Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:19

Fransje_70 schreef:
Jeetje wat een raar topic. Als je het zo goed voor mekaar hebt als 'enorm ervaren paardenhouder die de seizoenen kent' dan lees je toch niet de klaagtopics. Waarom nou weer zo afgeven? Sommige mensen zitten wel met handen in het haar, vanwege allerlei redenen die jij niet kan voorzien TS. En dat hoeft helemaal niet met onkunde te maken te hebben. En je hebt altijd mensen die anders met paarden omgaan (en soms ook niet met het welzijn van paard voorop maar die heb je ook in de zomer).
Maar hierbij feliciteer ik TS en meteen alle andere mensen die ook zo fantastisch bezig zijn met hun paarden in de sneeuw en kou zonder één enkel probleem of klacht :Z

Helemaal mee eens!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:19

supertinkie schreef:
Op zich vind ik dat je wel een punt hebt TS, maar over jou opmerking over de ijzers wil ik wel wat zeggen... Er zijn ook paarden die gewoonweg niet zonder kunnen zoals de mijne. Ik baal ook als een stekker dat ik niet met mijn paard naar buiten kan, maar hij kan wegens medische redenen eigenlijk echt niet zonder ijzers. En als ik dan ook maar 1 stap buiten zet ligt meneer bijna op zijn snufferd door de gladheid. Dat ga ik ook niet riskeren. Er wordt trouwens wel dagelijks met hem gewandeld door het gangpad van de stal

Mijn paard staat wel gewoon op ijzers de hele dag buiten.. Ze hebben na een tijdje wel door hoe hard ze kunnen.. Maar de volgende keer als de hoefsmid komt gaan ze er wel af. Want we rijden nou toch niet..

Dennis

Re: Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:23

Heel veel mensen zitten met een ijzer probleem.
Ik zou zeggen, laat ze er af halen als dat kan. En als dat niet kan, laat er sneeuwbeslag onder zetten. Dus met sneeuw ringen tegen het klonten en met kalkoengaten zodat je kalkoenen kan draaien als er echt ijs komt te liggen. Op die manier kunnen ze gewoon zonder problemen naar buiten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:27

Ben het helemaal met de openingspost eens. Ik was in september al bezig met de winter. Een stuk afgezet zodat ze dat niet kapot konden lopen zodat ze toch veilig over een vlakke bevroren grond naar de vlakke wei kunnen om hun energie kwijt te raken.

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik mijn shet in november op ijzers heb laten zetten. Dat was voor mij de eerste keer en dat is vrij snel gegaan ('s avonds naar de smid gebeld, volgende dag er al onder omdat ze weer hoefbevangen was) Door de stress van dat moment heb ik er helemaal niet over nagedacht om er sneeuwringen in te laten zetten. Heb zelf 0,0 ervaring met ijzers en heb snel moeten beslissen of ik naar die kliniek ging of niet. Maar ik moet zeggen dat het allemaal wel los loopt. Pony lijkt er geen last van te hebben in de sneeuw en ijsklompen heeft ze ook nauwelijks last van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:29

Adil18 schreef:
anneliesdj schreef:
Hier gaat alles naar buiten van 9 tot 8, ook de gekken, ze hebben snel genoeg door dat het niet kan hoor. En ik heb niet eens sneeuw geruimd van stal naar weide :=

Wij ook niet...Sneeuw = grip...! :D

Ja dat dacht ik ook, er zijn er hier een aantal bij die gewoon de stal uit en over het erf galopperen incl scherpe bocht naar de weide, geen probleem en als ze toch eens een glibber maken kijken ze daarna wel uit.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:33

Ik ben het ook met TS eens... Daarbij vind ik het gemiep om die dieren niet gewoon naar buiten te doen. Die van mij staan ook op ijzers en lekker de hele dag in het land. Die beesten zijn niet achterlijk, ze redden zich echt wel. Als ze een keer bijna op hun bek gaan denk ze de volgende keer wel beter na. Ze hebben een brein en vier benen, die liggen echt niet zomaar onderuit!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:36

TS ik begrijp niet waar jij je druk om maakt? Laat mensen lekker klagen als zij dat willen en als je dan graag toevoeging wilt geven, geef dan tips waar men iets aan heeft! Je gaat behoorlijk kort door de bocht vind ik.

