zodra we klaar zijn op het land, ligt er nieuwe kuil en gaan ze allemaal staan eten. Wat voor weer het ook is, regen, sneeuw, harde wind krijgt hij dus over zich heen als hij zo bezweet is.
Maar omdat hij in een groep staat, is hij altijd in beweging. Ze lopen wat, hij rolt een paar keer enz.

Ondanks dat hij geen rustige warming up of cooling down krijgt zoals sportpaarden, krijgt hij geen spierpijn. Ook wordt hij niet ziek door zo bezweet buiten te lopen.
Hij is altijd in beweging dus zijn spieren zijn altijd warm. Daarom krijgt hij ook geen problemen bij explosieve bewegingen.
De 'cooling down' gaat bij hem dus uren door ipv hem te beperken in zijn beweging.
Ik zou hem namelijk niet graag zo uit z'n dak zien gaan als hij net van stal kwam en daarna ook weer op stal zou moeten. Dan is het vragen om problemen...