Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joycev

Re: Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:04

Die van mij krijgt gewoon een regendeken op voor de kou, dikke vacht en tegen bescherming van zijn rug. Hij heeft een zeer gevoelige rug en is er al een paar keer aan behandeld. De ostiopaat rade ook een dekentje op als het regent en met veel wind. En die dikke vacht als ik ga rijden en heb geen deken op kan ik hem de heledag wel droog rijden zo'n dikke vacht heeft die dan. Denk dat je het per paard moet bepalen en wat je zelf fijner vind. Vind niet dat anderen voor je kunnen beslissen wat goed of slecht is voor je paard!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:07

Breghje schreef:
Mirjam79 schreef:
Die van ons staat nu nog met een eczeemdeken op!
Vandaag wel een ongevoerde regendeken voor haar gekocht. Ik rij vrij vaak met haar (min. 5 x in de week) en scheer haar niet. Wel wil ik graag dat ze niet te dik in het haar komt. Bij ons staat ze van 06.45 tot 19.30 buiten, dus als het de hele dag regent hoeft ze om mij niet tot het bot koud en nat te worden.

Dat worden paarden dus ook niet Knipoog , de haren vormen een patroon die water afvoert en door het vetlaagje erop wordt het netjes van de huid afgehouden, de huid van het paard wordt bij regen niet eens nat. En koud worden ze niet als ze ruwvoer te eten krijgen, ze wormen warm van binnen uit ipv buitenuit.

Het spijt me zeer, maar dat gaat bij langdurige regenval niet op. In ieder geval lang niet bij elk paard! Ik heb al iets te vaak verkleumde paarden aangetroffen in de wei die zo stijf stonden van de koude regen dat je ze niet eens aan mocht raken Scheve mond
En helemaal in combinatie met wind..
Een schuilstal en/of regendeken kan dus soms echt een uitkomst zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:17

Beschutting bieden is altijd beter dan een deken en ik vind het eerlijk gezegd ook wel cru om paarden in een land te laten zonder enige beschutting, al zullen ze het wel overleven.

Paarden kunnen zeker verkleumen, maar een ongevoerde regendeken voorkomt dat probleem niet, want die zorgt niet voor warmte. Als ze al gaan zweten onder zo´n geval (omdat het slecht ademt), koelt het paard daarom juist af (daar dient zweten immers voor) dus ben je verder van huis. Als er voering in zit, of je hebt een onderdeken, zorgt die voor wat isolatie en kan zweet op nemen en het ademt wat meer.

Als je dan wat op wilt leggen, doe het dan goed.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:29

Wat beschutting betreft ben ik het absoluut met je eens.

Wat de ongevoerde deken betreft: dat is mijn ervaring niet. Als je een lichte regendeken hebt (denk aan Rhino) drukt die de vacht niet plat en ademt goed. De deken sluit regen en wind buiten. Onder de deken is het 'windstil' en droog en dus is het paard gewoon op normale temperatuur.
Je moet dan dus wel zorgen voor geode kwaliteitdeken en niet zoiets dat lijkt op een regenjas waarin je na verloop van tijd nog natter bent als dat je hem niet had aangetrokken Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:37

Mijn paard staat trouwens op het moment ook gewoon met berevacht 24/7 zonder deken in de wei (wel met schuilstal).
Laatst trof ik hem in de regen flink rillend aan...

Eerdaags ga ik hem (verder) scheren en dan kan hij met droog weer nog zonder deken staan, maar met een gure week gaat er dan wel een deken over.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:40

mijn paard smelt van de regen en kou, dus hij heeft gewoon lekker een deken op tegen de regen en kou, waar je je al niet druk om kunt maken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:41

Doe je het juist daarom dan sjorsie? Want juist die mensen maken zich druk! Je paard kan wel wat hebben, hoor!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:44

detour schreef:
Doe je het juist daarom dan sjorsie? Want juist die mensen maken zich druk! Je paard kan wel wat hebben, hoor!

