Zielig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:14

JoviBan schreef:
PinkyPie schreef:
@ eikaam; ik ben ook onervaren in dat soort dingen hoor, maar het is gewoon lastig, zeker als je je paard niet aan huis hebt staan en afhankelijk bent van regels van een ander, zoals ik heb.

Je hebt zelf gekozen voor deze betreffende stal en de bijbehorende regels.
Je kunt ook kiezen voor een stal waar de regels meer overeenkomen met de wensen voor jouw paard.

Pffff vind dit altijd zulke VERMOEIENDE opmerkingen......

1) ik heb een paard om op te rijden en ermee te trainen.
2) om dit te doen heb ik bepaalde faciliteiten nodig
3) stal met alle regels naar wens BESTAAT NIET dat is een droom.

Helaas hebben de stallen die uitgebreide faciliteiten hebben of een GIGA prijskaartje of mege eissen dat je er niet gelukkig van wordt. Paard vriendelijk stallen hebben vaak het probleem dat zodra er regen is de bak een zwembad is en mijn paard niet graag rent in de blubber ook zijn ze bar slecht. Ik hou liever de spieren in mijn paard heel dus moet ik keizen. Is vaak kiezen en delen mijn voorkeur gaat uit naar een binnenbak waarom??. Omdat mijn paard afegelopen gewoon gereden kon worden en op sommige andere stallen de paarden en compleet NIET uitkwamen door de sneeuw en gladheid.

Opmerkingen als : DAN MOET JE NIET AAN BEGINNEN.
Ook ik heb recht op mijn hobby en ben er al bereid voor een hoop te betalen en veel voor te laten dan dan wordt je ook nog uitgemaakt voor dierenbeul omdat hij op stal staat??. Moet toch niet gekker worden in NL.
Is bulshit paard is er nu eenmaal als ik hem niet had stond hij bij een handelaar of zat hij in amerika in de sport. En andere misscien maaaaaaanden op MP voor de verkoop. Mhh waar zou hij het beter hebben. Zolang mijn paard er goed bij staat en vrolijk is en gezond vind ik dat wij zeurende nederlanders eens moet ophouden naar een ander te kijken. Kijk een naar jezelf. Dat jij het beter kan prima maar laat een ander die voor een stal paard kiest met rust.

Denk dat als ik bij menig "paardvriendelijk"stalling ga kijken er een hoop mis is wat slecht is voor het dier.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:21

Ik heb op manege gestaan waar er ook een opfok was en weet je wat?

Die jongste veulens kwamen MAX 1 keer per week buiten! Gewoon in de binnenpiste.
En de enters en twenters kwamen gewoon niet uit hun loopstal.
Als ze de stal moesten uitmesten, deden ze gewoon een touw in het midden met de enters en twenters aan de ene kant en zo de stal leegmaken. Ik vind het erg dat sommige paarden niet anders kunnen dan zo lang binnen te staan maar voor veulens :n

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:22

@ redpassion: ik hou van mensen met een eigen mening, die heb ik zelf ook ! Ha ha ! Nee hoor, ik voel me niet aangevallen, alleen moeten mensen soms beter formuleren (maar dat geldt op heel Bokt.) .

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:30

ShiningStar1 schreef:

Die jongste veulens kwamen MAX 1 keer per week buiten! Gewoon in de binnenpiste.
Als ze de stal moesten uitmesten, deden ze gewoon een touw in het midden met de enters en twenters aan de ene kant en zo de stal leegmaken. Ik vind het erg dat sommige paarden niet anders kunnen dan zo lang binnen te staan maar voor veulens :n

Weet je wat de oplossing daarvoor is?. Dat we ophouden met het fokken en dit overlaten aan mensen die de ruimte en de mogelijkheid hebben ze op te laten groeien op eigen grond. Nu kopen vele particulieren een veulen en pleuren hem bij een opfokker die er ook geld uit wil slaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:33

Prisca schreef:
Mensen accepteer het nu eenmaal dat sommige dingen nu eenmaal zijn..

