Kale manen door deken met hals.. hoe verkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:09

Don_Zhivago schreef:
Ja maar waarom heeft hij het dan maar op een stuk van 15 cm? en de rest niet..

het ziet er echt niet uit :)
bij zn schoft nog wat manen... daarvoor 15 cm niks meer... en dan weer wel dikke manen..

is leuk als ik wedstrijd heb en ik moet vlechten :D

Dat heb ik precies zo! Ook op exact dezelfde plekken!!!

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:38

ilse86 schreef:
Don_Zhivago schreef:
Ja maar waarom heeft hij het dan maar op een stuk van 15 cm? en de rest niet..

het ziet er echt niet uit :)
bij zn schoft nog wat manen... daarvoor 15 cm niks meer... en dan weer wel dikke manen..

is leuk als ik wedstrijd heb en ik moet vlechten :D

Dat heb ik precies zo! Ook op exact dezelfde plekken!!!

waarschijnlijk omdat op dat ene stuk de druk et meeste ligt
et rare is, als ik mailde naar die mensen van mn deken,
dan vonden ze dat extreem raar!
ik dacht al dat et enkel alleen mijn paard was die weer zoieks tegenkwam....
maar blijkbaar is het bijna enkel dekens met vaste hals die et voorhebben,
dus koop ik nu allemaal dekens in met losse hals....
ook wss omda dekens met vaste hals da die wat nauwer zijn?en nog minder zuurstof doorlate dan die losse
en wss ook warmer is
vb 400grams en hals idem en dat et teveel is...?

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:51

Dit is ook de rede waarom mijn paarden geen halsdeken meer op hebben, ongeacht hoe koud het is en of ze geschoren zijn. Bij alle paarden die een halsdeken op hadden zijn de manen kapot gegaan en allemaal op exact dezelfde plek. Ik heb er nog 1 met hals deken staan omdat die ziek is geweest, daar heb ik de manen gevlochten en dat gaat prima, de manen leven gelukkig nog! maar nee voor mij verder geen halsdeken meer, en al helemaal niet bij de sportpaarden, het heeft bijna een jaar geduurd voor dat de manen weer op normale lengte waren... En ik heb niet het idee dat mijn paarden het koud hebben of dat de hals dikker in de vacht zit als in de tijd dat ze een hals deken op hadden. Ook de geschoren paarden staan zonder hals gewoon in een buitenboks, ook met die extreme kou. Overgins staan ze wel onder 3 dekens.

Dus als je toch graag een hals op doet zou ik de manen zoals al meer zeggen, gewoon in vlechten maar wel zorgen dat je ze om de paar dagen even opnieuw vlecht!

ilse86

Re: Kale manen door deken met hals.. hoe verkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:31

Ik heb wel gehoord dat, wanneer je eenmaal biotine voert, je altijd moet blijven voeren. daarom ga ik geen biotine extra voeren. Als het goed is, zit het ook wel in je krachtvoer.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:36

ilse86 schreef:
Ik heb wel gehoord dat, wanneer je eenmaal biotine voert, je altijd moet blijven voeren. daarom ga ik geen biotine extra voeren. Als het goed is, zit het ook wel in je krachtvoer.

ow echt.. als dat zo is ga ik het ook niet voeren..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:39

ilse86 schreef:

Idd biotine, begint pas effectief te werken na x-aantal maanden. En normaliter kan je paard voldoende halen uit zijn krachtvoer, waar dit meestal in gedoseerd zit.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:39

Dat zei mijn instructrice/supplementenmensje van mij :)
Heb vaker supplementen via haar en het leek haar geen strak plan om biotine te gaan voeren, omdat je er dan mee door moet gaan.

