wanneer kan de winterdeken weer af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luca2011

Re: wanneer kan de winterdeken weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:52

Staan wel weer n paar weken zonder. Ook in de nacht. Eerst s avonds weer op, maar dan stonden ze smorgens te zweten, zelfs de koukleum van het stel! Sindsdien af. En af = af en niet meer op!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:55

De regen vinden de paarden fijn na al die droge weken.
Gisteren begonnen ze meteen te rollen toen het regende, mijn paard was weer helemaal vies en ik had haar net helemaal gepoetst en geborsteld.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:57

Mijn eigen merrie heeft de hele winter (buitenstal) in dr blootje gestaan, samen met dr late veulen (1 aug.). Nu weer sinds een maandje aan het rijden en dat gaat prima. Ze verhaart wel echt verschrikkelijk!

De fries die ik voor iemand anders rijdt heeft de hele winter een dik winterdek erop gehad en was ook echt kort in de vacht. Daar ligt nu een zomerdek op, ligt een beetje aan het weer. Zaterdag gaat ze zeker wel in dr blootje, 22 graden :Y)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:05

Ik heb mijn merries sinds zondag zonder dekens staan. Die staan overdag in een beschutte paddock in de zon. En de rest van de dag/nacht in een warme box met een dikke laag stro (en een hele hoge deur)
Komt wel goed met ze :)

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:18

Persoonlijk vind ik dat de dekens bij een gezond paard afkunnen wanneer de temperatuur stabiel rond de 14 graden is. Een paard voelt zicht lekker bij die temperatuur en eens het rond die temperatuur is zijn ze klaar met ruien of zijn ze flink in de rui.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:30

jesito schreef:
lisannee93 schreef:
Bij ons staan ze nog onder een 200 grams deken, dit vanwege de nacht. Ze staan 's nachts buiten en hebben hem dan echt nog wel nodig. Overdag gaan de dekens ook niet af, maar dat houden ze nog prima. Zodra ze aangeven dat ze het te warm hebben, gaan ze af.

Hoe moet een paard dat in godsnaam aageven??
Als een paard zweet heeft die het al veeeellll te warm.

Nounou, iets minder agressief mag ook wel hoor. Natuurlijk wacht ik niet tot ze zich kapot staan te zweten. Meerdere keren per dag onder de deken voelen, krijg je een prima indicatie van hoor. Overigens zijn ze vandaag afgegaan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:03

Mijne staat ook nog onder 200 gram en voelt niets warm. Zweet niet of wat dan ook.

En 14 graden was het hier vandaag lang niet. Koude wind en regen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:17

Snor schreef:
Ondanks de regen trok ik gisteren een gepofte paardappel onder de deken vandaan, dat onding is nu dus af en blijft af.

_O- gepofte paardappel hoe verzin je het :')

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:19

Junia schreef:
Mickskeh schreef:
Heeeerlijk dat braadstomen van Maggi :D

Of een lekkere gepofte paardappel ;)

hier is al een hele discussie over geweest.. heerlijk dat braadstomen van maggi ;) :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:58

Hier ook de dekens al ruim een week af. Vond ze vandaag wel een beetje waterig neusje hebben, dus ik houd het in de gaten. Vond het vanmorgen niet echt fijn weer met die wind, en morgen is het qua temperatuur en wind al niet veel beter. Maar goed, deken steeds op en af is ook niet handig, dan acclimatiseren ze helemaal niet. Ze hebben nog een vacht. Ik doe na het rijden wel een poosje een dunne wollen deken op in de stal om te snel afkoelen en stramme spieren te voorkomen.
Morgen gaan ze gewoon niet zo heel vroeg naar buiten, het is vannacht maar 4 graden. :brr:

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:49

Ideale gevoelstemperatuur van een paard is rond de 10 á 15 graden.
Dus de ongeschoren paarden krijgen rond de 15 graden geen deken meer op, en de geschoren paarden alleen een katoenen zomerdeken, met regen de dunne amigo regendeken (aanrader!! superlicht, dun en waterdicht)

Paarden die zweten of te warm zijn onder een deken kunnen echt ziek worden, of zelfs koliekerig worden.
Altijd een lastige periode dit qua dekens, het weer is zo veranderlijk.

