Bevroren grond, paard naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grond bevroren en weiland oneffen. Toch op de wei?

Op stal laten?
23 (7%)
Naar buiten?
279 (86%)
Anders..?
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 322

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:25

dandir schreef:
44Myrthe44 schreef:
Op stal laten.
Als de grond nu gewoon effen bevroren was geraakt zou ik kiezen voor naar buiten, maar opgedroogde modder, nou, als ze in zo'n kuil verkeerd neerkomen is het inderdaad been gebroken en einde verhaal, is helaas ook mijn ervaring. Als je echt van je paard houdt moet je dit niet riskeren, en hem voor zijn eigen veiligheid een paar dagen binnen houden. Het is zeker niet leuk voor je paard om 24 uur per dag in een klein hokje te staan, maar t zijn maar een paar dagen (wat is dat nu op een heel jaar) en je weet tenminste zeker dat hij er weer veilig uitkomt.

Hélemaal mee eens !

zeer oneens!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:32

Hier gaan ze ook gewoon naar buiten, het is wel een beetje ongelijk maar zolang ze dagelijks naar buiten gaan zijn ze gewoon rustig. Laat we ze nu 2 dagen binnen staan en gooi ze dan buiten ja dan is de kans een stuk groter op ongelukken. Waar ik wel rekening mee houdt is dat ik eerst hooi in de wei leg en dan gaan ze naar buiten dan lopen ze gelijk naar het hooi en blijven ze rustig. Als ik eerst alles buiten zet en dan met hooi aankom dan gaat ze lopen mutsen tegen elkaar wie het eerste hoopje krijgt.

En natuurlijk loop je risico dat je paard een blessure op loopt maar, dat risico loop je altijd dat heb je nu eenmaal met paarden. Je kan ze moeilijk in de noppenfolie wikkelen, op stal zetten zodat er niets kan gebeuren.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:39

Ik heb ze vanmorgen ook weer lekker in de vlak gesleepte bak gezet. Vandaag voor het eerst in lange tijd met sneeuw. De drachtige merries staan al sinds het begon met vriezen op de achterste helft en weten precies waar de bevroren waterplas zit, zag ze er vandaag weer netjes omheen lopen, ook al is alles wit.
De sportpaarden heb ik op de voorste helft. Oeh ik hield vanmorgen mijn hart vast. 1 van de 2 staat sinds kort op ijzers en die dacht, heej sneeuw lekker zacht (en vergat volgens mij even dat die harde grond er nog onder zat) en die knetterde er keihard bokkend en springend vandoor. Ach het ging allemaal wel goed, maar schrok toch even, op dat soort momenten ben ik erg blij dat de bak gewoon vlak is.
Ach geloof dat ze nadat ze in de ankers moest wel door had dat het wel wou glijden op haar ijzertjes.

Ik las ergens een opmerking van iemand die niet snapt dat paarden op ijzers staan tijdens het binnenseizoen. Maar er zijn paarden die ijzers om andere redenen dragen dan voor de sport, er bestaat ook zoiets als orthopedisch beslag maar ook dragen paarden ijzers om de hoeven tegen te sneller afslijten dan aangroeien te beschermen. (Zo draagt het paard wat we net ijzers onder hebben gedaan deze omdat ze veel schraapt met de hoeven als ze ongeduldig is en de grond niet bepaald zacht is).

Edit: Ik wil hier overigens wel aan toevoegen dat ik zelf niet snel zal kiezen voor hoefbeslag wegens het belemmeren van de natuurlijke werking van de hoef. Verder ga ik hier niet op in omdat het offtopic is.
Laatst bijgewerkt door Hopke89 op 21-01-13 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:40

Mee eens, Tigra. De eerste manege waar ik les had, had een buiten kudde. Die gingen altijd, zomer en winter, naar buiten. Ze kwamen alleen 's middags voor de lessen naar de paddock (met schuilschuur), waar wij ze uit konden halen en na de les weer brengen. Het enige was, dat ze altijd goed moesten worden uitgestapt na de les, omdat ze een wintervacht hadden die lang nat kon blijven. De eigenaar zei altijd dat dat de gezondste dieren waren, die hij had. Er waren ook wat paarden, die op stal stonden en overdag in de kleine wei mochten. Die gaven hem meer werk, dan de robuustere dieren die gewoon altijd buiten liepen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:32

