Wanneer scheren jullie de eerste keer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:28

Hoe slecht je het ook mag vinden: Wij scheren het hele jaar door.
Zolang je er maar optijd een deken op legt, is er niets aan de hand.
Hoewel.., het vosje wordt nu toch wel erg oranje..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:06

MartineC1711 schreef:
Heb je een foto van een geschoren Jip? :)

Ja, maar dat wordt niet eerder dan vanavond, staan nog op mn camera.

aslo

Re: Wanneer scheren jullie de eerste keer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:17

Eergisteren onze sportmerrie geschoren. Zal wrs rond de jaarwisseling nog wel een keer moeten gebeuren. Onze mini's scheren we altijd in het voorjaar, ervan uitgaande dat het dan net zo warm is als de vorig en dit jaar. Wij scheren gewoon als t nodig is.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:11

Morgen gaat de mijne onder het scheermes vorig jaar heb ik het in November gedaan maar dat was eigenlijk al te laat voor de mijne.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:34

Klein dilemma, heb een shetlander, word intensief mee gemend en dressuur aan de lange lijnen mee gedaan. loopt bijna elke dag.. En zit het hele jaar in zijn wintervacht.. Echt onmogelijk.. Word in het voorjaar 1 (soms zelfs 2 omdat hij zo snel aangroeit) keer geschoren. Nu word dit zijn eerste winter waarin ik wil gaan doortrainen met mennen, dussss word hij geschoren (deken met hals ligt al klaar). Dier heeft nu alleen al een onwijs dikke vacht.. Denk nu zo'n 4 cm lang.. En dik.. Onwijs dik..
Word dit nu al scheren of nog een maand volhouden en dan scheren? Als ik nu scheer, kan ik hem (hoop ik) ''kaal'' houden tot en met ~december? Dan in december/januari nog een keer, en dan ergens in juni nog een keer? _O- Dier word deze winter ook op het bloed getest.. Maar heeft mogelijkheid tot vitaminen bak, altijd hooi (goed) ter beschikking, krijgt klein beetje bijgevoerd wanneer nodig, nog genoeg spekjes en in goede conditie... Altijd moeilijk geweest met verharen..

Hellup?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:36

Die van mij is 4 weken terug geschoren. Leek wel een teddybeer ;) Aan het eind van het jaar zal het nog een keer moeten gebeuren en dan kunnen we het wel weer uithouden tot aan augustus ;)

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:16

MartineC1711 schreef:
Rajaniii schreef:
@Martine
dat was ook zo maar het is nu alweer open terwijl er in de zomer niets aan de hand was. deken zit ruim genoeg alleen het is alwer helemaal open/ zit echt roze plekjes met korstjes enzo.

en deken met stukje hals: die over de schoft valt??
Misschien een halve hals idd!

ja zit ik nu ook aan te denken. moet maar even kijken want heb hem meestal 2 dekens om zodat ik er 1 af kan doen met warmer weer..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 07:57

Ik heb dus mijn haf geschoren maar snachts dus wel ewoon een regendeken op.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:12

Ik ga ook zo de eerste scheren. Ik had liever nog even gewacht maar na 20 min werken staat het schuim erop en 23 oktober is de eerste indoormarathon. Het kost ze in de trainingen nu gewoon te veel energie om zichzelf af te koelen dus dan maar vroeg het scheerapparaat er over heen. Ben alleen bang dat ze al snel voor de tweede keer gedaan moeten worden want de wintervacht is nu nog niet volledig uitgegroeid.
Vinden jullie het scheren niet vervelend? Wij hebben 7 shetlanders, door de dikke vachten met veel zand erin slijten mijn messen heel snel dus kan ong 3/4 pony's met één paar messen doen. Ik doe ook de benen helemaal want vind het er bij shetten echt niet uit zien die wollige beentjes met kaal lichaam, alleen het is zo'n priegel werk die benen. en doordat die shetten zo klein zijn zit ik meestal van onder tot boven helemaal onder de kleine scheerhaartjes. Hebben jullie daar ook last van?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:24

De mijne is dinsdag geschoren en staat 's nachts zonder deken.
In de zomer is het 's nachts vaak nog koeler en dan heeft hij ook geen deken op. Heb gekeken of hij het koud had, maar zo zag het er niet uit.
Hij was echt al heel erg teddy. Kwam een aardig tapijtje af. En nu met die warmte vond ik het zo sneu dat hij met die vacht stond.
Dus maar een maandje eerder geschoren dan gepland.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:00

Loes'sCorner schreef:
Ik heb dus mijn haf geschoren maar snachts dus wel ewoon een regendeken op.

Ben je niet bang dat je dan binnenkort nog een keer moet scheren?

Romy: Ja hier ook hoor.. Ik doe in de winter de benen niet, maar nu voor de eerste keer is het toch nog lang niet koud en gaan ze er gewoon af (haha...). Messen gaan hier ook snel naar de peipzooi, doe er ook maar 3 of 4 keer mee.. En al die rot haartjes.. Scheermachine raakt heel snel overhit doordat hij zo hard moet werken, scheren gebeurd dus eigenlijk altijd in 2 en soms zelfs 3 delen..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:11

Romy_tessa schreef:
Ik ga ook zo de eerste scheren. Ik had liever nog even gewacht maar na 20 min werken staat het schuim erop en 23 oktober is de eerste indoormarathon. Het kost ze in de trainingen nu gewoon te veel energie om zichzelf af te koelen dus dan maar vroeg het scheerapparaat er over heen. Ben alleen bang dat ze al snel voor de tweede keer gedaan moeten worden want de wintervacht is nu nog niet volledig uitgegroeid.
Vinden jullie het scheren niet vervelend? Wij hebben 7 shetlanders, door de dikke vachten met veel zand erin slijten mijn messen heel snel dus kan ong 3/4 pony's met één paar messen doen. Ik doe ook de benen helemaal want vind het er bij shetten echt niet uit zien die wollige beentjes met kaal lichaam, alleen het is zo'n priegel werk die benen. en doordat die shetten zo klein zijn zit ik meestal van onder tot boven helemaal onder de kleine scheerhaartjes. Hebben jullie daar ook last van?

