's Nachts al onder de dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:07

@ Miekuuh gelukkig gaan we verhuizen naar een andere stal hebben we dat gezeur met deurtjes open of dicht niet meer :P

Femke16

Re: 's Nachts al onder de dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:14

Ik heb mijne nog geen deken op. Overdag is het minder koud dan s nachts en staat ze buiten. snachts staat ze binnen, dat geeft ook beschutting.
Ik denk dat met oktober ongeveer dekentje op moet. hoorde ook weer dat er nog een paar daagjes licht zomer word. ofzo. Met iets minder poedersuiker weer, maar ook niet geweldig prachtig ofzo.
Maar als de herfst weer echt begint leg ik dekentje op.
Is inderdaad lastig, dekens. Heb nu 3 dekens voor de herfst/winter maanden. 2 outdoor en 1 voor binnen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:17

ik ga deze week mijn zomerdeken ophalen om die op te gaan leggen ik heb zowieso een schimmel die niet echt schoon is dus die deken is wel fijn dan :o

miekuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:17

@femke
Tis echt lastig en je zit ook nog met die stomme regen :S:S:S:S

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:30

ja super vervelend. Het is voor mij nu een beejte laat nog een speciale 0 grms regendeken aan te schaffen. maar moet er volgend jaar toch maar eens even om kijken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:37

Die van mij staat s'nachts binnen, dus een deken is niet nodig. Alleen met heel slecht weer krijgt ze overdag een regendeken op in het land.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:49

die van mij hebben vannacht voor het eerst weer een zomer dekentje opgehad.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:53

Die van mij staan eigenlijk allemaal onder een regendekentje snachts, de D pony staat al 24 uur onder de deken. Komt die krijgt zo snel een vachtje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:17

Met dit weer staan ze overdag onder een regendeken en snachts onder een fleese deken of katoentje.Ze staan 's nachts wel op stal. Mijn ene allergische paard heeft een schuilstal met paddock voor de nacht en hij staat sinds afgelopen woensdag ook onder een regendeken.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:21

wij kijken het nog even aan.. maar gaat de temp volgende week niet meer omhoog komt de deken erop... (op stal wordt niet gewisseld en op of af gedaan dus erop.. is erop)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:22

Mijn paard staat al sinds half juni onder een deken. En sinds maandag staat ze onder een ongevoerde regendeken!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:25

Wow dat is wel erg vroeg voor mijn idee...Merk wel dat die van mij al weer wat begint te wisselen in vacht, wordt langzaamaan iets dikker met dit slechte weer maar laat de dekens voorlopig nog in de kast. Zitten nog mooi ingepakt in plastic en daar blijven ze mooi nog maar even in! Wil proberen het zo lang mogelijk uit te stellen, daar als het straks echt koud wordt dat ik dan niet een paard heb wat mijn deken van 200/300gram niet warm genoeg vind ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:29

Oke dan moet ik er wel even bij vertellen dat ik zo vroeg ben begonnen vanwege de keuring! En ja ik heb mijn paard dus in de zomer onder een deken vanwege de keuring!!
En ik weet ook dat dat tot gevolg heeft dat ik van de winter mijn paard onder een 400 (+) grams moet hebben staan!
Maar daar kies ik bewust voor. Omdat ik dit prettiger vindt dan dat ik mijn paard van de winter 3x moet scheren.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:31

aah dan begrijp ik je keuze! Zie het ook in je onderschrift nu ;) Dan is het wel fijn om ze in goede vachtconditie te hebben idd. Scheren is dan ook niet alles...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:43

Interessant dit. Heb de hele discussie gelezen maar ben er zelf nog niet helemaal uit. Dus als jullie meer info hebben voortvloeiend uit deze discussie hoor ik het graag. (als ik een nieuw topic moet openen hiervoor lees ik het ook graag. Vind dat soms nog erg moeilijk: wanneer mag je eigen tips vargen in reeds bestaand topic)

Mijn achtergrond: Heb zelf een barokke Fries van 6 jaar. Heeft bij vorige eigenaar (lees tot 3 maanden terug) met deken gestaan als het onder de 15 kwam. Weet niet of ze dat ook in de zomer deed trouwens. Ik ging uit van herfst/ winter.

