Paardrijden in de sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

broodje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:35

ligt eraan wat voor sneeuw :D als het zachte sneeuw is kan het prima:D

Bulli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:14

Leuk om alle verhalen uit Nederland te lezen.

Wij rijden hier met alle paarden in de sneeuw zonder ijzersen dat gaat heel erg goed we kunnen zelfs draven en galoperen.

Wanneer we wel uitmoeten kijken is als het gedeeltelijk gaat dooien en dan weer opvriest dan kan het glad zijn.
Wat betreft klonten onder de voeten ze zeggen dat de sneeuw niet klontert als het harder vriest als -7 maar dat is ook niet altijd waar.

Wat je eventueel zou kunnen doen wanneer je paard wel altijd op ijzers staat is aan je hoefsmid vragen of hij ijzers heeft voor de winter die kunnen ze bestellen bij Mustad of Kerckaert deze hebben 4 gaten waar je kalkoenen met stalen punten in draait deze gebruikt bijna iedereen hier in Zweden .

Maar wij hebben er voor gekozen om onze paarden zonder ijzers te zetten in de winter omdat ze in een kudde leven en elkaar dan lelijk zouden kunnen beschadigen.

Mocht je je paard zo laten beslaan vraag dan of ze er sneeuwzolen tussen leggen deze moeten de sneeuw eruit duwen zodat je geen klonten onder de hoeven krijgt.

Wat betreft afspuiten dit zou ik zelf niet doen misschien kan je ze wel borstelen na het rijden.

Nou ik hoop dat jullie hier iets aan hebben groeten Dimitry

naomifalkena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:01

Ik vind het heerlijk om in de sneeuw te rijden, en de meeste pony's/paarden vinden het ook helemaal geweldig

anyw1

Re: Paardrijden in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:06

de paarden (zonder ijzers heb ik het nu over) lopen ook in de sneeuw. rennen in de sneeuw, spelen in de sneeuw.
rijden kan prima. ze voelen perfect waar het glad is en lopen ook voorzichtiger. zelf in balans zitten en niet je paard storen, hem 't vertrouwen geven en zelf laten uitzoeken.
ik kom net uit polen waar ik 4 maanden met bijna alleen sneeuw en ijs gereden heb. en alle paardjes kunnen het.
veel plezier!

horseslover5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:35

paardrijden in de sneeuw is echt de max. en heel ontspannend. Je moet wel goed opletten dat het niet te glad is want dan heb je kans dat je paard uitschuift :( . je paard mag best ook geen hoefijzers hebben dan schuiven ze gemakkelijker uit. als dit alles in orde is zo ik zeker in de sneeuw gaan ryden. niets zo leuk als op een wit tapijt te ryden en bovedien denkik dat de paarden het ook wel leuk vinden. :) :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:14

Vandaag niet zo fijn gereden in het bos. De sneeuwringen gingen schuiven waardoor er toch nog klonten in de hoeven kwamen en ook nog twee stiften verloren, in 1 voet. Paard was blij dat hij thuis was, ik ook.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:29

Is het wel veilig om door de sneeuw te rijden? Ik heb nu een week niet gereden i.v.m. de sneeuw...
Eerst is de grond aangevroren en toen sneeuw overheen gevallen dan kun je toch niet zien of er iets onevens onderzit voor de paarden? Ik val zelf al bijna in de sneeuw letstaan met 4 benen :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:32

Wij rijden een vaste route, waarvan we weten dat de ondergrond vlak is en er geen bevroren plassen onder liggen. We kijken wel goed uit.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:52

Gaan jullie met dit weer ook met de trailer weg? Juist omdat ik nu niet kan rijden (en wij niet over een binnenbak beschikken) Zou ik graag in de binnenbak bij onze rijvereniging rijden... Zouden jullie dat met dit weer wel of niet doen? (speciaal vandaag dan )

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:05

Ik zou vandaag niet op pad gaan. Nog niet alle wegen zijn goed. Tenminste bij ons dan.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:44

Dat lijkt me zo mooi om eens te doen. Rijden in de sneeuw. Helaas nog nooit gedaan.
Eerste paard wat ik reed stond rondom op ijzers, en tweede paardje ging ik rijden toen er geen sneeuw lag.
Nu heb ik sinds 2 weken een eigen paard met voorijzers. En wat heb ik die dingen vervloekt.
Was glibberen en glijden over straat, en van die sneeuwklompen eronder.
9 Februari komt de smid en gaan ze ervan af. Hopelijk kan ze dan jaar rond zonder ijzers en kan ik volgend jaar ook een sneeuwrondje doen. Lijkt me zo mooi.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:00

Vandaag maar niet gereden, we vonden het te glibberig. Morgen maar weer rijden.