welke verdoving om te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

welke verdoving om te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:44

Vorig jaar heb ik mijn paard voor de eerste keer geschoren en hiervoor heb ik hem toen (na advies van iemand die veel paarden geschoren had) een hele spuit tranquigel gegeven. Hierdoor kon ik hem zelf heel rustig scheren, alleen als er iemand anders in de buurt kwam ging hij door het lint. Helaas was het voor mij ook de eerste keer dat ik een paard schoor dus heb ik toch iemand anders zijn hoofd maar laten doen terwijl ik de praam vasthield. Dit ging redelijk.

Het probleem is dus dat mijn paard zodra er iemand anders probeert te scheren door de verdoving heen vecht. Nu moet ik hem dit jaar weer opnieuw gaan scheren want hij is nu al een teddybeertje.
Wat raden jullie mij aan om te doen? Ik heb nu hulp van iemand anders waar hij hopelijk beter op reageert. Zal ik proberen om rustig zonder verdoving te beginnen of gelijk met verdoving en dan welke en hoeveel? Bij mijn paard is het trouwens geen optie om eerst een beetje verdoving in zijn mond te spuiten en laten nog meer. Na 1 keer in zijn mond spuiten kan ik er niet meer met een spuit in de buurt komen.

AmonRe

Re: welke verdoving om te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:42

Die tranquigel komt er bij mijn paard niet meer in, hij leek rustig met scheren, maar schopte na een kwartier mijn been bijna in tweeën....Het is verraderlijk spul, dus pas op!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:23

Idd,tranquegel-sedalin ea zijn levensgevaarlijk om te gebruiken voor het scheren.
Paard lijkt bijna in een coma te zijn en opeens uit het niets krijgt die een heldere moment en schopt en maait alles bij elkaar dat in zijn bereik staat.
Ik scheer geen enkel paard nog met zo'n tube.
Laten spuiten door je veearts met domosedan.
Sedivet wordt ook gebruikt maar daar ben ik ook niet wild van om mee te scheren...

Als je echt zeker wilt zijn kan je ook nog torbugesic laten bijspuiten samen met domosedan...die cocktail is ongelooflijk goed Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:08

tranquigel e.d. kunnen paarden inderdaad doorheen breken, maar dat gebeurd ook wel eens bij domosedan! wel veel minder vaak gelukkig, maar blijf er wel op verdacht.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:26

AmonRe schreef:
Die tranquigel komt er bij mijn paard niet meer in, hij leek rustig met scheren, maar schopte na een kwartier mijn been bijna in tweeën....Het is verraderlijk spul, dus pas op!

Dit probleem hebben wij op stal ook gehad.
Zal eens vragen wat ze nu gebruiken want hij is er lekker rustig door en blijft lang genoeg zo voor um goed te scheren Ach gut Dus zal morgen ff laten weten als ik de eingenaar zie Knipoog

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:29

Zal men best doen hopelijk zie ik der morgen aangezien de ruin vandaag door iemand anders is buiten gezet maar ik anders zoek ik het telefoon nummer wel even Knipoog
Weet namelijk hoe lastig het scheren kan zijn Tong uitsteken

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:38

Ik scheerde voorheen ook paarden en deed dat zonder verdoving. Met tranquigel/ sedalin had ik ook een enge ervaring mee, paard wat in 1 x helder werd, gelukkig niks gebeurd. Bloos

Wil het scheren van een paard niet(na praam om) dan kom ik de volgende dag terug als de DA het paard plat heeft gespoten om het verder te scheren.

