Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:49

Mijn paard staat ijzerloos en gaat ook elke dag naar buiten. Ik persoonlijk snap niet dat je je paard een paar weken in zijn box laat staan als het sneeuwt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:50

Hier staan ze nog steeds elke dag buiten, met ijzers en zonder sneeuwbeslag. In al die jaren heb ik nog nooit blessures door sneeuw gehad.

Maar als een paard al een paar dagen z'n box niet uit geweest is zou ik hem nu niet de sneeuw in gooien, dan vraag je wel om ongelukken, vind ik.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:52

Kelly_Taco schreef:
Mijn paard staat inmiddels op sneeuwbeslag, dan kan hij ook naar buiten :D

Magic_lover: alleen de zooltjes zijn niet genoeg, die zijn voor de sneeuw. Voor de gladheid moet je proppen draaien.

klopt, maar ik had mijn hoefsmid ernaar gevraagd voor advies, en hij zei dat het weinig toegevoegde waarde had om er propgaten in te zetten... tja als je niet beter weet geloof je dat natuurlijk... maargoed al doende leert men, al is het jammer dat het via zo'n weg moet := maar laat ik ze er nu onder zetten dan wil k er ook zeker gaten in zodat ik proppen kan draaien. :j

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:54

Gina schreef:
Mijn paard staat ijzerloos en gaat ook elke dag naar buiten. Ik persoonlijk snap niet dat je je paard een paar weken in zijn box laat staan als het sneeuwt.

Consequent dagelijks naar buiten, het liefst voor een paar uur. De kans op blessures met een paard wat al weken op stal heeft gestaan, enorm stijve en stramme spieren heeft is veel groter. Want wat gaat datzelfde paard doen wanneer het eindelijk de ruimte weer heeft?... Juist ja...

Paardjes hier komen lekker buiten over dag, sommige mogen zelfs van de luxe van de binnenbak genieten. Onbevroren zachte ondergrond die heerlijk is om even rond te vliegen. De meeste staan gewoon in de buitenbak, ondergrond is inmiddels door alle vorst wel stijfbevroren. Er is weinig actie, paarden lijken zich aan te passen. Weten inmiddels ook dat het glad is.
Een frisse neus en lekker rondstappen voor een paar uurtjes, met elkaar contact maken en alle impulsen in zich op doen die buiten voorkomen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:55

Mijne staat op ijzers voor en gaat ook gewoon naar buiten,ze doet zelf wel ietsje rustiger. En ik heb haar toen het zo regende de wei niet opgehad maar lekker gereden in de bak, waardoor de wei mooi recht opgevroren is, geen nare uitsteeksels onder de sneeuw dus :) Want dat was de reden dat ze vorig jaar niet naar buiten kon met de sneeuw.
Verder kan ik ook niet zoveel, dus ze loopt op haar uitloop stukje en dan zo vaak mogelijk even de wei op. Dan blijf ik erbij zodat ik het ijs onder haar hoeven vandaan kan krabben, hoopt toch wel erg snel op.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:56

mijn paard staat nu overdag ook weer buiten, vorig weekend (vorige week zaterdag tot afgelopen maandag) is ie er niet heel veel uit geweest, ik was een weekendje weg en mn bijrijder heeftgeprobeerd te wandelen, dan ging niet heel goed maar er toch eventjes uit geweest, maandag heb ik met veel moeite hem in de bak gekregen,
daar los gelaten hij was niet gek, heel voorzichtig, maar de terug weg is ie dan erg fris! :-) maar we hebben het overleefd.
Na maandag avond was ik t zooo beu! ik heb de smid gebeld, en gevraagd of hij er winterbeslag onder kon zetten, dat kon en dinsdag ochtend had hij winterbeslag, (plastic of ribberzooltje en kleine stiftjes)
en vanaf dinsdag staat ie weer lekker op het land!
en heb woensdag weer gereden, dit had ik veel eerder moeten doen, scheeld een hoop stress over het binnen staan en
de kan op ongelukken is echt veel minder groot, de conditie blijft lekker op peil, anders had ie de hele winter stilgestaan! :-) net als vorig jaar, toen stond ik op een andere stal, kon ie wel in de molen, maar daar hou je hm ook niet sterk mee,
had veel eerder winterbeslag moeten hebben! (had er nog nooooit aan gedacht)

maar even op je vraag over blessures,
ik heb het nog niet mee gemaakt gelukkig, en hoop dat dit ook niet gebeurd! :-)

voor iedereen met een blessure paardje..... heel veel beterschap !