Ze zei: als het geen bittere noodzaak is, moet je niet extra supplementen gaan voeren. Je paard zit goed in z'n vel en heeft prima hoeven. Dan moet je geen extra dingen voeren alleen omdat z'n manen lelijk zijn. Daar moet je dan maar even doorheen kijken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:40

Ja maar dat is bij brokkel hoeven..
omdat de hoef er min 6 maanden over doet om te groeien (nieuw stuk)

dus ik weet niet in welke maten dat ook voor de manen/vacht is

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:42

Dat je niet zou kunnen stoppen met bijvoeren van biotine is volgens mij echt onzin. Wat zou er dan met je paard gaan gebeuren?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:50

Dat je dan weer terug bij af bent. Paard krijgt minder van die stof binnen, dus worden de hoeven weer zachter en worden de manen weer zoals voorheen.

Het is mij afgeraden, ik ga het dan dus ook niet doen. Zij heeft er meer verstand van dan ik, dus ik ga niet eigenwijs over doen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:03

ilse86 schreef:
Dat je dan weer terug bij af bent. Paard krijgt minder van die stof binnen, dus worden de hoeven weer zachter en worden de manen weer zoals voorheen.

Het is mij afgeraden, ik ga het dan dus ook niet doen. Zij heeft er meer verstand van dan ik, dus ik ga niet eigenwijs over doen.

Als dat zo is, dan lijkt het me duidelijk dat het paard voorheen dus niet voldoende biotine binnenkreeg (als de hoeven en manen voor de kuur tenminste van slechte kwaliteit zijn natuurlijk). Dan zal weglaten inderdaad na verloop van tijd er in resulteren dat de kwaliteit van de hoeven en manen weer afnemen naar de situatie van voor de kuur.

Maar als een biotine tekort de oorzaak is van te zwakke manen of hoeven, hoe wil je het anders oplossen dan door meer biotine te voeren? (dus of supplement of andere voeding met meer biotine).

Dus als het gaat om tijdelijk de groei te stimuleren, is het geen enkel probleem om biotine bij te voeren.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:11

Nee, ik zeg niet dat de manen en de hoeven slecht waren. Maar als je biotine voert enkel om de manen snel te laten groeien en daarna weer stopt, denk ik niet dat dat ten goede komt.
Hoe meer hulpstofjes een paard binnenkrijgt, hoe meer zo'n paard er aan gewend raakt.
Ik denk dat je er bang voor moet zijn dat zo'n paard, nadat je stopt met biotine, met name slechtere hoeven gaat krijgen. Dan heb ik liever een paard die een pluk manen mist, dan een paard met slechte hoeven.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:14

ik ga de dierenarts/hoefsmid hier wel een keer over bellen.

Maar paard heeft hele mooie voeten (staat ook zonder ijzers) en ze zijn keihard, ik wil niet het risico lopen dat zijn hoeven slechter gaan worden...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:58

ik weet het niet zeker dat het gebeurt hoor. Maar ik ga niet zomaar biotine voeren als het verder niet nodig is. Als het alleen op mooie manen vastzit, kies ik een andere manier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:09

TS: mijn paard heeft geschoren en wel de hele winter onder een 300gram deken gestaan. Overdag enkele uren buiten. Hij heeft het niet koud gehad en heeft op zijn hals weinig tot geen extra haren gezet. Onze semi binnen stallen hadden ook last van bevroren water dus zullen amper warmer geweest zijn dan een buitenstal.

Vorig jaar hebben we met een paar paarden ook lopen hannesen met haldsdeken en dit jaar hebben we ze allemaal af gelaten. Geen van de paarden had nu echt een andere vacht dan het jaar ervoor.

Ik zou gewoon echt overwegen om hem geen hals deken op te doen.

Ander tussen oplossing is de wug van rhino. Die heeft een halve hals. Daarbij dunnen de manen van mijn paard wel iets uit maar dat is minimaal. Komt volgens mij omdat die afstaat als het paard zijn hoofd omlaag doet.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:18

Is er überhaupt een deken (met hals!!!) waarmee de manen niet beschadigen? Mijn paard heeft een operatie aan de luchtwegen gehad. Die moet met koud weer (beneden de 10 graden) sowieso een halsdeken op. Vooral na het rijden, anders vat ze kou en hoest ze anderdags voor t leven.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:53

ilse86 schreef:
Ik denk dat je er bang voor moet zijn dat zo'n paard, nadat je stopt met biotine, met name slechtere hoeven gaat krijgen.

