Beangstigend stil in de lucht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:12

Amersfoort; ontzettend veel last gehad van dazen en vliegen, veel meer dan afgelopen jaren.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:15

België, regio Turnhout. Vorige zomer nog helemaal lek gespoten door de muggen en deze zomer heb ik welgeteld 1 muggenbeet gehad, ze waren ook nauwelijks te zien. Vliegen leek gewoon hetzelfde als andere jaren. Dazen weet ik niet goed aangezien ik deze zomer niet veel ben gaan paardrijden.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:20

IMJ schreef:
In het gooi.
Van die vieze dikke vliegen. Strontvliegen? Met zo'n glimmend, best mooi olie-achtig gekleurd, lijf.

Ik ben weinig gestoken itt anders. Maar heb dan wel overal horren tegenwoordig. Dat scheelt enorm.

Die glimmende zijn vleesvliegen. Gore beesten!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:25

Kop van NH,

Veel meer vliegen als andere jaren.
Volop muggen, normaal nooit gestoken, nu meer dan genoeg
Dazen minder dan de 2 voorgaande jaren (daarvoor ook minder).
Afgelopen week een invasie van lieveheersbeestjes, constant zaten ze overal op je.
Wel beduidend minder korenbouten gezien.

Vandaag tijdens de buiten rit veel kleine kleine vliegende torretjes (geen idee welke, wel wat langwerpig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:36

Hier (overijssel) ook geen vermindering in vliegende insecten. Weer erg veel dazen gehad, muggen hebben we nog steeds, vliegen en fruitvliegen ook erg veel. Tevens hebben we nu opvallend veel (bijzondere) motten ook (in huis). Wespen of bijen nest in de straat, dus dat was ook niet weinig (volgens mij bijen, een imker is ze komen halen). Ik merk nog geen vermindering!

ECM

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:40

In regio Den Haag heeeeeeeeel veel muggen.
In regio Apeldoorn behoorlijk wat vliegen en ook prima zat bijen toen het "heide-seizoen" was begonnen.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:07

Rand veluwe..
Ontzettend veel vliegen en knutten. Werd er gek van. Dit jaar ook voor t eerst de herteluisvlieg gehad, met enorme aantallen. Vreselijk
Dazen in het bos waren er ook veel.

Wespen heb ik ook weinig gezien en gewone muggen dit jaar ook weinig last van gehad terwijl ze me toch altijd lek steken..

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:41

Ik woon sinds afgelopen december in de polder van de randstad, omgeving Delft, Zuid- Holland.
Enorm veel vliegen, kon geen raam normaal open zetten of mn hele huis zat vol en ben ook met muggen echt lek geprikt.
Ik vond wel dat er amper wespen waren dit jaar, die heb ik bijna niet gezien.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:52

Onder Eindhoven amper muggen, wespen wel wat, vooral heel vroeg al, heel heel heel veel vliegen en dazen op bepaalde plekken in het bos.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:56

tones schreef:
Veluwe; Dit jaar ontzettend veel vliegen, dazen, muggen en ander gespuis in de lucht.
Heb ook t idee dat het elk jaar meer wordt.

Eens, dazen leken mee te vallen maar 300 meter verderop weer heel veel.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 01:09

Regio twente

- Muggen amper, heb zelf dit seizoen maar hooguit 5 muggenbulten gehad terwijl het voorgaande seizoenen eerder 500 waren
- Dazen, gemiddeld, niet extreem maar duidelijk aanwezig
- Horzels waren vroeg dit jaar en zijn ook lang gebleven naar mijn idee
- Gewone stalvlieg, ontzettend veel, en nu nog! Wordt er helemaal gek van, het lijkt wel een invasie

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 01:17

Hier in regio twello belachelijk veel vliegen en dazen, ook veel muggen nu nog. Paarden staan allenaal onder dekens ook op stal.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 01:50

In Dordrecht genoeg vliegen en dazen.
echter amper bijen, hommels, vlinder enz gezien.

Wel veel spinnen nu helaas

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 02:55

In grave een overvloed aan vliegen, vlinders, beien en wespen.. en ik vond het niet fijn, gezien mijn allergie voor wespensteken.. was dus ook vaak bang..

