. Eigen schuld al dat ijs, had je maar meer aan je paardjes moeten denken
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Eigen schuld al dat ijs, had je maar meer aan je paardjes moeten denken

Arabesk schreef:Het mooiste verhaal dat ik van de week hoorde was; een theelepel keltisch zeezout, scheutje warm water en als je maar genoeg liefde voor je paarden hebt blijft het water dan vanzelf vloeibaar. M.a.w. als het bevriest ben je een harteloze kl**tzak voor je paarden. Eigen schuld al dat ijs, had je maar meer aan je paardjes moeten denken
. Dat moet je er dan maar voor over hebben toch
?
. Was nog een hele toer om dat ijs eruit te krijgen, zelfs de bak op zijn kop zetten was niet afdoende (en het hete water kreeg het ook niet los, daar was het echt veel te dik voor). Toen het eenmaal wel lukte (op zijn kop) stroomde het water natuurlijk precies de verkeerde kant op en kon ik weer aan de slag om een schaatsbaan te voorkomen
. En dat terwijl ik ook de slang met lopend (warm) water in de gaten moest houden aan de ander kant, anders was ik daar ook een ijsbaan aan het creëren. Om dan nog maar niet te spreken over de paarden die best een handje wilden helpen om de slang uit die bak te werken
. En terwijl je dat herstelt doet een ander paard weer zijn best om de bezem, die je snel achterliet bij de eerste schaatbaan in wording, vakkundig te mollen
. Op zulke momenten gaat dan ook alles mis hè.
MartineC1711 schreef:@Quir, ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie allemaal geregeld is? Hebben jullie nooit bevroren leidingen? Hier (ik werk bij een woningcorporatie) is het grote paniek bij iedereen door leidingen die bevriezen en kachels die niet werken, hebben jullie dat nooit?
En qua paarden vind ik het ook maar een gedoe, en nu is het maar 1 week per jaar zo ongeveer ipv een paar maanden...
), want stilstaand water bevriest veel sneller en makkelijker. Water buiten is wel een dingetje, als t echt koud is bevriest het water binnen 5 minuten en terwijl de paarden aan het drinken zijn.
) verwarming systemen. "Centrale verwarming" met radiatoren en water, water wordt in centraal stookhok (buiten huis) verwarmd met stoken op hout. Dat is de voornaamste verwarming, daarnaast aardwarmte (die moet uiteindelijk het hout wel gaan overnemen), verder hebben we luft-luft systeem, dat is een airco die ook kan verwarmen (maar die werkt maar tot -30/-35). Verder hebben we elektrische kachels (nood, want is erg duur) en dan in huis een houtkachel (vooral voor de leuk, maar ook als nood als stroom er voor lange tijd uit ligt bijvoorbeeld). Quir schreef:Oké, of het hier thuis hoort, geen idee... Maar mijn paarden hadden vandaag bezoek in de wei:
[ [url=m/WoMHH3.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nu dus al heel wat uren aan het piekeren, want HOE krijgen deze dieren water?
Alles is hier dicht gevroren, ook al heel wat weken dat het niet boven 0 geweest is. Dus geen beekjes of iets dergelijks waar ze kunnen drinken, ook de grote meren en rivieren zijn dicht gevroren.
[ [url=m/AP0Zlb.jpg]Afbeelding[/url] ]
En met deze temperaturen (was gisteren rond 12 uur en ook nog eens "binnen" in een afgesloten veranda/serre) is er ook echt geen vloeibaar water meer te vinden.![]()
Nu ligt er wel een halve meter sneeuw, dus als ze dat eten krijgen ze wel water binnen, maar is dat genoeg? En wat als er geen sneeuw zou liggen (wat ook niet zeldzaam is).
Dus ik pieker weer even verder, wie doet er mee? Of kan het verlossende antwoord geven?
En ja dat is genoeg. Buren van de ranch waar ik in Canada zat (waar het tussen november en maart bijna niet boven de 0 graden uitkomt en in de winter -40 wordt), gaven de paarden (die in de wei stonden en dus niet hoefden te werken) en koeien helemaal geen water, ze eten alleen sneeuw. Het is genoeg voor ze, vooral doordat ze met de kou veel minder drinken dan in bijvoorbeeld de zomer. Het nadeel is wel dat sneeuw eten meer energie kost en ze dus meer moeten eten. Elanden eten volgens mij veel bomen (schors, takken, ik weet verder niet zo veel van bomen lol
) en dat is er dus ook in de winter. Ze zijn dus niet afhankelijk van gras. Ook stelen ze wel hooi van boerderijdieren
Vandaar dat je ze waarschijnlijk in je wei zag, ze waren vast op zoek naar eten.
. Ik doe dan water er af en kranen open zetten. En dan nog bevriest het resterende beetje dat er niet uit loopt.
Zidore schreef:En zijn de proeven met olie geslaagd? Hier een stalgenoot die de badkuip in een soort kist met piepschuim en pur wilde zetten, benieuwd of dat gaat werken...
tengeltje11 schreef:hier is alles ontdooit en sinds deze late namiddag stroomt het water buiten ook terug.(een kraantje komt nog niets uit omdat er ergens nog iets dicht moet zitten,maar is er eentje die we niet nodig hebben,dus niet erg,de automatische drinkbakken bij de paarden doen het terug,dat is het voornaamste.)