Scheren: paard breekt door verdoving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sliertje

Re: Scheren: paard breekt door verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:37

Sorry om misschien offtopic te gaan, maar wat me hier zo negatief opvalt is dat 90% van de reacties gaat over spuiten, handdoek op het hoofd, benen vastzetten met touw of zelfs helemaal platspuiten.. terwijl het zoveel makkelijker voor paard en scheerder is als de eigenaar enkele dagen de tijd neemt om het paard inderdaad te desensibiliseren. En nee, hier hoef je geen duur apparaat voor te hebben, een goedkope fohn werkt ook.

Fohn bij het paard in de buurt, dit kan soms 5 meter afstand zijn, tot het paard ontspant en dan haal je de fohn weg. Vervolgens een stapje dichterbij, tot het paard ontspant en weer haal je dan het enge pas weg.
ELK paard kun je op deze manier trainen en vertrouwen geven om het enge, in dit geval de fohn of scheermachine, te accepteren. Binnen enkele dagen kun je het paard op elke plek van zijn lichaam fohnen/scheren.

Ik heb het te doen met al die paarden van jullie waar jullie niet eens de tijd voor nemen om hem voldoende vertrouwen te geven in enge situaties als scheren. "och na een paar keer verdoven kent hij het ook wel" prima hoor, verdoven als je paarden van een ander scheert en je wilt geen risico nemen, doe ik ook niet. Maar Eigenaren moeten het risico uit het scheren halen! Dit is niet de taak van de scheerder.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:42

haal er een clickertrainer bij en het paard is in een paar uur van zijn fobie af.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:22

Nou,dan mogen jullie de volgende keer met mij mee met je clicker en fohn en de eigenaar vertellen dat ik anders niet ga scheren.Jullie gaan er al vanuit dat het paard het vreselijk gaat vinden,zo creeer je zelf het probleem.Laat mij maar lekker zonder fohn en clicker scheren,gaat prima,zolang jezelf maar weet wat je doet. En een praam bij just gebruik is een prima hulpmiddel!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:27

catalyst1 schreef:
Nou,dan mogen jullie de volgende keer met mij mee met je clicker en fohn en de eigenaar vertellen dat ik anders niet ga scheren.Jullie gaan er al vanuit dat het paard het vreselijk gaat vinden,zo creeer je zelf het probleem.Laat mij maar lekker zonder fohn en clicker scheren,gaat prima,zolang jezelf maar weet wat je doet. En een praam bij just gebruik is een prima hulpmiddel!

Dat kan wel zo zijn, maar als ik ts goed lees hielp de praam niet dus dan heb je er zo weinig aan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:43

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet mijn taak om te zorgen dat ze braaf zijn. Als er van alles schort aan de opvoeding worden ze verdooft: iie voor mijn eigen veiligheid.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:47

Chaos schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet mijn taak om te zorgen dat ze braaf zijn. Als er van alles schort aan de opvoeding worden ze verdooft: iie voor mijn eigen veiligheid.

Dat vind ik begrijpelijk, al denk ik dat een scherende (clicker)trainer goud geld zou verdienen :D Cesar Millan is ook ooit als hondentrimmer begonnen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:52

Ik scheer het grootste gedeelte zonder verdoving.3,5 jaar als groom gewerkt en nu scheer ik als bijverdienste. Ik neem ruim de tijd bij jonge paarden of paarden die voor de eerste keer geschoren worden. Zodra het scheerapparaat aangaat krijgen ze wat lekkers en dat een paar keer achter elkaar zodat ze dat gaan linken :). Mocht dit niet helpen kijk ik of ik bij het lichaam kan komen en of het paard zich overgeeft op een gegeven moment. Mocht de oogslag van het paard mij niet aanstaan dan is het jammer maar dan zal die verdooft moeten worden. Ik wil geen ongelukken, niet voor mij maar ook neit voor het paard. Een praam gebruik ik wel eens voor benen of voor de oren scheren maar neit voor het hoofd of de kin want wanneer je bij de praam in de buurt komt met het scheerapparaat kan het gevoel of de trillen doorschieten waardoor ze ontzettend kunnen ontploffen dus die heb ik altijd af bij het hoofdscheren of ik hou hem met de hand de neus vast.

Ik gebruik zelden tranquigel want daar komen ze te gemakkelijk doorheen. Moet er een lastig paard geschoren dan de DA erbij en in het bloed en afhankelijk per paard een shotje eroverheen. Soms ipv in het bloed in de spier waardoor de opname iets langzamer is en het middel een slagje langer werkt :). Ik ben van mening dat paarden dat vaak 1 keer nodig hebben of een tweede keer en vaak daarna zijn ze zonder iets te scheren. Ze moeten het allemaal positief meemaken, zo leren ze er het meeste van . Spul door het voer doen duurt me veel te lang voordat het werkt.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 08:58