mijn paard maakt geen vacht aan en voelt snel koud aan, hij krijgt daarom gewoon een deken op, mijn haflinger daarentegen staat zonder, dat is net een teddybeer. Maar iedereen moet het gewoon lekker voor zichzelf weten, ik snap niet waarom je juist voor of juist tegen moet zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:51

Ook al lijkt het daar soms wel op, ik denk niet dat het in het stuk van Eric draait om voor of tegen, maar wanneer wel of wanneer niet nodig.
En ik denk dat er inderdaad mensen zijn die te snel een deken opleggen en vaak niet eens weten waarom, maar omdat dat zo zou horen.
Ik ben zelf helemaal niet anti deken en mijn paard krijgt er 1 op zodra ik dat nodig acht. Tot die tijd staat hij zonder.

Ik heb persoonlijk vooral veel moeite met paarden (zoals een aantal bij mij op stal) waar praktisch niets mee gedaan wordt en die wel al een maand met deken op staan en altijd op ijzers Scheve mond

Dat vind ik nl totaal anders dan een paard dat dagelijks flinke arbeid verricht en echt hnider ondervindt van de dikke vacht en daardoor (gedeeltelijk) geschoren is en dan evt metd eken op staat.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:54

asjemenou schreef:
Mijn paard krijgt een regendeken op om kort in de haren te blijven, niet omdat ze niet nat mogen worden. Knipoog

Hier hetzelfde. Ze krijgt nu enkel een regendeken op. Eigelijk heel de winter, tenzij ze invalt en het dus te koud gaat krijgen. Dan krijgt
ze er nog een onderdekentje tussen.

(Vorig jaar viel ze in, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken gehad met het feit dat ze toen nieuw was op stal en het heel moeilijk
vond om met maar een paar paarden 's avonds in een stallengebouw te staan (waardoor ze dus blijft hinniken en vergeet te eten). Buiten
had ze het dan weer te druk met socializen en de baas spelen.)

Edit:

Citaat:
Wat de ongevoerde deken betreft: dat is mijn ervaring niet. Als je een lichte regendeken hebt (denk aan Rhino) drukt die de vacht niet plat en ademt goed. De deken sluit regen en wind buiten. Onder de deken is het 'windstil' en droog en dus is het paard gewoon op normale temperatuur.
Je moet dan dus wel zorgen voor geode kwaliteitdeken en niet zoiets dat lijkt op een regenjas waarin je na verloop van tijd nog natter bent als dat je hem niet had aangetrokken

Ik spreek eigelijk ook over zo'n deken. Daar zit natuurlijk ook duidelijk verschil in. Sluit me hier ook bij aan.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:37

Ik begin ook te twijfelen of een paard/pony niet koud kunnen worden.

Onze pony hebben we vanaf begin mei 20008 en stond hiervoor dagelijks in de box omdat hij 2 jaar ervoor hoefbevangen geweest was.
Sinds begin juli staat hij 24/7 op de wei met schuilstal. Gisteren terug was hij zo stijf dat hij bijna niet kon lopen, we hebben hem toen op stal gezet lekker droog. Daar heeft hij zich eerst maar heerlijk een paar uur in het stro gelegt. Dromen

Vanmorgen heb ik hem uit de stal gehaald en er was van zijn stijfheid niks meer te zien.

Morgen ochtend komt de d.a. en als hij dan niks vind kan ik het alleen maar aan de nattigheid en krijg hij lekker met aanhoudende regenval een ongevoerde regendeken op . OK dan!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:06

Een regendeken is bedoeld dat regen en vooral wind van het paard afblijven, sommige paarden zijn kougevoeliger dan de ander.
Ik heb zelf een arabier met het probleem dat ze het snel koud heeft.
Als ik hier niks aan doe wordt ze helemaal stijf zo erg dat lopen moeilijk is.
Met alleen een regendeken is dat opgelost.
Is ook logisch als je wind en nattigheid van je paard kunt houden houd die zijn warmte beter vast.
Als zijn vacht niet voldoende is en dus wind doorlaat za die sneller afkoelen en dit doet die regendeken dus.
Mijn pony heeft het nooit te warm of te koud onder haar regendeken, het mooie ervan is ook nog eens als het weer warmer wordt laat ik hem weer af, de overgang is niet groot.
Al zijn er mensen die het slecht vinden ik vind het een prima oplossing.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:31

