Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:25

Ik denk dat als je extra vocht gaat laten verdampen in een trailer die in de zon staat dat je paard daar niet heel veel beter van wordt?
Natuurlijk kun je kijken hoe de route is en of er grote kans op file is, maar er zijn veel dingen die je gewoon niet in de hand hebt helaas.

Wat moet dat moet, maar waar je bij 30 graden + de keuze in hebt moet je niet doen vind ik.
Maar dat is mijn mening...

Narcissa

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:50

Dan zijn onze paarden maar "zielig", wij rijden gewoon verder. Als je in alle ongunstige omstandigheden niet mag rijden (te heet, vriezen of te nat), dan kan je beter je rijspullen verkopen.
Hafje wordt 's ochtends zeer vroeg gereden, die kan niet goed tegen de warmte. Mijn warmbloed staat echter nog lekker te zonnen en geniet ervan, die wordt chaggy bij temperaturen o der de 10-15 graden. Die wordt 's avonds gereden. 2x raden wie het eerst uitgeteld naar adem moet snakken: juist ja, ik. Paardlief bruist van de energie, zelfs een beetje te hard naar mijn voorkeur.
Ik rij al jaren door bij warm weer, diverse paarden en nog nooit problemen gehad... misschien net omdat ze al goed in conditie de warmte ingaan? Dzt weet ik niet.
Geen beweging tijdens de warmte zou die dieren geen goed doen: Hafje zou snel een bolletje vet zijn met kans op HB, KWPN is 2 maand terug geopereerd en staat bij 2 dagen stilstand met een olifantsbeen (en dat kan nog een aantal weken zo zijn, het zal goedkomen maar in de tussentijd zegt de DA: beweging).

Wat ik ook gek vind is dat van topruiters ook gedoogd wordt dat ze de ene week op een plek zitten en de week erna op een andere plek waar het 10-20 graden kan schelen, maar dat van wedstrijdruiters moord en brand en mishandeling geschreeuwd wordt.

Ik zou dus gewoon kijken naar je paard ipv naar de boekjes hoe we alles zouden moeten doen. Het hangt zo erg af van je paard én hoe het op het wedstrijdterrein gefikst is. Op een terrein zonder schaduw en afkoelingsmogelijkheden zou ik niet starten. Op verafgelegen terreinen ook niet (langer dan halfuur met trailer). Maar een wedstrijdje dicht bij huis met prima koelmogelijkheden moet kunnen ALS je je paard gewend hebt gemaakt aan werken in de warmte.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:51

Laat ik dan maar nooit een plan B en c achter de hand houden omdat het suboptimaal is. :+
Ik ben boven de 25 graden gewoon extra voorbereid. Niet nodig gehad omdat plan A prima werkte overigens.

Zo'n soort spuit kan aanhoudend vernevelen trouwens:
Afbeelding

En dat is altijd koeler dan niets.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:00

ik ga smorgens rijden. moet zeggen merk dat mn hafje wel aan begint te wennen.Terwijl warmte niet zijn ding is.

morgen zorg ik ondanks mijn vrije dag dat ik om 7.00 op stal ben. Dat betekend 5.30 eruit (me hond uitlaten,ontbijten enz) en om 6.30 zit ik in de auto. Rond 7.30 zit ik op mn paard. Rijdens in de binnenbak met schaduw (wanden hebben soort gaas dus de wind kan er door heen)

net op facebook van stal dat aantal mensen gewoon heerlijk tussen de sproeiers aan het rijden waren haha.

gister wel een avondbuitenritje gemaakt. Maar meerendeels gestapt en zelf tijdens een galopje moest ik de mijne inhouden want langzaam wou hij niet.. In het bos voornamelijk tussen de bomen gereden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:05

Bonnelover schreef:
Lijkt wel of de KNHS zich hier ook weer eens niet zijn vingers aan wil branden. Ik zou ook willen dat kosteloos afbellen verplicht zou moeten zijn boven de 30 graden.

Ik snap dit heel goed maar ik denk dat daar ook best een andere kant aan zit. Iemand die zo'n wedstrijd organiseert maakt een hoop kosten en het is natuurlijk zo als je kosteloos kan afbellen waarschijnlijk meer mensen daar gebruik van maken. Maar voor zo'n evenement is dat natuurlijk behoorlijk duur. Met als gevolg dat ze misschien in de problemen komen. Gelukkig komt het niet zo veel voor deze warmte.

