Bokkers zonder dekens??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: Bokkers zonder dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:28

Geen deken. HIj laat ze niet eens heel. Krijgt omdat hij nog nooit een deken op heeft gehad in de winter ook geen hele dikke vacht. Zelfs niet met die kou van vorig jaar. Zolang ik het idee heb dat hij er niets van oploopt laat ik het zo. Zorg alleen dat hij goed uitgestapt op adem is voor ik hem weg zet en niet op de toch staat dan. Gaat prima tot nu toe.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:35

Zonder deken, alleen een zweetdeken na arbeid in de kou, een dikke teddybeer dus. Soms toch een kleine "racestreep" scheren, want anders is het echt te warm met rijden.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:40

MeFlower schreef:
Nu nog zonder bij Fries die ik rijd (andere eigenaar). Vacht wordt al wel mooi dikker EN heel mooi zwart! <3
Vanaf eind deze week regendeken op (ongevoerd), de hele winter lang. Nu nog 24/7 in de wei, maar als de nieuwe schuur klaar
is 's nachts op stal. Hopelijk is de schuur wel snel klaar voor het snertweer wordt. Als het -10 wordt een fleecedeken extra eronder.
Duurt nog lang... :+

Wel lastig hoor, die dekens....pff.
In de buurt hebben sommigen allang een deken op en dan denk ik: eh, ben ik niet veel te laat? Maar aan de andere kant is het hier nu nog heel warm! (20 tot 23 graden notabene). Ach, komt wel goed.

Dat paardje gaat het inderdaad koud krijgen deze winter... je kan hem niet eerst half een vacht laten kweken om er vervolgens de hele winter een ongevoerde deken om te doen ;( Dan moet je er eerder mee beginnen zodat ze geen vacht aanamaken en hoe kouder het wordt hoe dikker de deken. Al vind ik dat ook niet ideaal maar dit vind ik echt zielig..

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:51

Hier nog eentje die dekenloos is! Gaat hartstikke goed zo! Ik heb een tinker, die kan gewoon heel goed tegen de kou. Haar vacht is een uitstekende deken, beter dan dat ik er eentje zou aanschaffen en dat alles helemaal gratis en voor niets! Scheelt een hoop gesjouw en gewissel met dekens.
Een nadeeltje, ze blijft niet zo mooi schoon als de paardjes met deken, maar met een goede poetsbeurt komen we een heel eind :D .

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:53

Haha dat probleem heb ik ook Sjobhaun! Vooral mijn volwassen merrie is steeds zo ontiegelijk vies :+

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:14

mirka1994 schreef:
Haha dat probleem heb ik ook Sjobhaun! Vooral mijn volwassen merrie is steeds zo ontiegelijk vies :+

Ja dat heb ik ook met mijn bonte! Hij hoort wit-bruin te zijn maar is vaak zwart-bruin :D

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:17

Geen deken, wel veel blubber in dat lange haar. Inderdaad nooit twijfelen of de deken op of af moet.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:19

Geen deken of het moet echt koud zijn -5 C of zo, dan gaat de deken op. Maar ze krijgt er de griebels van, staat bijna te springen als ik 'm af doe, vind borstelen ineens wel leuk en duikt in het zand als een ijsbeer, in het water, op een warme dag.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:34

Ik heb wel een deken op bij mijn haf.
Zodra ik haar half oktober ga scheren krijgt ze weer een lapje om.
Dit alleen al omdat ze zo enorm stinkt naar de urine als ik het niet scheer.
Dat is eigenlijk mijn enigste reden, erg hè :o
Ik wil haar ook niet wassen in de winter, en ik poets haar echt wel hoed.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:40

Die van mij staan zonder deken, maar alleen omdat mijn vader er écht geen dekens op wil ^)...

Goed, mijn jaarling en oudste merrie hebben het niet nodig :n Die staan eigenlijk heel de winter op het land en de merrie komt dan ook zelden voor de kar. Het kleine welshje gaat in de winter 2x in de week aan het werk, en daarna gewoon op stal met een zweetdekentje om op te drogen..

Alleen mijn wedstrijdpony... :x! Die kweekt zó'n ontiechelijke vacht! Het liefst scheer ik haar, maarja, dan moet er een deken op en dat wil paps niet :roll:
Maar ik blijf volhouden en ooooit staat ze geschoren onder een dekentje! :D

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:48

mirka1994 schreef:
MeFlower schreef:
Nu nog zonder bij Fries die ik rijd (andere eigenaar). Vacht wordt al wel mooi dikker EN heel mooi zwart! <3
Vanaf eind deze week regendeken op (ongevoerd), de hele winter lang. Nu nog 24/7 in de wei, maar als de nieuwe schuur klaar
is 's nachts op stal. Hopelijk is de schuur wel snel klaar voor het snertweer wordt. Als het -10 wordt een fleecedeken extra eronder.

In de buurt hebben sommigen allang een deken op en dan denk ik: eh, ben ik niet veel te laat? Maar aan de andere kant is het hier nu nog heel warm! (20 tot 23 graden notabene). Ach, komt wel goed.

Dat paardje gaat het inderdaad koud krijgen deze winter... je kan hem niet eerst half een vacht laten kweken om er vervolgens de hele winter een ongevoerde deken om te doen ;( Dan moet je er eerder mee beginnen zodat ze geen vacht aanamaken en hoe kouder het wordt hoe dikker de deken. Al vind ik dat ook niet ideaal maar dit vind ik echt zielig..

