Wie heeft al dekens af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:36

Mijn ene ongeschoren paard is van een dunne deken overgegaan naar de eczeemdeken. Mijn andere paard staat overdag met 100 gram en 's nachts onder 200 gram, of dikker naar behoefte. Mijn shet is nogal een koukleum, die heeft overdag 100 gram op en 's nachts gaat ze naar de 300. Vandaag overigens onder 400 gram.. Het is hier momenteel 1 graad.

Ik heb het geluk dat ik de paarden aan huis heb staan. Als ik twijfel loop ik er even heen om te voelen hoe warm ze onder de deken zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:56

Maar waarom zou je paard een maand geleden wel een deken nodig hebben bij 0 tot 5 graden s'nachts en nu opeens niet meer? Het is s'nachts nog steeds dezelfde temperatuur hoor.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:56

Die van mij stond een paar weken terug nog onder een amigo 50 gram. Heb hem overdag nu af. Ze vind het heerlijk!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:57

Hier overdag bloot en s'nachts de dekens nog op :j is best fris nu buiten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:50

Gypsy schreef:
Maar waarom zou je paard een maand geleden wel een deken nodig hebben bij 0 tot 5 graden s'nachts en nu opeens niet meer? Het is s'nachts nog steeds dezelfde temperatuur hoor.

Hier hadden ze de hele winter door 'snachts prima zonder deken binnen kunnen staan, daar staan ze wel warm en beschut, alleen overdag met regen en koude wind buiten zonder beschutting niet. Dus ik heb ze puur voor overdag buiten op.
Vrijdag is er weer regen voorspeld dus doe ik ze weer een dekentje terug op.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 04:21

Hier sinds een week s nachts dekens op. Temp koeld nu s nachts af naar 10-15 graden terwijl er 3 maanden rond de 40 graden was een volle week zelfs 47. Nu dus fris voor ons en s nachts een katoenen zomer deken op.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:52

Overdag de deken af en 's nachts onder 50 gram. Hij heeft een paar dagen zonder deken gestaan maar in de ochtend liep hij wat stram.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:55

Gypsy schreef:
Ik schrik eigenlijk van de hoeveelheid mensen hier die niet gewoon even wisselen, maar hem helemaal af doen of helemaal op houden.

In de nachten zit het gewoon nog tegen het vriespunt aan, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dan nu hup die 300 gram eraf te halen en haar zo te laten staan.
Overdag kijk ik momenteel s'ochtends even, tot nu toe meestal af of nog een regendekentje.

Uhh omdat mensen werken en geen tijd hebben 2x pd te gaan :)* ik begin om 7:30 met werken de stal eigenaar ziet me aankomen voor het voeren....

Die van mij had zo'n bucas -10 + 12 op maar had het erg warm hij staat in een binnen stal dus 's nachts zakt de temperatuur niet onder de 7/8 graden na een goede lentedag. Pony heeft het nu lekker zo zonder deken dus zie helemaal geen voordeel van wisselen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 07:57

Gypsy, hier hadden ze al eenn0 grams op. Ze staan thuis en kan ze altijd in de gaten houden. Heb nooit t idee gehad dat ze het koud hadden. Mochten ze wel koud aanvoelen kan ik zo wisselen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:35

Hier half geschoren en overdag met het mooie weer deken af, met de nacht weer op. Overigens staat ze nu onder een 0 grams regendeken. Van de winter heeft ze onder max 200 gram gestaan.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:45

Mijn shet staat altijd zonder. (Heeft alleen een vliegendeken).

Mijn paard heeft een dun vachtje en heeft in de nacht nog de winterdeken op.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:41

Hier de dekens af nu en die blijven in principe ook gewoon af tenzij het echt veel verslechterd.
Qua heen en weer rijden... nooit gedaan en ook niet nodig. Imo is het slechter om telkens te wisselen als het ze natuurlijk op te laten lossen. Als ik ze toch een tegendeken op doe blijft ie op tot t weer beter wordt ipv op af op af.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:50

Hier gaat de deken overdag lekker af, snachts nog wel op.... paard is geschoren...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:38

Alex staat nu onder zijn eczeemdeken, ik gooi er straks alvast zijn 200 gram deken overheen en dan om 10 uur vanavond pluk ik de eczeemdeken eronder weg. De eczeemdeken is toch voornamelijk belangrijk in de schemer en ik moet nu voeren voordat het donker is, dus dan maar even zo oplossen. Morgen blijft ie gewoon onder zijn 200 gram staan waarschijnlijk. De temperatuur komt niet boven de 10 graden uit dan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:42

Hier wel dekens op, uiteraard dunne. Het is nog heel erg wisselend weer namelijk.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:52

Gisteren tot en met morgenavond af. Daarna wordt het weer kouder en mag die weer op. Hij heeft het snel warm en dan gaat die op standje slopen.

Vannacht zou het rond de 7 graden zijn geweest, nou dan komt het in de schuur echt niet onder de 10.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:11

Mijn twee oudjes hebben hun dek al af gehad toen het warm was ´snachts, naar nu het weer fris is ´snachts (onder de 10º C) krijgen ze hem weer om voor de nacht.
Overdag gaan ze gewoon zonder dek naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:17

Half geschoren : dekens af.

Waarschijnlijk vanaf zaterdag weer met regendeken erop als het weer slechter wordt.
staat buiten zolang het licht is, snachts op stal.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:44

Hier nog 200 gram op. En als ik op stal ben dan mag hij enkele uurtjes zonnen {:}

Hij is wel geschoren en gevoelig op zijn ruggetje.
Liever Iets te warm dan te koud..
als het in de nacht rond de 8/9 graden blijft dan gooi ik de dekens eraf

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:48

Geheel geschoren en 200 grams op. In de wei staat hier nog een goede wind overdag (open wei).
En zodra de zon weg is is het direct ook echt fris. Dus ik wacht nog heel even voor ze geheel af kunnen en de vliegendekens de plek in kunnen nemen.
Maar als het windstil is dan gaan de dekens wel ff lekker af; dan is het op een open vlakte ook vlot warm zat. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:09

Gypsy schreef:

In de nacht staan veel paarden binne n en overdag buiten denk ik? Bij ons koelt de stal ook niet heel erg af in de nachten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:37

c_alsemgeest schreef:
Gypsy schreef:

In de nacht staan veel paarden binne n en overdag buiten denk ik? Bij ons koelt de stal ook niet heel erg af in de nachten.

Kan me niet voorstellen dat het daar echt aangenaam is zoals overdag, een paar weken terug hadden ze op stal toch ook gewoon dekens om in de nachten dan?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:50

Toen was het overdag ook koud dus warmde de hallen niet op nu wel nu het in de zon gewoon 20 graden is

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:52

Die van mij staan nu met het mooie weer van de afgelopen dagen 24u p.d. buiten. Normaal bij slechter weer (regen en harde wind) snachts op stal.
Shet en mini pony niet geschoren en staan altijd zonder deken.
Halve fries en haflinger ook beide niet geschoren staan sinds oktober onder een 200grams winterdeken.
De laatse dagen heb ik overdag vanaf half 11 smorgens de deken af.
Ze hebben het dan beide echt te warm met deken.
Savonds gaat de deken weer op en blijven ze lekker buiten.
Vanaf het weekend voorspellen ze weer regen en dan gaan ze savonds weer op stal (Geen schuilstal op de wei helaas)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:54

Mallootje schreef:
Hier overdag af, 's avonds nog op..

Hier ook overdag af bij droog weer en zonnetje. Alleen regendeken. Bij nat weer gaat hij voorlopig ook overdag nog aan.