Paarden in deze snikhitte...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_Haya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:35

Ik spoel mijn paard alleen even af. Rijden doe ik sowieso niet. En mijn paardje héél goed insprayen met anti-vlieg, want anders zit ze onder de vliegen, waar ze al heel gevoelig voor is.

Capri5

Re: Paarden in deze snikhitte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:38

Ik rij als sinds het zo warm is geworden niet meer. Dat doe ik mijn paard niet aan, ik ga zelf ook niet rennen in deze hitte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:41

Als ik rijd (wat vanwege mijn eigen revalidatie hooguit 20 minuten is :+ ) dan is het laat in de avond. Voor de rest gaan ze overdag naar binnen en snachts buiten. Ik spoel mijn merrie iedere dag af en mijn veulen heel af en toe.

Gisteren hebben we lekker gezwommen samen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:27

Als je je paard afspoelt wordt het daarna toch alleen maar warmen? Is bij honden iig wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:28

Niet als er daarna geen zon schijnt en ze meteen gaan rollen :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:29

Allereerst moet ik even lachen om het woord ''snikhitte'' volgens mij bestaat dat niet, of wij Groningers kennen het niet :+

Ik doe verder niks met mn paard, laat dr lekker staan, als het straks weer ''kouder'' wordt gaan we wel weer aan de slag.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:31

Geryon schreef:
Als je je paard afspoelt wordt het daarna toch alleen maar warmen? Is bij honden iig wel zo.

Paarden worden, als ze daarna direct buiten worden gezet, inderdaad heter. Als je ze na het douchen eerst binnen laat opdrogen valt het in de regel wel mee.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:33

goh, ik wist helemaal niet dat paarden warmer werden van afspoelen? Ik dacht dat in de regel net als bij mensen werkt en dat het verdampende vocht verkoeling brengt? Ik ga daar even meer over opzoeken.
Wij gaan de zee in met dit water. De toch er naartoe verloopt in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:33

Nee, volgens mij kennen we dat hier in Groningen niet :D
Hier staat een bries, op de warmste dag ook. Ze hadden niet erg veel last van de warmte iig, Checken doen we vaak, want drie zijn dik in de twintig en we hebben een eczemer (onder een vliegendekentje). Ik heb meer last van de hitte dan zij, heb ik het idee.

Ik heb met afspoelen geleerd dat je meerdere malen moet afspuiten per keer, tussendoor het zweetmes erover. Net zolang totdat het afgespoelde water koel is, is dat nog warm, dan is het paard niet afgekoeld.
Afspoelen doe ik alleen als ze hebben gezweet, daar komen de vliegen namelijk op af. Zweten ze niet, spoel ik ook niet.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:34

Met warm weer rijden we ochtend vroeg of avond laat of niet

Boven de 28 staan de paarden overdag binnen en gaan avonds weer naar buiten

Vanaf 1 april tot 1 nov dag hebben we de paarden dag en nacht buiten in de weide

Gelukkig waait bij ons altijd, waardoor de paarden niet te gek warm van worden

Bij slecht weer onweer of heel veel regen gaan de paarden ook allemaal naar binnen

Paar jaar gelden 1 jarige fries verloren met onweer

Stond toen bij een boer in de kudde met allemaal 1 jarige bij elkaar

Vreselijk om dan gebeld te worden dat die ene fries van jouw dood gevonden is in de sloot
Laatst bijgewerkt door sporten op 05-08-13 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:36

Heel naar sporten, maar goed, de bliksem kan ook in het stalgebouw inslaan natuurlijk en dan kunnen ze je ook bellen met dat bericht.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:38

Hier staan ze gewoon 24/7 op de wei. Gelukkig staat er wind en hebben ze een ruim voldoende water tot hun beschikking, maar helaas geen schaduw. Ik doe overdag met die warmte sowieso niets, zwarte paarden en zo'n zon erop is geen combi. Nu zijn ze 's avonds na 9 uur pas aan de beurt als het dan te doen is.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:39

Ik werd gebeld door de boer 4 dagen later pas

Mij 1 jarige fries was al naar rendac gebracht, heb er nooit dood gezien

Blijft tot heden altijd nog een vreemd verhaal

Was een bijzonder prachtige fries merry veulen, kon geweldig lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:47

Jibbel schreef:
Hier staan ze gewoon 24/7 op de wei. Gelukkig staat er wind en hebben ze een ruim voldoende water tot hun beschikking, maar helaas geen schaduw. Ik doe overdag met die warmte sowieso niets, zwarte paarden en zo'n zon erop is geen combi. Nu zijn ze 's avonds na 9 uur pas aan de beurt als het dan te doen is.

Hier een zwarte tinker, met een zonwerende vliegendeken er op. Hij zweet minder dan de rest trouwens :D Hier ook geen schaduw, maar wel op de vlakte met water en best nog veel wind, dat scheelt. Rijden doe ik in de vroege ochtend.