Hier ondanks de vlakke ondergrond mijn paard gister kreupel naar binnen gehaald. (ondanks het elke dag buiten staan gaat die namelijk gewoon uit haar stekker, net als elke dag op het jaar) Dus als de ondergrond ook nog heel ongelijk had geweest had ze waarschijnlijk al lang haar benen gebroken. Nee hoor, dat eeuwige gezwets op bokt over buiten lopen. Die paar dagen op een jaar dat het paard 24 of 23/7 binnen staat zal die wel overleven, en vind ik 100 keer veiliger en aan je paard denken dan gewoon naar buiten gooien omdat het hoort volgens bokt..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:06

mang schreef:
Hier ondanks de vlakke ondergrond mijn paard gister kreupel naar binnen gehaald. (ondanks het elke dag buiten staan gaat die namelijk gewoon uit haar stekker, net als elke dag op het jaar) Dus als de ondergrond ook nog heel ongelijk had geweest had ze waarschijnlijk al lang haar benen gebroken. Nee hoor, dat eeuwige gezwets op bokt over buiten lopen. Die paar dagen op een jaar dat het paard 24 of 23/7 binnen staat zal die wel overleven, en vind ik 100 keer veiliger en aan je paard denken dan gewoon naar buiten gooien omdat het hoort volgens bokt..

precies, gewoon binnenhouden als je het niet vertrouwd, en al staan ze 2 weken binnen, so be it. Het is dan vervelend voor het paard, maar ook niet gelijk zielig. Ik hoop dat je paard snel weer beter is -O-

suuzepuus

Re: Bevroren grond, paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:08

Binnen houden??? sjeee wie bedenkt het. Nee hoor!! gewoon naar buiten. ze zijn niet van porselein hoor!!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:09

Vandaag liep ze weer zo goed als regelmatig gelukkig en haar kogel is ook al nauwelijks meer dik. Ik denk gewoon een verstapping of verdraaiing, maar het had natuurlijk ook heel anders kunnen aflopen ;) Gelukkig volgende week weer dooi <3

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:09

Stuiteren kunnen ze ook in de stal als ze energie te veel hebben...
Ook dan liggen blessure s op de loer.
365 dagen per jaar kan je paard kreupel raken of zijn been breken door de meeste stomste dingen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:11

Ja duhh jij kan ook 365 dagen terplekke dood neervallen maar ga jij dan maar op te dun ijs lopen? of op de snelweg een rondje fietsen? Er kan altijd iets gebeuren, maar dat betekend niet dat je niet moet oppassen en de kansen zo klein mogelijk moet maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:18

Wat een onzin lees ik weer, maar ach.... what's new bij sommige mensen met (watjes)paarden. :+
Ik zie mijn paard elke dag weer zo genieten in de sneeuw. Niks binnen houden, gewoon lekker naar buiten. Ze passen zich prima aan bij ons, hoor, alle paarden. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:19

Gewoon naar buiten, natuurlijk!
Vinden ze heerlijk, hier wordt er om de beurt gerold in de sneeuw, "sneeuwschuivertje" met de neus gespeeld door het jongere grut, gewoon plezier en geen overdreven gek geren (inderdaad: maak diverse hooi bergjes, dan gaan ze meestal meteen daar op af, dan voorkom je het eerste frisse gevlieg en geren).
Bovenstaande gaat over de 4 Haflingers en 1 jonge Fries van de mensen waar mijn paarden in de weide staan: deze paarden staan in de nacht op stal, 'smorgens vroeg naar buiten in de paddock. Tot het donker wordt.
Sommigen hebben inderdaad voor ijzers met orthopedische reden, niemand heeft achterijzers.

Mijn eigen paarden staan verderop 24/7 onbeslagen in de wei.

Die doen ook wel eens gek, maar ze weten exact waar een kuil of hobbel zit. Met het huidige weer (laag sneeuw over bevroren ondergrond) zie je wel, dat ze niet eens enthousiast mekaar achterna gaan rennen, ze zijn wel wijzer, en kennen het land in alle seizoenen.

Paarden kunnen zowel buiten als op stal als tijdens het rijden een ongeluk krijgen. Vind dat geen reden om de mijne op stal te zetten: ook niet ' s-nachts.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:23

Ik vind eigenlijk dat iedereen heb zelf maar moet weten. Het is echt niet gelijk een ramp als ze een paar dagen 24/7 binnen staan. Die van mij staat dag en nacht buiten, maar de wei is ook goed in orde. Als je eerst over een ijsbaan heen moet of als je een bevroren modderpoel als paddock heeft zou ik er ook niet gelijk voor kiezen. En er zit wel waarheid in dat er eerder ongelukken gebeuren als er sneeuw ligt dan als je paard gewoon op stal staat. Vaak worden ze ook niet super druk in de stal, eerder heel erg sloom, dus zo snel zal er niks gebeuren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:27

Maar het is wel typisch nl om bij een paar vlokjes te gaan miepen.
Mijn GGK hengst komt zelf buiten....
Ik zag het van de week al met een paard die ook binnen had gestaan....die mocht toen even naar buiten...Nou die is uit zijn dak gegaan..en dan liggen de blessure s op de loer.
En op stal was hij ook hyper....is goed voor de rust van de andere paarden :roll:

Paarden zijn gemaakt om te bewegen....

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:29

Twiggy2008 schreef:
Wat een onzin lees ik weer, maar ach.... what's new bij sommige mensen met (watjes)paarden. :+
Ik zie mijn paard elke dag weer zo genieten in de sneeuw. Niks binnen houden, gewoon lekker naar buiten. Ze passen zich prima aan bij ons, hoor, alle paarden. :j

Hoezo nou weer onzin? Mijn paard staat gewoon buiten maar komt kreupel binnen, dat paarden zich zo geweldig aanpassen en er niks aan de hand zou zijn, dat is onzin. Iedereen snapt dat het met sneeuw gevaarlijker is buiten dan zonder sneeuw, net als dat mensen sneller vallen met sneeuw dan zonder sneeuw. Geen onzin, gewoon zuinig op mijn paard.

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:33

Die van mij staan lekker overdag buiten in de wei en je ziet ze gewoon helemaal genieten. Vooral mijn koudbloed, dit weer is voor haar het lekkerste wat er is. De wei is wel wat ongelijk, maar ze weten precies wat ze doen en passen zelf wel op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:37

Gewoon zorgen dat je een plek heb met een goede bodem waar ze buiten kunnen.

Hier staan ze in een paddock die half bestraat is, het zand deel heb ik goed gesleept voor de vorst en is dus ook vlak. Niets aan het handje dus.
Ik heb meer ellende op stal gehad dan buiten (buiten geen blessures of moeilijkheden, binnen wel eens vast liggende pony's, dus valt allemaal nog wel mee). Normaal gesproken lopen ze hier 24/7 buiten, nu dus ook (alleen bij ziekte, bevallingen of bij andere noodzaken naar binnen zoals vorig jaar, pony geschoren voordat ze vorst voorspelde, 2 weken later was het -20 en stond hij onder 900 gram nog te rillen).

Land is ook vlak, dus train ook gewoon door op het land (heb geen bak, dus train altijd op het land). Wel iets minder intensief ivm een paar ex-bevangen pony's die toch makkelijk wat gevoelig kunnen worden bij veel werk op een harde bodem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:54

Uiteraard moet je het ook INDIVIDUEEL bekijken, dat ik nou mijn 2 bonten 24/7 buiten heb, dar mee wil ik niet zeggen dat een ander dat ook maar "moet" doen.
Heb je bijv. een dressuurpaard rondom op ijzers, die het niet zo gewoon is om het merendeel van een etmaal buiten te lopen, kun je natuurlijk op je vingers na tellen, dat er door de frissigheid van het weer en de leukigheid van "ha sneeuw" rare bokkensprongen gemaakt gaan worden. Buiten het feit dat zich onder de ijzers in de zoolholte enorme ijsklompen kunnen gaan vormen (vaseline of uierzalf er voor daar in smeren kan helpen, maar is niet zaligmakend), waardoor zij heel wankel en moeilijk ter been blijven: dat is wel een punt om op te letten.
Maar een vlakke buitenwei of paddock moet elk paard toch dagelijks een fiks aantal uren gegund zijn, dacht ik zo. Een stap/trainingsmolen met textielbodem is overigens ook nog steeds zeer goed beloopbaar, mocht men die optie hebben.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:42

mang schreef:
Twiggy2008 schreef:

Hoezo nou weer onzin? Mijn paard staat gewoon buiten maar komt kreupel binnen, dat paarden zich zo geweldig aanpassen en er niks aan de hand zou zijn, dat is onzin. Iedereen snapt dat het met sneeuw gevaarlijker is buiten dan zonder sneeuw, net als dat mensen sneller vallen met sneeuw dan zonder sneeuw. Geen onzin, gewoon zuinig op mijn paard.