Mijn paarden staan aan huis, buitenstal met een uitloopje. De bak van de vereniging is circa 300m verderop (overigens staan ze daar in de zomer op het weiland, voordat ik ook nog te horen krijg dat mijn paarden weidegang moeten hebben). Om daar te komen moet ik echter wel een smalle polderweg over die slecht gestrooid wordt. Het is dus al geregeld voorgekomen dat ik niet met mijn paarden van stal kan omdat de weg te slecht is. Daar baal ik dan van ja.

Maar moet ik dan mijn paarden niet meer aan huis houden omdat ik misschien in de winter even loop te klagen als er een keer langdurig sneeuw ligt? :+ Laat mij nu maar even lekker klagen en de rest van het jaar genieten van paardjes aan huis :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:40

Sonja schreef:
Ja da's hier ook. Maar dat kun je gladharken. Heb je daarna een harde maar in ieder geval vlakke ondergrond zonder ijsplaat...

Vergeet het maar.
Voor het ging vriezen, alles heel netjes glad getrokken. Maar vorige week heeft het geregend op een nog bevroren ondergrond.. Bij ons niet genoeg om echt plassen te vormen die je met een pomp of geulen graven af kunt laten vloeien (nog afgezien dat ik niet weet of geulen graven met dit weer mogelijk en/of wenselijk is). Resultaat is dus een hele mooie spiegelgladde bak waar ook nog eens 10 cm sneeuw overheen zit. De een staat voor op ijzers, de ander heeft blote voeten, maakt niet uit, ze glijden allebei even hard.

Tja je kunt het risico nemen dat ze hun nek breken of je neemt het niet.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:57

Ik neem het risico niet nu! :n
Sneeuw oke en hij heeft sneeuwbeslag en achter zijn de ijzers eraf maar bij ons ook een grote ijsbaan op de wei helaas, ik heb het wel geprobeerd en hij glijd alle kanten op en geeft zelf ook aan dit niet fijn te vinden..
Hoe naar ik het ook vind mijn paard staat nu voor het eerst overdag ook op stal, niks aan te doen het moet eerst gaan dooien..gelukkig hebben wij een binnenbak die goed bereikbaar wordt gehouden en ik laat hem er twee x per dag uit, smorgens los/longeren en smiddags rijden, het is helaas niet anders maar grappig vind ik het ook niet :n

En van mij mogen mensen best klagen hoor! Vond het in eerste instantie ook érg frustrerend dat we geen kant op konden buiten |o :))
Nu leg ik me er maar gewoon bij neer dat het even niet anders is en denk aan de paarden die op sommige bedrijven het hele jaar op stal staan en nooit loskomen, dan valt dit nog wel mee en is nog te overzien...tot nu toe ;)

Van mij mag het voorjaar worden! {:)

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:07

Bij ons kunnen en mogen de paarden op de wei, maar helaas alleen mijn veulen en de merry van de eigenaresse staan lekker buiten. De rest staat al 3 weken op stal en komen er niet uit. Met mesten worden ze even aan de box vast gezet en daarna hup weer de box in. Vind het sneu voor de paarden, de ene is gaan weven de andere staat non stop aan zijn voerbak te likken en de ander is zo apatisch als wat. Als ik voorstel dat ze de paarden toch even buiten zetten krijg ik het verhaal over me heen van sneeuw koliek en gebroken benen. Ach als ze maar al te lang blijven staat op stal klimmen ze denk ik vanzelf wel over de boxdeuren heen om naar buiten te gaan. Maar goed ieder doet wat hij/zij het best acht voor zijn paard (neem ik aan).

