Marijuhhhhh schreef:Mijn paardje heeft nu ook al 3 maanden onder de halsdeken gestaan. Het is een deken van Pagony (kwalitatief dus niet de beste deken), maar de voering is wel glad. Sinds twee weken geleden merk ik dat de manen in het laatste stuk van de manenkam dood gaan. Ik kam ze regelmatig en haal er dan hele plukken uit (pony heeft gelukkig een hele beste partij manen, dus dat stuk is nog niet kaal). Ieder jaar is dit weer hetzelfde, maar ik heb nog nooit gemerkt dat de manen niet weer aangroeide. Nu de temperatuur oploopt heb ik de halsdeken even afgedaan, waarschijnlijk de enige manier om de manenkam weer wat zuurstof te bieden.
Dit heb ik een paar jaar geleden dus ook gemerkt bij mijn paard, paard schuurde niet, dat klopt ook wel, want anders zou je niet bij het kammen van de manen ineens losse plukken eruit trekken.. De manen verstikte gewoon door de hals, het wordt broeierig en warm onder zo'n deken. Vooral in binnenstallen. Dan moet eigenlijk zowiezo de hals eraf.. ook in buitenstallen kan dat wat mij betreft, ze staan immers droog neem ik aan, dan kan je de hals opdoen wanneer het guur is en ze de wei op gaan ofzo...
Mijn paarden krijgen nooit meer zo'n stomme halsdeken op, ik heb uiteindelijk toen maar de tondeuse gepakt en alle manen afgeschoren aangezien het arme paard nog manen bij zijn schoft had en bij zijn oren maar daartussen niks...
Wat mij betreft is een halsdeken te warm, verstikken de manen en vallen ze daardoor uit, en heeft het vrij weinig met schuren ofzo te maken...