Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vluggejip

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:11

Het is wat met die krengen van dazen en dat het lokaal is blijkt wel bij ons. Wij wonen op circa 1 kilometer afstand van de Maas. Zet ik mijn paarden buiten (nu 's avonds vanwege de hitte) hebben we nauwelijks last van dazen,overdag slechts een enkeling. Ga ik 500 meter verder het dorp in dan is het een complete ramp en wordt je overvallen. In de bossen verder van de Maas af is het hopeloos. Zwart van die prikkers. Het zou dus ook nog aan de soort grond kunnen liggen. Als we in de buurt van de Maas rijden dan vindt je de dazen alleen bij bebossing vaak eiken.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:19

Ik woon in Den Helder en mijn paardje staat in Breezand, ongeveer 10 km verderop en ik mag geloof ik juigen en springen van blijdschap dat ik er tot nog toe maar 3 heb kunnen ontdekken. Ik ben er zelf super allergisch voor, loop al een week met een been die 3 x zo dik als normaal is, dus ik ben blij met mijn omgeving. Ze staan tussen struiken en bomen naast volkstuinen maar hier staat wel constant wind, mss is dat wel het voornaamste?? Ook in Den Helder zelf weinig last van die beesten....

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:31

Niseyra schreef:
Dat zou dan mss wel kunnen ja Sigaar
Zijn er meer mensen die merken dat hun gevlekte paard minder vliegen aantrekt?

Klopt hoor!

Mijn appaloosa heeft veeeeel minder last dan de bruine Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:36

Ik las wat over dazenplaag op leemgrond, dat klopt idd
wij zitten hier op leemgrond en het is hier echt verschrikkelijk Scheve mond

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:48

Ik zit dus in zo'n "dazenluwte". Misschien 1 of 2 op een paard (dus eigenlijk mag ik niet reageren, maar voor het vergelijkend onderzoek wil ik toch even mijn zegje doen Tong uitsteken ) maar meer niet. Ga ik naar de heel-schuin-achterburen, dan kan ik dus niet met goed fatsoen rijden. Het enige verschil dat ik zie is de begroeiing rond hun wei. Zij hebben heel veel loofbomen (iig berk en kastanje) terwijl wij een rij enorme sparren (van die blauwe kerstbomen) langs de wei hebben staan. Ik heb dus het vermoeden dat het 'm daar in zit, want dat is het enige verschil in omgevingsfactoren. Langs de paddock staan nog een enorme beuk en een kleine berk. Daar zitten ze dus ook niet met zwermen in.

Ik prijs mij zeer gelukkig Bloos Haha! want zelfs in het bos is het goed te doen (veel naaldbomen waar ik rijd).

Omdat er zo weinig zitten (sorry jongens) kan ik niet zeggen of mijn bonten meer dazen aantrekken dan mijn effen paardjes.

Die hazelnoot is wel een heel interessant verhaal, trouwens. Het proberen waard iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:17

En wij zitten dan weer niet op leemgrond, maar verwacht de overkant van de weg wel, maar wet dat niet zeker, omdat het daar altijd lang nat blijft. Maar het is daar ook gewoon een meter lager als bij ons op het zand.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:20

tjady schreef:
Brammetje16 schreef:
wow is het hier in het noorder dan zeker een stukje minder!

Bij mij niet. Mijn paarden staan met vliegendekens, vliegenkappen en ik spray ze 2 keer daags in. Ik moet zelf een lange broek en lange mouwen aan anders wordt ik zelf lek geprikt.
Een van mijn merries is zo chagarijnig van, dat ik haar zonder vliegendeken niet eens benaderen kan in het weiland om te voeren.
Ik heb nu zelf een spray gemaakt op recept van een bokker en hoop dat deze ook helpt, want ik heb twee flacons spray nodig in de week.

wat voor spray gebruik je dan? en waar sta je dan met ze?

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:32

dazen hebben een hekel aan:
(peper)munt
kruidnagel (overgoten met hete vloeistof(water/azijn))
knoflook
citroen(sap)
appelazijn
gewone azijn
zout??
sesam(olie)
ik heb dit alles door elkaar gegooid en ga vanavond kijken of het werkt

ze hebben ook een hekel aan:
walnoten(olie)
eucalyptus(olie)
avocado(olie)
cederbomen
walnotenbomen
succes en als iemand anders een recept heeft kun je die dan hier neer zetten?? kunne we het allemaal proberen.
succes

was er 1 vergeten kamfer spiritus werkt ook goed

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:58

Nou vertel ze hier op zandgrond dan dat ze beter naar de leem kunnen verhuizen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:01