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:02

Ik heb geen ijzers en kan daardoor toch lekker buiten rijden. Zou deze geweldige ritten niet willen missen. Door de dikke laag sneeuw kun je juist lekkere galopjes doen {:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:06

Hier staat alles elke dag nog buiten, ze spelen er ook in. Ze weten precies waar de grond ongelijk en glad is dus daar lopen ze op eieren, zodra het kan gaan ze echter wel uit hun dak. Voorzichtig doen ze alsnog wel, maar ze strekken wel even alle spieren.
Mn haf heeft 1 keer een glijder gemaakt maar hier niks aan overgehouden, sindsdien doet hij het rustiger aan.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:06

Hi Leonie, allereerst gefeliciteerd met je verjaardag :D

Bij ons gaan de paarden ook iedere dag lekker de wei op, we maken het pad naar de wei toe sneeuw en ijsvrij en het hele zooitje gaat naar buiten. Ik merk wel dat vooral Kryp (die had ijzers voor) voorzichtiger is, maar verder gedragen ze zich prima. Ik heb ze wel teruggezet in het krachtvoer, want ik heb door die sneeuw en de gladheid, waardoor ik de weg niet opdurfde met de trailer, al ruim 2 weken niet meer gereden. De paarden hebben dus vakantie :D

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:09

Ben nu volgens mijn all een week aan het longeren, en dat betekend dus eerst een hyper paard door dat gladje paadje heen schuiven
(of nouja ik met schoenen zonder profiel :Y) en hang half op paard zn rug en paard die keek me eerst egt zo aan wat doee jiij
paard loopt gewoon weer door :Y) zo handig) en dan gaat die energie dr uit met bokken en alles op een spek gladde bodem
gelukkig weet ik dat ze op dr eigen benen kan staan, en als ze bokt gaat ze daarna zooo voorzichtig draven egt schattig!
(ze heeft ook geen ijzers) dus hier gaat dat meer dan prima, en afentoe ook nog de bak in vind ze geweldig met dr neus door de
sneeuw schuiven.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:16

_Miistral_ schreef:
Ben nu volgens mijn all een week aan het longeren, en dat betekend dus eerst een hyper paard door dat gladje paadje heen schuiven
(of nouja ik met schoenen zonder profiel :Y) en hang half op paard zn rug en paard die keek me eerst egt zo aan wat doee jiij
paard loopt gewoon weer door :Y) zo handig) en dan gaat die energie dr uit met bokken en alles op een spek gladde bodem
gelukkig weet ik dat ze op dr eigen benen kan staan, en als ze bokt gaat ze daarna zooo voorzichtig draven egt schattig!
(ze heeft ook geen ijzers) dus hier gaat dat meer dan prima, en afentoe ook nog de bak in vind ze geweldig met dr neus door de
sneeuw schuiven.

Longeer jij op bevroren (bak)bodem of begrijp ik dat verkeerd?
Misschien zou je je paard dan beter gewoon los kunnen laten in plaats van te longeren. Een paard kan beter zelf inschatten wat er wel en niet kan en kan prima zijn eigen energie kwijt. 2 uren rondstappen buiten is effectiever dan een kwartiertje laten rennen om een paard 'moe te maken'. De energie wordt heel anders verdeelt en de kans op blessures (en dan met name in de spieren en pezen) is dan stukken kleiner.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 16:41

Noppert schreef:
Hi Leonie, allereerst gefeliciteerd met je verjaardag :D

Bij ons gaan de paarden ook iedere dag lekker de wei op, we maken het pad naar de wei toe sneeuw en ijsvrij en het hele zooitje gaat naar buiten. Ik merk wel dat vooral Kryp (die had ijzers voor) voorzichtiger is, maar verder gedragen ze zich prima. Ik heb ze wel teruggezet in het krachtvoer, want ik heb door die sneeuw en de gladheid, waardoor ik de weg niet opdurfde met de trailer, al ruim 2 weken niet meer gereden. De paarden hebben dus vakantie :D

Thanks!! :D
Onze paarden hebben ook vakantie, iets wat ze altijd goed doet!
Het gaat tenslotte allemaal al hard genoeg! ;)

ZusJacobs

Re: Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:46

Mijn paarden zijn me net zoveel waard als die van jouw voor jou zijn, maar die mogen wel naar buiten. En genieten, dat doen ze zeker. Ik vind imo dat houden van ook een stukje loslaten is, het is absoluut niet eerlijk voor een paard om 24/7 binnen te staan en ik zou dat mijn dieren ook nooit aan doen!

