Paarden die het 'koud' hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:27

setteke schreef:
xLoki schreef:
Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

Dat is lang geleden. De bloedvoering is heel anders geworden :D

Wat bedoel jij hiermee precies?

Ik heb het even vluchtig gelezen allemaal en de meningen lijken verdeeld te zijn. Maar het is toch geen ramp als een paard het even wat koud heeft. Nee ik snap dat het niet dag en nacht moet staan rillen. Maar zelf kan het ook wat, zoals de haren omhoog zetten of rillen. Als ik zie dat mijn paard het koud heeft dan gooi ik er niet direct een deken over ik kijk het liever even aan. Het lichaam zit immers goed genoeg in elkaar om wat aan kou te doen. Bij een geschoren paard snap ik wel dat je er sneller een dekentje over doet omdat je een deel van de warmtebescherming hebt weggenomen.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:27

Het probleem is gewoon de paarden hebben het niet koud en de eigenaar wel en dan denk die automatische dat het paard het koud heeft
Maar dat is MEESTAL niet zo
Soms wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:28

Moet je gewoon per paard kijken. Als je paard erg weinig spek op de botten heeft en wanneer al het ruwvoeder in de kachel gaat zitten, nou dan gaat hier een deken op een ongeschoren paard. Dan kan het paard al de energie uit de voeding in het dikker worden steken en niet in de kachel. Vooral bij oude paarden is dit een probaat middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:29

Danique_G schreef:
Wat bedoel jij hiermee precies?

Ik heb het even vluchtig gelezen allemaal en de meningen lijken verdeeld te zijn. Maar het is toch geen ramp als een paard het even wat koud heeft. Nee ik snap dat het niet dag en nacht moet staan rillen. Maar zelf kan het ook wat, zoals de haren omhoog zetten of rillen. Als ik zie dat mijn paard het koud heeft dan gooi ik er niet direct een deken over ik kijk het liever even aan. Het lichaam zit immers goed genoeg in elkaar om wat aan kou te doen. Bij een geschoren paard snap ik wel dat je er sneller een dekentje over doet omdat je een deel van de warmtebescherming hebt weggenomen.

Bij geschoren paarden sneller een deken op doen? Ik vind dat een geschoren paard in de winter en herfst gewoon altijd een deken op moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:31

Ik denk dat paarden (ongeschoren) het best wel eens koud kunnen hebben. Of dat erg is, is de vraag. Ik ben wel van mening dat het dekenbeleid sterk af moet hangen van wat een paard gewend is; het is niet eerlijk een paard dat nooit in de regen staat in een bui te zetten, het is niet eerlijk een paard dat nauwelijks wintervacht heeft in de winter bezweet zonder deken op stal te zetten, het is niet eerlijk een ouder paard dat moeite heeft voldoende energie en voedingsstoffen uit het voer te halen zonder deken in de kou te zetten, enzovoort. Maar een paard dat gewend is om veel buiten te zijn en geen deken te dragen en die daar in de winter en het najaar ook de vacht voor heeft, die is niet zielig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-11 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:32

Mindim schreef:
Moet je gewoon per paard kijken. Als je paard erg weinig spek op de botten heeft en wanneer al het ruwvoeder in de kachel gaat zitten, nou dan gaat hier een deken op een ongeschoren paard. Dan kan het paard al de energie uit de voeding in het dikker worden steken en niet in de kachel. Vooral bij oude paarden is dit een probaat middel.

Dat klinkt erg logisch. Leven wel heel erg in luxe dat wij dit voor een paard kunnen regelen paard zou normaal gesproken het dan waarschijnlijk niet overleven, gek idee is dat. Maargoed ik ga niet afdwalen. Ik bedoelde in vorige post een gezond paard normaal gewicht, niet te oud enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:46

Danique_G schreef:
Mindim schreef:

Dat klinkt erg logisch. Leven wel heel erg in luxe dat wij dit voor een paard kunnen regelen paard zou normaal gesproken het dan waarschijnlijk niet overleven, gek idee is dat. Maargoed ik ga niet afdwalen. Ik bedoelde in vorige post een gezond paard normaal gewicht, niet te oud enz enz.