Djilan schreef:
Breghje schreef:

Dat worden paarden dus ook niet Knipoog , de haren vormen een patroon die water afvoert en door het vetlaagje erop wordt het netjes van de huid afgehouden, de huid van het paard wordt bij regen niet eens nat. En koud worden ze niet als ze ruwvoer te eten krijgen, ze wormen warm van binnen uit ipv buitenuit.

Het spijt me zeer, maar dat gaat bij langdurige regenval niet op. In ieder geval lang niet bij elk paard! Ik heb al iets te vaak verkleumde paarden aangetroffen in de wei die zo stijf stonden van de koude regen dat je ze niet eens aan mocht raken Scheve mond
En helemaal in combinatie met wind..
Een schuilstal en/of regendeken kan dus soms echt een uitkomst zijn.

Een schuilstal of een kans om uit de wind te kunnen staan is een must. Punt. Daar hoeft wat mij betreft niet eens discussie over gevoerd te worden, als een paard 24/7 buiten staat moet ie kunnen schuilen zodat ie zelf kan bepalen of ie wel of niet in de regen blijft staan. Maar verder, als je als eigenaar zo min mogelijk aan de vacht komt (poetsen, wassen enz.) dan is die vacht heel wel in staat zichzelf te redden. Het is juist door het poetsen en wassen dat de vachtwerking minder wordt en het paard zich niet meer kan redden. Schuilstal ja! Regendeken nee (indien niet medisch noodzakelijk dus, er zijn paarden die door medische oorzaak of ouderdom zich niet goed warm kunnen houden) want niet nodig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:44

Dat ben ik niet met je eens breghje, hier worden paarden te vaak met wilde paard vergeleken en in principe zou een paard zonder deken moeten kunnen, maar er zijn uitzonderingen op elke regel.
Daar heeft niemand wat op te willen dat moeten we accepteren en daarna handelen en niet denken een paard hoort zonder deken te kunnen dus krijgt die geen deken.
Ik ken een paar paarden die snel verkleumen en zelfs mager worden als ze zonder deken staan in de winter.
Daar hoort mijn pony ook bij.
Ik ben het wel met je eens dat paarden die 24/7 buiten staan een schuilplek moeten hebben waar ze droog kunnen staan/ liggen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:23

jesito schreef:
Dat ben ik niet met je eens breghje, hier worden paarden te vaak met wilde paard vergeleken en in principe zou een paard zonder deken moeten kunnen, maar er zijn uitzonderingen op elke regel.
Daar heeft niemand wat op te willen dat moeten we accepteren en daarna handelen en niet denken een paard hoort zonder deken te kunnen dus krijgt die geen deken.
Ik ken een paar paarden die snel verkleumen en zelfs mager worden als ze zonder deken staan in de winter.
Daar hoort mijn pony ook bij.
Ik ben het wel met je eens dat paarden die 24/7 buiten staan een schuilplek moeten hebben waar ze droog kunnen staan/ liggen.

Eeehmm.. volgens mij zeggen we hetzelfde hoor, want waar ben je het dan niet met me eens? Haha!

Een gezond paard waaraan niet teveel wordt geprutst in de zin van wassen en poetsen, en die voldoende hooi krijgt kan gewoon zonder deken, mits idd schuilmogelijkheid. Dat zou een basisleidraad kunnen zijn, en dan heb je uiteraard medische uitzonderingen. De paarden die jij noemt vallen bij mij onder medische indicatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:33

ook hier geld weer,ieder paard/pony individuel bekijken...leeftijd,ras,medische redenen,ik vind het een beetje kort door de bocht om te roepen dat een regendeken ongezond is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:14

Er zijn paarden die prima tegen kou èn nattigheid kunnen: IJslanders, Fjorden ed
En er zijn paarden die prima tegen kou maar niet tegen regen kunnen: Arabieren ed
Hangt volledig van de vachtstructuur af. (en dan nog zijn er natuurlijk uitzonderingen)

Ik heb mijn arabier deze week een ongevoerde regendeken om, ondanks dat hij een schuilstal heeft. Doe ik dat niet heb ik een verkleumd paard dat absoluut niet happy is. Vooral door de regen in combi met de harde wind.
Zodra het weer droog blijft gaat de regendeken af, ook omdat hij het er anders te warm onder krijgt.