Wij hebben er gelukkig (nog) geen last van, zitten op klei/leemgrond, nog geen bomen in de wei (maar dat worden dus zeker géén eiken).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:01

wanted schreef:
dazen hebben een hekel aan:
walnotenbomen

ik moet je teleurstellen maar we hebben een mega grote walnoten boom waar volop dazen bij zitten
ook onze buren hebben een flinke walnotenboom, ook daar veel dazen
de boom bij ons staat naast de stal en naast het weiland, takken hangen zelfs op het dak van de stal en toch nog dazen rondom de stal en zelfs enkele ín de stal Scheve mond
ook het deel van de wei waar de boom overheen hangt stikt het van de dazen, als de paarden of hertjes onder die boom staan worden ze alsnog lekgeprikt

@Charos, naaldbomen platen, blauwspar ofzo Tong uitsteken

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:03

Ik sta midden in het bos met mijn paard.. Veel loofbomen en ik word gek van die beesten! Mijn paard doet gelukkig net of ze er niet zijn. Ik gebruik de horzelspray van de paardendrogist en die werkt heel aardig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:06

Naaldbomen wil ik ook niet bij mijn paarden hebben, veel te giftig.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:09

stukje in het Eindhovens Dagblad over de blinde daas(degene die wij zo haten Duivel )

Citaat:
’Wat zijn er dit jaar veel mensen’
Door LIZETTE VAN NEER
EINDHOVEN – Laat je niet van de wijs brengen door haar mooie bolle ogen die alle kleuren van de regenboog in zich bergen. Ze kan een irritante lastpak zijn die de argeloze voorbijganger behoorlijk beet kan nemen: de daas.
De daas heeft het goed voor elkaar dit jaar. De hitte drijft veel recreanten naar het verkoelende water of de schaduw van de bossen. Laat dat nou net haar domein zijn. De daas weet hordes mensen, al om zich heen meppend, weg te jagen. En het mooie is dat een ander altijd de schuld krijgt, want veel mensen zien de daas aan voor een horzel. Niets is minder waar. Volgens boswachter J. Smits van Staatsbosbeheer zijn horzels veel zeldzamer en zijn die veelal bij paarden en runderen te vinden. Bij mensen gaat het in bijna alle gevallen om dazen. De meest voorkomende dazen in Nederland zijn de grijze (blinde) daas en het mooiere goudkleurige familielid de regendaas. Smits: „Het zijn de vrouwtjesdazen die de lastpakken zijn. Ze blijft maar om je heen draaien en als ze op je lijf gaat zitten, merk je dat pas als ze al gebeten heeft want een daas steekt niet maar bijt. Ze voedt zich met bloed om energie op te doen om haar eitjes te leggen. Als je er gevoelig voor bent, kun je aan haar beet een flink opgezet wit plakaat over houden.“

Volgens Smits zijn de dazen nu met ’drukkend weer ’ sneller geïrriteerd. „Maar ze komen volgens mij niet vaker voor zoals mensen in deze periode wel denken. Je kunt het ook omdraaien: de daas denkt nu misschien wel ’wat zijn er dit jaar veel mensen’. “

en nog een stukje met wat dazen-info (bron: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.faqs ... 00296.html )

Citaat:
Zijn blind-dazen werkelijk blind?
In de zomermaanden zitten er in de bossen veel dazen, ze worden in Brabant "Blinddazerikken'" genoemd. Het zijn grijs-groene insecten die geruisloos vliegen en vooral in zwermen op paarden af komen om bloed te drinken. Hun steek is ook onaangenaam. Vooral als de paarden bezweet zijn worden ze overdekt met deze steekvliegen. Mijn vraag is velerlei: Zijn ze werkelijk blind of slechtziend, komen ze vooral op de geur af, zijn het zoals bij muggen uitsluitend de vrouwtjes die steken, bestaat zo'n zwerm dan alleen uit vrouwtjes, worden de mannetjes zoals bij muggen gemeden tijdens deze periode, of zelfs als bedreigend ervaren, zijn ze verwant aan muggen, vermeerderen ze zich in water? Als ik te veel vragen stel dan ben ik ook heel blij met een advies om een bepaald boek te raadplegen. Tot nu toe heb ik geen boek kunnen vinden dat uitgebreid over deze insecten handelt.
Beste vraagsteller,

Ik ken de naam blinddaas ook, maar ik heb geen idee waar die vandaan komt. Ze zijn namelijk in het geheel niet blind, integendeel, dazen hebben heel grote ogen die vaak heel fraai iriserend van kleur kunnen zijn.

Wijfjes zuigen bloed bij grote zoogdieren, inclusief de mens, met hun vlijmscherpe monddelen. Zwermen dazen rondom koeien en paarden (een andere naam voor dazen is dan ook paardenvliegen) bestaan uitsluitend uit wijfjes. Of wijfjes en mannetjes elkaar bewust mijden weet ik niet. Ze vliegen geruisloos en kunnen zelfs door kleren heen steken. Het zijn dieren om daas van te worden en vermoedelijk heeft de naam van de dieren en de uitdrukking dan ook met elkaar te maken. Ik heb niets kunnen vinden of ze hun prooi ruiken, maar gezien de grote ogen zullen ze hun prooi toch wel op het zicht opzoeken.
Mannetjes van dazen voeden zich met nectar en andere zoetigheid. De larven van de meeste soorten leven in vochtige grond en modder, zoals randen van sloten, drassige weilanden etc..

Vliegen en muggen vormen samen de orde van de tweevleugeligen (Diptera) in de klasse van de insecten. Ze zijn dus inderdaad verwant, maar niet erg nauw. Muggen onderscheiden zich toch wel duidelijk van de vliegen. Maar in principe is de bouw van de monddelen van steekmuggen en dazen gelijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:11

Charos schreef:
Naaldbomen wil ik ook niet bij mijn paarden hebben, veel te giftig.

bij ons staan de bomen zo dat de paarden er niet bij kunnen, als ze er wel bij kunnen zijn naaldbomen idd geen optie!
en anders een rij walnotenbomen planten, schijnt vlieg-werend te werken en de blaadjes zijn niet giftig en de kinderboerderij is blij met walnoten in de winter
onze paarden eten iig aardig van de notenboom, zowel verse als gedroogde blaadjes..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:13

belangrijk stukje gevonden, eindelijk!!

Citaat:
Dazen of paardevliegen zijn breed gebouwde, snelle roofvliegen met grote ogen. Vooral de wijfjes zijn bloeddorstig en zuigen bloed bij grote zoogdieren en soms ook bij de mens. Het eiwit uit het opgezogen bloed is nodig om de eitjes te kunnen laten rijpen. De mannetjesdazen eten honing. De larven leven in vochtige grond en zijn rovers of leven van rottende planten. Biologen determineren dazensoorten vaak aan de hand van hun oogkleur. Dazen kunnen, net als muggen, het CO2-gehalte van de lucht bepalen om een prooi te vinden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:16

Dus met duikpak heb je nergens last van Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:21

Ik vraag me dan nog steeds af waarom ze op een warme motorkap afkomen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:23

Omdat die dom zijn en niet kunnen navigeren Haha! Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:24

Citaat:
De Gewone regendaas steekt alleen voor de voortplanting. Die vindt plaats in modderige oevers en andere natte plekjes.
Alleen de vrouwtjes steken. Dat kun je ook zien aan de ogen. Bij de meeste soorten vliegen raken de twee grote ogen elkaar bij mannetjes, en bij vrouwtjes niet.

als alles nu zo droog blijft gaan de eitjes misschien wel kapot Schijnheilig

RK, dat zou ik ook niet weten, maar daar komen ze idd wel op af!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:40

Produceert een motor ook geen co2?

Hehe, ze bijten dus he, iniminie-muilkorfjes...denk alleen dat het vangen en aandoen van die dingen beetje veel geduld vergt...

Dus de kans bestaat dat ze slechtziend zijn en dan kan het misschien wel kloppen dat ze een bont paard/appaloosa niet registreren als paard omdat de vorm door het kleurverschil niet klopt? De dazen die daar dan wel weer op komen hebben het misschien gevonden door de warmte/co2/... en vertrouwen meer op die zintuigen dan op hun zicht?

Goede hypothese?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:41

Ik mag hopen dat het uit de uitlaat komt Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:45

Ligt eraan wat voor auto je hebt. Haha!

Maar wij hebben hier een meertje en eikenbomen op het park maar hier echter 0 dazen.

3km verderop bij de paarden dus kilo's..

Misschien zijn ze te vangen en aan die insectenetende mensen te slijten.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:53

Kunnen we geen insectenetende mensen importeren zodat die ze ook meteen voor ons vangen Ja

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:58

Hier in babant ook wel lsat, maar niet zo heel veel in de wei. Daar hebben de friezen veel meer last ervan dan de bruine kwpn'er. Als ik ga rijde spray ik in met Atex. Maar er is een zogenaamd 'horzelpaadje' waar je dus niet normaal doorheen kan, en daar gaan er enkele op de nek zitten, maar meer niet. Heb dus wel het idee dat het helpt, de Atex.
Ik ben wel van plan om zon oogmasker te gaan gebruiken, ook voor de wei, omdat die vliegen zoveel bij die ogen zitten...