Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Breghje schreef:Mirjam79 schreef:Die van ons staat nu nog met een eczeemdeken op!
Vandaag wel een ongevoerde regendeken voor haar gekocht. Ik rij vrij vaak met haar (min. 5 x in de week) en scheer haar niet. Wel wil ik graag dat ze niet te dik in het haar komt. Bij ons staat ze van 06.45 tot 19.30 buiten, dus als het de hele dag regent hoeft ze om mij niet tot het bot koud en nat te worden.
Dat worden paarden dus ook niet, de haren vormen een patroon die water afvoert en door het vetlaagje erop wordt het netjes van de huid afgehouden, de huid van het paard wordt bij regen niet eens nat. En koud worden ze niet als ze ruwvoer te eten krijgen, ze wormen warm van binnen uit ipv buitenuit.

detour schreef:Doe je het juist daarom dan sjorsie? Want juist die mensen maken zich druk! Je paard kan wel wat hebben, hoor!

asjemenou schreef:Mijn paard krijgt een regendeken op om kort in de haren te blijven, niet omdat ze niet nat mogen worden.
Citaat:Wat de ongevoerde deken betreft: dat is mijn ervaring niet. Als je een lichte regendeken hebt (denk aan Rhino) drukt die de vacht niet plat en ademt goed. De deken sluit regen en wind buiten. Onder de deken is het 'windstil' en droog en dus is het paard gewoon op normale temperatuur.
Je moet dan dus wel zorgen voor geode kwaliteitdeken en niet zoiets dat lijkt op een regenjas waarin je na verloop van tijd nog natter bent als dat je hem niet had aangetrokken

Djilan schreef:Breghje schreef:
Dat worden paarden dus ook niet, de haren vormen een patroon die water afvoert en door het vetlaagje erop wordt het netjes van de huid afgehouden, de huid van het paard wordt bij regen niet eens nat. En koud worden ze niet als ze ruwvoer te eten krijgen, ze wormen warm van binnen uit ipv buitenuit.
Het spijt me zeer, maar dat gaat bij langdurige regenval niet op. In ieder geval lang niet bij elk paard! Ik heb al iets te vaak verkleumde paarden aangetroffen in de wei die zo stijf stonden van de koude regen dat je ze niet eens aan mocht raken
En helemaal in combinatie met wind..
Een schuilstal en/of regendeken kan dus soms echt een uitkomst zijn.

jesito schreef:Dat ben ik niet met je eens breghje, hier worden paarden te vaak met wilde paard vergeleken en in principe zou een paard zonder deken moeten kunnen, maar er zijn uitzonderingen op elke regel.
Daar heeft niemand wat op te willen dat moeten we accepteren en daarna handelen en niet denken een paard hoort zonder deken te kunnen dus krijgt die geen deken.
Ik ken een paar paarden die snel verkleumen en zelfs mager worden als ze zonder deken staan in de winter.
Daar hoort mijn pony ook bij.
Ik ben het wel met je eens dat paarden die 24/7 buiten staan een schuilplek moeten hebben waar ze droog kunnen staan/ liggen.

Nienke_17 schreef:Mijn merrie heeft helaas eczeem en heeft daar een speciale deken maar die is niet waterdicht, als het dan veel regent dan krijgt ze daar overheen toch een regendeken. Ze loopt de hele dag buiten en een kletsnatte deken op dr rug lijkt mij nou ook niet bepaald gezond..
Breghje schreef:Nienke_17 schreef:Mijn merrie heeft helaas eczeem en heeft daar een speciale deken maar die is niet waterdicht, als het dan veel regent dan krijgt ze daar overheen toch een regendeken. Ze loopt de hele dag buiten en een kletsnatte deken op dr rug lijkt mij nou ook niet bepaald gezond..
Even totaaaal off topic: Kan iemand mij vertellen waarom die exceemdekens niet waterdicht zijn? Ik snap dat niet... Het lijkt me dat juist deze dekens waterdicht moeten zijn omdat ze ze de hele zomer op moeten hebben.