Ik wil niet zo passief in het leven staan. Ik geloof niet dat 'dingen zo zijn' omdat 'ze zo zijn'.
Alles is een keuze: men kiest voor een paard, en men kiest voor een wijze van houden die geschikter is voor de ruiter dan voor het paard zelf.
We zijn niet helemaal op ons achterhoofd gevallen toch?
In de literatuur en duurbetaalde onderzoeken (dat die überhaupt nodig waren is al een idioterie vd eerste orde) is voor iedereen inzichtelijk gemaakt dat het NIET GOED is wanneer een paard 23/7 op luttele vierkante meters vertoeft.

Dat er mensen zijn die bereid zijn die informatie te negeren of naast zich neer te leggen en naar blijkt geen schuldgevoelens koesteren t.o.v. hun paard, is opnieuw een keuze. Maar praat het niet recht, het is immers al lang en breed bewezen dat je een paard niet op die manier moet houden.
Dapper om toch openlijk te zeggen dat je dat doet, maar verdwaal niet in suffe drogredenen en beweer niet meer kennis te hebben dan wetenschappers op dit gebied... dat is kolderiek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:34

Prisca schreef:
Weet je wat de oplossing daarvoor is?. Dat we ophouden met het fokken en dit overlaten aan mensen die de ruimte en de mogelijkheid hebben ze op te laten groeien op eigen grond. Nu kopen vele particulieren een veulen en pleuren hem bij een opfokker die er ook geld uit wil slaan.

Mensen moeten het fokken sowieso overlaten aan mensen met verstand van zaken.
Iedereen fokt maar raak, en het resultaat staat op veemarkten en marktplaats. Wanneer mensen eerst zouden DENKEN, en vervolgens pas DOEN... zou de wereld er een stuk fraaier uit zien.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:36

Ninx schreef:
Prisca schreef:

Mensen moeten het fokken sowieso overlaten aan mensen met verstand van zaken.
Iedereen fokt maar raak, en het resultaat staat op veemarkten en marktplaats. Wanneer mensen eerst zouden DENKEN, en vervolgens pas DOEN... zou de wereld er een stuk fraaier uit zien.

Groot gelijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:36

Ik heb lang niet alles gelezen, bokt kennende is het wrs een hoop herhaling en botte opmerkingen links en rechts.

Maar TS, ik vind dat je paard te weinig buiten komt. Ik woon nu in Utrecht, en daar is geen stal die ik kan betalen waar mijn paard genoeg buiten komt in de winter (heb trouwens niet een stal kunnen vinden met 24/7 weidegang, ook in de winter). Dus mijn paard staat in Zwolle. Doordeweeks red ik het nu niet met mijn studie om erheen te gaan. Daar baal ik zelf ontzettend van, maar ik vind dat ik niet egoïstisch mag zijn (niet dat ik jou nu een egoïst noem), omdat ik haar graag bij me wil hebben. Ik heb een leuke bijrijder gezocht, en daar moet ik me maar in vinden. Jammer dat ik nu soms ook niet doordeweeks kan als ik een keer wel tijd heb, maar het is niet de keuze van mijn paard om bij een diergeneeskundestudent met tijdgebrek te wonen. Het is mijn taak om het voor haar zo goed mogelijk te houden. En ik denk dat dat in Zwolle is, waar ze altijd op het land kan, en niet in Utrecht waar ze in de winter 4 uurtjes in een blubber paddock kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:38

Toen mijn paard op stal stond sliep ik niet meer, ik vond het zo erg.Vorige week moest hij 3 dagen op staal staan, de fut was er uit en hij is kilo,s af gevallen.Als ik de keus had, hem op stal zetten of iemand koopt hem die hem buiten kan laten staan gaat hij meteen weg.Nu staat hij op een super plek en is helemaal opgeknapt.Ts ik weet hoe je voelt.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:41

Eilleen, dat bewonder ik. Het zou niet mijn keuze zijn, dan kan ik mijn paard beter verkopen.... Zwolle Utrecht is nogal een afstand. Maar goed, alweer : iedereen zit in een andere situatie en maakt andere keuzes. Maar wel diep respect voor dat je dat er voor over hebt...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:42

waar in zwolle staat jou paard als ik zou mogen vragen?

UrbanL

Re: Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:50

@ninx
Toen ik mijn paard kocht had ik alles alleen tja gemeentes pikken alles in dus tja geen weiland meer...dus moet paard maar weg doen he.....

Weet wat het domme is aan de mensheid....we vinden het niet zielig dat we met onze dikke vette kont en onkundig rijden op het paard gaan zitten en een uur gaan slopen. Maar owweeeeee als je paard een paar uur op stal staat....

Krom hoor ben blij dat hij op stal staat ik loop geen riscio dat hij ontsnapt of los gelaten wordt door een auto overreden en an alle andere zaken die de laatste tijd op het nieuws zijn. Helaas zijn de eigenaren in deze gevallen verantwoordelijk wat heeeeel naar kan aflopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:54

__PSM__ schreef:
waar in zwolle staat jou paard als ik zou mogen vragen?

Bij een boer in pension. Heb jij je paarden ook in Zwolle?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:56

PinkyPie schreef:
Eilleen, dat bewonder ik. Het zou niet mijn keuze zijn, dan kan ik mijn paard beter verkopen.... Zwolle Utrecht is nogal een afstand. Maar goed, alweer : iedereen zit in een andere situatie en maakt andere keuzes. Maar wel diep respect voor dat je dat er voor over hebt...

Zo geweldig ben ik niet hoor ;) . Mijn bijrijder verdient alle lof, zonder haar zou ik toch echt een andere oplossing moeten verzinnen. Denk dat ik Mone dan mee zou nemen, maar tsja, dan staat ze dus wel veel binnen wat ik voor haar geen optie vind. Zou niet weten hoe ik het dan zou moeten doen. Het scheelt gewoon dat ik in het weekend in Zwolle woon. Je gaat je paard natuurlijk niet in Zwolle stallen als je zelf in Utrecht woont. Ik moet toch naar Zwolle voor mijn familie en werk, dus dan kan ik in eht weekend ook echt optimaal genieten ;) .

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:04

ik ben het eens met de meeste mensen hier, mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten op het land (we rijden dan ook tussendoor :P) en in de winter staan ze 10 uur en soms langer buiten ligt eraan of het weer het toelaat, maar minder dan 5 uur komen ze echt niet buiten, ze staan in de winter in de paddock met veel hooi en vinden het ontzettend leuk. Mijn paarden worden ook helemaal gek als ze te lang binnen staan, daarnaast zit ik 5 dagen per week op school en werk 12 uur in de week, op staal moet ik alles zelf doen (uitmesten,voer klaarzetten, paddock uitmesten, hooi vullen) Ze worden wel gevoerd door de eigenaar als je wat klaar zet, ik heb daarnaast geen luxe, hij heeft ontzettend veel land, paddocks ( je hebt je eigen paddock), een buitenbak en gewoon een spuitplaats met koud water. En als het super slecht weer is en het weer het niet toelaat dat we gaan rijden dan rijden we niet, is toch niet zo belangrijk, ik viond het belangrijker dat me paard gelukkig is dan dat ik me rondje kan rijden. we hoeven dan ook niet zo veer te reizen, maar bij mijn vorige stal hadden we iets minder facaliteiten, maar stonden ze ook de hele dag buiten, dat was dan wel verder weg, maar we hadden het er voor over, het werkte uiteindelijk niet meer met de eigenaren dus zijn we verhuisd.