Maar ik denk wel dat mensen die zoiets organiseren zich wellicht volgend jaar achter de oren gaan krabben hoe ze het gaan oplossen met eventuele kosten als het dus inderdaad kosteloos afmelden zou zijn.
Of het KNHS moet die kosten gaan dragen maar gok dat ze daar ook niet zo'n trek in hebben. En als ze het verplicht maken zullen ze misschien wel gedeeltelijk voor de kosten op moeten draaien? Wellicht dat het daarom niet gedaan wordt?

Natuurlijk is het zonde van het geld maar dat is misschien toch een beetje het risico wat je neemt? Geen idee hoe dat normaal werkt met afmelden? Of ja anders wel altijd je geld terug krijgt als je tijdig afmeld?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 13:30

Het is maatwerk denk ik, al zou de KNHS de regels iets duidelijker kunnen stellen het blijft nu vaag.
Ik denk dat de ruiters nu het risico dragen, ik denk ff hardop maar 50/50 zou ook nog een optie zijn wat mij betreft?

Oh en de jury en schrijfster zitten in de brandende zon in de auto, kan toch eigenlijk ook niet.. :x

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:35

Eigenlijk zou de KNHS direct moeten zeggen boven de 28 graden, worden alle wedstrijden afgelast. Nu leggen ze de verantwoordelijkheid bij de organisatie neer.
Is inderdaad ook niet leuk voor de jury om nu in een hete auto te zitten. Zal het beoordelen ook moeilijk voor ze maken. Omdat ze van de warmte moe worden. En dan minder goed gaan beoordelen. Wat heel logisch is, volgens mij.

Ze hebben hier in de buurt niet voor niks het middagprogramma van de Boerenbruiloft afgelast. Puur uit welzijn voor paard en mensen die ermee bezig zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:59

FriesWytske schreef:
Eigenlijk zou de KNHS direct moeten zeggen boven de 28 graden, worden alle wedstrijden afgelast. Nu leggen ze de verantwoordelijkheid bij de organisatie neer.
Is inderdaad ook niet leuk voor de jury om nu in een hete auto te zitten. Zal het beoordelen ook moeilijk voor ze maken. Omdat ze van de warmte moe worden. En dan minder goed gaan beoordelen. Wat heel logisch is, volgens mij.

Ze hebben hier in de buurt niet voor niks het middagprogramma van de Boerenbruiloft afgelast. Puur uit welzijn voor paard en mensen die ermee bezig zijn.

En welke plaats gaat de KNHS dan nemen als maatstaf? De temperatuur varieert nogal in ons kleine landje, kan soms bijna 10 graden schelen.
28 graden, hoezo bij 28 en niet bij 27 of 29, het is niet zo makkelijk. En 28 graden in de Bilt kan betekenen dat het in het noorden 23 graden is. Dus......... alles afgelasten is dan wel een hele zware maatregel.
En de verantwoordelijkheid betreffende wel of niet starten ligt ten eerste bij de ruiter en nergens anders.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:06

Dan anders gezegd. Als het hitteprotocol in werking wordt gezet. Moet de KNHS ook alle wedstrijden niet meer door laten gaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:14

Ok, doen we dat. Maar dan nog zijn er vaak grote temperatuur verschillen, dus of je wil verbieden bij 28 graden of als het NHP afgekondigd wordt, de problematiek blijft hetzelfde. Er zullen dan altijd een aantal wedstrijden niet door mogen gaan terwijl het op die plek prima kan. Lastig hoor, maar nogmaals, elke betrokken ruiter kan gelukkig onafhankelijk van NHP of KNHS maatregel zijn besluit nemen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:16

Dus jij wilt de verantwoordelijkheid net als de KNHS bij de organisatie en de deelnemers neerleggen 8)7 . Tja, in mijn ogen hoort er hier maar 1 zijn verantwoordelijkheid te nemen. En dat is de overkoepelende organisatie. Daar betalen wij genoeg voor als wedstrijdrijders. Laat ze er daar nu ook maar wat voor doen. Het hitteprotocol wordt niet voor niks uit de kast gehaald. Ze wijzen steeds met de vingers naar anderen. Maar nemen zelf niet de beslissing.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:19

Nibbit schreef:
Het is maatwerk denk ik, al zou de KNHS de regels iets duidelijker kunnen stellen het blijft nu vaag.
Ik denk dat de ruiters nu het risico dragen, ik denk ff hardop maar 50/50 zou ook nog een optie zijn wat mij betreft?

