Zelf vliegenspray maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:00

Dat citronella en Dettol zit me wat tegen. Zijn toch weer chemische middelen die je opspuit. Denk er nu zelf aan om sterke thee, azijn, citroensap, knoflookpoeder en kruidnagelpoeder te doen met als ik het kan kopen bij de natuurwinkel hertshoornolie erin. Zal dat genoeg stinken??? (dus eigenlijk het recept van de supersray die hier gelinkt werd maar zonder de dettol...)

Of kan Dettol op de huid weinig kwaad in verdunde vorm?

barbar

Re: Zelf vliegenspray maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:17

ik ben ook niet zo'n voorstander van die chemische dingen. er schreef hie zelfs iemand dat het bij haar schimmel inbrande.
maar als ik met niet vergis staat er op het vlesje hertshoornolie ook dat het kan inbranden?
maar dat word natuurlijk heel erg verdund dus dan zal het miss wel meevallen.

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:28

zilfstar ik denk wel dat dat genoeg zal stinken, je hebt dan echt geen dettol meer nodig.
En het was bij mij dat de dettol inbrandde op mijn schimmel, ook bij mijn andere paarden, maar dat zag je niet zo goed omdat ze te donker zijn;

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:48

Dakota_75 schreef:
En dan verdun je niet met water dus Pros_zero?

nee, gewoon zo ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:53

Nou mijn theezakjes staan te trekken hoor! Heb verder dus azijn, citroensap, knoflookpoeder en kruidnagelpoeder klaar liggen. Daarbij komt morgen de hertshoornolie binnen. Dus dat gaat er dan ook in. Heb ook teatree oil gekocht. Zit nu alleen nog even met hoeveel ik van hertshoorn en teatree erin zal doen...? Of zal de teatree er niet in hoeven omdat ik al sterke thee gebruik? (Gebruik ik de tea tree wel weer ergens anders voor)

Dettol wel gekocht (is voor van alles handig met 2 kids, 2 katten, 1 hond en een paard) maar gaat er dus NIET in!

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:48

Haha wel geinig dat je het ook zelf kan maken met ieder een ander recept ;)
Bokt moet een winnaar kiezen voor de beste recept en daar een eigen vliegenspray bus voor maken :Y)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:06

Okay bijna klaar (morgen hertshoorn erbij doen). Heb wel 3 druppels teatree toegevoegd. Stinkt goed (maar ik vind het niet vies ruiken zelf)
Het is wel donker spul, maar gelukkig heb ik een Fries!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:20

nou ik ben lekker bezig vandaag, ik wilde het dus vanmiddag proberen maar kom ik op stal en bedenk me dat het nog op het aanrecht staat, nu word het zaterdag.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:26

Hahaha handig ja. Heb ik ook wel eens. Als ik foto's wil maken: camera vergeten. Iets op de bus doen. Ligt nog thuis...

Ik heb Jippe net gespoten ermee! Vliegen bleven om hem heen vliegen maar gingen niet zitten. Een enkele daas wel, maar dat hertshoornspul zit er nog neit in.
Het sprayen zelf was voor Jippe geen probleem. Vond het wel een lekkere verkoeling geloof ik.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:45

Zilfstar schreef:
Dat citronella en Dettol zit me wat tegen. Zijn toch weer chemische middelen die je opspuit. Denk er nu zelf aan om sterke thee, azijn, citroensap, knoflookpoeder en kruidnagelpoeder te doen met als ik het kan kopen bij de natuurwinkel hertshoornolie erin. Zal dat genoeg stinken??? (dus eigenlijk het recept van de supersray die hier gelinkt werd maar zonder de dettol...)

vind je dat niet zonde van de vacht van je fries? Citroensap?
Gaat heel erg bleken met zon erbij.. vooral in combinatie met azijn!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:55

_Noraly schreef:
Zilfstar schreef:

vind je dat niet zonde van de vacht van je fries? Citroensap?
Gaat heel erg bleken met zon erbij.. vooral in combinatie met azijn!

Tsja in heel verdunde vorm?? Op een liter "spul" zit 100 ml citroensap. En de nevel is erg fijntjes. Ik ga het wel merken (en alleen opspuiten als het echt moet. Lijkt mij voor te komen dat op koelere en nattere dagen er minder vliegen op hem zitten. )

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:26

ja, ik had het ook idd, in die hoeveelheid ooit. En ook op zwarte pony, en die kreeg allemaal lichtere stipjes. Ik maar afvragen waar het van kwam, maar toen vertelde mij iemand die kappersopleiding doet dat citroensap heel langzaam bleekt. (Kinderen doen het wel eens in hun haren, wordt het steeds blonder van)
Was wel zonde toen, want was fell pony.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:58

Vandaag de hersthoornolie gehaald. Zo dat stinkt! Haha. Nu nog toevoegen en weer sprayen maar met dit hete weer wil ik de kinderen echt niet de wei in jagen. Of ie stipjes heeft nu weet ik dus niet. Maar ik weet ook niet of je dat na 1 dagje al zou zien. Maar een volgende keer laat ik het er denk ik uit om te zien hoe het dan werkt.

Dan zou mijn mix dus worden: sterke thee (0,5 liter met 4 zakjes hou je ong 350 van over), 400 ml azijn, 150 ml water van gekookt knoflook- en kruidnagelpoeder (gezeefd door panty!), 10 druppels teatree olie en 10 druppels hertshoornolie.

Maar ga nu toch eerst aan de slag met het reeds gemaakte spul.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:12

als jullie spray maken en er poeders/nagels/teentjes voor gebruiken en jullie willen het in een triggerfles gebruiken (zoon plantenspuitfles dus) Zorg dan wel dat je het eerst even een of wtee keer filtert met een pantykousje zodat het rietje en de trigger niet verstopt komen te zitten ;)
Zou ook zonde zijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:17

haha, dat had ik zelf ook bedacht, maar bedankt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:20

barbar schreef:
haha, dat had ik zelf ook bedacht, maar bedankt.

jij misschien wel ;) maar misschien andere bokkers niet ;)

Heb zelf de bovenkant van een spafles afgesneden en daar een pantykousje ingehangen en daar het mengsel ingegoten
Stinkt heerlijk en houdt het ook wel eventjes vol

gebruik mengsel van sterke thee, citroensap, kruidnagels, knoflook, een scheut dettol en een flinke scheut azijn :)
paps regelt altijd wat lege triggerflessen voor me dus dat is heerlijk.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:32

Ik lees van alles, maar de mensen die het nu gebruiken, hoe ervaren jullie het?? Ik heb een erg wit paard, dus vallen een aantal ingredienten af lees ik net,....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:35

Heb twee bruine ponys, dus daar maakt het niet zoveel op uit :)
stinkt wel een uur in de wind :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:03

Evelli schreef:
Heb twee bruine ponys, dus daar maakt het niet zoveel op uit :)
stinkt wel een uur in de wind :+

En jij geen last van witte vlekjes? (ben me zorgen gaan maken over die citroensap op Jippes zwarte fluweel...

@Susan_Bobar: Nou zoals gezegd de eerste reactie die ik van de vliegen kreeg was opvliegen en niet meer op hem willen gaan zitten (ITT ze begonnen mkij en de kids te pesten). Maar ik ben er dus niet een uur bij gebleven ivm de warmte in de wei (voor de kids dus) dus kan nog niks zeggen over daarna.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 06-08-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:04

nee, zit geen bleek doorheen hoor :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:06

Evelli schreef:
nee, zit geen bleek doorheen hoor :+

Nou ja, omdat iemand hier dus zei dat haar Fell pony witte stippies kreeg (bij mij zit er dus op een liter 100 ml sap in geloof ik). Maar goed thee is weer bruin en die 2 olieen ook. En een ander de combi citroensap-azijn extra bleek effect gaf. Zal ik dan toch een bonte Fries krijgen hahaha
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 06-08-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:07

zoveel citroen heb ik er niet doorheen hoor :n heb zoon knijpflesje bij de super gehaald (in de vorm van een citroen) en daar eens flink in geknepen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:10

Ik had dat recept gevolgd van die super vliegenspray en daar stond niks bij over blekend effect (helaas). Is de citroensap tegen vliegen of muggen? (wij hebben voornamelijk vliegen en dazen namelijk). Zit er daarom aan te denken die citroen in vervolg achterwege te laten just to be safe...

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:29

ik denk toch dat hertshoornolie het beste ingredient is! heb zelf vliegenspray op basis daarvan (daas-x-it) en werkt super, veroorzaakt alleen wel flinke bruine vlekken. Maar geen blekende vlekken.

Owja, citroensap kan ook bijten he, doe zelf voor de grap maar eens citroensap op je hand in de volle zon.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:33

werkt dit zelfgemaakte spul nog als ze gaan zweten?