Ik zou als ik jou was je paard verhuizen, je ziet je paard gewoon opknappen, wij hebben ook op stal gestaan dat ze maar 2 uur buiten kwamen in de winter en onze paarden waren heel heet en druk en nu zijn ze gewoon helemaal opgeknapt, je ziet ze stralen en dat maakt me gelukkkig :D dus denk er goed over na ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:13

Prisca schreef:
@ninx
Toen ik mijn paard kocht had ik alles alleen tja gemeentes pikken alles in dus tja geen weiland meer...dus moet paard maar weg doen he.....

Weet wat het domme is aan de mensheid....we vinden het niet zielig dat we met onze dikke vette kont en onkundig rijden op het paard gaan zitten en een uur gaan slopen. Maar owweeeeee als je paard een paar uur op stal staat....

Krom hoor ben blij dat hij op stal staat ik loop geen riscio dat hij ontsnapt of los gelaten wordt door een auto overreden en an alle andere zaken die de laatste tijd op het nieuws zijn. Helaas zijn de eigenaren in deze gevallen verantwoordelijk wat heeeeel naar kan aflopen.

Dat zijn toch gekke non-argumenten? Ik ben pas echt gaan rijden op mijn paard toen ze 6 was, heb haar dressuurmatig alles aan de hand geleerd en daarna erop. Ik train met beleid en put haar nooit uit, geweld komt sowieso al nooit om de hoek kijken.
Daarbij kan ze lekker veel buiten staan.
Correct met je paard omgaan & je dier een prima leven gunnen gaan uitstekend hand in hand.

Dat de gemeente zoiets doet is jammerlijk, daar heeft heel NL onder te lijden. Je had echter natuurlijk een andere plek kunnen zoeken, maar vind het zelf geen dwingende reden om naar iets nieuws te zoeken en vind zelf meer vrijheid voor je paard niet noodzakelijk.
Dat is jouw keuze en perceptie...

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:22

Op zich ben ik het hier mee eens dat een paard niet op stal hoort ;) , Maar ik heb alleen maar ellende gehad als ze alleen maar in de wei stonden. mijn jaarling is verdronken in de opfok en me vorige ruin was ook een drama zonder toezicht. en daar bedoel ik mee hoe graag ik een eigen wei wil hoe hard het me tegen houd dat er geen (niet altijd) 24 uurs toezicht is. Dus dan liever toezicht en zoveel mogelijk uit de stal dan geen zicht erop. Maar inderdaad lukt het niet dat je paard er vaker uitkomt dan gewoon verhuizen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:25

Ninx schreef:
Dat zijn toch gekke non-argumenten? Ik ben pas echt gaan rijden op mijn paard toen ze 6 was, heb haar dressuurmatig alles aan de hand geleerd en daarna erop. Ik train met beleid en put haar nooit uit, geweld komt sowieso al nooit om de hoek kijken.
Daarbij kan ze lekker veel buiten staan.
Correct met je paard omgaan & je dier een prima leven gunnen gaan uitstekend hand in hand.

Dat de gemeente zoiets doet is jammerlijk, daar heeft heel NL onder te lijden. Je had echter natuurlijk een andere plek kunnen zoeken, maar vind het zelf geen dwingende reden om naar iets nieuws te zoeken en vind zelf meer vrijheid voor je paard niet noodzakelijk.
Dat is jouw keuze en perceptie...

dat ben jij maar als je de gemiddelde foto;s op in de picture ziet ga ik toch anders denken.

Haha verhuizen dat ben ik afgelopen 3 jaar al 2 keer gedaan puur om meer vrijheid dit dan weer ingepikt wordt. Paard staat nu zeer fijn maar beperkingen blijven maar ik weet wel dat ik hem beweging en aandacht kan geven als we weer een erg strenge winter gaan krijgen. Vele kunnen dat niet gaan zeggen. En de prijzen gaan alleen maar omhoog.
Wegdoen is geen optie omdat ik vind al je voor een dier kiest je ervoor moet zorgen totdat het echt onmogelijk wordt of dood.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:27

Ik wil mijn paard niet anders dan 24/7 op de wei. Anders heb ik liever geen paard. Een paar keer per week worden ze uit de wei gehaald om iets te gaan doen. Voor de rest mogen ze lekker paard zijn.

