grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:11

zoals al vaker gezegd is, veel paarden passen zich aan, en de dieren die elke dag (altijd) buiten lopen zullen niet zo knetteren over het algemeen genomen Lachen
ik weet bij de mijne iig zeker dat de blessures groter zijn als ik hem van de wei af wil houden *LOL*

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:13

Ik heb het idee dat de paarden al wennen aan de hobbels. Ze lopen mooi rustig over het hobbelige stuk naar de (vrij vlakke) wei Geen geren en gevlieg. Van mij mag het voorlopig vriezen! Paardjes lekker op de wei, kids schaatsen. Ik hou ervan!!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:26

_helga_ schreef:
ik zou ze niet buiten zetten als de grond te bevroren is.
als ze dan gaan rennen kunnen ze pees blessures oplopen Knipoog

(ik wil niet zeuren hoor Tong uitsteken )

Een peesblessure loopt een paard niet zomaar ineens op.. de microscheurtjes in de pezen die zijn ontstaan door te zwaar werk in een (zand)bak kunnen dan wel ineens uitscheuren. Het is dus een blessure die je opbouwt, zeg maar.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:29

e_horse schreef:
_helga_ schreef:
ik zou ze niet buiten zetten als de grond te bevroren is.
als ze dan gaan rennen kunnen ze pees blessures oplopen Knipoog

(ik wil niet zeuren hoor Tong uitsteken )

Een peesblessure loopt een paard niet zomaar ineens op.. de microscheurtjes in de pezen die zijn ontstaan door te zwaar werk in een (zand)bak kunnen dan wel ineens uitscheuren. Het is dus een blessure die je opbouwt, zeg maar.

oke, dat wist ik niet Knipoog
mij is verteld dat je ze dan niet buiten mocht zetten!
weer wat geleerd! Haha!

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:00

en hoe gaan we dit doen als het vanavond gaat knallen? er is inmiddels al één veulen door het afsteken van vuurwerk afgemaakt doordat deze door de ondergrond is gevallen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:04

Bij mijn verzorgpaarden gaan ze nu niet naar buiten, omdat ze dan toch gaan rennen..
Ook de bak is tehard Ja
Eigenaar gaat nu met de paarden naar een andere stal, waar ze in de binnenbak kan rijden Lachen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:07

mijn paard gaat nu ook niet los naar buiten nu de grond zo hard is.
Zondag had ik het nog geprobeerd, maar hij was erg druk en ging een paar keer al bijna op zn snufferd + dat hij zn benen al had open gehaald doordat hij van een hobbel afgleed.
Die mag pas weer buiten spelen als het dooit
(dierenbeul he ben ik)

(wel laat ik hem aan een longeerlijn door de buitenbak (die is zacht) razen en krijg hij meer aandacht en gewoon beweging in de binnenbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:18

Ik heb 2e kerstdag de natte wei bij huis vlakgesleept en daar staan ze nu in.
Als het weer dooit gaan ze de grote wei in, maar die is nu onbegaanbaar.
Even vooruitkijkt, als je de boel vlaktrekt voor het gaat vriezen heb je een prima bodem, hartstikke gezond weer dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:22

Mijn paarden lopen heerlijk 24/7 buiten. De jongste gaat ook gerust een vrolijk sprintje trekken in de bevroren wei.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:23

Bij mij staan ze ook gewoon buiten. En het fijne van de bevroren grond hier is dat ze ook weer op de wei kunnen.
's Avonds gaan ze op stal zodat ze een lekker zachte ligplek hebben en vanavond gaat alles potdicht i.v.m. het vuurwerk.
Met dat geknal vind ik een bevroren hobbelige grond ook wel een akelig idee, mochten ze gaan rennen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:26

Mijne staan altijd buiten, ook als het vriest Lachen

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:27

die van mij gaan dus sinds 4 jaar voor het eerst weer op stal tegen 24.00 uur. Hun schuilstal gaat vanavond dicht middels een tijdelijke deur. Ik blijf wel bij ze en zet de radio hard aan

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:31

De mijne staan altijd buiten, zelfs bij -20 (van 2 of 3 jaar geleden) alleen vanavond gaan ze voor de zekerheid de schuilstal in en gaat deze dicht.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:39

die van mij blijft buiten vanacht..
ik ga rond half 8 richting stal en als ik dan een gestresst paard aantref zet ik hem in zijn schuilstal en ga ik daar ook in het hooi zitten
maar ik denk van niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:40

Voor het vuurwerk? Die van mij staan altijd geinteresseerd te kijken. Ik heb het idee dat ze rustiger zijn als ze het kunnen horen en zien dan als ze het alleen kunnen horen en je ze ook nog opsluit terwijl je dat normaal niet doet. Of je moet midden in een woonwijk zitten?
Die van mij blijven gewoon buiten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:42

niet midden in een woonwijk, maar er wordt nog best wel flink geknald *LOL* ik denk ook dat het reuze meevalt overigens hoor Knipoog Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:42

't probleem is hier altijd dat ze langs de wei komen lopen en rotjes alle kanten op gooien (ook de wei in). Als ik ze aan de ander kant van het huis zet staan ze naast de paarden van de buurman, die stressen volledig, het risico wil ik dus liever niet lopen Tong uitsteken

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:49

Die van mij blijven juist buiten! Over een uurtje gaan ze zo'n 200 meter verderop carbit schieten, maar elk jaar gaat dat eigenlijk prima. Bij de klap zie je hun hoofd even op en neer gaan, en dan suffen ze weer verder. Haha! Het knalt hier al 2 dagen goed, en ze zijn er absoluut niet bang voor. Tuurlijk houd ik het wel in de gaten... Knipoog En idd, ze zijn heel erg gewend aan de harde grond nu, en hebben veel ruimte.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:51

Mijn paardje gaat ong. 2 uur per dag op de wei. Het is namelijk slecht als ze veel van dat bevroren gras eten.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:52

Dat wel, maar als ze eraan gewend zijn is het al minder erg hoor. Die van mij staan nog in het land, maar eten zelf al bijna geen gras meer, maar hooi.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:54

Ik heb de bak net voor het begon te vriezen gesleept en de wei ook, dus hij is zo goed als recht.
en dan gaan ze bij rij rond een uurtje of 1 tot 4 naar buiten..
dan worden ze wel in de bak gegooit, ik durft ze niet goed in de wei te gooie want daar staan plassen in die bevroren zijn..

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:59

hij ging lekker iedere dag naar buiten. hij past zich wel aan aan het weer. lijkt me beter dan hem een week binnen houden en hem dan buiten zetten, is hij zo gek als een deur en dan heb je pas kans op blessures! Hij is nu gisteravond naar een andere stal gebracht voor een maandje, daar zet ik hem nu even niet buiten omdat ze daar minder mogelijkheden hebben en de bak waar hij in zou moeten staan, liggen de ijsklompen in, mag ze daar wel gelukkig in de binnenbak losgooien als het niet druk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:42

Wyah_Rona schreef:
Mijn paardje gaat ong. 2 uur per dag op de wei. Het is namelijk slecht als ze veel van dat bevroren gras eten.

Dat zullen ze niet veel doen. Tenminste, mijn paarden lopen nu nauwelijks te grazen, ze vinden dat bevroren gras helemaal niet lekker.
Gedurende de dag leg ik telkens verspreid in de wei allemaal bultjes hooi neer, zodat ze toch lekker in beweging blijven en altijd wat te knabbelen hebben.

Over vuurwerk: de mijne zijn er niet bang voor, ze zijn altijd buiten gebleven met de jaarwisseling, dus vandaag en vannacht ook. Rond middernacht ga ik wel weer gezellig bij ze zitten om van het vuurwerk in de skyline te genieten. Knipoog

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:42

die van mij gaan vandaag niet het land op word veel vuurwerk afgestoken en 1 paard is er bang voor dus gaan ze allemaal rennen en dat vind ik nu te gevaarlijk.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:28

albertje schreef:
en hoe gaan we dit doen als het vanavond gaat knallen? er is inmiddels al één veulen door het afsteken van vuurwerk afgemaakt doordat deze door de ondergrond is gevallen.

Mijn paarden gaan net als anders om ongeveer 17.00 naar binnen. Het geknal valt hier wel mee. Radio aan en vanavond om twaalf uur nog een extra voerbeurt. Heb nog nooit gedoe met ze gehad en verwacht dat nu ook niet Knipoog