Citaat:
[En wat paard natuurlijk zegt,moet worden aangenomen als leidraad?
Hou me ten goede,ik ben het best voor een groot deel eens met paard natuurlijk(inderdaad ben je als mens geneigd veel te snel te denken dat als wij het koud hebben dat een paard het ook koud heeft).
Ik ben zelf ook geen voorstander van zomaar dekens opgooien,of paarden ontdoen van hun vacht omdat het anders zo lastig is met rijden en zweten etc.
Want waarom moet een paard zich altijd aan ons mensen aanpassen?
Wij willen erop rijden,en omdat het paard een normale wintervacht aanmaakt en dat voor ons lastig is met rijden en voor het paard dan te warm word,moet het paard maar kaal voor het gemak?
Ik kan me dus best vinden in het natuurlijk paarden houden,en ben daar zelfs best voorstander van.
Maar het is niet heilig,en hoewel ik de foto`s ook ken van besneeuwde paarden wat de isolatie van de vacht aangeeft...
Mijn shetten kregen een prima wintervacht en sneeuw en kou doorstonden ze beter....als de regen en de wind.
Schuilstal was aanwezig,maar toch stonden ze alsnog trillend buiten...(de promoters van buitenstaan zullen zeggen,juist goed dat trillen,dat is wat de paarden doen als ze zich op temperatuur houden en zo hoort dat ook en ze passen hun vacht erop aan!).
Nou de mijne stonden in volle glorie,dik in hun wintervacht(leken wel grizzlyberen) maar waren drijfnat,koud,en vielen zienderogen in!
Ze kregen op dat moment volop hooi(nog) om hun oven aan te houden...maar er bleven 2 scharminkels over na het verliezen van hun wintervacht.
Mn ruintje ging nog,maar mn merrie was echt een hoopje ellende..zelfs toen ik een deken had geregeld.
Paard natuurlijk of niet.....ik doe het ze niet meer aan om in de winter buiten te staan,met of zonder deken.
Ze staan nu op stal(foeiiiii zeg,hoe durf ik het te zeggen) en zien eruit als goudhaantjes,glimmen,hebben wederom een dikke vacht...en hebben het zo veel beter als buiten in de kou en nattigheid waar ze een bloedhekel aan hebben.
Ik voel me ook veel beter nu ze lekker op stal staan,en ik mn oren niet laat hangen naar wat zogenaamd beter is voor mn paardjes.
Mijn paardjes houden van een warme stal,waar ze heerlijk kunnen gaan liggen soms,een regenbui kunnen bekijken over het staldeurtje,om vervolgens een pluk hooi te kauwen.
En wie ben ik dan om te besluiten dat ze koste wat het kost buiten moeten staan in weer en wind,terwijl ze dan in conditie achteruit hollen?
[/quote]Ten eerste paardnatuurlijk is gebaseert op feiten en doet meer dan naar buiten kijken naar een trillend paardje om dan de conclusie te trekken dat ze 't koud hebben
Ten tweede, je zegt zelf dat ze die keus zélf maken om buiten te staan. Ze hébben een inloopstal maar staan nóg buiten, dat zegt toch al genoeg? Natuurlijk vallen paarden ontzettend af, een flinke speklaag is goed voor de winter, vooral voor buitenpaarden die moet hun namelijk door de winter warm houden. Zoals bij zoveel dieren.
Mijn paarden staan ook altijd 24/7 buiten, mét inloopstal ook etc. en guess what de enige tijd dat ze daar in staan is in de zomer
als ik hun al 1 nacht in de stal stop dan doen ze alsof ik ze 3 maanden heb opgesloten (dit heb ik 'getest')