Hij staat sinds ik hem heb zonder dekens in elk geval. En vanaf dat het kon (dus ook zo'n 3 maanden) 24/7 buiten (behalve bij weeralarm :Y) ) en dus elke bui, storm, zon etc zonder deken. Ik ben niet bang voor verkleuren dus ook geen zomerdeken erop gegooid.

Nu wordt het eerdaags herfst. Hij gaat vanaf half september weer 's nachts naar binnen. Dit om te wennen aan weer meer staluren. Want in de winter is het de hele dag op stal behalve een uur of 4 paddock-time.

Waar ik dus erg over twijfel is of mijn ruin wel ertegen bestand is om zonder deken de herfst in te gaan. Vanaf wanneer gooi je nou een deken op en wat voor 1? Ik heb nu een fleece deken (wat ik dus ga gebruiken als ie bezweet is en het is in mijn idee te koud/ waait etc dus als afkoeldeken zeg maar even tijdens uitstappen). En ik heb een zogenaamde regendeken voor hem liggen. Maar wanneer ik die nou erop moet gooien? En wanneer gooi je er een winterdeken op en hoeveel grams??? Dat zijn dus echt zaken waar ik nog geen weet van heb.

Kijk als het even kan mag ie van mij zonder dekens de winter door komen. Maar hij is dus van zijn 2e tot zijn 6e gewend geweest een deken op te hebben in herfst/ winter. Dus kan ik hem dat wel aandoen? Ontwikkelt hij wel een winetrvacht als hij/ zijn lijf dat niet gewend is?

Tips, info, bijspijkeren... Alles is welkom, ook per PB. Oja ik doe geen keuringen, geen wedstijden etc. Puur recreatief. Dus hij hoeft ook niet netjes te blijven daarvoor (lees geen winetrvacht hebben)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:48

Ik heb er vanaf vannacht 's nachts een regendekentje op liggen (mijn paard kan 's nachts ook buiten). Het was vandaag niet echt mooi weer dus heb hem er meteen overdag ook maar op laten liggen. Als het droog blijft mag hij overdag nog gewoon lekker bloot rondlopen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:18

Ik twijfel of ik vanacht een deken op zal doen, waait hier heel hard en er wordt erg slecht weer voorspelt. Ze staan bij mij zolang mogelijk 24/7 buiten. Volgende week wordt het weer mooi en dan ben ik bang dat ik het nu met dat ene nachtje verpest. Kijk nog wel even op buienradar en hoe ze er bij staan na een dag met veel regen.

@ zilfstar, ik zou hem zo lang mogelijk zonder dek laten, als je merkt dat hij het niet meer trekt kan je altijd nog een deken kopen en omgooien (kopen is zo gebeurd). Laten we eerlijk wezen, ze vinden het zonder deken toch het prettigst. Zeker met zulk weer, alleen dan zonder de vele regenbuien ;) .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:26

gr_roos schreef:
Ik twijfel of ik vanacht een deken op zal doen, waait hier heel hard en er wordt erg slecht weer voorspelt. Ze staan bij mij zolang mogelijk 24/7 buiten. Volgende week wordt het weer mooi en dan ben ik bang dat ik het nu met dat ene nachtje verpest. Kijk nog wel even op buienradar en hoe ze er bij staan na een dag met veel regen.

@ zilfstar, ik zou hem zo lang mogelijk zonder dek laten, als je merkt dat hij het niet meer trekt kan je altijd nog een deken kopen en omgooien (kopen is zo gebeurd). Laten we eerlijk wezen, ze vinden het zonder deken toch het prettigst. Zeker met zulk weer, alleen dan zonder de vele regenbuien ;) .

Regendeken heb ik al op stal liggen :j Vond dat ik als goed paardeneigenaar er toch minstens 1 moest hebben just in case!
Verder zit ie goed in zijn vel en in zijn vetjes. Maar ja, is dus wel altijd dek gewend bij koeler weer. Blijf het een lastig onderwerp vinden.
De anderen in zijn wei hebben ook nog geen dek om (de enigen met dek hebben een dunne zomer of exceemdeken) ook degenen die net als hij 's nachts buiten blijven niet. Dat is voor mij ook wel een leidraad.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:28

Hier zit er ook eentje te twijfelen...
Ik heb een 16-jarige merrie 24/7 buiten staan en de afgelopen dagen waait het nogal hard, afgewisseld met regenbuien.
Mijn merrie kan zichzelf niet meer warm houden wanneer het waait(of kou) en regent.
Met als gevolg dat ze haar rugklachten en stijve spieren weer terugkrijgt :\

Ik zit te twijfelen of ik haar vanavond een ongevoerde regendeken zal opdoen..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:32

ik vind dit weer altijd drama; wel deken, geen deken, dunne deken, regendeken?
noob stond van de week met de haren recht overeind 's ochtends en bleek 's middags echt stijf in zijn rug. hij had het overduidelijk koud gehad. Nu staat hij 's nachts (en met het noodweer van vandaag ook overdag) onder een gevoerde winterdeken. Hij heeft kissingspines en het is voor zijn bewegingsapparaat erg belangrijk dat hij lekker warm blijft.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:34

Het is ook altijd een drama.
Ik vind dat dekengedoe eigenlijk helemaal niks, maar mijn merrie heeft vorig jaar wel laten zien dat ze zich niet meer warm kan houden met zulk weer :n

Ik ga nu toch even naar stal om een ongevoerd regendekentje op te doen.
Blijft zo hard waaien..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:27

regendek vandaag bij mn shet op gehad, 0 grams met fleece, hij heeft niet gezweet, morgen ook weer op, enkel zestien graden, wind en buien. vannacht op stal met een fleece. ik rijd elke morgen voor mn werk naar mn pony om hem buiten te doen en dekens te wisselen, eerst had ik die mogelijkheid niet, in de nacht op was overdag ook op, dus vaak te warm, toen moest ik wel drie keer per jaar scheren, dit jaar nog niet geschoren dus de dekens helpen wel

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:28

Mijn pony staat al 3 dagen onder een ongevoerde regendeken. Ze verhaard nu wel heel erg, maar heeft het niet warm!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:55

ik zit ook al heel erg te twijfelen..
mijn paard staat overdags op de wei en 's nachts in een container. met 2 deuren met raam erin. en dus toch door de ramen en onder de deur door. ik wil eigelijk zo weiig mogelijk gaan scheren dus wil er wel vroeg bij zijn.. maar wanneer is dat.. ?

ik vind dit weer ook echt moeilijk.. :(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:05

Hoewel de mijne een letterlijk doorgewinterde Merens is heb ik vanavond de deken er op gegooid. Was het eigenlijk nog niet van plan en 't is alleen voor de komende natte dagen, vanaf zondag gaat' ie er weer af omdat ' ie dan ook op een andere wei met veel schuilgelegenheid komt. Nu staat hij op een wei (24/7 buiten) met nagenoeg geen schuilgelegenheid en ik vond het vanavond zo vies en guur da'k em er op gegooid heb. Ding ligt tenslotte ook niet voor niets in de kast en hij had ook al weer iets een snotneus dus ik vond het wel mooi geweest. 't is een Bucas Power, zo'n zilveren high tech deken maar dan de ongevulde dus goed warmteregulerend. Voor de temperatuur zou 't nog niet hoeven maar de nattigheid in combi met wind is toch wel een rede voor mij om de deken er iets eerder op te gooien.
En terwijl ik dit typ komt het nu echt met bákken uit de lucht en ben ik blij dat ik dat gedaan heb :D Dan maar een penny... :P
Laatst bijgewerkt door Francis op 03-09-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt