lekkere weer komt er weer aan paard met deken afbouwen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: lekkere weer komt er weer aan paard met deken afbouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:01

Toch vind ik het raar dat iedereen snachts vaak nog een tamelijke gevoerde deken opleggen.
In de zomer is het verschil vaak ook heel veel vaak meer dan de helft en dit compenseren we dan ook niet.
Zeker de ongeschoren paarden die snachts op stal staan, zullen weinig hinder hebben van de lagere tempraturen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:59

Die van mij heeft overdag ook lekker zn deken af. Word wel gekeken wat voor weer het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:04

Die van mij mag ook weer in haar blote bast. Is ook al weer haar wintervacht kwijt :') (volbloedje) de KWPN's hier hebben nog wel meer vacht.

Ging prima hoor, heb de paarden van de week zonder dekens buiten gegooid, nou ze hadden het niet koud :)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:28

Bij mijn parad is de deken er ook af, heerlijk!

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:15

Mijn paard staat in een binnenstal had deze winter 400grams op. Vanaf vandaag naar 100grams regendeken gedaan. Kan dit?

GGerberaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:20

Mijn paard staat 24/7 met zijn vriendjes buiten. Hij staat onder een ongevoerde regendeken.
Vanaf wanneer zou deze af kunnen? (En dan ook snachts gezien ik geen mogelijkheid heb tot 2 keer daags langskomen).

GGerberaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:21

Hij is overigens ongeschoren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:09

^^ nu. Nu is het droog en een ongevoerde deken geeft geen warmte. Paard kan ook zijn haren niet overeind zetten als hij het koud krijgt met die deken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:42

Jeetje hier was het gister 18 graden, geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt een deken erop te laten.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:44

mijne staan onder een zomerdeken, die beesten hadden het daar zelfs warm mee, ze zijn ook enorm aan het verharen dus koud hebben ze het zeker weten niet. ben blij als het er weer af gaat ! kijk gewoon aan hoe jou paard voelt onder het deken en aan de punten van de oren of ze het warm of koud hebben:)

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:46

sharontjee1 schreef:
Mijn paard staat in een binnenstal had deze winter 400grams op. Vanaf vandaag naar 100grams regendeken gedaan. Kan dit?

van 400 naar 100???
dat is wel een erg grote stap hoor, (als im het dan goed begrijp)
je kan het beste goed afbouwen 400-300-200-zomerdeken (zo doe ik het altijd, en mocht het met 200 grams wat te warm zijn en een zomerdeken
te koud, doe ik er een zweetdeken onder)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:52

Die katoenen zomerdekens heb ik nog nooit niks van gesnapt, die geven helemaal geen warmte.
Katoen is alleen vochtabsorberend maar doet echt niks om het warmer te krijgen.
Daarbij laat het ook nog wind door en het duwt de haren plat.
Dus in feite werkt het alleen maar tegen alles in.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:53

ik begin er altijd mee om er aan te laten wennen, ik bouw er mee af zodat ze niet het gevoel hebben gelijk 'bloot'' te zijn

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:58

liekiej20 schreef:
ik begin er altijd mee om er aan te laten wennen, ik bouw er mee af zodat ze niet het gevoel hebben gelijk 'bloot'' te zijn

Ik denk dat dat meer tussen de oren van de mens zit, want een paard vind het heerlijk om bloot te lopen zo gauw het weer het toelaat.
En zo'n zomerdeken bied echt helemaal nergens bescherming voor, oja voor zand als ze gaan rollen :D
Een zomer deken vind ik prima voor een paard dat op de trailer staan en schoon moet blijven voor wedstrijd en keuring.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:59

achja ieder zijn ding toch haha

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:06

Ik heb gister pas zijn deken afgehaald, hij had een 0 grams gevoerde regendeken..nu heb ik hem vanacht ook afgelaten omdat ze toch binnen staan snachts en ik hoorde dat het vandaag lekker weer werd..maar ik kijk net buiten, en het is mistig en koud..hoop dat het snel warm wordt omdat hij straks naar buiten gaat..vanavond leg ik hem weer op, omdat het frisser wordt morgen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:10

ik heb op mijn geschoren merrie nu een 200 grams liggen, bij erg zonnig weer gaat overdags de dunnere deken erop...

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:20

Mijn geschoren tinker staat overdag zonder & 's nachts alleen nog met een fleece. Die er binnenkort ook afgaat, aangezien ze vanaf 1 mei het land dag&nacht op gaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:02

Sinds gister deken af en ze voelde gewoon lekker.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:40

Ik gebruik als trucje mijn eigen jas. Zodra ik reuze ingepakt over straat loop (denk: dikke winterjas, muts, sjawl en handschoenen) dan paardlief onder winterdeken en onderdeken. Gewone winterjas is gewone winterdeken. Dunne jas is gevoerde deken (150-200 gram), zomerjas is vaak regendeken en zonder jas is zonder deken.
Dus nu onder een gevoerde deken.
Mocht hij gaan zweten, hou ik hier natuurlijk wel rekening mee!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:14

jesito schreef:
Toch vind ik het raar dat iedereen snachts vaak nog een tamelijke gevoerde deken opleggen.
In de zomer is het verschil vaak ook heel veel vaak meer dan de helft en dit compenseren we dan ook niet.
Zeker de ongeschoren paarden die snachts op stal staan, zullen weinig hinder hebben van de lagere tempraturen.

Ik doe mijne snachts een deken om omdat hij dan stal sttat, hij staat dus zo goed als stil en kan dus niet als hij het koud krijgt even een rondje lopen om t warm te krijgen. Onze stal is niet zo super de luxe dat die goed geisoleerd is. De binnen tempratuur is dus het zelfde als de buiten tempratuur. Plus dat ik het nogal een verschil vind of het van 25 graden overdag naar 15 graden snachts gaat (zomers dus), of dat het van 15 graden overdag naar nog geen 5 graden snachts gaat. Wat hier dus momenteel nog t geval is. Die overgang is een stuk kouder dan dat zomers in de avond de tempratuur terug zakt.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:38

Hij staat hier nu onder een 0 grams deken. Hij was 2x geschoren van de winter, maar daar is niks meer van te zien. Overdag staat hij ook wel eens zonder deken, ligt er aan hoeveel wind er staat. En als het weer wat kouder wordt krijgt hij een 100 grams op.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:46

Even een vraagje:
Mijn paard is in het begin vd winter geschoren geweest maar heeft nu een normaal vachtje.
Nu haal ik overdag de deken af (50 grams) en doe ik hem 's avonds weer op. Ze voelt als ik hem er rond een uur of 12 afhaal niet echt warm aan maar is nog wel aan het verharen. Zou ik het deken ook 's nachts af kunnen laten? Of is het daarvoor nog te koud?

Ik zag dat het de komende weken nog overdag warm blijft en ' snachts een graad of zes wordt.
En het is na mijn tentamenweek geen optie meer om 's middags het deken af te halen :P
Overdag staat ze buiten en vanaf 20u ongeveer weer binnen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:57

staat nu overdag bloot. als ie m op heeft zweet ie zich kapot.
gisteren avond twijfelde ik of ik zn 0grams regendeken op moest doen maar toch maar gedaan.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:01

Die van mij staat alweer bloot, vind 't nu niet echt koud meer, en ze is niet bepaald een koukleum :P .
Kan ze ook weer lekker alle losse haartjes wegkriebelen :) .