Geen van de paarden staan op ijzers dus is het helemaal triest ;(

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:19

Ik heb door omstandigheden een nieuwe stal moeten zoeken en de enige die mij aanstond qua verzorging en prijs, was deze stal. alleen er zit geen binnenbak bij. Wil ik een stal met binnenbak, betaal ik gelijk 100 euro meer. Nee dank je. Dat wordt gewoon te duur. Dus ik weet dat ik in de winter weinig tot gewoon niet kan rijden. Ik had gehoopt dat de winter nog een maandje of wat zou wachten. nee dus. Mijn paard kan nu wel lekker naar buiten, want de ijzers zijn er onderweg. Maar daar heeft ze best lang mee gelopen, want ook dat was even niet anders. Ook toen kon ze tijdelijk niet de wei in, omdat ze van die ijsklompen kreeg. Ja en de smid gebeld, maar die heeft ook niet direkt tijd. Dus dat duurde ook een week. En om 3 of 4 keer in de week paard in de trailer te zetten en naar een binnenbak te rijden, kan ook niet altijd. Ben wel afhankelijk van een man die de auto moet rijden. en ook hij kan niet elke dag. En natuurlijk snap ik ook wel dan na de herfst de winter komt, maar dat dat zo snel kwam, had ik ook niet voorzien. maar daarom baal ik nog wel onzettend van zoveel sneeuw en een buitenbak waar ik niet eens in kan longeren. Paard verveelt zich rot, want ze was wel gewend om elke dag even iets te doen (of rijden of longeren of wandelen aan de hand).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:17

De laatste jaren heb ik gelukkig op stallen gestaan met een binnenbak dus het probleem van niet kunnen rijden was/is er met dit weer niet. Heb nu sinds kort zelf geen paard meer, maar wel een verzorgpony. Ze staat op ijzers en helaas mag/kan ze nu niet in de paddock. Ze is alweer 30 jaar en gewend aan stapritten en wandelingen aan de hand (+ losstaan en zomers op de wei). Ze doet nooit veel in de paddock, zelfs rollen doet ze er niet (meer). Heb zelf het idee dat ze dat dus niet heel erg mist, maar ik vind het wel sneu dat ze tijdens de sneeuw niet echt buitenlucht op kan snuiven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:10

Ik ben het eens met de TS!
heb je een paard waar je wedstrijden mee start of wil door trainen zorg je dat je op een stal staat waar de faciliteiten het onder deze weersomstandigheden ook toe laten om te rijden. Dit is ook voor een paar maanden mogelijk (mits er een box vrij is offcourse)En geloof me, ook op luxe faciliteiten heb je nu last van bevroren vinger topjes en ijstenen :j

heb je een paard waar je het niet zo nauw mee neemt dan haal je die evt van de ijzers af en kun je echt niet op weg dan zorg je dat er paddocks/weides begaanbaar zijn zodat het dier wel zijn benen kan strekken. Een paard op stal houden vanwege deze omstandigheden is not done!

En vooral zorgen dat je op tijd een pallet strooizout op voorraad hebt en een sneeuwschuiver.
houd de verwachtingen en vorst voorspellingen in de gaten zodat je tijdig de bak/paddocks egaal kunt slepen.

Zorg ook voor maatregels omtrent water voorzieningen. Die kun je zomers al bedenken namelijk!
En niet geheel onbelangrijk, zorg dat je genoeg ruwvoer voorradig hebt in deze omstandigheden.Zorg ook dat je tijdig dikke (thermos) kleding en schoeisel in huis hebt. Nu grijp je meestal al mis en over een maandje hangt de zomer collectie alweer in de winkels!! ;)

De winter is klote en je zal denken na de vorige winter er wel wat van geleerd te hebben!?
Het is overal behelpen en niet alleen in de paardenbizz kijk maar naar de NS :D
het is overmacht en je kan er uiteindelijk niet veel aan veranderen dus leg je erbij neer en schuif je rij plezier even op de lange baan als het echt niet anders kan. Ga ook vooral geen onnodige risico's nemen!! Vind je paard ook geen probleem mits je de boven genoemde punten in acht hebt genomen en het dier lekker kan buiten spelen.
Het gaat nog wel een tijd duren ben ik bang :brr:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:19

Tja, ik vrees er voor hoe lang al die paarden op stal blijven staan, want ik denk ook dat het nog wel even gaat duren met dit weer.....