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:17

bij mij krijgen ze geen deken meer op als het overdag ongeveer 10 graden is.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:22

Ik heb de winterdeken bij mijn paard ook al weken af. Inderdaad als de temp zon beetje 10 graden is gaat hij lekker af. Hij stond er gewoon onder te zweten. En bij mij is af = af dan gaat hij ook niet meer op. In de avond staat hij overigens op stal.

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:23

ja, mijn pony staat ook alleen overdag buiten, van 10 tot 4 ongeveer. en s nachts met zn 10en in een dichte stalling, dus koud zal die het heus niet hebben.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:24

Afgelopen zaterdag heb ik de deken eraf gehaald en die blijft ook af nu.
Hij staat s'nchts op stal.

Morgen wordt het weer warm, geloof niet dat het nog echt koud gaat worden!

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:28

Ik denk ook niet dat het nog heeeeel erg veel kouder gaat worden. En van een keertje nachtvorst gaan ze echt niet dood.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:00

Ik heb hem sinds zaterdag ook helemaal af. Dat gedoe met op en afdoen daar begin ik niet aan. Mijn paard vindt het heerlijk in haar blootje!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:14

Ik hou heel erg vast aan de 10-gradenregel. Als het daar onder gaat, blijft de deken op. Mijn paard staat nu wel in een stal waar veel wind is, dus ik heb er nog 3 graden bijgeteld. Het is nu 18 graden hier, 's nachts ging het 9 worden dus gaat de deken weer op.

Ik vind het echt flauwekul wanneer mensen zeggen dat ze het deken er op een moment afhalen, en dan niet meer op en af doen. Je pakt wel je paard zijn beschermend winterhaar af, maar als het wat kouder is moet hij zich zelf maazr zien te redden ? Veel mensen vermenselijken hun paard, en wanneer ze het zelf koud of warm hebben gaat de deken naar gelang hun gevoel. Ja, dekens zijn een gedoe, maar wanneer je er aan begint moet je het ook goed doen.

Volg gewoon het weer bericht, hang een thermometer aan je stal en hou in het oog wanneer de temperatuur onder het eigen bepaalde temperatuur zakt. Paarden kunnen zich inderdaad redden wanneer het koud is, ze hebben een fantastisch haarsysteem. Maar als je door een deken dit systeem verbiedt te groeien, moet je het ook zelf 'nabootsen' door op te letten en goed aan te passen met een dekentje.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:16

Liene die van mij word niet geschoren. Ik vind dus dat mijn paard wel in een keer zonder deken kan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:21

Paard staat hier onder een 0 grams, sinds de warme zaterdag van afgelopen weekend.
Daarvoor nog onder 200grams (zonder dat ze er te warm onder stond).
Nu wel een koude neus en frisse oren maarja om nou de 200 grams op te gooien..
Twijfel.

Niet geschoren, wel zeer dun in het haar.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 06-04-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:21

Mijn paard is ook niet geschoren, maar heeft wel een dunne 'winter'vacht door dat ik vroeg met dekens begin. Dit is dus niet de natuurlijke aankleding van een paard in de kou. Want als een paard koud heeft, kan hij zijn haren rechtop zetten (zoals op een mens zijn arm als hij het koud heeft) en zich er zo beter tegen weren. Mijn paard kan dit niet, want hij heeft een dunne vacht door de dekens. Ik vind het dus niet eerlijk dat ik hem in een koud weertje zet zonder deken, aangezien hij hier niet de full uitrusting voor heeft, zeg maar.

Ik roep ook geen moord, een paard zoals het mijne (en vele andere hier met dekentjes) gaan niet dood van een nachtje koud hebben. Maar, zeker voor sportpaarden vind ik wel dat de spieren de warmte moeten hebben die ze nodig hebben, en wanneer het koud is moet een paard veel meer energie gebruiken om hun lichaam op dit peil te houden (lichaamstemperatuur). Dit is dus de reden waarom ik mijn dekens aanpas aan de temperatuur ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:07

Daar heb je gelijk in Liene. Ik ben altijd de laatste op stal met deken op en de eerste met deken af. Pas als het s nachts blijft vriezen gaat het deken op.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:05

Mijn tinkie staat alleen 's avonds/'s nachts nog met een 0 grams deken op, de rest van de dag is hij af.
Ze is dit jaar voor het eerst geschoren, vanochtend was het hier nog best 'koud'. :)
Dus hou gewoon het weer even in de gaten, als het 's nachts boven de 10/12 blijft, mag hij wel af.
Maar als het weer kouder wordt gaat hij gewoon weer even om.