tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:41

Het mooiste verhaal dat ik van de week hoorde was; een theelepel keltisch zeezout, scheutje warm water en als je maar genoeg liefde voor je paarden hebt blijft het water dan vanzelf vloeibaar. M.a.w. als het bevriest ben je een harteloze kl**tzak voor je paarden _O-. Eigen schuld al dat ijs, had je maar meer aan je paardjes moeten denken :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:42

Oké, of het hier thuis hoort, geen idee... Maar mijn paarden hadden vandaag bezoek in de wei:

Afbeelding

En nu dus al heel wat uren aan het piekeren, want HOE krijgen deze dieren water?

Alles is hier dicht gevroren, ook al heel wat weken dat het niet boven 0 geweest is. Dus geen beekjes of iets dergelijks waar ze kunnen drinken, ook de grote meren en rivieren zijn dicht gevroren.

Afbeelding
En met deze temperaturen (was gisteren rond 12 uur en ook nog eens "binnen" in een afgesloten veranda/serre) is er ook echt geen vloeibaar water meer te vinden. :+

Nu ligt er wel een halve meter sneeuw, dus als ze dat eten krijgen ze wel water binnen, maar is dat genoeg? En wat als er geen sneeuw zou liggen (wat ook niet zeldzaam is).

Dus ik pieker weer even verder, wie doet er mee? Of kan het verlossende antwoord geven?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:42

Oei dan ben ik ook wel serieus een kl..zak :=

Ibbel

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:43

Elanden (en ander wild) eten idd sneeuw als er geen water ter beschikking is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:44

Ibbel schreef:
Elanden (en ander wild) eten idd sneeuw als er geen water ter beschikking is.

En als er geen sneeuw ligt? Dit is namelijk vrij "nieuwe" sneeuw, daarvoor paar weken geen sneeuw gehad, maar wel (heel) koud geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:49

Lizzyy schreef:
Ik las eens dat een bal ook wel goed werkt. Hopen op een beetje wind zodat de bal in beweging blijft

Dit heb ik ook geprobeerd en het klopt dat als er wind zit de bal wat rond dobbert en het minder snel allemaal aanvriest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:50

Dan moeten ze het hebben van wat er in hun eten zit. Of ze gaan lopen naar waar wel sneeuw of water is. En soms zullen ze dan idd dagenlang niet echt drinken, en als ze slecht in conditie zijn ook van dorst omkomen uiteindelijk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 01:47

Arabesk schreef:
Het mooiste verhaal dat ik van de week hoorde was; een theelepel keltisch zeezout, scheutje warm water en als je maar genoeg liefde voor je paarden hebt blijft het water dan vanzelf vloeibaar. M.a.w. als het bevriest ben je een harteloze kl**tzak voor je paarden _O-. Eigen schuld al dat ijs, had je maar meer aan je paardjes moeten denken :+

Nouja, als je elke 5 minuten even roert moet het wel lukken om het ijsvrij te houden :') . Dat moet je er dan maar voor over hebben toch :7 ?

Mijn man zou gisteravond laat de bakken nog even ijsvrij maken/roeren... dat bleek hij vergeten te zijn dus vannochtend was de bak waar ze uit gedronken hadden leeg (op een vastgevoren laagje na) en de andere bakken zat een ijslaag van 20 cm dik in :x . Was nog een hele toer om dat ijs eruit te krijgen, zelfs de bak op zijn kop zetten was niet afdoende (en het hete water kreeg het ook niet los, daar was het echt veel te dik voor). Toen het eenmaal wel lukte (op zijn kop) stroomde het water natuurlijk precies de verkeerde kant op en kon ik weer aan de slag om een schaatsbaan te voorkomen :roll: . En dat terwijl ik ook de slang met lopend (warm) water in de gaten moest houden aan de ander kant, anders was ik daar ook een ijsbaan aan het creëren. Om dan nog maar niet te spreken over de paarden die best een handje wilden helpen om de slang uit die bak te werken }:) :x . En terwijl je dat herstelt doet een ander paard weer zijn best om de bezem, die je snel achterliet bij de eerste schaatbaan in wording, vakkundig te mollen >;) . Op zulke momenten gaat dan ook alles mis hè.

Het heeft wat bloed, zweet en vloeken gekost maar uiteindelijk had het spul weer (warm) water en een ondergrond zonder schaatsbanen.

