Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ambiqeu schreef:Elk paard kan in de winter buiten staan (zonder deken), zolang ie niet geschoren is of een deken op heeft gehad waardoor zijn wintervacht minder dik is.
Kijk maar eens op: http://www.paardnatuurlijk.nl
Groetjes
Erzonder en met dit nare weer haal ik ze liever snachts eens op stal. Maar verder zoveel mogelijk buiten
Orlando_ schreef:Ik denk dat de wat sobere rassen dit best aan kunnen maar de paarden die wat hoger in het bloed staan het echt wel koud kunnen gaan krijgen
Nensert schreef:Leanee schreef:Ik denk dat elk paard, ongeacht het ras, 's winters zonder deken buiten kan staanAls je ze altijd buiten hebt staan dan ontwikkelt die vacht zo mee dat ze in de winter een lekker vetlaagje hebben dat ze warm houdt
Mee eens
Emilio__09 schreef:Orlando_ schreef:Ik denk dat de wat sobere rassen dit best aan kunnen maar de paarden die wat hoger in het bloed staan het echt wel koud kunnen gaan krijgen
Ben ik het niet helemaal mee eens, wel een beetje.
Waarom zouden sobere rassen het wel aankunnen, en paarden die hoger in het bloed staan niet?
Citaat:Ik denk dat de sobere rassen het gemiddeld gemakkelijker hebben omdat ze een dikkere vacht krijgen. Daarnaast gaan ze volgens mij ook gewoon anders met hun energie om. Mijn NRPS'er (80% Arabisch bloed) krijgt heus een dikke wintervacht, maar die is niet te vergelijken met die van haar weidemaatjes (Tinkers en Shetlanders). Die laatsten kunnen 's winters met ongeveer 4 plakken hooi per dag toe (verschilt een beetje per paard) terwijl mijn pony op datzelfde rantsoen binnen de kortste keren in een gratenhuis verandert. Dat neemt niet weg dat ik denk dat paarden die hoger in het bloed staan wel buiten kunnen blijven, maar vooral als het tegelijkertijd nat en koud is moet je ze wel goed in de gaten houden.
Mindim schreef:Mijn tinker krijgt echt geen teddyberenvacht hoor en ik ken ook friezen zat die niet in teddyberenvacht lopen, ondanks dat ze niet geschoren zijn. Vacht is bij elk paard weer anders, ook bij koudbloeden.Mijn kwpn paard lijkt meer op een teddybeer dan mijn tinker. En ook kunnen koudbloeden het heus niet allemaal toe met maar 4 plakken hooi. Het is allemaal een beetje te algemeen genomen hoor.
Friezen noem ik trouwens niet sober (en zijn overigens ook geen koudbloeden, maar misschien vertel ik je daarmee niets nieuws).