Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hj stond als enige gisteren heel zielig bij het hek te wachten tot hij naar binnen mocht, had ook een flinke regenbui te pakken gehad met die die 12 graden hij hij het koud... de andere 3 hadden nergens last van, voelden lekker warm aan en zitten ook al dik in het haar......maar het watje was gewoon verpieterd in deze paar dagen......FahyaFemke schreef:ik vind het altijd heel frapant al die deken discussies..
**1:Dat iedereen die vóór dekens is vanwege hun sportpaarden of hun zware trainingen, het áltijd steekt op het zweten: en het niet snel genoeg opdrogen daarna.
Enkel 1 iemand schrijft hier over droge spieren als extra,wat een hele goede is (eindelijk!!), maar zij is ook de enige, de rest gaat geloof ik mee in het zweet verhaal.
Weet dan niemand, dan het op (hoog) niveau trainen van een paard, zeer, en zeer slecht is voor de dieper liggende cellen? Dat het paard het onnatuurlijk warm krijgt en daardoor dus zijn eigen lichaam vanbinnen aan het verzieken is? Dat we daarom de vacht er afhalen, of een deken opleggen om die vacht tegen te houden?
Doet dan iedereen elkaar maar na, en luistert iedereen dan maar naar die ene zin: ze vatten kou van die lange natte vacht (WAT EEN FABEL IS, want zelfs (let op:gezonde)ménsen vatten geen kou als ze bezweet op de wind staan aangezien griep/verkoudheid een bacterie is, dus niet te vatten is door wind maar veroorzaakt wordt door een al bestaande beschadiging aan b.v. de slijmvliezen waardoor dan een bacterie/virus binnendringt). zeker paarden, met een vacht kunnen geen kou vatten op de huid door wind (stel dat het zou bestaan he) omdat de vacht de gehele huid beschermt tegen de wind (mits je je paard niet elke dag wast natuurlijk).
Kom op ruiters die zo hard trainen met hun paard. Laat zien en horen dat je het echt voor je PAARD doet die dekens, het scheren en alles wat er bij komt kijken in de winter.
En NIET omdat de MENS het zo vervelend vind dat hij zo lang nat blijft in een lange wintervacht, of omdat het niet MOOI is die lange wintervacht, of omdat het paard traag is met die lange winterv..... HE ! daar was een aanwijzing voor al heel veel mensen: er gaat iets mis in het lichaam van mijn paard (I)
**en het 2e: dat degene die tégen dekens zijn altijd de natuur erbij halen. Hebben jullie ooit een bewijs gevonden van een paard dat een uur lang in een kleine ruime van 20x60 stond te huppelen, alle moeilijkste pasjes,ja de pasjes die hij vanuit de natuur al kent, achter elkaar deed(dus niet zoals in de natuur want daar zijn al die pasjes verdeeld over de dag), alle 3 de gangen afwisselend van elkaar(nog steeds in zon kleine ruimte van 20x60 he ipv een natuurlijke grote open heide vlakte), daarna zo bezweet was en stond te hijgen en te puffen/pompen dat hij gewoon weer doodleuk ging staan grazen? hapje-stapje-verder eten?
Nee he;) En dan was dit een dressuurvoorbeeld, moet je je eens een springvoorbeeld voorstellen!
En het antwoord: een paard in de natuur moet ook vluchten voor een poema en raakt dan bezweet" vind ik echt ZO ver gezocht. Alsof een paard een uur lang achter elkaar vlucht? dan istie allang opgevreten hoor. en mochtie t overleven, nou dan gaatie misschien wel dood omdat hij zichzelf in een hele korte tijd OVERwerkt heeft: fijn dat wij mensen weten dat je een lichaam moet trainen
Klinkt misschien rot, zo via internet is dat toch al erg moeilijk. Zo bedoel ik het allemaal niet, maar dit is even wat er als eerste in me opkwam...wat me altijd opvalt dan in ieder geval!
marleen_usar schreef:Een paard kan ook rillen om zich zelf warm te houden dus dan hoeft hij het nog niet koud te hebben.
nombrado schreef:punt 1
als jij bezweet in de wind gaat staan en jezelf niet kan warmhouden, loop je echt wel een koutje op
nombrado schreef:"top"sport juist gezond is voor je lijf (en dat zie je dagelijks met alle obesitas mensen /dieren om je heen, die dat dus te weinig doen, bewegen)
Typfouten zie je mij (vast nog wel eens) wel maken
nombrado schreef:punt 2
Het gebeurd hier regelmatig dat de paarden zelf aan het rennen, spelen , gek aan het doen zijn met elkaar en ze blakend in het zweet staan naderhand...uit te puffen. Die beweging geven ze zichzelf (reuze handig) Nu merk ik daarin wel een verschil met hengsten of ruinen
ruinen vinden toch vaak het eten belangrijker dat het spelen.....
Voor ruinen dus helemaal belangrijk dat je ze in beweging houd, voordat alles binnen gaat vervetten. of je zo moet knijpen met voeren, dat ze uiteindelijk voedingstoffen gaan missen.
i'll rest my case
JoyCiej007 schreef:Sinds september vorig jaar heb ik die Welsh A er bij. Vorig jaar was er niets aan de hand, ook gewoon net als de rest, hup zonder deken naar buiten, de hele herfst/winter. Ook met regen en kou geen problemen, net als de rest.
Echter wordt zij nu ook erg intensief getraind, en ze wordt ook makkelijk een beetje schraal, met name bij de flanken en op de bovenlijn, bij de ruggengraat.
Afgelopen zomer merkte ik tot mijn grote schrik dat ze nu ineens niet meer goed tegen de regen en kou kon. tuurlijk, een beetje rillen als ze nat/koud zijn om zichzelf op te warmen vind ik prima, dat is 'normaal'.
Maar ik heb haar nu afgelopen zomer (met al dat noodweer, regen en kou) toch wel echt zéer regelmatig helemaal shakend en verstijfd van de kou, uit de wei mogen plukken. Zelfs haar hoofd kon ze niet meer stil houden, grazen/eten deed ze dan ook niet meer en ze had haar hele kruis en spieren aangespannen. Dat was dus een heel gesleep van en naar stal; kwam ik om 12 uur s'nachts m'n laatste rondje doen, vond ik haar dus helemaal shakend van de nattigheid en kou (terwijl er om 21u zeg maar nog niets aan de hand was) Dus eerst om op te warmen, op stal met zweetdeken om. En dan dus om 2/3 uur 's nachts weer terug om natte zweetdeken weer af te doen.
Maar mijn pony's vinden het maar niets op stal. Af en toe staan ze vreselijk te shaken, maar weigeren uit zichzelf om in de stal te gaan staan. Of de Welsh wordt er vervolgens weer uitgetrapt door de Shetten, die nergens last van hebben.