Dun ijs vis ik er trouwens uit met de gark, echt ideaal. Dat ijs verzamel ik dan altijd weer in aparte speciekuipen, tegen de tijd dat het gaat dooien lopen die bakken gelijk weer vol met het smeltwater.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:54

@Quir, ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie allemaal geregeld is? Hebben jullie nooit bevroren leidingen? Hier (ik werk bij een woningcorporatie) is het grote paniek bij iedereen door leidingen die bevriezen en kachels die niet werken, hebben jullie dat nooit?
En qua paarden vind ik het ook maar een gedoe, en nu is het maar 1 week per jaar zo ongeveer ipv een paar maanden... :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:08

Stalleidingen hebben verwarming, huis is goed geisoleerd en de leidingen lopen sowieso door de kruipruimte en niet door buitenmuren. Watermeter/hoofdleiding komt in de kelder binnen, dus ook niet in een putje onder de voordeur. Werktuigloods heeft een eigen CV-ketel, die is dus ook vorstvrij. En alle andere buitenkranen zijn al sinds november afgetapt. Dus nee, geen probleem met bevroren leidingen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:16

MartineC1711 schreef:
@Quir, ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie allemaal geregeld is? Hebben jullie nooit bevroren leidingen? Hier (ik werk bij een woningcorporatie) is het grote paniek bij iedereen door leidingen die bevriezen en kachels die niet werken, hebben jullie dat nooit?
En qua paarden vind ik het ook maar een gedoe, en nu is het maar 1 week per jaar zo ongeveer ipv een paar maanden... :+

Nope, Hebben we niet. De water leidingen op stal zijn ook niet bevroren en de automatische water bakken doen het ook gewoon nog. Die zijn verder niet verwarmd of iets dergelijks.
Op stal zet ik een klein elektrisch kacheltje aan op de laagste stand als de paarden buiten staan, als ze binnen staan houden zij het wel warm genoeg op stal. En nooit leidingen afsluiten (dat gaat in nl heel vaak fout :+ ), want stilstaand water bevriest veel sneller en makkelijker. Water buiten is wel een dingetje, als t echt koud is bevriest het water binnen 5 minuten en terwijl de paarden aan het drinken zijn.

Maar het is hier natuurlijk wel op gemaakt. Leidingen in de grond liggen een stuk dieper en back up systemen. Stroom uitval is ook wel een ding hier, maar we kunnen alles op hout stoken. Hebben drie (of eigenlijk vier, nee vijf :+ ) verwarming systemen. "Centrale verwarming" met radiatoren en water, water wordt in centraal stookhok (buiten huis) verwarmd met stoken op hout. Dat is de voornaamste verwarming, daarnaast aardwarmte (die moet uiteindelijk het hout wel gaan overnemen), verder hebben we luft-luft systeem, dat is een airco die ook kan verwarmen (maar die werkt maar tot -30/-35). Verder hebben we elektrische kachels (nood, want is erg duur) en dan in huis een houtkachel (vooral voor de leuk, maar ook als nood als stroom er voor lange tijd uit ligt bijvoorbeeld).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:39

Quir schreef:
Oké, of het hier thuis hoort, geen idee... Maar mijn paarden hadden vandaag bezoek in de wei:

[ [url=m/WoMHH3.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu dus al heel wat uren aan het piekeren, want HOE krijgen deze dieren water?

Alles is hier dicht gevroren, ook al heel wat weken dat het niet boven 0 geweest is. Dus geen beekjes of iets dergelijks waar ze kunnen drinken, ook de grote meren en rivieren zijn dicht gevroren.

[ [url=m/AP0Zlb.jpg]Afbeelding[/url] ]
En met deze temperaturen (was gisteren rond 12 uur en ook nog eens "binnen" in een afgesloten veranda/serre) is er ook echt geen vloeibaar water meer te vinden. :+

Nu ligt er wel een halve meter sneeuw, dus als ze dat eten krijgen ze wel water binnen, maar is dat genoeg? En wat als er geen sneeuw zou liggen (wat ook niet zeldzaam is).

Dus ik pieker weer even verder, wie doet er mee? Of kan het verlossende antwoord geven?