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:57

Vind dit een erg vreemd topic :z

Mijn pony staat heerlijk dag en nacht op de weide met schuilstal. heb wel een stal maar die gebruik ik niet.
nu een winterstop doordat de bak niet te rijden is.

ik ben helemaal tevreden ;) en ben blij dat ze niet op stal hoeft te staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:10

Schaatsen uit het vet en paard met vorstverlet. Sneeuwringen en ijsproppen erin en in het land zetten met een berg hooi. Paar uur later weer op stal zetten als je uitgeschaatst bent. Serieus rijden komt wel weer in de lente, nu gewoon wat stapwerk waarbij je ze ook gewoon fijn en soepel kan houden. Als ik wedstrijden zou hebben opgegeven zou ik overigens als de weg dat toelaat ook gewoon gaan. Zo hard minder wordt die conditie van een paard niet in een paar weken, je moet alleen niet verwachten dat je progressie maakt. Niveau vasthouden kan prima, ook alleen met stapwerk en een beetje weidegang.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:25

Hier lopen ze ook gewoon lekker op de wei en hebben ze ijsvrij. En ik ook dus :+

Ik vind de stelling van de TS wel een beetje zwart-wit. Ik heb makkelijk praten want ik heb ze thuis staan maar hier op de plaatselijke manege waar de pensionpaarden gewoonlijk het hele jaar overdag buiten staan, staan ze nu ook op stal. Die paarden gaan normaal gesproken per gang naar buiten, de eigenaars hebben echt geen tijd om ze per stuk buiten te gaan zetten, daarvoor staan er teveel. En ze nu per gang loslaten brengt te grote risico's met zich mee. De eigenaren moeten dus onderling nu even regelen dat ze per toerbeurt los kunnen. En nee, dat kan dan geen uren achter elkaar omdat er meer baasjes zijn die hun paard ook even willen laten uitkuren.
Het is even niet anders, voor die periode overleven ze het wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:32

Adil18 schreef:
Mwah, met alle respect, een aantal maanden geleden werd al voorspeld dat we dit jaar weer een harde winter zouden krijgen....Met dat bericht kun je doen wat je wilt....Wij hebben het serieus genomen...!

Dat is het em net. Of ze het nou vooraf aaankondigen of niet, iedereen loop de hele tijd met het handje te waaien "het zal wel meevallen" en neemt geen voorzorgen. Nu is het natuurlijk te laat en lopen ze allemaal te klagen om het land dat kapotgaat, bevroren bak, niet kunnen rijden, hooi- en strotekorten. Terwijl het nochtans niet echt veel verschilt per winter vind ik. Je hebt elk jaar kans dat het gaat vriezen, je hebt elk jaar toch hooi en stro nodig, je weet met het weer in België, Nederland en Duitsland dat het risico groter is dat je een tijdje out ligt omdat de boel verzuipt of bevriest.

Is het dan zo moeilijk om daarop in te spelen? Want het lijkt wel alsof er niemand in onze buurt maatregelen heeft getroffen, zelfs pensions zitten in de problemen. Dikke pech noem ik dat voor de paardenhouders, maar ik vind het maar wat erg voor de paardjes zelf.

Edit: nog even bijvoegen. De pensionhouders waar ik sta vinden het erg dat hun land kapotgelopen wordt en dat ze gaan moeten herzaaien volgend jaar, maar die verkiezen nog steeds weidegang boven paarden 23/7 op stal zetten. OK, het is nog altijd 22/24 dat ze binnen staan met dit weer, maar ze mogen uberhaupt buiten en als je zelf ook nog gaat mag je je knollie zelf ook nog paar uur extra frisse neus laten halen. Liever die service geven dan pietluttig gaan doen over wat extra werk in het vorjaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:34

Tja paarden balen dat het werk gehalveerd is ook al staan ze zelfs nu altijd buiten met inloop container stal en moeten wij regelmatig klompen ijs er onder uitslaan want winterbeslag komt volgende week pas :( en omdat het nu zo extreem is gaan we om de dag met de trailer naar de binnenbak 1 km verderop. Het is echt niet te rijden over de weg met de paarden onder de man want het gangetje is te smal en dan die auto's die zo hard rijden ondanks dat de sneeuw aan beiden kanten ligt. Durf ik niet. Dus creatief gedacht. Omdat ik het zo'n toestand vind met die trailer voor een uurtje rijden rijden wij nu om de dag |( Heb wel veel sneeuw rondom container geruimd en al een emmer zou gestrooid.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:39

Ik reed die van mij al niet meer sinds het ging vriezen, want toen was de buitenbak niet meer te rijden. De ijzers gaan er bij mij ivm sneeuw vorig jaar gelijk na het buitenseizoen af, als ik geen schroeven meer hoef te draaien. Vorig jaar liep hij echt op ijshakken door de ijzers, vond hij absoluut niet fijn.