Praat me er niet van := Het liefst zou ik ook maar 1 keer per jaar scheren om die reden, maar vorig jaar zaten ze toen van november tot april alsnog zo dik in het haar dat het dit jaar toch maar 2 keer gaat worden. Maar zie er nu al tegenop := Zondag de eerste ronde en dan wss ergens in december nog een keer. Normaal proberen we ook altijd te wachten tot iets verder in het najaar zodat de vacht wat meer uitgegroeid is, maar het is nu echt geen doen meer :n staan al te zweten als ze niks doen, en als ze aan het werk gaan worden ze echt kletsnat en sloom. Maargoed, leuk is anders vind ik hoor, dat scheren.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:06

Oke ik ben niet de enige :P

@ Eliine nee idd wachten kan gewoon echt niet meer, ben vanmorgen om half tien begonnen en toen stonden ze al te zweten in het land. Kon de borst niet eens in een keer doen de haren moesten eerst drogen.
Ik moet er altijd aan wennen als ze weer helemaal kaal zijn, vind die teddy vachtjes wel onwijs mooi, helaas is het gewoon niet praktisch.

@ ZusJacobs Ik doe ze wel helemaal kaal ook benen en hoofd. Soms doe ik de 2e keer het hoofd niet hangt er vanaf hoe het er dan uit ziet. Mijne staan 's winters toch binnen dus vind het dan mooier als de benen ook kaal zijn anders zijn het zo van die halve shetten. Als de mijne buiten zouden staan zou ik de benen en het hoofd er wel in laten.

Ik heb er vandaag 4 geschoren. Kon met de eerste messenset 2,5 pony doen nu zijn dat wel oude messen, maar ze waren voor gebruik geslepen. Heb de rest met een nieuwe messenset gedaan. Nu zaterdag de andere drie en dan zijn ze weer kaal. Af en toe vraag ik me af waarom we er 7 hebben :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:11

Ooooh welk apparaat heb jij? Vandaag pony geschoren (of althans, dat was het plan).. Pokke ding deed het niet, oké ff naar de winkel gefietst, waarschijnlijk botte messen.. Nieuwe start met nieuwe messen, pampam ding vliegt er door heen, in geen 30 seconden een kant van de hals/schouders/buik gedaan, BAM ding weeeeeeeeer kapot.. Strond chagrijnig. Rot ding.. Morgen maar eens kijken of ik er een kan regelen, als iemand er hier een dichtbij Wageningen te huur heeft? Pony staat er nu namelijk beetje apart bij.. En zondag gaan we weer richting stage, moet hij er wel een béétje goed bij lopen hoor _O-

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:12

Ik heb een Liscop, heb zo uit me hoofd geen idee welk type. Heb hem ooit tweedehands gekocht en doet het prima, wordt alleen erg warm tijdens het scheren maar denk dat dat mede komt door de dikke vachten van de shetten.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:17

Ik scheer mijn shet ook het hele jaar door. Dit gewoon omdat hij heeeel duidelijk laat merken dit het fijnste te vinden.

Normaal scheer ik mijn paard rond half/ eind oktober maar vanwege het super warme weer de laatste tijd en een al vrij dikke wintervacht heb ik hem dit jaar eerder gedaan. Gisteren de eerste helft en vanmiddag de rest. Ik vond dat hij gewoon een veel te dikke vacht had om wat intensiever mee te rijden. Hij was al behoorlijk zweterig na een simpel rustig buitenritje van 20 minuutjes en leek er zelf ook niet blij mee. Nu is hij weer lekker kaal en fris. Ik heb hem net wel even een dekentje op gedaan en die houdt hij vannacht op stal op. Morgenvroeg als hij weer naar buiten gaat en zon komt op mag hij weer in z'n nakie :) .

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:27

@ZusJacobs , hoezo bang?
Ik vind het geen vervelende bezigheid, heb zelf de apparatuur en de mijne is heel braaf dus ik vind het niet erg om 2 of 3 x te scheren.
Liever dat dan een zwetend paard wat niet droog word of waarvan de energie te snel op is vanwege de hitte ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:36

Niet bang maar wel vervelend.. Scheer hem liever maar 1 of 2 keer.. Moet me daar maar aan gaan over geven denk ik :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 07:36

pony word zondag geschoren, krijg haar niet meer droog na het rijden ( zelfs niet als ik een uur 3 verschillende zweetdekens opleg)

met rijden merk ik ook dat ze het te warm krijgt, hoez'n deken hebben jullie geschoren op ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:27

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:13

Mij die van mij gaat woensdag z'n teddy vacht eraf :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:19

ik scheer gil het hele jaar door :))
heb hem begin september? al gedaan, en hij mag half oktober weer :))

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:14

Laatst bijgewerkt door LucianoS op 30-09-11 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:16

Pony word zondag verder geschoren :D Ga maar eens sparen voor de heiniger progress..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:59

Mijn merrie heb ik een paar dagen geleden geschoren. Echt heerlijk, want het is erg warm en kan gewoon rijden zonder dat ze drijfnat is van het zweet. Ik heb een Liscop Super 3000 en bevalt mij tot nu toe erg goed.