Na twee jaar laten spuiten door de DA en zelf gaan scheren (ze is nogal eenkennig) is het enorm verbeterd. Spuiten is niet meer nodig. Ik geef haar nog een tube B-calm (uit Engeland, worden ze niet suf van, maar helpt om minder gespannen en bang te zijn). Ik kan haar hele lijf nu probleemloos scheren, alleen het laatste stukje hals richting haar hoofd blijft een probleem. Met een tondeuze kan ik nog een beetje dichterbij komen, maar ze blijft bang, laatste plukjes knip ik rustig weg met de schaar. Praam kan je niet opdoen, wordt ze levensgevaarlijk van. Beetje prutsen en heleboel geduld, ieder jaar gaat het beter. En vorige week hadden we nog een 8 voor de verzorging. ...... En haar hoofd en benen scheer ik niet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:03

sliertje schreef:
Sorry om misschien offtopic te gaan, maar wat me hier zo negatief opvalt is dat 90% van de reacties gaat over spuiten, handdoek op het hoofd, benen vastzetten met touw of zelfs helemaal platspuiten.. terwijl het zoveel makkelijker voor paard en scheerder is als de eigenaar enkele dagen de tijd neemt om het paard inderdaad te desensibiliseren. En nee, hier hoef je geen duur apparaat voor te hebben, een goedkope fohn werkt ook.

Ik geef je deels gelijk. In mijn geval ging dat dit jaar niet lukken, merrie drachtig, heeft al een keer een veulen verworpen en heeft wel meer dan een paar daagjes nodig. Ik heb het namelijk al vaker gedaan en dan moet ik minimaal 2 weken oefenen en daarvan heeft ze minimaal 10 dagen zware stress, daar begin ik dus niet aan. Fohn heeft ze helemaal niets van, dus dat werkt niet :+

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:18

Ik gebruik altijd domosedan bij dit soort paarden, Dit is een verdoving wat ze in het bloed spuiten, zweten er niet van en maken toch alles bewust mee.

Als professioneel scheerder heeft het grondwerken en alles geen zin, want kan je aan de gang blijven. Wel kan je na het scheren die mensen oefeningen meegeven om te doen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:21

sliertje schreef:
Ik heb het te doen met al die paarden van jullie waar jullie niet eens de tijd voor nemen om hem voldoende vertrouwen te geven in enge situaties als scheren. "och na een paar keer verdoven kent hij het ook wel" prima hoor, verdoven als je paarden van een ander scheert en je wilt geen risico nemen, doe ik ook niet. Maar Eigenaren moeten het risico uit het scheren halen! Dit is niet de taak van de scheerder.

Klopt wat je zegt hoor, Maar sommige eigenaren kan je dit niet aan de wijs brengen. En al met al laat ik me het licht niet uit de ogen slaan.. Dus daarom een verdoving er in, wel een verdoving waar de paarden alles bewust bij mee maken. Domosedan, zweten ze ook niet van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:41

sliertje schreef:

Zou kunnen, alleen zijn er paarden waarbij dat niet zo werkt en waarbij het scheren altijd een strijd zal blijven. Dan is platspuiten imo nog de meest verstandige optie.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:44

Mijn biefstuk is voor het eerst in z'n 17 jarige leven geschoren. Hij gedroeg zich alsof ie nog nooit anders gedaan had. Nu had ik dat eigenlijk ook wel verwacht. Omdat hij bij zulke dingen vaak mijn nuchterheid heeft.. Maar ik was toch stiekum wel een beetje trots... :o

Nu snap ik best dat sommige paarden wel echt verdoofd moeten worden. :j Maar als je de DA een middel in laat spuiten word dat dan niet een erg duur grapje? Hier zijn de voorrijkosten al ruim 40,- := Dan word even je paardje laten scheren wel erg prijzig. Zomaar 100EU... :=

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:56

Ik heb het idee dat een aantal hier niet helemaal kunnen inschatten hoe moeilijk een paard kan zijn. Oefenen met een fohn? Mijn paard staat de slapen onder de blower van het solarium, maar een scheerapparaat is toch echt andere koek. Massage apparaat (zo'n piepende roller) vind hij ook prima. Maar een scheerapparaat niet. Net als dat hij een half jaar op een stal heeft gestaan met een stapmolen, en na een half jaar nog steeds over de zeik ging als dat ding aan stond en hij er zicht op had. Hij zou toch wel gedesensibiliseerd moeten zijn na een half jaar als dat bij alles en bij elk paard zou werken. En nee hij heeft niet ooit iets meegemaakt met een stapmolen, want in de stapmolen zelf was er niks aan de hand. Maar er van een afstandje naar kijken terwijl het ding aan stond was wel eng. Grondwerk geloof ik ook qua scheren niet zo in, ik kan alles met mijn paard, hij vind wel veel eng maar blijft altijd luisteren en controleerbaar. Alleen voor scheren moeten ze wel erg lang erg goed stil staan.
Verdoven met scheren is overigens niet perse nodig hoor, het kan ook prima met een praam en een touw om eventueel een been vast te houden. Als degene die helpt/ scheert maar handig genoeg is.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:01

Gewoon niet scheren , Paard geeft aan het dood eng te vinden slaat nog door met verdoving .
Waarom dan doorgaan ? . :=