Hij vindt het wel prima buiten! Krijgt daar een lekkere berg hooi, trekt de deken van z'n weidegenootje kapot die nu noodgedwongen in z'n behaarde blote kont staat :+ Ach ja.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:40

TS +:)+

Hier gaan de paarden in galop over stukken beton waar ik na 2 stappen al omglijd. Geniale uitvinding, die hoeven.
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hun paard dagenlang, of zelfs wekenlang op stal willen houden :wow:

Paarden hebben ook hersens, en anders dan anderen doen ze er ook daadwerkelijk iets mee.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:51

Ik rijd niet met dit weer omdat de bak bevroren is en ik dat echt veel te gevaarlijk vind. Dat is zoeken om problemen omdat je het paard dwingt om te bewegen.
Naar een binnenbak ga ik alleen als de wegen niet glad zijn, nu niet dus. Jammer dan, dan rijd ik maar een weekje niet.
Ik gooi ze wel gewoon buiten, van 10 tot 4 ofzo.. kunnen ze lekker de benen strekken.
En een been breken/blesseren kunnen ze op stal ook, dat heeft die van mij wel weer bewezen. En een paard kijkt ook echt wel uit buiten, die hebben ook instinct ;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:54

wimmus schreef:

Hier gaan de paarden in galop over stukken beton waar ik na 2 stappen al omglijd. Geniale uitvinding, die hoeven.
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hun paard dagenlang, of zelfs wekenlang op stal willen houden :wow:

Paarden hebben ook hersens, en anders dan anderen doen ze er ook daadwerkelijk iets mee.

Totdat jou paard een keer in de kreukels ligt, dan blijft ie opeens wel binnen.

Maargoed ontopic, Volgens mij is het alleen vorig jaar zo erg geweest qua winter en tja dan kun je nog denken en hopen dat dat eenmalig was. De winter van 2006, 2007 en 2008 heb ik gewoon in ons buitenbakje kunnen rijden en was er niet zoveel aan de hand als vorig jaar en nu. Maargoed ik heb dan ook het zieligste paard van de wereld want die mag niet naar buiten, zijn poten breken in een paddock of de wei..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:56

Eva_Arno schreef:
Ik rijd niet met dit weer omdat de bak bevroren is en ik dat echt veel te gevaarlijk vind. Dat is zoeken om problemen omdat je het paard dwingt om te bewegen.
Naar een binnenbak ga ik alleen als de wegen niet glad zijn, nu niet dus. Jammer dan, dan rijd ik maar een weekje niet.
Ik gooi ze wel gewoon buiten, van 10 tot 4 ofzo.. kunnen ze lekker de benen strekken.
En een been breken/blesseren kunnen ze op stal ook, dat heeft die van mij wel weer bewezen. En een paard kijkt ook echt wel uit buiten, die hebben ook instinct ;)

Dat verschilt énorm qua paard anders. Wat betreft blessures op stal kan inderdaad ook maar de kans is toch wel een stuk kleiner dan in een hobbel de bobbel spekgladde buiten wereld.. Maar zoals ik al zei zie ik bij ons op stal ook enorme verschillen tussen paarden.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:00

superlise schreef:
wimmus schreef:

Totdat jou paard een keer in de kreukels ligt, dan blijft ie opeens wel binnen.

Maargoed ontopic, Volgens mij is het alleen vorig jaar zo erg geweest qua winter en tja dan kun je nog denken en hopen dat dat eenmalig was. De winter van 2006, 2007 en 2008 heb ik gewoon in ons buitenbakje kunnen rijden en was er niet zoveel aan de hand als vorig jaar en nu. Maargoed ik heb dan ook het zieligste paard van de wereld want die mag niet naar buiten, zijn poten breken in een paddock of de wei..

Flauw :z
Mijn paard is blijkbaar erg uniek, die weet namelijk perfect waar ze wel en niet voorzichtig lopen moet.

Volgens mij is de kans op ongelukken juist groter bij een paard wat vól energie zit maar dat niet kwijt kan in zijn stal.
Laatst bijgewerkt door dakplaat op 23-12-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt