Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:25

Hier staan ze nu ruim een maand dag en nacht in de wei... Vandaag heb ik ze op een ander stuk gedaan zodat het stuk wat ze nu redelijk kaal hebben bemest kon worden. Over een paar weekjes staat daar dan ook weer mooi gras :)

Safiera schreef:
Wat voeren jullie nog bij nu ze op het land staan?

Niks! Als je een "gezond" weiland hebt dan hoef je in principe ook niks bij te voeren...

En ik lees van alles over niet bemesten, maar idd juist door helemaal niet bemesten krijg je meer problemen met hoefbevangen paarden :(:) Mijn ex hoefbevangen pony loopt iedere dag buiten en gaat snachts op stal (als gezelschap voor een merrie met een jong veulen) en die loopt de hele dag te grazen in het weiland! Echt een dooddoener zouden de meesten denken, maar juist het korte gras wat amper groeit omdat er weinig voedingsstoffen zijn, zijn de dooddoeners...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:41

Rianneke schreef:
Niks! Als je een "gezond" weiland hebt dan hoef je in principe ook niks bij te voeren......

Als ze er de hele dag opstaan wel ja ;)

Een uur flink grazen staat gelijk aan een uur kuil eten... in ieder geval qua hoeveelheid ruwvoer, ik heb het niet over wat er in zit.
Dus tijdens de gewenningsperiode staat bij mij 1-2 uur grazen in verhouding met een voerbeurt (ruwvoergedeelte)...
Later in het jaar als er minder te grazen valt (ik heb slechts ca. 1500 m2 land) en er zeker minder voedingsstoffen inzitten, kunnen ze de hele dag sprietjes trekken en worden ze niet meer bijgevoerd.

Verder kijk ik vooral naar hoe ze eruit zien.... zijn ze te dik dan meoten ze minder, vallen ze af dan moeten ze wat meer bijgevoerd...

Safiera

Re: Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:24

Idd, als ze er de hele dag op staan :P

Die van mij staan van 9 tot 15u op het gras ongeveer. Nu krijgen ze 's avonds nog een portie voordroog. Plus dus twee keer grasbrokje met supplementen.

Ons gras is best lang, laat het ook niet te kort eten ivm HB plus het is bemest én dat ga ik in juni nog eens herhalen. Ze krijgen wel maar een klein stukje per keer om de rest de kans te geven weer te groeien :)

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:57

zojuist de paarden maar weer een nieuwe stuk bijgegeven van het stuk land wat ik wou hooien. Helaas groeit het gras voor geen meter. Ook maar weer de dekens opgedaan en meer hooi gegeven gisteravond; heb het idee dat ze gewoon meer vezels moeten eten om warm te blijven. Hoe is dat bij jullie?

Safiera

Re: Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:17

Bij mij zijn ze wel iets afgevallen sinds ze op het gras staan (redelijk hoog gras, maar wel maar een klein stukje en 6 uur per dag). Krijgen wel hooi bij, maar niet extreem veel. Verder voer ik grasbrokje, kruiden, supplementen en ga nog maar even door. Maar niet veel energie als in krachtvoer.

ze mochten hier ook afvallen, was iets doorgeslagen in het níet laten afvallen deze winter :o Nu zien ze er goed uit, even afwachten hoe het blijft.

Bij mij groeit het gras best ok, al heb ik geen vergelijk met andere jaren. Vandaag twee uur onkruid staan snoeien, en overwogen een zitmaaier aan te schaffen om de boel bij te houden. Dus wat groei betreft...

Wil ze misschien hele dagen op het gras gaan laten (9 tot 8 ongeveer). Maar dat is dan wel gelijk weer een groot verschil, en onze eczeempony lijkt het beter te doen op minder gras.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:07

Hoi,

Paardjes hier ook weer op het gras sinds een week. Van de winter op een kort stuk gestaan. Wij bemesten wel met kunstmest voor paardenweide. Anders is het heel snel schraal. Het schoot eerst ook niet op maar opeens staat me er toch een gras, niet normaal. Nog nooit zoveel gehad. Het land is te weinig om te hooien. Dus nu de wei in twee gedeeld. En elke dag een paar meter erbij. Op de hoogste stukken staat het wel kniehoog. Maar ze moeten met zijn tweetjes echt dooreten om dit weg te krijgen hahah.... Maar het is nu weer koud dus groeit het even wat minder. Ze krijgen nog wel hooi bij naar behoeven en een handje grasbrok met af en toe wat Marstall Force.

Groetjes,

Evelyne