Jee Sporten, wat een naar verhaal, kan me voorstellen dat je vraagtekens hebt. Vaak staan paarden bij elkaar te schuilen en vaak waar er dan 1 dor de bliksem neervalt, vallen er meer. Belachelijke actie ook van die boer.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:49

dat vindt ik eigelijk weer zielig met dit weer een deken opdoen? het is al snikheet oke het is voor de vliegen maar doe er dan gewoon vliegenspray op en geen deken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:52

riggerlover schreef:
dat vindt ik eigelijk weer zielig met dit weer een deken opdoen? het is al snikheet oke het is voor de vliegen maar doe er dan gewoon vliegenspray op en geen deken!

Niet zo snel oordelen hoor. Die van mij heeft eczeem en een vliegendeken is voor hem al zeer luchtig. Vanochtend heb ik zijn eczeemdeken afgehaald bij 30 graden, maar hij stond er niet onder te zweten.
Voor dit soort paarden is hem zonder deken op de wei veel zieliger dan met.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:53

ja oke dat kan, maar ik vind het gewoon zielig met dit weer het is snikheet met een en dan een deken?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:58

Overdrijven is ook een vak, paardjes kunnen echt wel wat hebben. Gewoon in de ochtend vroeg of avond laat trainen, voldoende water geven en de boel in de gaten houden. Vliegen maskertje om en genieten maar van dit weer.

Mijn paard staat met 3 andere op een weiland zonder schaduw, nou die rennen nog steeds als idioten rond hoor :) Ze liggen hoogtens wat meer. Wij hebben er meer last van als hun...

Dat gemiep altijd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:01

Mijn merrie was vorige week anders niet helemaal zichzelf van de hitte :+ Vind het dus geen gemiep en haal ze mooi voortaan binnen met 30 + temperaturen.

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:01

Mijn verzorgpony's zijn echt heel erg lui dan ze willen dan niet werken want dan krijgen ze het nog warmer als je dan even wat gaat drinken gaan ze meteen weer in stal staan want daar hebben ze schaduw. ze rollen ook vaker :) maar soms zijn ze ook erg braaf met zo'n hitte.Het zijn rare beestjes :D

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:05

Robijntjah schreef:
Mijn merrie was vorige week anders niet helemaal zichzelf van de hitte :+ Vind het dus geen gemiep en haal ze mooi voortaan binnen met 30 + temperaturen.

Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen maar over het algemeen kunnen de meeste paarden er gewoon tegen hoor!
Maar het is nooit goed, is het warm, nou paniek hoor! Is het koud, paniek! Zie over een paar maanden de topics wel tegemoed komen over zielige paardjes die met -10 buiten moeten staan :)
We zouden de dieren wat meer dier laten zijn, en ze niet zo vermenselijken.

Binnen houden hoef ik niet te doen, nog warmer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:06

riggerlover schreef:
ja oke dat kan, maar ik vind het gewoon zielig met dit weer het is snikheet met een en dan een deken?

Ja inderdaad, als het gevolg is dat een paard anders constant jeuk heeft en zich tot bloedens toe open schuurt en dat tot en met november, dan kies ik er voor om die paar warme dagen, gewoon een vliegendeken over te gooien en dat kan bij sommigen al niet, die moeten onder de eczeemdeken. Ga maar eens bij een paard kijken die eczeem heeft en nooit een deken op, misschien dat je het dan wat minder zielig vind allemaal.

Geen deken, dan wordt ie zo namelijk en met de manen het zelfde verhaal.
Afbeelding
Voordeel is dat de anderen ontzettend last van de vliegen hebben en druk doende zijn met hun staart en in een hoek van de wei staan te dommelen, terwijl die van mij staat te grazen :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:07

Dat ben ik met je eens, daar ben ik soms ook een kei in! Ik probeer me daar bewust van te blijven maar vorige week at ze niet en was ze echt te sloom voor haar doen. Het geluk bij ons is dat het op stal vrij koel blijft!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:11

Ja, ik herken het ook bij mezelf, en betrap mezelf er ook vaak genoeg op dat ik mijn pony vermenselijk, daarom zei ik ook "we"
Dan moet ik mezelf weer even onder me kont schoppen en denken, hallo, het is een paard, geen mens! :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:12

Kermis schreef:
Robijntjah schreef:

Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen maar over het algemeen kunnen de meeste paarden er gewoon tegen hoor!
Maar het is nooit goed, is het warm, nou paniek hoor! Is het koud, paniek! Zie over een paar maanden de topics wel tegemoed komen over zielige paardjes die met -10 buiten moeten staan :)
We zouden de dieren wat meer dier laten zijn, en ze niet zo vermenselijken.

Binnen houden hoef ik niet te doen, nog warmer :)

Er zijn imo veel te veel mensen die hun dier zoveel dier willen laten zijn dat ze de paarden niet individueel bekijken. Ik vermenselijk mijn paard niet, ik kan alleen goed lezen dat hij bepaalde dingen gewoon niet fijn vind. Er zijn meer uitzonderingen dan je denkt.