Als je paard zich had verstapt hartje zomer en dan een beetje onregelmatig binnen was gekomen, dan was het ook vervelend maar had je het niet, niet zuinig op je paard genoemd maar gewoon een ongelukje. Zie dat voorbeeld wat je aanhaalt van het vallen, iedere dag vallen er mensen alleen nu is het de schuld van de sneeuw. Net zo goed met verkeer, er vallen in Nederland gemiddeld 1.8 verkeersdoden per dag, vandaag zijn er ook 2 mensen om het leven gekomen in het verkeer, alleen nu hoor je het op de radio.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:48

mang schreef:
Vandaag liep ze weer zo goed als regelmatig gelukkig en haar kogel is ook al nauwelijks meer dik. Ik denk gewoon een verstapping of verdraaiing, maar het had natuurlijk ook heel anders kunnen aflopen ;) Gelukkig volgende week weer dooi <3

En dan kan ze alsnog op haar plaat gaan als ze uit haar stekker gaat doordat ze binnen heeft gestaan met heel veel energie, ze kan zich vastdraaien op stal, ze kan tijdens het rijden een kuil niet zien..... Het is en blijft een dier dus er kan altijd eens een buts of een buil aan of op zitten net als bij onszelf. Maar in bubbeltjesplastic wikkelen heeft er nog nooit eentje geholpen. ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:43

Het kan inderdaad altijd maar je risico verkleinen is niets mis mee. Stal is groot genoeg om niet in vast te rollen enstuiteren op stal doen ze hier niet door onbeperkt hooi en vriendjes ernaast ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:51

Bij ons staan ze nu zelfs weer hele dagen op de wei nu het zo hard vriest. Heerlijk is dat. De bak vind ik niet betrouwbaar genoeg om in door te rijden maar ze staan toch lekker buiten. Alleen afgelopen zondag heb ik ze eerder binnengehaald, toen begon het heel hard te sneeuwen en te waaien en toen stond de ruin heel zenuwachtig voor het hek te draaien en te rennen. En dat vind ik dan weer minder grappig op die ongelijke grond dus dan mag hij van mij naar binnen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:01

mang schreef:
Het kan inderdaad altijd maar je risico verkleinen is niets mis mee. Stal is groot genoeg om niet in vast te rollen enstuiteren op stal doen ze hier niet door onbeperkt hooi en vriendjes ernaast ;)

Dan zou ik ze in de zomer ook maar binnen houden, gezien in de zomer er ook altijd ergens wel iets te slippen valt als het heeft geregend, of ze eens gek doen met rijden in de bak of buiten :) . Had ze dit in de zomer gehad, dan was het zoals al iemand postte, gewoon een verstapping geweest van gek doen in de wei en was er geen extra aandacht aan besteed buiten hetgeen er normaal aan wordt besteed. Maar omdat het nu toevallig vriest is er bij veel meteen paniek in de tent. En dat is jammer, want van binnen staan is er nog nooit eentje zijn energie kwijt geraakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:07

Iedereen moet zelf weten wat ze met de paarden doen, de onze staan altijd buiten behalve wanneer het begint te dooien of regenen vlak na een strenge vorstperiode. Regen op de bevroren paddock, spekglad.
Dan laat ik ze meestal even één of twee dagen binnen staan.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:09

Jeetjd lees jij wel? Nog 1 keer dan en als je dan nog een keer met deze onzin komt ben ik weg uit dit topic.

NATUURLIJK is er altijd kans dat ze uitglijden, zich verstappen of spontaan dood neervallen. De kans dát ze vallen is echter wel veel GROTER wanneer de ondergrond keihard en ongelijk is en er gladde sneeuw op ligt, dan wanneer de omstandigheden 'normaal' zijn. RISICO VERKLEINEN IS DAT..

En nogmaals, mijn paard staat gewoon elke dag los buiten dus zw staat niet te verstoffen op stal.