Paard net uit de wei, meteen rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:15

Die van mij staan 24/7 buiten in de wei. Ze hebben alles in de wei.
Opsluiten in de stal zit er niet bij. Hebben een stal met geen deur en ze staan daar samen in.
Dus ik pak er een, ga poetsen, opzadelen en dan rijden.
Als ze mij horen aankomen dan gaat de grote meestal al plassen.

suuzepuus

Re: Paard net uit de wei, meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:18

hahah dat laatste zinnetje....
De grootste van mij doet dat ook!!!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:23

Mijn merrie staat de hele dag buiten op de wei, als ik haar ga rijden zet ik haar meteen vanuit de wei op de poets/zadel plaats.
Drinken en plassen doet ze in de wei. En als ze onderweg echt nodig moet plassen, dan doet ze dat gewoon onderweg :D Of bij terugkomst op de poetsplaats/in de wei.
Met op stal zetten terwijl de rest in de wei staat, zou ik haar geen plezier doen :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:30

Ik laat mijn paard ook altijd even 'acclimatiseren' op stal voordat ik er op stap.
Dan kan hij even plassen etc. en weet dat hij straks 'aan de bak moet' ;)
Het hangt er vanaf wat je gewend bent om te doen. Het zal ook per paard wat verschillen.
Paarden vinden het prettig als er een zekere routine is de dagelijkse gang van zaken. Hoe deze er uitziet doet er minder toe.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:31

mijn paardje staat de hele dag in de wei, als ik aankom zet ik hem in de stal terwijl ik de spullen voor het rijden pak, dan kan hij even plassen, daarna poetsen en zadelen en rijden maar :j

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:35

Grappig eigenlijk, toch wel veel mensen die hun paard eerst even op stal zetten voor het rijden.
Ik heb dit nog nooit eerder gezien eigenlijk, bij mij op stal wordt het ook niet gedaan.

Als ik op stal kom, pak ik meestal eerst mijn spullen uit de kast. Alles staat dan al klaar als ik mijn merrie uit de wei haal. Dan poets en zadel ik haar en dan vertrekken we. Plassen doet ze soms op de poetsplaats (al doet ze dat eerder na het rijden dan vóór het rijden).

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:45

Ik zet haar alleen even op stal als ze de hele dag in de zon heeft gestaan, of als ik al merk dat ze moet plassen. Anders gooi ik er ook gewoon een zadel op hoor, ze stond voorheen ook 24/7 buiten en dan moest ze ook alle boodschappen op de weide doen, moet gewoon kunnen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:34

Paarden staan 24/7 op de wei, zou niet best zijn als ze daar niet zouden plassen := Ik heb ook geen box voor ze, poets ze gewoon aan het hek en dan gaan we rijden of wandelen. Dus ik ga niet direct rijden, moet nu ze in de zomerwei staan ook een tien minuten met ze lopen voor ik op stal ben. Maar eerst op stal? Neuh, zou niet weten waarom.

Een paard wat zonder water op de wei staat vind ik absoluut niet kunnen :n

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:45

Tirzah plast gewoon op de wei, maar inderdaad wel liever op stal. Ik ga sowieso altijd eerst even lekker poetsen voor het rijden en als we een lange rit gaan maken ga ik zelf ook altijd nog even plassen van te voren, dus terwijl ik naar de wc ben laat ik Tirzah even in haar box, en die plast dan ook even. Handige regeling al zeg ik het zelf.

Drinken kan ze gewoon op de wei. Wel was de waterbak een keer stuk in de wei, toen hadden ze dus inderdaad een poosje geen drinken op de wei (hele tijd geleden al), dus was het eerste wat ik deed als ik op stal kwam Tirzah binnen zetten en laten drinken.

Maar om je paard uren van tevoren binnen te zetten? Dat vind ik eerlijk gezegd wat overdreven...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:47

onze ;aarden staan ook 24/7 op de weide,
ik haal ze ook eruit en zadel ze meteen op.
mijn paarden zijn niet anders gewent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:52

Dat is per paard verschillend, van wat ie gewend is.

Mijn paard plast en drinkt gewoon in de wei, er staan drinkbakken en daar drinkt hij uit, en plassen doet hij gewoon in de wei, maar ja wat wil je he hij staat heerlijk 24/7 in de wei in de zomermaanden.

Maar een paard moet wel leren te plassen en of te drinken op het land en of in de paddock, want te lang ophouden is niet goed en of te lang zonder drinken te staan. Als je ze net te lang genoeg buiten laat staan dan plassen ze heus wel en drinken ze heus wel.

Het kan komen doordat je ze steeds op stal zet voor drinken en plassen dat het een aangeleerd gedrag is waardoor ze alles ophouden en niet drinken. Dus wacht je paard op jou en rekent ze op jou dat je het binnenzet zodat ze kan plassen en drinken.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:07

Ik rijd gelijk hoor.
Paarden horen de hele dag door te kunnen eten. En zich daarna te kunnen verplaatsen.
Ze hebben een heel andere buik dus ik denk niet dat ze een zere buik krijgen.
Maar je weet het natuurlijk niet :o

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:17

Mijne gaat even op stal, kan ik ondertussen de spullen pakken en kan zij even plassen. Het is nogal een muts wat dat betreft, nu heeft ze toevallig 2x in de bak geplast omdat ze écht écht écht niet anders kon, maar zodra ze op stal staat gaat het kletteren. Buiten plast ze ook niet tenzij het niet anders kan en ook al beloon ik haar dan uitvoerig, ze verrot het het liefst. Thuis op stal na een lange buitenrit is het ook éérst stal in, kletterdekletter...

