Nu nog scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:56

Ik zou trouwens wel uitzoeken waarom een paaaard niet uit de vacht kont. Want een normaal gezond paard zou zonder problemen de vacht moeten wisselen

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:48

Super, dan gaan er volgende week toch nog een keer de messen erover.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:06

Heb je op zich gelijk in, Stef.

Mijn pony komt wel uit zijn vacht, alleen duurt dat tot eind mei, begin juni. Leeftijd niet meer mee, hij is 24. Afgelopen 2 jaar had hij in juni een prachtig kort vachtje, zo kort was het de jaren ervoor niet geweest (toen hij nog niet van mij was en anders gehouden werd). Dus het werkt allemaal nog wel, alleen voor het weer hier in Nederland een beetje te traag.
En in de tussentijd heeft hij het dan heel snel benauwd/warm is niet vooruit te branden en heeft amper energie. Na het scheren merk ik meteen een 'gedrags'verandering, veel fitter en enthousiaster paard.
Hij glimt me verder tegemoet, zowel in zijn wintervacht als nu hij geschoren is. En volop appeltjes in de vacht. Nee, ik heb voor mijn gouwe ouwe geen gezondheidsklachten en dat hou ik graag zo.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:15

Ik twijfel of ik nu moet scheren!
Mijn pony is 5 weken geleden nog geschoren is 25 bijna 26 jaar.
Heeft chronische bronchitis en longemfyzeem.

Ik merk dat hij nu echt lange haren heeft, niet eens heel dik.
Over 3 weken gaat hij weer volledig op de wei, indien nodig met dekens tot de temperatuur hoog genoeg is. Als hij op mijn wei staat moet ik ergens anders heen om te scheren, nu kan ik het gewoon op mijn gemak doen.

Wat zou ik doen?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:14

@renee1990, als ik jou was zou ik nu scheren. Voor een paard met bronchitis is het niet fijn om het heel warm te hebben. Vacht eraf scheren en een dekentje op voor de kou tot er weer een mooie zomervacht op zit is mijn tip.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:18

Hartje schreef:
@renee1990, als ik jou was zou ik nu scheren. Voor een paard met bronchitis is het niet fijn om het heel warm te hebben. Vacht eraf scheren en een dekentje op voor de kou tot er weer een mooie zomervacht op zit is mijn tip.

Ja dat dacht ik zelf ook al.
Ik weet niet of ik het haal om nu te scheren qua tijd. Ik heb geen eigen apparaat en moet dit huren, meestal ben ik wel 2 uur kwijt.

De zwarte haren zijn zeer moeilijk te scheren, geven wel mooi resultaat en de witte daar tegen die geven altijd strepen! Zelfs met verschillende machines of als ik het laat doen.

Thanatos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:27

Renee1990 schreef:
Hartje schreef:

Ik weet niet of ik het haal om nu te scheren qua tijd. Ik heb geen eigen apparaat en moet dit huren, meestal ben ik wel 2 uur kwijt.

De zwarte haren zijn zeer moeilijk te scheren, geven wel mooi resultaat en de witte daar tegen die geven altijd strepen! Zelfs met verschillende machines of als ik het laat doen.

Het kan zijn dat ie gewoon een heel aparte vacht heeft, en dat het bij het zwarte deel niet opvalt. Oneffenheden vallen sowieso sneller op bij wit dan bij zwart.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:31

De zwarte haren zijn zeer moeilijk te scheren, geven wel mooi resultaat en de witte daar tegen die geven altijd strepen! Zelfs met verschillende machines of als ik het laat doen.[/quote]

Het kan zijn dat ie gewoon een heel aparte vacht heeft, en dat het bij het zwarte deel niet opvalt. Oneffenheden vallen sowieso sneller op bij wit dan bij zwart.[/quote]

Nou de zwarte haren voelen ook anders aan,
Witte haren zijn veel zachter en op de zwarte lijkt het of ik hem geen plezier doe om daar te aaien. Het is sowieso geen knuffel paard.

Hij heeft vrij lange haren, op dit moment niet eens zo dik

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:14

Marije_jiplover schreef:
Heb je op zich gelijk in, Stef.

Mijn pony komt wel uit zijn vacht, alleen duurt dat tot eind mei, begin juni. Leeftijd niet meer mee, hij is 24. Afgelopen 2 jaar had hij in juni een prachtig kort vachtje, zo kort was het de jaren ervoor niet geweest (toen hij nog niet van mij was en anders gehouden werd). Dus het werkt allemaal nog wel, alleen voor het weer hier in Nederland een beetje te traag.
En in de tussentijd heeft hij het dan heel snel benauwd/warm is niet vooruit te branden en heeft amper energie. Na het scheren merk ik meteen een 'gedrags'verandering, veel fitter en enthousiaster paard.
Hij glimt me verder tegemoet, zowel in zijn wintervacht als nu hij geschoren is. En volop appeltjes in de vacht. Nee, ik heb voor mijn gouwe ouwe geen gezondheidsklachten en dat hou ik graag zo.