Maar dan in Kaatsheuvel, de Efteling, zoveel minder wespen gezien dan vorig jaar...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 05:11

Kop NH, aan zee: Beduidend minder vliegen. Muggen ook minder. Ik heb werkelijk niet 1 daas gezien. Verder waren de hommels, bijen en wespen op 1 hand te tellen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:04

Noord Limburg, veel minder vliegen dan afgelopen jaar, dazen zaten er hier vorig jaar ook al niet veel.
Muggen ook bijna niet, geen enkele muggenbult gehad.
Wespen ook niet veel gezien.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:14

Midden op de Veluwe:

Gister nog flink wat vliegen bij de paarden gezien.
In de zomer: net als anders: vliegen, dazen, knutten, hertenluisvlieg, horzels etc. Dit jaar alleen weinig wespen gezien.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:25

op de Veluwe (nunspeet) onwijs veel vliegen en muggen, maar amper dazen gezien, terwijl die er normaal ook altijd in overvloed zitten.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:38

Poortugaal (omgevind rotterdam): Veel hommeltjes in de tuin. Enkele wespen gezien die we normaal niet zien. Veel vliegjes en mugjes.

Hellevoetsluis (waar mijn paarden staan) Gek geworden van de vliegen. Jan kon niet zonder vliegenkap gereden worden, want die liep de hele tijd met zijn hoofd te slaan. Veel andere vliegbeesten. Gelukkig wel wat minder dazen dan het jaar er voor, maar zeker wel aanwezig.

Ik merk er weinig van dat er minder insecten zijn eerlijk gezegd.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:41

Noord-brabant (regio west)
Afgelopen zomer vliegenplaag. Het hield maar niet op. Van die grote dikke zwarte in huis!

Op stal ook heel veel dazen.

Maar over het algemeen weinig muggen, bijen en wespen.

Ook geen mieren gehad en die hebben we wel altijd heel veel!

Maar nu hebben we weer wel nog steeds heel veel last van die kleine vliegen, mede ook omdat de stieren weer op stal staan maar wij en de paarden worden er helemaal gek van!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:50

Hier op Flakkee (onderste eiland van ZH) nog meer dan zat vliegend gespuis hoor, wonen hier sinds 2009 en het is jammer genoeg niet minder geworden ;)

Zowel vliegen als die kleine agressieve *vloek*-muggen. Eerste helft van oktober waren die bizar aanwezig, we werden helemaal aan gort geprikt en zelfs mijn man zat te krabben....die slaan ze normaal gesproken over ;)

Maar dat was schijnbaar erg lokaal want elders op het eiland hadden ze daar weer totaal geen last van. Schoonmoeder in Stad aan 't Haringvliet heeft al een paar keer verbaasd gezegd dat ze nog geen mug / vlieg gezien heeft het afgelopen jaar.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-10-17 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:51

Zeeuwvlaanderen, kust

Erg veel vliegen
Muggen, veel, al heel erg vroeg in het jaar ook knutten
Minder vlinders gezien dan anders, wel opvallend veel nachtvlinders maar we hebben een blauwe vliegenlamp in het keukenraam staan en daar kwamen ze op af. Maar tientallen soorten gespot daardoor. Helaas ook de buxusmot ertussen gespot. :(
Wespen, niet gezien. Zijn er al paar jaar niet zoveel.
Hommels en bijen wel, maar lijken er minder te zijn dan andere jaren.
En zweefvliegen denk ik ook minder

Dazen hebben we hier gelukkig zelden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:54

Ik zat toevallig gisteren middag naar buiten te kijken naar een paar grote struiken (hibernica arboni compact) van in mijn voortuin, die nog volop in de bloem zitten.
Het stikte van de bijen en grote vliegen, en hier en daar een wesp. Ook heb ik afgelopen dagen hoornaars gezien, dus ik denk dat ze gewoon allemaal hier in mijn voortuintje zitten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:59

Utrechtse heuvelrug
Muggen en dazen vond ik wel meevallen, hoewel ik nu weer een paar keer gestoken ben en dazen hier sowieso minder zijn vergeleken met bv Drenthe, maar gewone vliegen waren er heel veel! Normaal nooit vliegenmaskers bij m'n paarden hoeven gebruiken en dit jaar wel.
Wespen en wespennesten waren er ook, weet niet of dat meer of minder was dan andere jaren...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:02

Hier in Antwerpen veel minder dazen en vliegen dan andere jaren. Maar :veel meer muggen, om zot van te worden.