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:06

mijn paard word elk jaar geschoren nooit echt grote problemen, ja hij moest wel een praam om en was verder wel rustig...
tot dit jaar hij sloeg met voor en achterbenen en hij beet
mn instructrice zei haal maar een verdoving
week later heb ik hem verdoofd, hij was heel erg suf, moment dat zei het scheerapparaat aanzette brak hij er dwars doorheen, hij was heel aggressief
zo kende ik mn paard niet, nu hij ziet er niet uit :-(
oefenen heeft totaal geen zin, heb het opgegeven voordat er ongelukken gaan gebeuren
dan ziet hij er maar niet uit! hij is nu toch met een sooirt van pensioen hij is 180 groot en 17 jr het is goed zo!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:14

Skyline, omdat het paard 3 geschoren banen in zijn hals heeft en nu dus voor banketstaaf loopt. Maargoed, dat blijft hij. Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Tijd genoeg voor de eigenaar om te oefenen en dan eventueel spuiten door DA

stefleder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:49

moet je je paard wel scheren?????????

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:52

stef schreef:
Skyline, omdat het paard 3 geschoren banen in zijn hals heeft en nu dus voor banketstaaf loopt. Maargoed, dat blijft hij. Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Tijd genoeg voor de eigenaar om te oefenen en dan eventueel spuiten door DA

begin jij altijd in de hals met scheren? is uit interesse hoor :)
ik begin namelijk altijd op de buik (zijkant) omdat mijn ervaring is dat paarden dat minder eng vinden. hals is vaak nogal eng omdat je dan toch redelijk dicht in de buurt van het hoofd komt. als ik het lijf en de billen geschoren heb zijn ze meestal wel een beetje gewend en begin ik pas aan de hals.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:41

Darkness85 schreef:
Nu snap ik best dat sommige paarden wel echt verdoofd moeten worden. :j Maar als je de DA een middel in laat spuiten word dat dan niet een erg duur grapje? Hier zijn de voorrijkosten al ruim 40,- := Dan word even je paardje laten scheren wel erg prijzig. Zomaar 100EU... :=

Ik combineer het met enten, als iedereen laat enten dan zijn de voorrijkosten nihil en 100€ kom je bij lange na niet aan hoor. Mijn paard staat in jouw woonplaats, denk dat we dezelfde DA hebben. Ik was voor rhino enten, scannen op dracht, verdoven en voorrijkosten 80€ kwijt. Ik dacht dat het spuitje een paar euro was, scannen was iig 40€ en de voorrijkosten 10€. Rhino is duurder dan tetanus/influenza dus dat was zeker meer dan 25€.

Ik denk als ik ze alleen voor het verdoven laat komen ik 50€ kwijt ben, altijd goedkoper dan ziekenhuisbezoek of ziektewet ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:44

Verdoving laten spuiten voor castereren. Helpt in ieder geval wel.
En volgend jaar goed deken/licht beleid in de hoop dat je niet hoeft te scheren ;).

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:55

Die hoop is bij mij vervlogen :+ , ik heb mijn pony al ruim 17 jaar, in de zomer is hij heel kort en in de winter een ontplofte cavia. Hij is wel braaf met scheren dus daar maak ik geen probleem van, maar ik heb wel alles geprobeerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:37

stefleder schreef:
moet je je paard wel scheren?????????

Als je het topic had gelezen, had je kunnen weten dat het mijn paard niet is. Daarbij wordt hij niet voor de lol geschoren.

loulou schreef:
begin jij altijd in de hals met scheren? is uit interesse hoor :)
ik begin namelijk altijd op de buik (zijkant) omdat mijn ervaring is dat paarden dat minder eng vinden. hals is vaak nogal eng omdat je dan toch redelijk dicht in de buurt van het hoofd komt. als ik het lijf en de billen geschoren heb zijn ze meestal wel een beetje gewend en begin ik pas aan de hals.

Bij paarden waarvan ik niet weet hoe ze reageren wel, dan blijf ik maar wat graag uit de buurt van de achterbenen (en niet voor niks is bij deze gebleken)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:50

het is idd wel handiger om op de buik te beginnen. Ze vinden het vaak minder eng, omdat dat verder van het hoofd af is en het geluid dus verder weg is. Bovendien is de zijkant van de buik vaak minder gevoelig dan de hals, waar allemaal lastige plooien zitten.
En vergeet niet dat ze je met de voorbenen vaak sneller kunnen raken dan met de achterbenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 16:28

als je gewoon aan de zijkant van de hals begint, onder de manen zeg maar, zitten er niks geen lastige plooien hoor. Met de voorbenen slaan ze niet makkelijk opzij, wel naar voren. Dus als je dan aan de zijkant staat is er niet zoveel aan de hand.
Bij mijn eigen paarden is het om het even waar ik begin, die staan gewoon los met een hooinetje (en dat hooinetje is zodat ze niet weg lopen :P ).
Als ik bij dit paard bij de buik was begonnen weet ik nog zo net niet of ik hier vrolijk had zitten typen.