Je kunt gewoon geen risico nemen tegen 600 kg.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:40

Is er ook iets wat veilig te geven is aan een drachtige merrie?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:43

Ik nam mijn paard mee naar de DAP, daar werd hij flink platgespoten, daarna deed ik hem een handdoekje voor zijn ogen en ik schoor hem. Tussendoor kwam de DA hem nog 2 of 3 keer bijspuiten.
Dat was de enige manier om hem te scheren. Heb het ook eens met sedalin geprobeerd, maar ik heb nog een litteken onder mijn kin (!!) zitten van zijn voorbeen die me raakte, en een put in mijn been waar hij me ook raakte, daarna heb ik hem steeds meegenomen naar de DAP.
Om hem maar 1 keer per jaar te hoeven scheren, zette ik hem altijd onder flinke dikke dekens, dan bleef hij kaal tot de lente.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:18

Waarom willen jullie perse jullie paard scheren. Ik ben niet tegen scheren of zo. Maar ik geloof. Dat als mijn paardje zo moeilijk zou doen dat ik het niet de moeite waard zou vinden om haar te laten verdoven. Ik kan of ook bijna niet voor stellen dat het geen kwaad kan voor het lichaam. Bovendien hoe vaak moet je scheren per jaar.
Nee ben blij dat ik een haflinger heb en dat teddy vachtje wel leuk vindt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:18

MissDonna schreef:
naar een DA is voor mij niet haalbaar. Dat kost best veel geld. en ik heb geen vervoer. Dus ben benieuwd wat voor alternatieven er zijn!

DA komt aan huis om te spuiten, valt wat kosten betreft erg mee, denk dat je incl bezoekkosten rond de 50 euro uitkomt. een spuit tranquigel kost toch ook dik 20 euro (volgens mij hoor). dus dat scheelt niet zo achterlijk veel en je kan wel veilig scheren.
met tranquigel kunnen ze echt nog heel hard, snel en super gericht meppen, echt niet veilig als jij net in een onmogelijke houding hangt om net dat ene hoekje haar mee te pakken

gelukkig is Belle heel braaf met het scheren, alleen bij het hoofd even de praam om.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:26

ik heb 1 keer een paard geschoren die het jaar ervoor overal doorheen vocht, door de praam, een zeer sterke mannenhand, sedaline. echt gevaarlijk.

toen hebben wij het het jaar erop in etappes gedaan. geen verdoving en alleen de praam voor de benen. IK heb een halve dag ervoor genomen om alle vier zijn benen te scheren. en ben eerste met het aparaat eroverheen gegaan zonder geluid. en daarna op een halve meter afstand met het geluid aan net zo lang tot hij het vertrouwde.
dat ging helemaal top.
de dag erop heb ik de rest van zijn lichaam gedaan (behalve zijn hoofd) en ben precies zo begonnen als de dag ervoor. gewoon laten wennen en de tijd ervoor nemen. Alleen bij zijn oren vond hij eng. toen heb ik zijn oor vastgepakt en was het klaar.
geen gereedschap aan te pas gekomen alleen eventjes een praam.

ik vind verdoving veel te gevaarlijk de paarden rennen er zo doorheen als het ware.

heb 1 keer een paard geschoren die was verdoofd en lag aan de ketting met zijn achterbenen maar hij heeft mij behoorlijk geslagen op mijn bovenbeen. dat vergeet ik nooit meer

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:39

Dit blijf ik ook even volgen.
Had mijn haf vorig jaar sedalin gegeven (de minimale dosis) hij stond de hele tijd vrij rustig tot hij ineens "wakker" werd en ik 3 tanden door mijn lip had Scheve mond . (kreeg een kopstoot die ik niet aan zag komen Bloos )
Zijn er nou ook rustgevende middelen die je niet via de VA hoeft te krijgen? Lachen

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:43

calice schreef:
Dit blijf ik ook even volgen.
Had mijn haf vorig jaar sedalin gegeven (de minimale dosis) hij stond de hele tijd vrij rustig tot hij ineens "wakker" werd en ik 3 tanden door mijn lip had Scheve mond . (kreeg een kopstoot die ik niet aan zag komen Bloos )
Zijn er nou ook rustgevende middelen die je niet via de VA hoeft te krijgen? Lachen

volgens mij niet, aangezien je nu ook wormenkuren via de VA moet krijgen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:27

Ik snap niet waarom je een paard dat onbekend is met een scheermachine eerst een verdoving in zijn mik duwt?? Waarom niet gewoon in alle rust zónder verdoving het dier kennis laten maken met het geluid en gevoel van zo'n apparaat.