Dit is echt onzin hoor, echt niet slechter dan voordat je met de biotine begon.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:58

Nouja, het is me in elk geval afgeraden om het alleen te voeren voor mooie manen. Ook omdat je pas na lange tijd resultaat ziet en de manen in de tussentijd wel weer wat groeien.
als je paard goed in z'n vel zit, zou dat wel redelijk vlug terug moeten komen.

Maar bestaat er überhaupt een deken met (losse) hals die niet schuurt?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:03

wat ik heb gelezen is veel positieve reacties over de Amigo deken met losse hals.. helaas kwam er iets later weer een negatieve reactie.

denk dat het een kwestie van uitproberen is..

hals deken heb ik vandaag afgehaald omdat de temp regelmatig blijft (boven 0) dus hij staat nu gewoon onder 2 dekens..

volgend jaar koop ik een amigo met losse hals, zodra ik ook maar merk dat de manen dunnen worden gaat hij er per direct af.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:12

als ik straks afgestudeerd ben en werk heb, ga ik ook een amigo halen denk ik. vind ze nogal duur om nu nog even aan te schaffen.
ze heeft nu een kieffer op en heeft 1 stuk helemaal kaal. Ik denk dat ik het halsdeel maar naar achteren klap en vastzet met een elastische singel. De hals kan er bij mij denk ik ook wel af blijven nu.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:15

Marijuhhhhh schreef:
Mijn paardje heeft nu ook al 3 maanden onder de halsdeken gestaan. Het is een deken van Pagony (kwalitatief dus niet de beste deken), maar de voering is wel glad. Sinds twee weken geleden merk ik dat de manen in het laatste stuk van de manenkam dood gaan. Ik kam ze regelmatig en haal er dan hele plukken uit (pony heeft gelukkig een hele beste partij manen, dus dat stuk is nog niet kaal). Ieder jaar is dit weer hetzelfde, maar ik heb nog nooit gemerkt dat de manen niet weer aangroeide. Nu de temperatuur oploopt heb ik de halsdeken even afgedaan, waarschijnlijk de enige manier om de manenkam weer wat zuurstof te bieden.

Dit heb ik een paar jaar geleden dus ook gemerkt bij mijn paard, paard schuurde niet, dat klopt ook wel, want anders zou je niet bij het kammen van de manen ineens losse plukken eruit trekken.. De manen verstikte gewoon door de hals, het wordt broeierig en warm onder zo'n deken. Vooral in binnenstallen. Dan moet eigenlijk zowiezo de hals eraf.. ook in buitenstallen kan dat wat mij betreft, ze staan immers droog neem ik aan, dan kan je de hals opdoen wanneer het guur is en ze de wei op gaan ofzo...

Mijn paarden krijgen nooit meer zo'n stomme halsdeken op, ik heb uiteindelijk toen maar de tondeuse gepakt en alle manen afgeschoren aangezien het arme paard nog manen bij zijn schoft had en bij zijn oren maar daartussen niks...

Wat mij betreft is een halsdeken te warm, verstikken de manen en vallen ze daardoor uit, en heeft het vrij weinig met schuren ofzo te maken...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:16

hoe lang heeft het bij jou geduurd voordt de manen terug waren, psm?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:18

6 maanden voordat ze weer net op vlecht lengte waren :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:22

o shoot!
en hoe deed je dat in tussentijd dan? de rest van de manen is wel gewoon aardig lang. Straks zitten er van die stomme plukjes tussen die je er niet bij krijgt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:23

Ik vlocht gewoon niet, heb alles eraf geschoren, toen aan laten groeien paard had dus zo'n fjorden manenkam zeg maar, strak en schoon nog best netjes.... Toen ze eenmaal op vlechtlengte waren, tenminste je kon er iets van maken :P +- 5 cm ofzo, heel voorzichtig knotten maken...