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:18

Mijn merrie heeft helaas eczeem en heeft daar een speciale deken maar die is niet waterdicht, als het dan veel regent dan krijgt ze daar overheen toch een regendeken. Ze loopt de hele dag buiten en een kletsnatte deken op dr rug lijkt mij nou ook niet bepaald gezond..

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:21

Mijn paardje krijgt zijn regen dekentje om als het 12 graden is met flinke regen buieen..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:32

Ik vind het eigenlijk best wel grappig om te zien hoeveel mensen hier denken dat enkel en alleen een ongevoerde regendeken een wintervacht "kort" kan houden, want dat doet ie namelijk niet. Bij ons thuis staat alleen de pony van m'n zusje met een regendeken om en die heb ik eens geobserveerd. Inderdaad hij leek korter in z'n haar te zitten dan de rest van onze paarden, die allemaal zwaar teddybeer zijn ( rassen verschillen van koudbloeden tot NRPS-jes ), maar zodra de deken er een dag afging, zette meneer z'n platgedrukte haren weer normaal en was ie net zo teddy als de rest van onze paarden. De regendeken zorgt er niet voor dat de pony minder vacht aanmaakt, hij drukt de haren alleen plat waardoor het lijkt alsof het paard minder haar heeft, staat de pony echter een dagje zonder deken, dan zal je zien dat ie net zoveel haar heeft als de paarden zonder deken.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:54

Daar ben ik het mee eens dat een ongevoerde regendeken niet de vacht kort houd.
Maar daarom dacht ik dat dit bij onze verkleumde doornatte pony een optie was omdat als het niet regend ik het dekentje er leker weer af kan halen en zijn vachtje er dan daar is om de kou op te vangen.(Bedoel hiermee dat wij de regendeken alleen willen gebruiken bij langduurige regenval ).

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:01

Ik heb toch een regendeken op bij mijn pony, puur omdat ik merkte dat ze het echt koud had (rillen is om de spieren warm te houden).
Nu staat ze lekker ontspannen buiten als het regent.

Bijkomstige voordelen is het minder hoeven poetsen en het kort houden van de vacht (gevoerde deken).

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:03

mijn shetlander heeft een regendeken om.....mensen verklaren me voor gek..
Ik ben heus niet bang dat ie het koud heeft, maar het is een schimmeltje die 24 uur op het land staat en het heerlijk vind om in de modder te gaan liggen...dus voor mij is het meer een oplossing om haar schoon te houden..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:19

Nienke_17 schreef:
Mijn merrie heeft helaas eczeem en heeft daar een speciale deken maar die is niet waterdicht, als het dan veel regent dan krijgt ze daar overheen toch een regendeken. Ze loopt de hele dag buiten en een kletsnatte deken op dr rug lijkt mij nou ook niet bepaald gezond..

Even totaaaal off topic: Kan iemand mij vertellen waarom die exceemdekens niet waterdicht zijn? Ik snap dat niet... Het lijkt me dat juist deze dekens waterdicht moeten zijn omdat ze ze de hele zomer op moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:33

Breghje schreef:
Nienke_17 schreef:

Even totaaaal off topic: Kan iemand mij vertellen waarom die exceemdekens niet waterdicht zijn? Ik snap dat niet... Het lijkt me dat juist deze dekens waterdicht moeten zijn omdat ze ze de hele zomer op moeten hebben.

Nou wat zal je denken... als het 35 graden is heeft mijn pony hem ook om denk je dat een waterdichte deken lekker is in de zomer ? ik weet wel zeker van niet Knipoog