Ik vind het echt absoluut niet kunnen om een paard 23/7 in een hok te zetten. Is hetzelfde als een hond 23/7 in een bench. Dat doe je toch ook niet?

Nu staan ze hier ook wel op een kleiner stuk omdat ze anders de wei vernielen. Maar hebben genoeg ruimte om even te kunnen rennen, een fijne schuilstal en een verharde voerplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:43

PinkyPie schreef:
Ik reed het paard van de pensionhouder, totdat ik mijn eigen paard tegenkwam en in de zomer leek het dé ideale plek. Nu blijkt eea toch niet zo ideaal (maar dat wist ik in juli nog niet, noem het maar naief), maar het is ook niet zo dat alles nu ineens slecht is. Mijn paard stond daar al voordat ik alle regels kende. Tja, dat is pas stom van mezelf.... Maar goed, al doende leert men en door schade en schande wordt je snel wijs.

Oké, iets meer info nu. ;)
Maar het knaagt nu dus wel aan je, je voelt je soms schuldig en je opent dit topic. Dat zegt toch wel iets over jouw gevoel hierover, dus ik begrijp dan ook niet dat je tussen de reacties door het veel op stal staan opeens zo verdedigt.
Je kunt best op zoek gaan naar een stalling waar je paard ook in de herfst en winter buiten kan lopen. Dat je paard nu op deze stal gestald is, betekent niet dat je niet opnieuw keuzes kunt maken. ;)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 20:13

Tja... sommige reacties lokken uit tot verdediging.
En ja, dat heb je goed gezien JoviBan, ik voel me wel schuldig ja. Daar ben ik heel eerlijk in. Het is waarschijnlijk niet de beste plek voor mijn paard, dus ik ben daar nu heel goed over aan het nadenken.
De rest van de winter (per over 3 weken) staat ze wel op een heel goed adres waar ze iedere dag minimaal 2x uit stal komt, maar daar zijn de kosten hoog (wat ik er op zich wel voor over heb als je bedenkt dat ik daar ook een 40x60 binnenbak tot mijn beschikking zou hebben), alleen wat me tegenhoudt is dat ik daar alleen overdag mag rijden (en dan werk ik deels en heb ook nog 2 kindjes om te verzorgen... ;-) Dus dan zou ik alleen 2 ochtenden in de week en op zaterdag kunnen rijden... Dat vind ik te weinig... Dus ik ga al mijn opties de komende periode wel op een rijtje zetten.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:19

Ik kan me je schuldgevoel heel goed voorstellen en is ook niet zonder reden.
Het is inderdaad best wel sneu als je paard de hele dag binnen staat en ik snap niet dat er stallen zijn die dit nog steeds zo doen.
Ik vind dat een paard zeker een 7 tot 10 uur buiten moet staan, liefst langer.
Bij mij in de buurt zijn zat stallen, maar op veel stallen staan ze veel binnen.
Nu staan mijn paardjes 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi, de keerzijde is dat ik 27 km enkel rijd met de auto om daar te komen.
Puur om de reden dat ik hier in de buurt niet zoiets vind.
Ik ga 4/5 keer per week naar mijn paarden en als er 1 ziek is ga ik ook rustig twee keer per dag, dit is een keuze.
Mijn paarden moeten er wonen en moeten het goed hebben.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:22

Prisca schreef:
ShiningStar1 schreef:

AMEN _/-\o_

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:54

vito05 schreef:
Ik kan me je schuldgevoel heel goed voorstellen en is ook niet zonder reden.
Het is inderdaad best wel sneu als je paard de hele dag binnen staat en ik snap niet dat er stallen zijn die dit nog steeds zo doen.
Ik vind dat een paard zeker een 7 tot 10 uur buiten moet staan, liefst langer.
Bij mij in de buurt zijn zat stallen, maar op veel stallen staan ze veel binnen.