Jep, maar goed de paarden hier leven niet in het wild en er zijn een heleboel paarden die of niet op een gezond gewicht zitten en/of niet gezond in elkaar zetten. En dat zijn wel de paarden die het vaakst last van de kou hebben, een deken heeft dan helemaal niks met erge luxe van doen, maar is soms bittere noodzaak.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:55

Mijn paard krijgt bijna geen wintervacht, typje sportgefokt. Die valt in de winter ontzettend veel af zonder deken. Die krijgt in deze week ook de eerste onderdeken er onder.
Ander paard is al op leeftijd maar heeft minder deken nodig omdat er nog wel een wintervacht aan groeit.
Er staan hier ook paarden zonder deken.

Anoniem

Re: Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 02:02

@Pentax: dat dacht ik ook van mijn Arabiertje, maar die staat zich nu in Tsjechië uitstekend te vermaken en is de winter afgelopen jaar goed doorgekomen in een grote weide met -20 in de sneeuw :D

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 02:10

Twee van ons vier paarden hebben een deken op. 's Nachts een dikkere dan overdag (hebben de stallen open staan zodat ze naar buiten kunnen, wat ze ook het liefst doen). Onze fjord wordt 4 tot 5 keer per week gereden en stond 3 weken geleden al na een kwartier te puffen. Misschien strijk ik heel veel fjordeneigenaren tegen de haren, maar wij hebben haar geschoren en dat is echt een verbetering voor haar. De deken is voor haar dus echt een must. Onze KWPNer krijgt gewoon geen dikke lange vacht. Ze staat zelfs op een koudere, natte dag in de zomer al te shaken. Dus ook voor haar een deken. Onze twee Irish Cobs worden al lekkere beertjes en dat houden we zo (de moeder wordt alleen recreatief bereden en haar zoon is daar nog lang niet aan toe). Zou het het liefst zo met al onze paardjes doen, maar dat werkt gewoon niet als je ze intensief berijden wilt gedurende de winter.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 02:31

Frozen schreef:
xLoki schreef:
Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

Die waren nog niet verpest door ons mensen :+

Die wilden dat zij geen wintervacht aanmaakten, niet omdat sommige dit lelijk vinden (ik vind het juist wel wat hebben ) , maar omdat het onhandig is tijdens en na trainingen.

Als zij het niet koud hebben , waarom zouden ze anders een wintervacht aanmaken.
Als ik mijn pony de deken nu af doe , ondanks dat ie best snel begonnen is met zn vacht dit jaar, krijgt ie na een tijdje flink koude oren.

Mijn jaarling daarin tegen, nog net zo strak in dr haren en voelt niet koud, rilt niet , merk niks aan haar.
Misschien komt dit omdat, de schuur waarin zij een stal heeft, warmer blijft dan de schuur waar mijn pony een stal heeft.

Ruwvoer, las ik ook ergens op pagina 1, meer ruwvoer is zichzelf beter warm houden.
Mijn jaarling mag veel meer ruwvoer, de staleigenaren doen er alleen niet aan, ze krijgt gewoon de porties die de paarden/pony's ook krijgen.
Van mij krijgt ze een kilo fibra, en een kilo brok.
Toch heeft Future's Pride het duidelijk niet super koud, want net als vorig jaar toen ze van mama af kwam, heeft ze een strak vachtje, voor zover je het vacht kunt noemen.

Future gaat straks naar mijn instructrice, overwinteren, krijgt daar voor de nachten onbeperkt hooi met haar stalgenoot...

Asra krijgt voldoende hooi, maar maakt toch vacht aan.
Denk dus , dat het zeker ook aan het type paard ligt.
Ruwvoer zou overigens wel een rol spelen :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 02:40

hestejente schreef:
Ik denk dat ongeschoren weidepaarden het wel degelijk koud kunnen hebben. Maar dan wanneer het regent, niet wanneer het vriest. Ik bedoel: één van de kuddegenoten van mijn paard stond vorige week echt wel te rillen met een knijpstaart. Dan maak ik daar uit op dat ze het koud heeft. Paard stond overigens zonder deken.

dat bibberen is gewoon een natuurlijke en efficiente manier om warm te blijven, betekend niet dat ze het koud hebben. Wat dus anders werkt bij mensen. Dus om even een fabeltje uit de lucht te helpen, Paarden die bibberen hebben het NIET koud

Paarden passen zich aan aan het seizoen en kunnen prima dekenloos buitenstaan en hebben het echt niet koud. Ze hebben een dikke (waterdichte!) vacht en heel veel truukjes om warm te blijven (o.a. dat bibberen dus!).