Mijn haflinger heeft precies de verharingstermijn als Jip.
Hij begint nu ongeveer met verharen, maar doet alles op het gemakje. Zo in mei is hij pas volledig verhaard en eind augustus begint hij alweer een wintervacht aan te maken.
Ook hij is gewoon gezond, niet oud, maar verhaart wat later (en naar de winter toe weer eerder).

rogainam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:39

idd al het niet nodig is zou ik het niet doen
mijn paarden hebben al helemaal geruifd

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:16

Ik twijfel of ik nu alsnog niet scheer ,wegens rhino durfde ik het niet (ivm weerstand wou ik geen sec. naar 90 % ipv 100% hebben.. ) maar ze is zeiknat na beetje training.
Ze verhaard al wel ,maar niet echt vreselijk veel.. zal pas in april/mei beter verharen..

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:34

Een paard wat urenlang zeiknat is voor het opdroogt doet ook geen goed aan de weerstand......

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:37

catalist heeft vorig jaar mijn hafje geschoren in maart, en daarna heeft de pony gewoon zijn zomervachtje aangemaakt.
Ik ben ook wel benieuwd naar dit verhaal dat de zomervacht zou beschadigen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:20

Elin_ schreef:
Ik twijfel of ik nu alsnog niet scheer ,wegens rhino durfde ik het niet (ivm weerstand wou ik geen sec. naar 90 % ipv 100% hebben.. ) maar ze is zeiknat na beetje training.
Ze verhaard al wel ,maar niet echt vreselijk veel.. zal pas in april/mei beter verharen..

Dit probleem heb ik dus ook, mn haf stond in de bak toen ik aan kwam, had nog eten dus ik weet zeker dat ze geen gekke dingen heeft gedaan, al enorm te zweten. Heb zon medelijden met dr want fatsoenlijk trainen gaat nu niet meer..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:15

xDeena_ schreef:
Elin_ schreef:

Dit probleem heb ik dus ook, mn haf stond in de bak toen ik aan kwam, had nog eten dus ik weet zeker dat ze geen gekke dingen heeft gedaan, al enorm te zweten. Heb zon medelijden met dr want fatsoenlijk trainen gaat nu niet meer..

Zo erg is het gelukkig nog niet hier ,maar toch wel twijfel.. Na galopsprintje begint ze toch al aardig te zweten.. laat staan uur trainen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:24

mijn shet scheer ik ook zodra het juist warmer word... hij loopt anders tot eind augustus zich een ongeluk te zweten, en voelt zich helemaal niet happy... dus hij word denk ik volgende maand geschoren, en dan krijgt hij een dekentje op, tot hij weer dun haar heeft... tegen die tijd is het ongeveer 20 graden, en kan hij heerlijk genieten van een zomervacht, zonder dik winterhaar... dat je de zomervacht eraf scheert is onzin! nog nooit last van gehad...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:49

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:31

Die van mij wss als 4 ,mocht ik hem nog scheren.. 300 grams dekentje als het nodig is.. (met hals)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:04

300 grams???
Jip staat snachts onder 100 grams, smiddags vaak een aantal uren bloot, zo vanaf 12 tot 6 ongeveer en 24/7 buiten.
En hij is nu 2,5 week geleden kaal gegaan op hoofd en benen na.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:14

O :') Oké ,maar aan de andere kant mijne is een koukleum :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:59

Marije_jiplover schreef:
300 grams???
Jip staat snachts onder 100 grams, smiddags vaak een aantal uren bloot, zo vanaf 12 tot 6 ongeveer en 24/7 buiten.
En hij is nu 2,5 week geleden kaal gegaan op hoofd en benen na.

Haha, dat dacht ik idd ook, 300 gram? :wow:
Mijn shet is vandaag geschoren en staat nu onder 150 gram (ook 24/7 buiten) en voelde heerlijk net.
Volgens mij is ze blij dat ze van haar winterjas is verlost, er kwam echt ontzettend veel haar af! Volgens een stalgenoot was het net zoveel als dat er van haar fjord af kwam :=

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:14

300 grams valt best mee hoor ;) Sommige paarden kunnen met -13 makkelijk met 200 grams doen ,andere hebben 500 nodig om warm te blijven.

Ligt aan ieder paard

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:32

Dat is waar, het ligt aan verschillende factoren, maar ik vind alles boven de 250 gram best veel (maar had tot vandaag dan ook alleen ongeschoren paardjes).

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:06

Het is nu ook best warm voor de paarden. Wij hebben IJslanders en die hebben al helemaal een dikke vacht. Ik heb bij 2 de hals eruit geschoren. Vorig jaar ook nog een keer rond deze tijd gedaan en dat heeft geen problemen opgelevert. Zelfs nog later in het jaar geschoren omdat een niet uit de haren wou terwijl de rest al in de zomervacht zat. Na 3 weken was al niet meer te zien dat er geschoren was en was de vacht net zo mooi als de niet geschoren IJslanders.

Voor wie twijfelt. Je kunt natuurlijk ook alleen de hals eruit scheren of ietsje meer zodat ze geen deken nodig hebben.
Edit: ik scheer trouwens met koeienmessen zodat ze niet tot de huid bloot zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:58

Elin_ schreef:
300 grams valt best mee hoor ;) Sommige paarden kunnen met -13 makkelijk met 200 grams doen ,andere hebben 500 nodig om warm te blijven.

Ligt aan ieder paard

Maar om dus met de huidige temperaturen naar 300 grams te gaan (het is overdag geregeld boven de 10 graden).
Dan vind ik 300 grams veel. Vooral omdat je dus op dit moment besluit om te gaan scheren omdat je paard last heeft van de hitte. Dan zal hij dus blij zijn als je het haar eraf scheert en er niet een net zo dikke jas voor terug legt.
Maar dat is mijn mening.