Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:24

nadita schreef:
Silence schreef:
Niks lastigs aan, laat je paard toch een beetje weerstand opbouwen.
Ze hebben niet voor niks een mechanisme dat ze alles zelf kunnen regelen.
De mensen denken dat allemaal zomaar in de war te kunnen gooien zonder dat dat gevolgen gaat hebben.

Ik heb 1 winter mijn paard verplicht onder een deken moeten zetten i.v.m. ziekte.
Heb daar 1,5 jaar de gevolgen van ondervonden en gezien wat voor moeite mijn paard weer had om terug in zijn oude ritme te komen.
Dat zegt mij meer dan genoeg over de onzin van dekens.

Dat is pas onzin. Als je een paard een deken opdoet, dat dan weerstand in de war wordt gegooid.
Ik gebruik een deken om mijn paarden een beetje glad in het haar te houden, zodat ze niet geschoren hoeven worden. Paarden in de sport hebben 's winters veel nadeel van een dikke vacht.
Onze Haf had veel moeite om door haar dikke wintervacht te komen. Daarom hebben wij haar als jaarling al onder dek gezet. Dit voorjaar geen enkel probleem met verharen.

Een tweejarige onder deken, die straks onder het zadel gaat, is helemaal niet vreemd.
TS gewoon lekker doen. Kan helemaal geen kwaad. Een paard wordt er heus niet minder van als hij/zij al vanaf jongs af aan onder dek wordt gehouden. Mits met beleid.

Je moet wel lezen!
Ik zeg niet dat een deken de weerstand in de war gooit, ik zeg dat een deken ervoor zorgt dat er geen juiste weerstand komt omdat een paard zelf zijn mechanise niet meer kan regelen,
En waarom niet, omdat de mens dat denkt te doen met dekens.
Jij kunt niet weten hoe je paard zich voelt. Zelf trek je iets extra's aan als je het koud hebt of je trekt iets uit als je het warm hebt.
Je paard kan dat niet aan jou vragen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:57

@ Silence, je paard hoeft er ook niet om te vragen. Een paard vraagt er ook niet om dat de eigenaar een veearts erbij haalt als het pijn heeft. In de natuur komen echt geen dierenartsen hoor, die even een wond verzorgen en ga zo maar door. Je kan het zo hypocriet maken als je zelf wilt ( nee niet naar jou bedoeld, maar naar de situatie! )

Mijn paard heeft echt een regendeken nodig op de wei, omdat hij geen schuilstal heeft en de godsganse dag zeiknat geregend word. Hij heeft altijd onder de dekens gestaan (toen ik hem kocht met dit weer onder 600 grams!!) en nu staat hij in de winter onder maximaal 200 grams en zo gaat het super goed. Maar dat is per paard anders. bij mij op de wei loopt ook een 1 jarige tinker, en die staat ook onder een ongevoerde regendeken. Ponytje had ontzettend last van de regen, en dus ligt er een deken op. Ook DA weet ervan.

Je merkt het het gewoon aan je paard of hij het koud heeft of niet. Althans, ik wel. Hoeft hij mij niks voor te vragen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:02

Ariebren schreef:
LecyTinker schreef:
Mindim, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar er wordt vaak behoorlijk vijandig gereageerd en het lijkt wel alsof dat een standaard iets wordt hier op bokt.
Ik moet zeggen dat ik heel erg veel lieve berichten heb gehad met de vraag van vrijheidsdressuur voor mn 2,5 jarige tinker merrie. En de manier waarop iedereen gereageerd heeft, heeft me op een heel ander pad gezet voor het moment. Gewoon omdat ze met ideen kwamen aandragen die eigenlijk wel heel leuk waren en eigenlijk eerst gedaan moesten worden om verder te kunnen.
Dus met honing vang je meer dan met stronT!

Dus ik gooi weer wat stront in de honing.
Mijn twee, 2 jarige merries gaan echt dit najaar in de opvoeding en training.