voor deze die geïnteresseerd zijn http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en klik op 'heeft mijn paard het koud'

Ech sorry hoor, maar sommige mensen kijken naar een paard alsof het een mens is en ik moet gigantisch lachen om de onzin die er door sommige wordt uitgekraamd hier :')

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 03:19

Maartje1990 schreef:
hestejente schreef:
Ik denk dat ongeschoren weidepaarden het wel degelijk koud kunnen hebben. Maar dan wanneer het regent, niet wanneer het vriest. Ik bedoel: één van de kuddegenoten van mijn paard stond vorige week echt wel te rillen met een knijpstaart. Dan maak ik daar uit op dat ze het koud heeft. Paard stond overigens zonder deken.

dat bibberen is gewoon een natuurlijke en efficiente manier om warm te blijven, betekend niet dat ze het koud hebben. Wat dus anders werkt bij mensen. Dus om even een fabeltje uit de lucht te helpen, Paarden die bibberen hebben het NIET koud

Paarden passen zich aan aan het seizoen en kunnen prima dekenloos buitenstaan en hebben het echt niet koud. Ze hebben een dikke (waterdichte!) vacht en heel veel truukjes om warm te blijven (o.a. dat bibberen dus!).

voor deze die geïnteresseerd zijn http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en klik op 'heeft mijn paard het koud'

Ech sorry hoor, maar sommige mensen kijken naar een paard alsof het een mens is en ik moet gigantisch lachen om de onzin die er door sommige wordt uitgekraamd hier :')

En wat paard natuurlijk zegt,moet worden aangenomen als leidraad?
Hou me ten goede,ik ben het best voor een groot deel eens met paard natuurlijk(inderdaad ben je als mens geneigd veel te snel te denken dat als wij het koud hebben dat een paard het ook koud heeft).
Ik ben zelf ook geen voorstander van zomaar dekens opgooien,of paarden ontdoen van hun vacht omdat het anders zo lastig is met rijden en zweten etc.
Want waarom moet een paard zich altijd aan ons mensen aanpassen?
Wij willen erop rijden,en omdat het paard een normale wintervacht aanmaakt en dat voor ons lastig is met rijden en voor het paard dan te warm word,moet het paard maar kaal voor het gemak?
Ik kan me dus best vinden in het natuurlijk paarden houden,en ben daar zelfs best voorstander van.
Maar het is niet heilig,en hoewel ik de foto`s ook ken van besneeuwde paarden wat de isolatie van de vacht aangeeft...
Mijn shetten kregen een prima wintervacht en sneeuw en kou doorstonden ze beter....als de regen en de wind.
Schuilstal was aanwezig,maar toch stonden ze alsnog trillend buiten...(de promoters van buitenstaan zullen zeggen,juist goed dat trillen,dat is wat de paarden doen als ze zich op temperatuur houden en zo hoort dat ook en ze passen hun vacht erop aan!).
Nou de mijne stonden in volle glorie,dik in hun wintervacht(leken wel grizzlyberen) maar waren drijfnat,koud,en vielen zienderogen in!
Ze kregen op dat moment volop hooi(nog) om hun oven aan te houden...maar er bleven 2 scharminkels over na het verliezen van hun wintervacht.
Mn ruintje ging nog,maar mn merrie was echt een hoopje ellende..zelfs toen ik een deken had geregeld.
Paard natuurlijk of niet.....ik doe het ze niet meer aan om in de winter buiten te staan,met of zonder deken.
Ze staan nu op stal(foeiiiii zeg,hoe durf ik het te zeggen) en zien eruit als goudhaantjes,glimmen,hebben wederom een dikke vacht...en hebben het zo veel beter als buiten in de kou en nattigheid waar ze een bloedhekel aan hebben.
Ik voel me ook veel beter nu ze lekker op stal staan,en ik mn oren niet laat hangen naar wat zogenaamd beter is voor mn paardjes.
Mijn paardjes houden van een warme stal,waar ze heerlijk kunnen gaan liggen soms,een regenbui kunnen bekijken over het staldeurtje,om vervolgens een pluk hooi te kauwen.
En wie ben ik dan om te besluiten dat ze koste wat het kost buiten moeten staan in weer en wind,terwijl ze dan in conditie achteruit hollen?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 06:06

Ik ben in principe tegen dekens en toch als ik naar mijn paarden kijk ontkom ik er niet aan.
Ik heb arabische volbloeden.
Mijn hengst is 3 en heeft nog nooit een deken gezien. Hij heeft een dunne vacht (ook in de winter) maar heeft het nooit koud. Hij kan dan ook zijn stal in en uit wanneer hij wil en bij regen zet hij echt geen voet buiten de deur :D .
Mijn merrie wordt bloedchagrijnig en mager als ze het koud heeft. Met een dekje op is dat een heel stuk minder dus voor haar en mijn plezier maar een dek (max 300 grams) op als het echt koud is dus onder de 7 graden.
Mijn ruin krijgt last van de spiertjes en zit niet lekker in zijn vel als hij het heel koud heeft. Dus ook bij hem onder de 7 graden een dekje. Dan is hij ook weer blij.
Mijn merrietje van 2 heeft nooit een dek op alleen afgelopen winter een paar weken omdat ze ziek was en rillerig. Ik vind dat een rot gezicht en ze zag er duidelijk happy uit met haar jasje aan.
Ik vind dat je niet per definitie kan zeggen dat alle paarden geen of wel een deken op moeten. Je moet kijken naar het individu. Ik wilde ook niet aan de dekens maar als ik zie dat een paard mager van de kou wordt dan moet je wel.

En nee, voordat we de volgende discussie krijgen, mijn paarden hebben 24 uur zeer goede kwaliteit hooi/voordroog ter beschikking dus het komt niet omdat ze te weinig eten en ze kunnen als ze willen altijd droog staan want ze kunnen zelf een overdekte paddock in lopen vanuit de wei of buitenpaddock (soort mini paddockparadijsje)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:42

Citaat:
[En wat paard natuurlijk zegt,moet worden aangenomen als leidraad?
Hou me ten goede,ik ben het best voor een groot deel eens met paard natuurlijk(inderdaad ben je als mens geneigd veel te snel te denken dat als wij het koud hebben dat een paard het ook koud heeft).
Ik ben zelf ook geen voorstander van zomaar dekens opgooien,of paarden ontdoen van hun vacht omdat het anders zo lastig is met rijden en zweten etc.
Want waarom moet een paard zich altijd aan ons mensen aanpassen?
Wij willen erop rijden,en omdat het paard een normale wintervacht aanmaakt en dat voor ons lastig is met rijden en voor het paard dan te warm word,moet het paard maar kaal voor het gemak?
Ik kan me dus best vinden in het natuurlijk paarden houden,en ben daar zelfs best voorstander van.
Maar het is niet heilig,en hoewel ik de foto`s ook ken van besneeuwde paarden wat de isolatie van de vacht aangeeft...
Mijn shetten kregen een prima wintervacht en sneeuw en kou doorstonden ze beter....als de regen en de wind.
Schuilstal was aanwezig,maar toch stonden ze alsnog trillend buiten...(de promoters van buitenstaan zullen zeggen,juist goed dat trillen,dat is wat de paarden doen als ze zich op temperatuur houden en zo hoort dat ook en ze passen hun vacht erop aan!).
Nou de mijne stonden in volle glorie,dik in hun wintervacht(leken wel grizzlyberen) maar waren drijfnat,koud,en vielen zienderogen in!
Ze kregen op dat moment volop hooi(nog) om hun oven aan te houden...maar er bleven 2 scharminkels over na het verliezen van hun wintervacht.
Mn ruintje ging nog,maar mn merrie was echt een hoopje ellende..zelfs toen ik een deken had geregeld.
Paard natuurlijk of niet.....ik doe het ze niet meer aan om in de winter buiten te staan,met of zonder deken.
Ze staan nu op stal(foeiiiii zeg,hoe durf ik het te zeggen) en zien eruit als goudhaantjes,glimmen,hebben wederom een dikke vacht...en hebben het zo veel beter als buiten in de kou en nattigheid waar ze een bloedhekel aan hebben.
Ik voel me ook veel beter nu ze lekker op stal staan,en ik mn oren niet laat hangen naar wat zogenaamd beter is voor mn paardjes.
Mijn paardjes houden van een warme stal,waar ze heerlijk kunnen gaan liggen soms,een regenbui kunnen bekijken over het staldeurtje,om vervolgens een pluk hooi te kauwen.
En wie ben ik dan om te besluiten dat ze koste wat het kost buiten moeten staan in weer en wind,terwijl ze dan in conditie achteruit hollen?
[/quote]Ten eerste paardnatuurlijk is gebaseert op feiten en doet meer dan naar buiten kijken naar een trillend paardje om dan de conclusie te trekken dat ze 't koud hebben :Y)

Ten tweede, je zegt zelf dat ze die keus zélf maken om buiten te staan. Ze hébben een inloopstal maar staan nóg buiten, dat zegt toch al genoeg? Natuurlijk vallen paarden ontzettend af, een flinke speklaag is goed voor de winter, vooral voor buitenpaarden die moet hun namelijk door de winter warm houden. Zoals bij zoveel dieren.

Mijn paarden staan ook altijd 24/7 buiten, mét inloopstal ook etc. en guess what de enige tijd dat ze daar in staan is in de zomer :+ als ik hun al 1 nacht in de stal stop dan doen ze alsof ik ze 3 maanden heb opgesloten (dit heb ik 'getest')

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:44

Maartje, vaak ben ik helemaal voor 24/7 buiten etc. Maar mijn bibberende arabier heeft het echt wel koud als hij zo fanatiek bibberd dat hij niet eens meer normaal kan lopen. We hebben als test (omdat ik dat artikel op PN ook gelezen heb) een keer zijn temperatuur gemeten al hij zo enorm bibberde, 36. Dat lijkt me dus niet goed. Diezelfde loopt vervolgens de stal niet in omdat hij niet durft, dan zet ik hem dus zelf op stal (wat overigens geen probleem geeft). Het spijt me zeer, maar bibberende paarden hebben het niet koud, ik denk dat dat van de mate van bibberen en het paard zelf afhangt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:55

Maartje1990 schreef:
hestejente schreef:

Oja, heb je ze dat gevraagd of ze het koud hebben.
Als mijn paardje zo stond te bibberen stond die ook helemaal inelkaar gedoken en gaat dan ook niet meer eten.
Maar mij dan niet wijs dat die het niet koud heeft.
En dat paardnatuurlijk gezever word ik niet goed van.
Wie zegt dat Paardnatuurlijk het bij het rechte eind heeft.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:02

Wendy schreef:
De paarden in die landen hebben zich aangepast aan de weersomstandigheden daar... iets met natuurlijke selectie enzo. Dat betekent ook dat de paarden die dat niet konden, het niet overleefden. Maar ja, dat willen wij tegenwoordig met onze paarden niet meer.
Bovendien hebben die landen toch wel, over het algemeen genomen een wat gunstiger klimaat hoor. Vooral de natte winters hier zijn ongunstig. Vrieskou is toch een heel ander verhaal.
Je vergelijkt dus appels met peren.

Dat zou dus betekenen dat als je een paard in Nederland koopt en die exporteert naar de bovengenoemde landen, dat paard niet tegen de plaatselijke weersomstandigheden daar zou kunnen? Onzin!!

Je moet de omstandigheden aanpassen (voldoende ruwvoer, enige beschutting, regelmatige controle, water etc) en dan kan een paard, waar dan ook geboren in de wereld bij een geruime wenperiode daar écht wel tegen (uitzonderingen, maar die zullen er minder zijn dan het gros, daargelaten).
Laatst bijgewerkt door Sees op 20-10-11 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:07

Ik denk dat er best paarden zijn die niet aan een bepaald klimaat kunnen wennen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:22

Je moet uiteráárd altijd naar het individu kijken. Het ene paard zonder wintervacht zal het niet koud hebben in de regen en de ander mét enorme wintervacht wel (ja dat kan ook ;)).

Ik denk niet dat paarden van bibberen het per definitie niet koud hebben, dat bibberen wordt tenslotte ergens door getriggerd, ik beweer alleen dat dat niet slecht hóeft te zijn ;). Áls je wil dat je paard een beetje vacht aanmaakt, betekent dat dat je niet meteen bij een graadje minder een deken op moet doen.

En je kunt ook niet volop willen doortrainen in de winter maar niet niet 24h/7 ruwvoer willen geven, geen deken willen, niet willen scheren én niet de tijd willen nemen je paard op adem te stappen na de arbeid.