Oh en de jury en schrijfster zitten in de brandende zon in de auto, kan toch eigenlijk ook niet.. :x

Dat 50/50 of (40-60 eigenaar-vereniging) zou ik wel heel redelijk vinden. Vanaf 25-27-30 graden.
Al mor ik ook niet als ik 100% moet bepalen. Die wedstrijd organiseren ze zodat ik mijn sport kan beoefenen. Dan mag de keuze en het risico ook bij mij liggen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:22

hier in t dorp is nu een groot internationaal concours (CH de Wolden), ik ben heel benieuwd wat die gaan doen komend weekend. Donderdag t/m zondag zijn er weer wedstrijden en dat zijn natuurlijk geen knullige parcoursjes.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:25

Mijne komt niet eens van de paddock met dit weer, die laat ik lekker staan.
Hooguit een poetsbeurt en wat koelen na mijn werk in de avond en even rollen erna.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:26

Hier neemt de KNHS regio Brabant juist wel heel duidelijk de beslissing om het Regiokampioenschap door te laten gaan. Net als het NK-dressuur gaat de wedstrijd dus gewoon door. Dat is toch ook een beslissing nemen? Niet de beslissing die de bokkers zouden willen zien natuurlijk. Blijkbaar vindt de KNHS het meedoen aan een wedstrijd dus nog steeds een veilige en verantwoorde situatie, vindt je dat zelf niet dan meldt je toch af? Misschien komen we ooit in een situatie terecht waarin de KNHS wel tot afgelasten besluit, maar vooralsnog is er voor de KNHS geen noodzaak als je maar de juiste voorzorgsmaatregelen neemt.

Ik zeg dus niet dat ik het hier per se mee eens ben, maar wel dat de KNHS hierin wel een beslissing genomen heeft.
Laatst bijgewerkt door MerelV op 24-07-18 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:26

Dit is het laatste advies van de KNHS

MAATREGELEN VOOR KNHS-WEDSTRIJDORGANISATIES TIJDENS HITTEGOLF
Geplaatst op 24 juli 2018

Zoals de weersvoorspelling het nu laat zien, wordt het deze week behoorlijk warm, met lokale temperaturen boven de 30 graden. De KNHS vraagt wedstrijdorganisaties maatregelen te nemen om het voor mens en dier zo aangenaam mogelijk te maken. Meerdere wedstrijdorganisaties, waaronder ook de KNHS Regiokampioenschappen en het NK Dressuur, hebben dit al gedaan en gecommuniceerd.

Welke maatregelen getroffen worden, hangt mede af van de actuele en lokale weersituatie. Bekijk de omstandigheden ter plaatse bij de beslissing om een evenement wel of niet door te laten gaan. Vanwege deze extreme weersomstandigheden zal de KNHS geen wedstrijdafdracht in rekening brengen voor wedstrijden die deze week, tot en met zondag 29 juli 2018, zouden plaatsvinden en worden afgelast. Dit geeft wedstrijdorganisaties de ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen over annuleringen van deelnemers en teruggave van inschrijfgelden.

De KNHS adviseert de volgende maatregelen voor wedstrijdorganisaties:

Probeer het wedstrijdprogramma in te korten, vroeger te starten of het parcours of route minder zwaar te maken.
Hanteer een tropenrooster en vervroeg of verlaat de starttijden om de warmste uren te vermijden.
Houd hierbij ook rekening met de tijden van het paardentransport, en vermijd de warmste uren.
Laat prijsuitreikingen versneld of zonder paard uitvoeren.
Laat de organisatie, officials of de dierenarts erop toezien dat paarden niet – of zo kort mogelijk – in warme trailers in de zon staan.
Zorg voor de beschikbaarheid van voldoende (het liefst stromend) schoon water om paarden te laten drinken en om te kunnen koelen.
Creëer schaduwplekken waar paarden kunnen afkoelen.
Vind zo nodig de moed om het evenement (al dan niet ingegeven door bevindingen van officials) tussentijds af te gelasten of voortijdig te beëindigen.
Vraag begrip bij deelnemers en toeschouwers, waarbij je erop wijst dat de beslissing wordt genomen in het belang van de gezondheid van paard en ruiter.
Om een handvat te geven hoe om te gaan met extreme weersomstandigheden heeft de Sectorraad Paarden, met de dragende organisaties, een ‘Protocol extreme weersomstandigheden voor paarden’ opgesteld: bekijk het protocol.

Voor wedstrijdorganisaties adviseert de KNHS gedurende de tropische temperaturen het welzijn van paarden en ruiters voorop te stellen bij de besluitvorming over het laten doorgaan van wedstrijden en dus coulant om te gaan met inschrijfgelden van deelnemers die zich afmelden. Samen willen we onnodige risico’s voorkomen en welzijn voorop stellen.

Heb je nog vragen, dan kun je contact opnemen met de Servicedesk van de KNHS.

Categorie: hittegolf, Nationaal Hitteplan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:28

FriesWytske schreef:
Dan anders gezegd. Als het hitteprotocol in werking wordt gezet. Moet de KNHS ook alle wedstrijden niet meer door laten gaan.

Ik heb aankomend weekend een sgw in zeeland. Verwachte temp is 23 graden. Bij mij thuis in het zuid oosten word het 34. Dus dat nhp geld ook niet voor alle plekken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:38

FriesWytske schreef:
Dus jij wilt de verantwoordelijkheid net als de KNHS bij de organisatie en de deelnemers neerleggen 8)7 . Tja, in mijn ogen hoort er hier maar 1 zijn verantwoordelijkheid te nemen. En dat is de overkoepelende organisatie. Daar betalen wij genoeg voor als wedstrijdrijders. Laat ze er daar nu ook maar wat voor doen. Het hitteprotocol wordt niet voor niks uit de kast gehaald. Ze wijzen steeds met de vingers naar anderen. Maar nemen zelf niet de beslissing.

Huh??

Dus als eigenaar kan je met je vingertje gaan wijzen naar de KNHS op het moment dat het fout gaat met je paard en jezelf dus vrijpleiten? :')

Ontopic, ik zou afzeggen. Elke wedstrijd boven de 24 graden doe ik mijn paard geen plezier mee. En mijn uitgangspunt is, het moet voor ons beiden leuk blijven.
Nu staan ze half op de wei en half op de paddock. Meer hoeven ze uberhaupt niet te doen van mij.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:40

Anoniem schreef:
FriesWytske schreef:

Ik heb aankomend weekend een sgw in zeeland. Verwachte temp is 23 graden. Bij mij thuis in het zuid oosten word het 34. Dus dat nhp geld ook niet voor alle plekken.

Lijkt mij dat dit alleen zou moeten gelden op plaatsen waar het daadwerkelijk (te) warm is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:45

Anoniem schreef:
FriesWytske schreef:

exact. Ik maak me meer zorgen over de bodem (en niet alleen in Zeeland) dan over de temperatuur.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:37

Lielle schreef:
exact. Ik maak me meer zorgen over de bodem (en niet alleen in Zeeland) dan over de temperatuur.
Ik ook. Zou zelf nu alleen nog op goede zandbodems starten. Gras is hier bikkelhard, ik galoppeer ook niet op straat.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:49

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:51

He he een verstndige beslissing

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:53

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:11

Debbie schreef:
Debbie schreef:
Hier in het dorp vrijdag een grote marathon (mennen) met behoorlijke hindernissen door het hele dorp, parcours is zo'n 16km met 11 hindernissen. De voorspelling hier voor vrijdag is 32 graden.. ben benieuwd wat ze doen. Er starten zo'n 150 aanspanningen dus alles naar de vroege ochtend of avond verplaatsen is ook heen optie..

Al vind ik het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de ruiters/menners zelf om te beslissen of je wel of niet start..

Bedoel je driezum? Ik wacht ook af, vind het niet kunnen eigenlijk[l

Klopt! Inmiddels geeft weeronline zelfs 33 graden aan B-)

Gaat gewoon door...

Verstandig dat ze nu de eerste dag van het NK hebben afgelast en tweede dag aangepast *\o/*