Jij doet lekker zoals jij denkt/vindt dat het goed is.
Een ander doet het anders. Waarom een 2-jarige geen deken op? Ik had er een reden voor om mijn jaarling onder deken te zetten, maar dat hoeft toch helemaal niet? Ieder moet toch met zijn dier doen, waar hij/zij zich goed bij voelt, mits binnen de perken.

Als TS erover denkt om haar 2-jarige een regendeken op te doen, dan vind ik daar niets raars aan.

En dat jonge dieren in de opfok moeten is allang achterhaald.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:04

Silence schreef:
nadita schreef:
Dat is pas onzin. Als je een paard een deken opdoet, dat dan weerstand in de war wordt gegooid.
Ik gebruik een deken om mijn paarden een beetje glad in het haar te houden, zodat ze niet geschoren hoeven worden. Paarden in de sport hebben 's winters veel nadeel van een dikke vacht.
Onze Haf had veel moeite om door haar dikke wintervacht te komen. Daarom hebben wij haar als jaarling al onder dek gezet. Dit voorjaar geen enkel probleem met verharen.

Een tweejarige onder deken, die straks onder het zadel gaat, is helemaal niet vreemd.
TS gewoon lekker doen. Kan helemaal geen kwaad. Een paard wordt er heus niet minder van als hij/zij al vanaf jongs af aan onder dek wordt gehouden. Mits met beleid.

Je moet wel lezen!
Ik zeg niet dat een deken de weerstand in de war gooit, ik zeg dat een deken ervoor zorgt dat er geen juiste weerstand komt omdat een paard zelf zijn mechanise niet meer kan regelen,
En waarom niet, omdat de mens dat denkt te doen met dekens.
Jij kunt niet weten hoe je paard zich voelt. Zelf trek je iets extra's aan als je het koud hebt of je trekt iets uit als je het warm hebt.
Je paard kan dat niet aan jou vragen.

Dat is ook onzin. Hoeveel paarden staan er niet bijna hun hele leven onder dekens? Denk aan de vele sportpaarden ter wereld.
Hebben die allemaal een verminderde weerstand?
Mijn paarden zijn nooit ziek en die staan altijd onder deken. Zomer en winter. Dus ook al van jongs af aan. Ze lopen trouwens ook zomer en winter buiten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:07

@ nikilover: precies.
De paarden waar we het nu over hebben zijn gedomesticeerd. Dus kunnen (bijna) niet meer zonder dekens. Zeker niet buiten.
Hun vachten zijn er niet meer op berekend om grote hoeveelheden koud water te verwerken te krijgen. Daarom lekker een regendekentje op. OOK voor een tweejarige.
Met koudbloeden zoals Haflingers, Fjorden en Shetlanders is dat natuurlijk weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:29

nadita schreef:
De paarden waar we het nu over hebben zijn gedomesticeerd. Dus kunnen (bijna) niet meer zonder dekens. Zeker niet buiten.
Hun vachten zijn er niet meer op berekend om grote hoeveelheden koud water te verwerken te krijgen. Daarom lekker een regendekentje op. OOK voor een tweejarige.
Met koudbloeden zoals Haflingers, Fjorden en Shetlanders is dat natuurlijk weer anders.

Dit is echt onzin. Ook warmbloeden maken nog steeds een wintervacht aan (het bewijs loopt hier buiten).
Maar dan moet je dat niet gaan verklooien door het paard regelmatig flink te borstelen/roskammen, met shampoo te wassen, glansmiddeltjes te spuiten, het paard veel binnen te zetten en met dekentjes in de weer te gaan.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:33

Maar er zijn meer warmbloeden die geen dikke wintervacht aanmaken dan wel. En warmbloeden zijn bijna niet winterhard.
In tegenstelling tot bv Fjorden en Shetlanders.
Ik zie nooit warmbloeden 24/7 365 dagen per jaar buiten lopen.

Maar goed, het wordt nu een beetje welles/niets spelletje.

Ik ben nog steeds van mening dat een (regen)deken voor een 2-jarige best kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:08

@nadita: Als er warmbloeden zijn die geen wintervacht aanmaken, dan komt dat omdat de mens zich ermee bemoeid heeft. Dus flink roskammen, in de shampoo zetten, dekens op en af, glansspraytje hier en daar, stal in en uit, etc. Dan krijgt de vacht geen kans om zich goed te ontwikkelen, terwijl de vacht dat prima kan, ook van een warmbloed.
Dat jij nooit warmbloeden 24/7 buiten ziet lopen, is dus ook een mensen-ding. Die paarden kunnen het best, maar de mensen willen het niet of denken dat het niet kan.
Ook kwpn-ers zijn winterhard. Er zijn fokkers die hun veulens naar Polen brengen, waar ze vervolgens 2 tot 3 jaar allemaal buiten lopen in grote kuddes, het hele jaar door. Het is daar een stuk kouder dan hier. Ze komen dus oersterk terug naar Nederland, alwaar ze vervolgens door hun nieuwe eigenaar binnen worden gezet, deken op krijgen, worden geschoren, gewassen etc etc. :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:15

JoviBan schreef:
@nadita: Als er warmbloeden zijn die geen wintervacht aanmaken, dan komt dat omdat de mens zich ermee bemoeid heeft. Dus flink roskammen, in de shampoo zetten, dekens op en af, glansspraytje hier en daar, stal in en uit, etc. Dan krijgt de vacht geen kans om zich goed te ontwikkelen, terwijl de vacht dat prima kan, ook van een warmbloed.

Nou meid, ik heb mijn pony al 17 jaar, een arabieren mix en vroeger wilde ik geen dekens want dat koste geld en toch heb ik eraan moeten geloven omdat ze geen vacht krijgt, niet zoals veel andere paardjes.
En nee ik roskam niet, ik spuit niet met glanssprays en wordt niet met regelmaat in de shampoo gezet en ze heeft ook lange tijd dag en nacht buiten gestaan, dus kom me niet met die uit de duim gezogen informatie die hierboven vet gedrukt is.
Sommige warmbloed paarden hebben dat nou eenmaal, maar als de deken erop moet is het vaak al ver oktober met een beetje geluk november en uiterlijk maart heeft ze hem weer af.
En nee ik ga mijn paard niet laten rillen, als die het koud heeft is dat zo en krijgt die een deken op.
Maar een twee jarige moet zolang het kan lekker paard kunnen zijn, die heeft in ieder geval geen deken nodig om de reden die ts aangeeft.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:44

nadita schreef:
Maar er zijn meer warmbloeden die geen dikke wintervacht aanmaken dan wel. En warmbloeden zijn bijna niet winterhard.

Als ik een paardendekenwasserij had zou ik ook direct zeggen dat elk paard een deken op moet :D
Sorry, beetje goedkoop grapje.

Ik denk dat topic starter allang haar beslissing heeft gemaakt. Ze moet naar haar paard kijken en niet naar reacties op bokt van mensen die haar en haar paard niet kennen.
Wel blijf ik bij mijn standpunt dat wanneer haar 2- jarige zich niet warm kan houden ze direct een dierenarts moet bellen.

Hulstje

Re: Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:53

TS doe gewoon wat voor jouw gevoel goed voelt en waar jij en je paard fijn bij voelen. Of dat dat nu wel of geen deken is. Mijn ervaring met dekens is dat mijn Tinker ondanks een deken toch nog gewoon fijn een wintervacht aan ging maken met als gevolg dat ik gewoon moest scheren. De 2 keer dat ze drachtig was en ik minder kon rijden stond ze in de winter gewoon zonder deken...zonder problemen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 12:13

Bedankt voor jullie reacties.
Voorlopig kijk ik het even aan, het regent hier nu niet zo veel meer dus doe hem voorlopig nog geen deken op. Waarschijnlijk straks in de winter ook niet. Maar nogmaals ik kijk het even aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:29

jesito schreef:
Nou meid,

:roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:59

nadita schreef:

Ze krijgen geen kans winterhard te worden, das iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:01

jesito schreef:
JoviBan schreef:

Nou meid, ik heb mijn pony al 17 jaar, een arabieren mix en vroeger wilde ik geen dekens want dat koste geld en toch heb ik eraan moeten geloven omdat ze geen vacht krijgt, niet zoals veel andere paardjes.
En nee ik roskam niet, ik spuit niet met glanssprays en wordt niet met regelmaat in de shampoo gezet en ze heeft ook lange tijd dag en nacht buiten gestaan, dus kom me niet met die uit de duim gezogen informatie die hierboven vet gedrukt is.
Sommige warmbloed paarden hebben dat nou eenmaal, maar als de deken erop moet is het vaak al ver oktober met een beetje geluk november en uiterlijk maart heeft ze hem weer af.
En nee ik ga mijn paard niet laten rillen, als die het koud heeft is dat zo en krijgt die een deken op.
Maar een twee jarige moet zolang het kan lekker paard kunnen zijn, die heeft in ieder geval geen deken nodig om de reden die ts aangeeft.

Het gaat ook niet om jouw paard, er wordt gesteld in het algemeen dat de huidige warmbloedpaarden niet meer winterhard zijn. We hebben het dus over de regel en niet over jouw uitzondering :) \en een beetje aardiger kan ook wel, omdat het jouw waarheid niet is, is het gelijk maar uit de duim gezogen onzin :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:07

Een beetje aardiger, nou ik zie het als een regelrecht verwijt.
Jullie Joviban en jij beweren eigenlijk dat zoiets niet bestaat zoals mijn paard en dat slaat gewoon nergens op, waar baseer je dat op.
Het zijn geen feiten die jullie noemen het zijn verzinselen die alleen in jullie theorie passen.

luna_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:08

Silence schreef:
Dan moet je wel weten of je paard rilt omdat hij het koud heeft, de meeste paarden rillen juist om zich warm te houden en dat gooi je met een deken helemaal door de war.

ja dat klopt als ze rillen wil niet persee zeggen dat ze het koud hebben ;)
ik zou geen deken opdoen gewoon lekker kind laten zijn en kijken hoe zijn wintervacht word.
krijgt hij bijna geen wintervacht dan is het een ander verhaal ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:14

rillen kan veel betekenen.
Maar het doel van rillen is om warmte te genereren, wat dus inhoud dat het paard het daadwerkelijk koud heeft. Dit rillen vreet energy, dus dat zou inhouden dat je dus ook weer iets meer voer zou moeten voeren.
Als TS wil voorkomen dat haar paard gaat rillen ( wat ik persoonlijk ook zou doen) dan zou dat haar goedrecht zijn.
Zoals ik al eerder zei, gemoedstoestand van de eigenaar is ook erg belangrijk en als zij denkt dat haar paard het nodig heeft, dan kan je nog alle "feiten" aandragen die je wil, maar veranderd de zaak niet dat het voor haar een fijner idee is om een deken op te doen.
Mijn 2,5 jarige gaat deze winter in haar eentje op de schuilstal ( zonder hoge muren, dus het tocht er aardig) de winter in voor de eerste keer. De andere twee winters stond ze samen met nog twee paarden, dus konden ze een beetje bij elkaar schuilen. NU staat ze alleen en als ik het idee heb dat ze het koud heeft dan krijgt ze van mij ook een deken op. Zolang ik het kan uitstellen doe ik het ( is nou eenmaal makkelijker) Maar zodra ik haar zie rillen dan krijgt ze absoluut een deken. Of ze nu een dikke 2 jarige is of een dikke 5 jarige. Koud hebben is verschrikkelijk en als ik het kan voorkomen dan zal ik het zeker doen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:30

Als je paard in de winter buiten zou staan en je zou merken dat hij het koud heeft kan je best een deken op doen..Ik heb er 3 rondlopen van 2 en een ervan maakt minder vacht aan en heeft echt een hekel aan slecht weer waardoor hij vaak in de stal wil gaan staan..Meestal doet hij het niet omdat de rest het ook niet doet en ik merk dat hij zich er dan niet goed bij voelt..Vorig jaar durfde ik nog geen deken op te doen omdat ze nog echt erg lomp waren met elkaar,heb wel al geoefend met deken opleggen..Dit jaar krijgt hij als hij weer zo reageert wel een dekentje op,maar met dit weer vind ik het absoluut niet nodig omdat hier ook een grote schuilstal is..