Nou maar goed dat er dan zoiets als dit forum bestaat. Tja het is gewoon een gedoe met die dekens hoor, ik snap er soms niks meer van. Maar goed dat ik erop gewezen word. Ze heeft nu nog geen wintervacht hoor, alleen wel meer haren dan in de zomer natuurlijk. Ziet er verder nog heel glad uit en voelt glad aan. Alleen onder de buik is het al dikker aan het worden. Ik dacht eigenlijk dat ik deze week nog op tijd zou zijn met een deken.

Wat moet ik nu doen? |(

Het paard is niet van mij. De eigenaar neemt het niet zo nauw en deed normaal nooit dekens. Maar ik ga nu naar M1 en wil deze winter dus wedstrijden rijden. Scheren is denk ik geen optie, omdat ze heel veel (bijna altijd) buiten staat....
Help me?!

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:49

Vorige winter niet, deze winter wel.
Hij is zo slecht uit de vorige winter gekomen, dat ik hem nu lekker ga indekken (:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:49

Je kunt er wel een deken op leggen, maar je kunt haar niet de hele winter onder een regendekentje laten staan, je zult er dikkere dekens op moeten leggen...

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:50

Vjestagirl schreef:
MeFlower schreef:

En dat is dus eigenlijk niet eerlijk, de hele winter een regendeken erop. Je drukt daarmee de haren plat, waardoor het paard ze dus niet meer overeind kan zetten als hij het koud heeft en dus eigenlijk door de deken koud staat te leiden...

Zie hierboven. En nu?!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:51

Je kunt best beginnen met een regendekentje, maar tis wel erg warm op het moment.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:52

Vjestagirl schreef:
Je kunt er wel een deken op leggen, maar je kunt haar niet de hele winter onder een regendekentje laten staan, je zult er dikkere dekens op moeten leggen...

~
Je was me voor.

Hm....oke. Wat een gedoe toch. Maargoed. Vorige winter heeft ze het wel alleen met regendeken gered. Geen moment gezien of gemerkt dat ze het koud had.
Dus deze week regendeken en dan als het .....graden wordt fleecedeken eronder???

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:52

Vjestagirl schreef:
Je kunt best beginnen met een regendekentje, maar tis wel erg warm op het moment.

Dus ik moet wachten? Nu snap ik er echt helemaal niks meer van... ;(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:58

Het is op het moment tussen de 20 en 23 graden buiten, dan heeft ze dus geen deken nodig. Als je wilt voorkomen dat ze een dikkere vacht krijgen kun je het licht in de stal 's avond wat langer aan laten.

Zodra het onder de 15 graden komt kun je er een dekentje op leggen. Dus 's nachts kun je er een dekentje op leggen als het kouder dan 15 graden wordt, en dan overdag nog niet...

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:00

Oke, ja dat had ik ook in m'n hoofd. Nu heeft ze niks op. Vanavond rijden, dan vannacht regendeken op en morgenvroeg weer af. Dat doet de eigenaar dan, want ik woon er niet.
Stal is in aanbouw...nog niet klaar.

Maar...wanneer ga ik over op dag en nacht regendeken op? Ik dacht zo eind van de week als het 's nachts weer onder de 10 graden wordt. En als het gaat vriezen fleecedeken eronder. Maar dat is volgens jou dus niet goed, want dan krijgt het paard het koud in de winter met regendek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:06

Waarom wil je er een regendeken op leggen?
Het regent helemaal niet. :?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:10

Omdat ik 's avonds ga rijden en ze daarna weer in de wei gaat.
Ik heb ook wel een zomerdeken, maar als er dan wel een keer een bui komt krijgt ze het koud. De eigenaar van het paard heeft een regendeken voor de hele winter en advies van de winkel was die gewoon na het rijden op te leggen.
Ik snap er niks meer van, dus graag hulp ;).
Let wel, ik wil wedstrijden (binnen) gaan rijden hè, dus zonder deken wordt niet echt wat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:14

MeFlower, liever géén regendeken op leggen na het rijden! De bezweette vacht is dan nog volop bezig om het vocht af te voeren. Dat belemmer je met zo'n deken en bovendien kan de vocht niet afgevoerd worden en krijgt je paard het alsnog koud.

Deken is niet nodig, echt niet. Het paard heeft al een deken, die heeft ie van de natuur gekregen. Vertrouw daar nou maar op. ;)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:16

Misschien moet ik deze vraag stellen:

Wat moet ik doen qua deken als ik deze winter regelmatig op wedstrijd ga als het paard overdag en in de herfst ook nog 's nachts buiten staat? Dat betekent dus ook in de wei na het trainen 's avonds.
Hulp graag!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:17

Langer uitstappen en zonder deken buiten zetten.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:18

JoviBan schreef:
MeFlower, liever géén regendeken op leggen na het rijden! De bezweette vacht is dan nog volop bezig om het vocht af te voeren. Dat belemmer je met zo'n deken en bovendien kan de vocht niet afgevoerd worden en krijgt je paard het alsnog koud.

Deken is niet nodig, echt niet. Het paard heeft al een deken, die heeft ie van de natuur gekregen. Vertrouw daar nou maar op. ;)

Haha ja we willen soms een dier gaan vergelijken met een mens hè.
Nou dan ben ik nu even boos op de 'meneer van de winkel'!!!!!!! :(
Ik dacht namelijk ook wat jij zei....Daarom deed ik altijd dit: lang uitstappen, daarna fleecedek....dus duurde wel wat langer.
Toen zei die 'meneer' :+ dat ik gewoon de regendeken op moest doen. :(