Mijn paarden krijgen geen deken, staan wel 24h/7 buiten maar ik pas mijn training daar dan ook wel een beetje op aan. Ik rijd ze wel in de winter maar niet zo in het zweet als in de zomer }> tenzij het weekend is en mooi weer en ik uren de tijd heb om ze volledig op te laten drogen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:23

jesito schreef:
Ik denk dat er best paarden zijn die niet aan een bepaald klimaat kunnen wennen.

Ik durf dat te betwijfelen :P maar goed dan nóg denk ik dat dat uitzonderingen zijn en niet de meerderheid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:26

Sees schreef:
jesito schreef:

Ik durf dat te betwijfelen :P maar goed dan nóg denk ik dat dat uitzonderingen zijn en niet de meerderheid.

Daar zit wat in.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:31

Mijn paard heeft het koud gehad. Écht waar. Ik wil(de) altijd niks liever dan mijn Spanjaard zo natuurlijk mogelijk houden, echter ben ik er achter gekomen dat dit niet altijd mogelijk is.

Hij heeft deze zomer (zoals altijd) 24/7 buiten gestaan. Alleen voor het eerst had hij (helaas) niet een plek om te schuilen. Hierdoor heeft hij het zwaar te verduren gehad, hij is heel erg afgevallen (ondanks bijvoeren hooi) en ik keek uit naar wanneer hij weer op stal kwam te staan. Dit is afgelopen weekend geweest. Dagen ervoor werd hij erg traag, stijf etc. Temperatuur maar opgenomen (om 3 uur 's middags de eerste keer, dus was geen kou van de nacht meer), 36.5!! Normaal heeft hij tussen 37.5 en 38. Nou, ik heb me echt een partijtje schuldig gevoeld, en hij stond dus echt al met 300 gram op (aanvankelijk 200 gram, maar die deken was helaas binnen een week stuk). Die had ik al opgedaan omdat hij echt heel stijf was.

Inmiddels klimt zijn temperatuur langzaam op naar normaal, hij was gister weer 37.2.
Maar hij kon dus gewoon niet meer warm worden door alle regen en wind die hij over zich heen heeft gekregen.

Als je een goede schuilplaats hebt dan zal het minder snel voorkomen neem ik aan (heb met die van mij ook nooit eerder problemen gehad), maar mijn spanjaard is dolblij weer op te kunnen warmen op stal en toen hij nog 24/7 buiten stond en het regende, wilde hij ook eigenlijk niet naar buiten (ja echt niet). En ik ben echt niet van het vermenselijken van het paard, maar ik ken mijn eigen paard goed genoeg om te zien wanneer hij niet goed in zijn vel zit. Heb ook foto's die genoeg zeggen :)

Overigens heeft de andere Spanjaard waarmee mijne in de kudde staat precies hetzelfde probleem. De Tinker en kruising FriesxAnda hebben nergens last van en zijn net zo rond als normaal.

Hij is overigens ongeschoren en heeft al ruim een maand een vacht als een shetlander :=

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:51

Mijn paarden vallen ook af na zo'n dag vol regen als gisteren, absoluut niet erg. Fijn zelfs :D. Het is de combinatie waar je naar moet kijken en niet naar de afzonderlijke factoren alleen. Maar nogmaals, ieder paard is anders en je moet niet koste wat kost je paard dekenloos houden als het niet goed voor hem is, net zo goed als dat je niet per se een deken op hóeft te doen bij andere paarden.

Ik zie de paarden bij ons op stal (de tijd dat ik er ben dan hè ;)) ook redelijk tevreden op stal staan maar mijn paarden staan net zo goed tevreden buiten (en ja in de regen zien ze er even wat minder blij uit ja). Ik vraag me namelijk wel af of een paard het 'lekker' vind om 8u lang 'opgesloten' te staan in een stal van 3 bij 3. Zo lang ze eten hebben, zullen ze er wellicht best tevreden uit zien. Maar ik denk dat een paard het eventueel 'lekker' vind om binnen te staan maar niet per definitie in een opgesloten kleine ruimte.

*droomt verder van haar paardenparadijs met inloopstal ter groote van een voetbalveld en evenzo groot weiland*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:54

Het vergelijk nog steeds met wilde paarden....
Wilde paarden trekken naar bebost gebied als het weer slecht wordt, onze paarden mogen blij zijn als ze 1 boom hebben.

En over het bibberen: een paard dat bibbert heeft het koud, heel simpel. Anders hoeft ie ook niet te bibberen