Ik snap eigenlijk niet waarom je je paard een deken op wil doen als hij straks toch op stal staat(wat ik overigens erg slecht vind voor de ontwikkeling van het paard zowel lichamelijk als geestelijk)..Ik snap dat een opfok niet ideaal is omdat het allemaal paarden zijn van een leeftijd en zonder oudere paarden erbij worden ze gewoon niet opgevoed en hebben sommigen het er erg slecht..Er zijn toch altijd nog wel andere mogelijkheden dan niet in de opfok en de hele winter op stal???

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:51

jesito schreef:
Het zijn geen feiten die jullie noemen het zijn verzinselen die alleen in jullie theorie passen.

Tuurlijk, wat jij wil hoor. :O

Ik heb nog twee verzinsels voor je.
Dat een paard niet zoveel vacht aanmaakt dan andere paarden, zegt op zich niets. Het ene paard krijgt een dikke vacht, de ander een lange, weer een ander beide en weer een ander wat minder dik en/of lang. Dat verschilt gewoon per paard. Toch kunnen alle vachten prima hun werk dun. De dikte en lengte van de vacht is geen graadmeter voor het wel of niet koud krijgen.
Een paard houdt zichzelf ook warm door het eten van ruwvoer. Wil je dus voorkomen dat je paard het koud krijgt, zorg dan voor onbeperkt hooi, eventueel stro erbij.
Maar dit is dus ook weer uit de duim gezogen. :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:56

JoviBan, ik ben het eens dat de meeste paarden met genoeg ruwvoer zich prima warm kunnen houden. Maar elk paard is uniek en de ene is nou eenmaal een grotere kouwkleum dan de ander. Mijn paarden staan allemaal VEEL liever op stal, dan in de weide. Vinden de weide helemaal geweldig voor een paar uur, maar zodra het donker wordt gaan ze allemaal staan roepen.
Ook degene die een schuilstal hebben, die komen allemaal in de schuilstal staan zodra er ook maar een spetter regen valt of de zon te veel schijnt of het donker wordt.
Verwend? Absoluut. Maar het is nou eenmaal wel het geval bij mijn paarden.
En zo zijn er nou ook eenmaal paarden die een snelle stofwisseling hebben en veel voer nodig hebben om op gewicht te blijven en warm te blijven. En om niet overdreven te hoeven voeren, kan je een deken op leggen zodat ze minder energy kwijt zijn aan warm blijven.
En zoals je ook mensen hebt die rond zijn van lucht en mager zijn van 3000 calorien op een dag, heb je dat ook bij paarden. Geheel niet standaard, meer een uitzondering, maar ze zijn er wel.
Elke feit heeft een uitzondering!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:01

jesito schreef:
Een beetje aardiger, nou ik zie het als een regelrecht verwijt.
Jullie Joviban en jij beweren eigenlijk dat zoiets niet bestaat zoals mijn paard en dat slaat gewoon nergens op, waar baseer je dat op.

Waar zeg ik dat dat niet bestaat precies? Ik ken jouw situatie verder niet, ik weet niet wat voor paard jij hebt, waarom zou je je dan aangevallen voelen? Hier lopen de warmbloeden in teddyvachtjes buiten en de koudharen zitten juist kort in het vacht hier. Ik reageer toch ook niet zo bits?
Ik ben het niet eens met de stelling dat huidige warmbloedpaarden niet meer winterhard zijn. Uitzonderingen zijn er altijd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:02

Geen paard is inderdaad hetzelfde en als het teveel energie kost om warm te blijven ondanks onbeperkt ruwvoer is dat in mijn ogen een reden voor een dekentje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:03

Ariebren schreef:
En wat was het koud afgelopen winter.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FJA3WKWU

Dat zijn koudbloeden he, geen warmbloeden, die schijnen daar niet meer tegen te kunnen zonder deken :D