vuurwerk bij de buren en paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:07

Meggiemeg en Caroline,pfff heb zo met jullie en jullie beestjes te doen. Herken een deel wel dat er in sommige gemeente iets boven de wet staat, :o . Gelukkig kon ik wel redelijke afspraken maken tot er oudjaarsnacht een brandstapel in de fik ging redelijk in de buurt van onze stal, met de wind onze kant op heb toen de brandweer gebeld. Heel veel sterkte

NatasjavE

Re: vuurwerk bij de buren en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:09

Poeh dat is ook niet mis jobamara :oo

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:38

Ik snap je angst en onmacht volkomen
Ik ben daadwerkelijk 1 van mijn pony's verloren door het gooien van vuurwerk door de buurjongens.
Een gigantische knal, pony's willen wegrennen, 1 valt neer en overlijd.
Hier werd wel werk gemaakt van mijn aangifte en de jongens hebben een straf gehad van bureau halt.
Dir gebeuren speelde zich niet eens af rond oud en nieuw maar half oktober.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:44

Er op staan dat er gehandhaafd wordt, en aangeven dat alle ontstane kosten (nu de afrastering, en in het geval van ongelukken in het verkeer) verhaald worden op de buren.
Dat zou ik als ik in jouw schoenen stond alvast duidelijk maken bij de buren.
Rekening voor de afrastering en gewerkte uren mochten die van mij alvast in de bus verwachten...

Is toch van de zotte dat jij straks verantwoordelijk bent voor iets wat door toedoen van een ander gebeurt, en wat voorkomen had kunnen worden?
Nog afgezien van hoe asociaal het is je dieren zulke stress te bezorgen!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:20

Sanet schreef:
Wat een drama dit!

Gisteravond werd er ook 10 meter achter mijn stal vuurwerk afgestoken. Ik ben erheen gelopen, of ze wilden stoppen. Sorry sorry sorry en klaar was het. Ik snap ook totaal niet waarom ze dachten 10 meter achter mijn huis niemand tot last te zijn, ga lekker 10 meter achter je eigen huis staan... maar goed. Ze gingen weg, paarden weer blij, ik dus ook.

Dat kan ik me nog voorstellen het gros van de mensen snappen gewoon niet wat ze aanrichten.
Wij waren ooit een paard aan het beleren ,en de ruiter had net 1 voet in de beugel en ging voorzichtig staan ,toen iemand een vuurwerk op onze oprit gooide met een enorme knal tot gevolg.Gelukkig schrokken wij meer als het paard.Maar dat had heel anders kunnen aflopen.Nu wonen wij in een doodlopende straat dus ik heb de dader in zijn kraag gegrepen en ben hem thuis gaan afleveren waar hij vervolgens enorm op zijn kop gekregen heeft en de andere dag zijn excuus is komen aanbieden met dat hij echt niet nagedacht had.
Ik denk dat reclame campange's met hoe dieren schrikken belangrijk zijn.J
Maar je hebt natuurlijk ook doorgewinterde etters die het gewoon expres doen.

Ik hoop voor de TS dat ze het ergste gehad heeft nu.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:39

CarolineCF schreef:
We vallen onder de gemeente Barneveld waar ze denken dat "vuurwerk iets is waar buren er onderling altijd uit moeten komen". En zo zou het natuurlijk ook moeten zijn.

Wat een raar idee - er is toch niet voor niets landelijke wetgeving? Dat je als buren niet gaat bellen als je er eigenlijk geen last hebt vind ik prima, maar ze overtreden gewoon de wet. Dat is niet iets waar er veel 'samen' op te lossen valt. En zeker na de eerste keer 'kunnen jullie dat ergens anders (dan heeft iemand anders het probleem) / niet doen' is de mogelijkheid tot compromis ook wel bekeken, en lijkt dat me dus precies waar we de politie voor hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:51

meggiemeg schreef:
Delphi schreef:
Dat vraag ik me inderdaad ook af. Ik heb het eens opgezocht en officieel mag er pas vanaf vandaag vuurwerk verkocht worden. Afsteken mag pas vanaf 31 december 18:00 tot 1 januari 2:00.
Valt hetgeen zij afsteken dan misschien niet onder echt vuurwerk? Want anders zou het toch van de zotte zijn dat de politie genoegen neemt met het feit dat ze vanaf een ander stuk tuin vuurwerk gaan afsteken?

Tussen zeggen en doen zit nog een heel verschil. Op de video's die ik heb blijkt dat dit dus absoluut niet gebeurt. Plus dat diegene die aan het afsteken zijn tussen de 4 en 12 zijn en de 12 jarige een kind met het syndroom van down is. Dat is voor nu de situatie, andere jaren gooide vaderlief vrolijk mee.