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:47

mijn paard staat het hele jaar door buiten zonder ijzers. nu gaat het ook gewoon :)

biaamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:06

die van mij gaan ook elke dag lekker naar buiten zeker wel een uur of 3
en dat gaat allemaal prima ze bokt en rent vrolijk rond in de sneew
en ik ga nu 3 keer in de week naar de binnenbak om haar toch een beetje in conditie te houden(met vrachtwagen)
maar wij hebben voor de rest ook nog geen blessures op stal!!!!!

marit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:08

Bij ons staan de 2 wedstrijdpaarden nu al 2 weken op stal.
De groep merrie's staan constant buiten dus die weten wel wat glad is,
en een ander ruintje gaat ook elke dag naar buiten.
maar dan had je ze vanaf het begin beter elke dag naar buiten kunnen doen,
dan was er weinig gebeurt.
maar bij ons gaan ze pas weer naar buiten in een losse bak of wei.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:15

Om op TS haar vraag terug te komen...hier op stal god zij dank nog geen nare dingen door de sneeuw.
Wel al 2 gevallen gehoord van een gebroken been. 1 in mijn directe omgeving op een andere bevriende stal, oud beestje die onderuit ging met spelen en 1 op bokt afgelopen woensdag die een schuiver heeft gemaakt en een dubbele breuk op liep!
Het blijft toch altijd wel link om ze met dit weer buiten te zetten, maar laat je ze een week binnen en dat is nu inmiddels al langer dan een week, dan is de kans dat als ze weer naar buiten gaan de kans net zo groot dat er iets mis gaat door hu wilde gedrag.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 24-12-10 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:24

Mijn paard staat met ijzers en deken dag en nacht buiten met een schuilstal, waar ze overigens nooit instaat ;) Het is een klein stukje van 300 vierkante meter en hoe gladder het wordt, hoe voorzichtiger ze doet. Ik ben van mening dat binnenhouden alleen maar meer ellende veroorzaakt. Je kan ze beter van het begin af aan gewoon lekker gedoseerd naar buiten doen, dan krijg je ook niet die grote gekheid als ze na een paar dagen wel ineens daglicht zien!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:27

De mijne(die geen ijzers heeft) ging vanochtend ook even in de spagaat met zijn achterbenen. Dat vind ik dus wel eng maar ik hou hem niet binnen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:56

Ik lees dat hier een aantal mensen hun paarden met ijzers gewoon in de sneeuw zetten. Maar ik heb altijd geleerd dat dat niet verstandig ivm ijsvorming in de ijzers. Hierdoor zouden de hoefzool/straal kunnen bevriezen.
Iemand hier ervaring mee?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:12

Mijn verzorgpony en het andere paard wat er staat staan beide heel de dag buiten zonder ijzers. Ze hebben ze gewoon elke dag naar buiten gedaan en dan gaan ze ook echt niet raar doen. Hier ook nog nooit blessures gehad.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:22

Yviertje schreef:
Ik lees dat hier een aantal mensen hun paarden met ijzers gewoon in de sneeuw zetten. Maar ik heb altijd geleerd dat dat niet verstandig ivm ijsvorming in de ijzers. Hierdoor zouden de hoefzool/straal kunnen bevriezen.
Iemand hier ervaring mee?

Nee geen ervaring mee en mijn merrie gaat ook gewoon met ijzers naar buiten als ze gewoon bewegen vallen ze er vaak snel weer onderuit en anders gewoon krabben.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:23

Zonder ijzers iedere dag naar buiten van 9 tot 4
Nog geen blessures gelukkig maar ongeluk zit in een klein hoekje las is vanmiddag in een topic.
Binnen is geen optie voor mij en idd als ze iedere dag naar buiten gaan is de drang tot rennen niet zo groot.
Ook ik longeer en rij gewoon in de buitenbak we hebben er houtsnippers doorheen, het gaat redelijk moet ik zeggen.
Je moet niet gaan galopperen maar draven en stappen is ok en hij is sneller moe omdat het toch zwaarder is met sneeuw in de bak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:25

Ik zet ze nu van ong half 11 tot ong 3 uur buiten in de paddock met hooi, dan hebben ze wat te doen en blijven ze mooi rustig.
Ze staan hier bijna allemaal op ijzers en de ene dag klontert het erger dan de andere dag, maar zo lang ze niet te wild doen gaat het aardig...
Wel merk ik dat de plekken waar ze veel staan en lopen (rond de voerbakken) nu glad worden doordat de sneeuw daar zo aangetrapt wordt, dat is weer minder...

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:27

Zit heel erg te twijfelen of ik zal gaan rijden... Hij heeft geen ijzers maar ben bang dat ie toch uitglijdt ofzo, want hij is nogal lomp....