Je zegt het hier prima: het is SNEU. Zielig is wat anders. Zielig is als een paard alleen van stal komt om afgebeuld te worden bv. Of als het niet genoeg te eten krijgt, vol met wormen zit, of als het staat te "rotten" in de stront of bagger en lek gestoken wordt door insecten of parasieten, het ziek is of pijn heeft, om maar wat te noemen.
Maar wat is er op zich zielig aan op stal staan? Het doet hem geen pijn, jaagt hem geen angst aan (uitzonderingen daar gelaten) en is juist een plek om je lekker terug te trekken en veilig te voelen.
Paarden zijn prima in staat om emoties te uiten en het is makkelijk zat om te zien of er dingen die echt zielig zijn, aan de hand zijn. Het is harstikke leuk en aardig als je paard veel vrijheid kan krijgen, maar als het niet kan, zit niet elk paard daarmee. Sommigen wel, en dan moet je het ook veranderen vind ik. Maar je kunt er niet van uit gaan dat het zo verschrikkelijk is voor álle paarden.
Ik zie het dan ook nooit als nuttig om aan wildvreemden te vragen wat ze vinden omdat er nu eenmaal uiteenlopende meningen zijn, maar niemand daarvan kan een specifieke situatie overzien of begrijpen. Ze kennen het paard niet.
Stel heel bokt gaat tegen iemand als jij, die paarden liefst buiten heeft, zeggen dat ze binnen moeten, je bent een beul als je ze buiten laat, hebben ze dan gelijk omdat ze met meerderen dat het hardste schreeuwen? Ga je het dan veranderen? Natuurlijk niet. Je doet wat jou goed lijkt.
Er is helemaal geen gelijk. Ieder doet wat hem het beste lijkt voor zijn paard of dat het dichtste benaderd.
En je moet het veranderen als je paard daar niet gelukkig in blijkt, dat spreekt voor zich.
Uiteraard is het ook goed om het te veranderen als je er zelf onder lijdt.

Maar het is niet okee om iemand schuldgevoel aan te praten op niks af.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:01

Lusitana, ik ben het opzicht met je eens.
Maar paarden die graag in hun box staan, staan daar vaak zoveel in dat ze buiten op een groot oppervlak gewoon wat schuw zijn en in de box is dan in hun ogen veiliger.
Dit zijn vaak ook paarden die niet gewent zijn in een kudde te staan.
Ik vind dit behoorlijk tegen de natuur in en zo lijkt het alsof zo'n paard erg graag in de box staat.
Hier krijgt hij immers ook zijn eten.
Feit blijft dat het niet goed is voor een paard om zolang in een kleine stal te staan.
Als je dan zo'n stalpaard hebt, moet die minimaal 2/3 keer per dag uit zijn box gehaald worden voor in de molen of toch even buiten.

Maar het feit dat er stallen zijn waar de paarden 24/7 binnen staan en de eigenaar niet of nauwelijks naar zijn paard komt, wat dus betekent dat zo'n dier zelden of nooit buiten komt.
Dat vind ik toch al dichtbij heel zielig komen en vind ik mishandeling.
Het is eeuwig geestdodend voor het paard.
Daarbij komt nog dat deze stallen vaak ook nog erg scheutig zijn met ruwvoer.
Tja en daar sta je dan als paard, in je hokje van vaak klein formaat.

Maar het blijft inderdaad moeilijk hier over te oordelen en ik kan alleen zeggen dat ik het voor mijn paarden zo goed mogelijk probeer te doen.