Met een beetje vertrouwen laat het paard het wel toe. Ik heb mijn arab vorig jaar voor het eerst geschoren en ben gewoon zonder verdoving begonnen. Heel voorzichtig en rustig. Na even wat geblaas vond hij het verder wel prima en kon ik hem op een gegeven moment zelfs losstaand scheren.

Dus ik zou zeggen, probeer het eerst lekker zonder verdoving! Alleen als het dan ècht niet blijkt te lukken zou ik naar andere maatregelen kijken..

En drachtige merries verdoven zou helemaal niet in me opkomen Scheve mond

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 18:09

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik denk dat ik het ook maar zonder ga proberen, rustig aan. Ik hoop echt dat dat een beetje gaat. Want mijn paard is op zich super braaf maar kan op sommige dingen ineens heel raar reageren en door het lint gaan.

Ik heb vorig jaar op advies van iemand die veel paarden scheert gelijk met een verdoving gewerkt. Ik nam eigenlijk aan dat hij het wel zou weten. Ik wist ook niet of hij ooit eerder geschoren was. Ik hoorde pas later van zijn vorige eigenaresse dat dat niet zo was.

Wish me luck zal ik maar zeggen. Haha!

Citaat:

Hier snap ik de logica eerlijk gezegt ook niet van. Alleen al de stress lijkt me niet zo'n goed idee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:51

Djilan schreef:
Ik snap niet waarom je een paard dat onbekend is met een scheermachine eerst een verdoving in zijn mik duwt?? Waarom niet gewoon in alle rust zónder verdoving het dier kennis laten maken met het geluid en gevoel van zo'n apparaat.

Met een beetje vertrouwen laat het paard het wel toe. Ik heb mijn arab vorig jaar voor het eerst geschoren en ben gewoon zonder verdoving begonnen. Heel voorzichtig en rustig. Na even wat geblaas vond hij het verder wel prima en kon ik hem op een gegeven moment zelfs losstaand scheren.

Dus ik zou zeggen, probeer het eerst lekker zonder verdoving! Alleen als het dan ècht niet blijkt te lukken zou ik naar andere maatregelen kijken..

het banketstaaf daarvan is alleen dat als je dan nog verdoving wil toedienen je moet wachten tot de volgende dag. verdoving die wordt gegeven als het paard al gestressed is geeft haast geen effect

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:54

Ik ben eerst begonnen met borstelen en het scheerapparaat aan op de grond, om aan het geluid te wennen. Vervolgens op de huid leggen op diverse plaatsen. Daarna de romp scheren, moeilijke hoekjes met een trillingsarm/geluidsarm opscheermachientje. Dag erop de hals en stukje hoofd, enz enz. Zo doe ik het in etappes

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:32

Heb de eigenaar vandaag nog niet gezien Ach gut zodraa ik der zie laat ik gelijk wat weten Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:11

Ik snap ook niet waarom er perse met een verdoving geschoren moet worden. Neem de tijd en laat hem er rustig aan wennen. Daar heb je veel mee profijt van dan telkens te verdoven Nagelbijten / Gniffelen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:42

Magda_90 lees Lissy der bericht even. Ik ben het hier zeer mee eens!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:11

Ik heb dat bericht gelezen ja, ik snap even je zin niet?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:16

Dat als je paard helemaal gestresed is, dat het dan weinig nut heeft om dan nog een verdovend middel er in te stoppen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:17

Dat is mij bekend ja, daarom ben ik er meer van overtuigd dat je een paard beter kan laten wennen aan het scheerapparaat dan dat je hem steeds verdoofd. Dat heb ik daar ook neergezet.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:19

ja, maar niet elk paard accepteerd dat.. helemaal vaak niet als je te dicht bij het hoofd komt.. Ik ga het risico met mijn merrie niet nemen, omdat ik bijna wel zeker weet dat ze er panisch op zal reageren.