Ik snap sowieso niet dat de politie het dan wel goed had gevonden als ze vanaf een ander stuk tuin vuurwerk af zouden steken. Het mag gewoon niet … punt. En dat moeten ze handhaven.
Geven ze daar eigenlijk antwoord op? Waarom ze niet handhaven en het niet verbieden en een boete geven?
Ik snap ook niet dat de politie niet schrikt van het feit dat zulke jonge kinderen en een kind met een verstandelijke beperking vuurwerk afsteken.
Ik heb zelf twee kinderen van 8 een 11, maar geen denken aan dat die zelf vuurwerk gaan afsteken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:02

Meggiemeg, ik zou met zulke buren na de jaarwisseling als het gemeentehuis weer open is zo snel mogelijk een gesprek aanvragen met de burgemeester.
Er is op 1 juli 2017 landelijk een asowet in het leven geroepen. Dat is een bijzondere wet die de burgemeester het recht geeft om aso buren aan te pakken en in het ergste geval zelfs het huis uit te zetten. Aangezien je met een diverse problemen met deze buren zit zou ik absoluut een afspraak met de burgemeester maken aangezien de politie ook niet bepaald adekwaat optreed. Elke burger heeft nl. recht op een veilig en leefbaar woonmilieu. Daar dient een gemeente ook voor te zorgen.

Hier een stukje over die ASO wet:
"De burgemeester speelt met de nieuwe wet een hoofdrol. Hij geeft uw asociale buren nu een officiële waarschuwing en mag gedragsverandering afdwingen. Werkt dit niet? Dan riskeren ze een boete of zelfs uithuisplaatsing. Voorwaarde is dat bemiddeling met de buren niets oplevert."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:09

Hmm, jammer dat ik me nu pas bewust ben van die wet, iemand anders van Bokt die door een maffe buurman werd weggepest had daar wellicht ook wat aan gehad... Dat was ook al zo'n raar verhaal waarin de politie (en daar ook de verhuurder) niets wilden en dan zeiden dat er niets kon. Dat is overduidelijk niet waar, er kan heel veel! Je moet het alleen wel doen voor er iets verandert.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 12:30

Ik vraag dat inderdaad ook waarom het na alle jaren van meldingen toch ook dit jaar weer zover kan komen? Waarom er niet is gehandhaafd, dan krijg je het mooie afschuifantwoord, dat was een collega, daar ben ik toen niet bij geweest.
Wederom bedankt voor het meedenken en de tips, dat neem ik zeker mee in alles.
Ik hoop ook dat het voor nu een paar dagen rustig is, vandaag en morgen. Oudjaarsdag zal alles wel los gaan ben ik bang.
Paarden hebben gelukkig geen verwondingen, alles nog heel wat dat betreft.
De omheining is gemaakt, het viel gelukkig mee, de draden waren op de lassen die ik altijd overal tussen maak kapot dus konden we zo weer herstellen.
Paarden staan nog steeds strak buiten, bij elk geluid aan die kant bij die buren beginnen ze te lopen op de paddock. Toen ik vanmorgen de stallen open deed om ze naar buiten te doen vlogen ze naar buiten in galop weg van die buren . Hopelijk worden ze wat rustiger nu deze 2 dagen. Ben vanmorgen een poosje buiten bij ze bezig geweest, dat gaf ze rust. Nu ga ik weer naar buiten om de bak en de paddock te slepen, werkjes die ze gewoon zijn en die ik anders ook altijd doe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:33

Je kunt na oud en nieuw ook nog een officiele klacht indienen: https://www.politie.nl/themas/klachtenr ... ehandeling

En dan nadrukkelijk en op papier vragen waarom dit steeds weer opnieuw zo gaat en hoe men gaat voorkomen dat dit het aankomend jaar op die manier verloopt.
Dan kunnen ze niet zeggen 'dat was een collega dus daar weet ik niets van' want dat moeten ze uitzoeken voor ze met jou in gesprek gaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:35

Shadow0 schreef:
Je kunt na oud en nieuw ook nog een officiele klacht indienen: https://www.politie.nl/themas/klachtenr ... ehandeling

En dan nadrukkelijk en op papier vragen waarom dit steeds weer opnieuw zo gaat en hoe men gaat voorkomen dat dit het aankomend jaar op die manier verloopt.
Dan kunnen ze niet zeggen 'dat was een collega dus daar weet ik niets van' want dat moeten ze uitzoeken voor ze met jou in gesprek gaan.

Goeie tip!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:48

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:58

Heel triest, zulke buren...
Moet de bak of heg niet toevallig gesproeid worden als hun aan het afsteken zijn }>

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 13:02

Kenay schreef:
Ik weet niet wat voor vuurwerk ze afsteken? Fop en schertsvuurwerk (het kleinere spul wat in de supermarkt ligt) mag het hele jaar door verkocht worden en afgestoken worden. Hier is vanuit de wet niet op te handhaven. Als ben ik het met je eens dat het asociaal is en niet wenselijk.

Het is een mengeling van vuurwerk, ook wat zwaardere knallen, voetzoekers en fonteinen.
Ritje Duitsland of België is zo gemaakt om het hele jaar door aan dat soort vuurwerk te kunnen komen. Als het eenmaal kapot is geknald zal er weinig van over blijven denk ik om te kunnen zien wat er nu was afgestoken. Dat moet ik dan met de video's met geluid aantonen dat het niet het lichte spul was.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:27

Jemig ik heb net alles gelezen, met open mond. Je zou toch verwachten dat de politie inmiddels iets daadkrachtigs had ondernomen aangezien het gewoonweg verboden is nu al vuurwerk af te steken. Laat staan dit soort overlast te bezorgen aan buren.
Ik heb geen goede raad voor je, zou willen dat ik iets voor jou en jouw paardjes kon doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:33

Bij ons in de buurt knalt het in de avond al een maand. Paarden doen er weinig op behalve eentje, die eet wat slechter. Wel een keer een paar rotjochies die langs de paarden fietsen half januari met knal vuurwerk met de auto achterna gegaan. Klem gereden, in het nekvel gepakt en giga de wacht aangezegd , die schrokken zich echt het klaplazarus. Ik was zo kwaad maar het heeft wel geholpen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:47

Ik had het gisteravond met mijn man over dit topic en dit soort gevallen. Hij zei ook meteen; tot het mis gaat, er wel een paard iets overkomt en TS doordraait en eigen rechter zal spelen.

Probeer dat echt te voorkomen, want het is precies niet wat je wil.

Onze paarden staan in een doodlopende straat. Aan 1 kant steken buren vuurwerk af rond 12 uur en die gaan van ons af steken. Andere kant steken niet af. 1 stel buren was er vorig jaar niet, dus gaan we straks vragen wat zij gaan doen.
Aan het pad zit achter hoge heggen een camping waar veel mensen verblijven, dus daar kunnen we verder niks aan doen.

Vorig jaar lagen er wel wat vuurwerk resten op ons weitje, maar paarden hebben hele tijd rustig gestaan. Staan bij ons 24/7 buiten op een soort pp. Kunnen dus overal weglopen en hebben veel overzicht wat ze duidelijk fijn vinden. En ik vind het zelf een pluspunt dat het geen vierkante wei of paddock is waar ze een hoek in rennen bijvoorbeeld.

Het verbaasd me wel weer hoe mensen met elkaar omgaan. Maar helaas is mijn ervaring wel dat mensen die er zo in staan, vrijwel niet bereikbaar zijn.
Mensen die wel fatsoen hebben, kunnen communiceren en nadenken, hebben aan 1 gesprek voldoende. Dit soort mensen hebben echt schijt aan alles en iedereen. Die missen al elk stukje fatsoen om te bedenken dat dit niet normaal is.

In kleine dorpen ( ook hier ) komen sommige mensen ( bepaalde achternaam bijv ) overal mee weg. Er wordt vrijwel nergens op gehandhaafd en mensen doen maar, want in een klein ''gezellig'' dorp moet het allemaal maar kunnen.

Het enige dat misschien zou helpen, is als er een stukje begeleiding bij zo een gezin komt, die de kinderen ook confronteert met bijv nare beelden wat er kan gebeuren met mens en dier.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:56

dit soort mensen nemen je pas serieus als het ze geld kost..

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:07

Heb alleen de berichten van TS gelezen.
Is er niet een mogelijkheid om een gedeelte van het weiland zo af te zetten dat de paarden niet meer in de buurt van de buren staan?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:13

Lithya schreef:
Is het erf van hun open. Knalvuurwerk halen en vanaf nu elke nacht, als ze net slapen, onder slaapkamerraam gaan af uren. Kijken hoe lang het dan duurt voor de politie je serieus neemt.

Dan gooien hun het straks in de stallen. Krijg je dat gevecht.. dat zou ik dus zeker niet doen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:32

WesternWay schreef:

Dat denk ik dus ook, daarmee dat ik ook al schreef die kregen van mij nu al een rekening, voor materiaal en gewerkte tijd gepresenteerd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 14:40

Sassy schreef:
WesternWay schreef:

Dat denk ik dus ook, daarmee dat ik ook al schreef die kregen van mij nu al een rekening, voor materiaal en gewerkte tijd gepresenteerd.

Ik heb ze al een keer een rekening gepresenteerd, de ruin had maagzweren opgelopen door alle stress en het dagenlang niet meer willen eten. Ze lachten er om maar betalen ho maar.

Heb het gisteren er ook over gehad, wat als er serieus kosten bij komen kijken? Tja dan moesten we dat maar met de buren zien op te lossen wat het antwoord wat ik kreeg... Als er al niet valt te overleggen over een plek waar wel vuurwerk kan worden afgeschoten dan is daar ook geen overleg over mogelijk denk ik.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:43

Die aso wet vind ik een goede tip!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 14:43

superpony schreef:
Ik had het gisteravond met mijn man over dit topic en dit soort gevallen. Hij zei ook meteen; tot het mis gaat, er wel een paard iets overkomt en TS doordraait en eigen rechter zal spelen.
Probeer dat echt te voorkomen, want het is precies niet wat je wil.

Dat houden we zeker goed in ons achterhoofd, ik heb er tot nu toe alleen wat van gezegd en gebeld naar de politie. Ik was niet van plan om me te gaan verlagen naar hun niveau.
Wat er gebeurt als er echt wat fout gaat, in het ergste geval ze vliegen toch de weg op en er gebeuren erge ongelukken dan weet ik nog niet of ik dan zo rustig kan blijven als dat me tot nu toe lukt.