En dat terwijl ze dus ook drinken (speciekuipen met H2goBag vullen) op de wei heeft en daar ook best zal plassen neem ik aan.

Maar verder, jahoor, gewoon uit de wei trekken en in stal pladijzen, even uitwringen, borstel erover en hobbelen. Als ik weet dat ik later ben dus als ze al binnen zouden staan, dan krijgt ze een beetje muesli en nog geen hooi, dat komt dan na het rijden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:27

Mijn pony staat de hele dag in het land, en als ik wil rijden doe ik dat meteen als ik haar uit de wei haal. Ze gaat dan meteen op de poetsplek, en niet eerst stal in. Ze plast en drinkt gewoon op de wei, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:30

Mijn merrie zet ik ook even op stal. Dan gaat ze meestal direct plassen, ik leg mijn spullen klaar en haal ik haar weer uit de stal. Wordt ze niet onrustig van want dat weet ze precies. Maar goed, ik heb het dan ook maar over 10 minuutjes of zo.
Onze ruin plast wel op de wei/ bak dus daar doen we het vaak niet.

Met eten houd ik rekening met rijden maar dat kan ik natuurlijk zelf regelen. Hier staan ze niet de hele dag op de weide, meestal een paar uurtjes en dan in de bak.

Rixtt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:54

ik ga eerst poetsen en dan rijden, en ze plast gewoon in het weiland

Emmasaurus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:21

mijn pony heeft een hekel aan een stal en ze kan plassen en eten op de wei dus ik doe het niet, uit de wei poetsen, zadel erop en rijden :) :D

ElineVh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:36

Ik haal ze gewoon uit de wei & zet ze dan in de wasbox, ga ondertussen zadel,.. halen en daarna poets ik ze nog een half uurtje (soms wel iets langer als ze zich weer ik de aarde heeft liggen rollen :P ), zadel erop en rijden. Mijn vorige verzorgpony was heel erg onrustig als ze in de stal stond dus & als ze eventjes moest wachten werd ze ook al ongeduldig dus bij haar haalde ik eerst mijn zadel,.. en haalde haar dan pas uit de wei.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:22

Ik laat mijn paardje uit de grote wei min. een uur in het kleine weitje (héél kort gras en klein) lopen of in de paddock. En dan mag ze natuulijk ook even drinken. Maar plassen? Ik weet niet of ze het doet in de wei. Zal voortaan even op letten.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:37

Goh, wat grappig dat er paarden uit het land komen en dan meteen op stal gaan plassen.....nu ik er bij nadenk.....bij mij staat mijn merrie op stal met uitloop naar een paddock. Ik sluit haar stal bij mooi weer anders gaat ze idd op stal plassen en mesten.....of ze dat met een wei ook zal doen???
als ik ga rijden doe ik altijd eerst wat grondwerk voordat ik erop stap.....

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:41

Mijn pony staat van 'sochtends tot ongeveer 1/2 uur in de wei, en ik ga meestal rond 4/5 uur rijden of 'savonds dus hij heeft genoeg tijd om even te staan. Als het een keer voor komt dat ik ga rijden als hij nog in de wei staat, dan ben ik toch wel een half uur bezig met poetsen en opzadelen (doe ik in de stal) dus als hij echt moet dan kan hij dan wel plassen en drinken.

ElViNeGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:42

Mijn paard staat in een groep en kan naar binnen en naar buiten wanneer ze wil. Als ze moet poepen of plassen doet ze dat gewoon als ik aan het rijden ben. (als ze plast sta ik even stil en ga ik in mijn stijgbeugels staan.) :P

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:43

onze stonden vroeger altijd buiten. net gegeten of niet gingen we wel rijden.
maar we hielden er rekening mee, zo stapte je niet een minuut of 10 in maar gewoon flink wat langer als ze net flink aan het eten waren geweest.
maar haalde je ze uit de wei en stonden ze te niksen of te ouwehoeren tsja dan gewoon in stappen en rijden.

de tijd dat je aan het poetsen bent kun je ook gewoon wat verlengen zodat ze hun mond leeg hebben als je het bit erin stopt.

en als ze echt moeten plassen dan doen ze dat wel onder het rijden.
en drinken kunnen ze gewoon bij ons in de weide(of is dat abnormaal om paarden in de weide ook drinken te geven?)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:04

Ik haal 'm altijd uit de wei, dan poetsen, opzadelen etc, rijden, poetsen, en dan pas in de stal voor wat eten, en dan terug in de wei :j

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:10

mijn paarden staan het hele jaar 24/7 buiten met een inloopstal. Al zou ik ze binnen in de stal willen zetten, de grootste wil dat echt niet, en zeker niet alleen. Dus ik poets aan het hek, zadel op en ga rijden. Als ze brokken krijgen, geef ik ze dit erna en niet ervoor.