Sneeuw is ook water :D En ja dat is genoeg. Buren van de ranch waar ik in Canada zat (waar het tussen november en maart bijna niet boven de 0 graden uitkomt en in de winter -40 wordt), gaven de paarden (die in de wei stonden en dus niet hoefden te werken) en koeien helemaal geen water, ze eten alleen sneeuw. Het is genoeg voor ze, vooral doordat ze met de kou veel minder drinken dan in bijvoorbeeld de zomer. Het nadeel is wel dat sneeuw eten meer energie kost en ze dus meer moeten eten. Elanden eten volgens mij veel bomen (schors, takken, ik weet verder niet zo veel van bomen lol :+) en dat is er dus ook in de winter. Ze zijn dus niet afhankelijk van gras. Ook stelen ze wel hooi van boerderijdieren :D Vandaar dat je ze waarschijnlijk in je wei zag, ze waren vast op zoek naar eten.
Kortom, in de winter zullen ze dus echt alleen bezig zijn met overleven. Voor een paard die er bij moet werken (rijden) zal alleen sneeuw nooit genoeg zijn, maar voor een (sterk) wild dier die 'alleen maar' hoeft te overleven wel.
Daarnaast moet een dier er ook aan wennen. Je kan natuurlijk niet zo maar stoppen met water geven aan een paard die gewend is altijd water voorgeschoteld te krijgen. Dat is vragen om koliek.

Er is weinig te doen aan het stoppen van bevriezen van water.. Het enige wat écht werkt is een verwarmde waterbak. Maar dat is niet echt nodig om in Nederland te hebben, met die paar daagjes vorst. Beste is gewoon om ze handmatig water te geven of een bak beschut neer te zetten en het ijs om de zoveel uur kapot maken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:55

Ik merk hier nu dat ook de paarden gewoon ijsklompen eten.

Na elke nacht is het water bevroren.
Maak er altijd met veel geweld een gat in,en daardoor vliegen grote ijsblokken in het rond in de bak en die blokken eten ze dus gewoon op.
Ook geen een die komt drinken als ik het gat openmaak.

Volgens mij kunnen paarden dus veel beter hun plan trekken dan wat wij altijd denken en weten ze prima dat ijs ook water wordt als je het in je mond stopt.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:27

@Quir, bedankt! Interessant om te horen! :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 02:22

En zijn de proeven met olie geslaagd? Hier een stalgenoot die de badkuip in een soort kist met piepschuim en pur wilde zetten, benieuwd of dat gaat werken...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:21

Hier tap ik alle buitenleidingen af, stal staat altijd open, dus daar gaat het water al af zodra de eerste vorst intreed, van het huis zodra het boven de -5 is. We hebben van die anti vries buitenkranen, maar werken doet het niet :') . Ik doe dan water er af en kranen open zetten. En dan nog bevriest het resterende beetje dat er niet uit loopt.
Ik denk overigens ook dat wij ons veel drukker maken dan nodig. De meeste paarden hebben nog steeds een goed ontwikkelt instinct en redden zich echt wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:32

Wij hebben nu ook het water van de leidingen af. Siesjuh, wij drukken al het water eruit met de compressor. Steen op de lepel van de drinkbak, compressor op de buitenkraan en klaar. Hoe weet je eigenlijk dat het water er weer op kan?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:03

Zidore schreef:
En zijn de proeven met olie geslaagd? Hier een stalgenoot die de badkuip in een soort kist met piepschuim en pur wilde zetten, benieuwd of dat gaat werken...

Oeh, daar ben ik wel benieuwd naar ook hoe dat heeft uitgepakt. Voor het te bouwen paardenparadijsje aankomende lente heb ik ook een flinke badkuip gevonden, en als het experimentje van je huisgenoot succes heeft dan ga ik overwegen om het per definitie zo te installeren.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:18

Olie hielp hier niet, was zonnebloemolie trouwens. Gaf een vieze laag maar bevroor net zo hard

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:24

hier is alles ontdooit en sinds deze late namiddag stroomt het water buiten ook terug.(een kraantje komt nog niets uit omdat er ergens nog iets dicht moet zitten,maar is er eentje die we niet nodig hebben,dus niet erg,de automatische drinkbakken bij de paarden doen het terug,dat is het voornaamste.)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 01:37

tengeltje11 schreef:
hier is alles ontdooit en sinds deze late namiddag stroomt het water buiten ook terug.(een kraantje komt nog niets uit omdat er ergens nog iets dicht moet zitten,maar is er eentje die we niet nodig hebben,dus niet erg,de automatische drinkbakken bij de paarden doen het terug,dat is het voornaamste.)

Bij ons ook weer, best lekker om even geen bak meer te hoeven ontdooien of water bij te vullen...lang, leve de automatische, ontdooide drinkbak :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:09

Hier ook! Nog nooit zo blij geweest om een straaltje water :') :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:41

Wij rollen van het ene in het andere probleem. Alles is eindelijk ontdooit, maar de leidingen zijn op meerdere plekken gesprongen. Van geen water zijn we gegaan naar overal water, het water spoot gewoon door de stallen heen :roll:

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 08:46

Dat lijkt me ook lastig ja als overal alles blank gaat staan.

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:48

Heet water erbij schuddden! :)