Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Je paard staat buiten. het regent. Laat je hem buiten staan?

Ja
106 (41%)
Nee
56 (22%)
Alleen als het echt hard en veel regent.
71 (27%)
Anders.
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 254

CxX

Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 17:14

Zo als vandaag regent het erg veel. Mijn paard staat met veel regen te rillen in de wei. Ze staat vaak als een gek te eten of staat aan het hek te hinneke. Ik heb het iedee dat ze graag naar binnen wil.
Ik ben er tegen om met een kein beetje regen een paard al naar binnen te halen. Ik wil er geen ''watjes'' van maken. Tenslotte staan ze in de natuur ook in weer en wind.
Als het erg hard regent en mijn paard staat niet te rillen zou ik haar gewoon buiten laten. Maar als ze het echt koud heeft..

Wat doen jullie als het regent?

Aukelizzy

Re: Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:01

Als het regent gaan mijn paarden naar binnen. Ik vind het lekker voor ze buiten, maar dan wel als het mooi weer is. Tuurlijk staan de paarden in de natuur ook buiten, maar die paarden zijn daar aan gewend.
Overigens staan mijn paarden niet te rillen want ze hebben een deken op. Bloos Worden dan misschien watjes, maar wel lekkere warme watjes. Knipoog
Ik zou je paard zeker op stal zetten dus.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:04

Van rillen warmen ze zich zelf op, dus mijn paarden gaan dan niet naar binnen.
Als ze iets te kauwen hebben kunnen ze zich ook prima warm houden!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:05

Daarom vind ik een schuilstal een must !

Een paard moet kunnen schuilen tegen regen, maar ook tegen warmte of koude.
Ik zou m zowiezo een deken opdoen, rillen is echt een teken dat ie het onbehaaglijk koud heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:05

Ik heb perongeluk nee gekozen moest ja zijn.

Een paard krijgt vanzelf een wintervacht en heeft natuurlijke vetten in zijn vacht om te beschermen tegen regen. Daar komt nog bij dat een paard zich het beste voelt bij een buitentemperatuur die tussen de 20 en -5 graden ligt. Een deken is dus veel te warm voor ze. Wat wij 'koud' vinden als we ons hand op ons paard leggen, is voor hen een prima temperatuur.

Dat ze rillen wil trouwens niet zeggen dat ze het koud hebben. Het wil zeggen dat ze het potentieël koud gaan krijgen. Een paard wat het koud heeft gaat meer bewegen. Juist als je ze binnen zet (waar het niet regent, maar vaak ook niet warm is en ze stil moeten staan door een gebrek aan loopruimte) krijgen ze het kouder...

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:06

Dat ligt helemaal aan de omstandigheden als het warmer is dan 10 graden en het regent blijven ze echt gewoon buiten.
Maar als het kouder is dan 10 graden en het regent dag en nacht dan gaan ze wel een nachtje tussendoor naar binnen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:09

ligt eraan wat de paarden zelf aangeven. Vandaag stonden ze buiten vanaf 8 uur, vanaf een uur of 11 heeft het hier volop liggen plenzen...om 4 uur stonden ze te duwen bij het hek en te hinniken. Ik heb ze toen binnen gepakt, wat slobber en hooi gegeven. Om 6 uur was het hier weer droog, dus heb ik ze weer buiten gezet. Nu het donker wordt haal ik ze weer binnen (paarden staan snachts altijd binnen).

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:49

Nee hoor laat ze lekker buiten zoals al gezegt zo houden ze zich juist warm. Zorgen dat ze genoeg hooi hebben en het gaat prima.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:05

Die van mij komt in het zomer halfjaar alleen maar binnen om gepoetst en gereden te worden. De rest van de dag en nacht staat ze buiten zonder deken. Ze is inmiddels al een behoorlijke teddy en heb echt niet het idee dat ze het koud heeft. Als dat zo zou zijn, zal ze wel naar het hek toe komen. Nu kan ik 500 meter door de wei wandelen waarna madame omdraait en nog even een klein beetje verder gaat staan. Dat is voor mij dus een teken dat ze graag buiten is.
In de winter gaat ze alleen overdag een paar uurtjes naar buiten voor een frisse neus en om de benen even te strekken. Dit ook zonder deken en ongeacht het weer.
De enigste keer dat ik een deken gebruik is als ik 's avonds laat gereden heb, het echt super koud is (vorst) en ze nog niet helemaal droog is als ze de boks in gaat. En dan neem ik een deken zonder singels zodat ze hem zelf af kan gooien.

Mijn eerste pony stond 365 dagen per jaar 24 uur per dag buiten zonder deken. Als zij binnen in een boks moest staan sloeg ze de gaten in de muren. Wilde dus ook liever buiten zijn.
Ik kies dus voor "ja, buiten laten staan". Laat het paard er maar aan wennen.
Laatst bijgewerkt door MandyR op 12-09-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:08

Lekker buiten laten staan. Ze staat samen met d'r beste vriend ooit. Die twee gaan zodra het een beetje regent, de schuilstal in ze parkeren dan ook echt achteruit erin, zodat ze voldoende kunnen zien en eten. En zodra het stopt met regenen gaan ze gewoon weer lekker eruit Ja

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:22

Wij hebben pony's. Ze kunnen zelf kiezen of ze overdekt gaan staan of buiten blijven. Bomen en stalletje zijn aanwezig in de wei. Als wij rillen hebben we het echt koud, ik neem aan dat een paardje het dan ook koud heeft. Ik zou ze dan ook op stal zetten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:24

Als een van mijn paarden buiten staat te rillen van de kou in de regen dan haal ik m lekker naar binnen. Daar hebben we tenslotte de stal voor!
Een regendeken is ook nog een optie natuurlijk.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:25

ik haal ze lekker binnen Ja

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:27

twistermahoi schreef:

Precies en dat rillen is ook een voorteken dat ze wintervacht gaan aanmaken rond dit tijdstip van het jaar!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:31

Mijn paarden staan gewoon buiten als ze willen kunnen ze in hun staan want die slaat nl. open

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:32

De poll klopt niet helemaal Clown
Als je bij de vraag "Laat je je paard buiten staan" het antwoord invult "Alleen als het echt hard en veel regent" Dan klopt er toch iets niet ROFL

Maargoed, ik heb "ja" ingevuld, die van mij blijft lekker buiten staan. Rillen is alleen maar goed, zo houden ze zich warm en gaan wintervacht aanmaken.
Ik vind trouwens wel dat er eigenlijk een schuilstal of grote boom aanwezig moet zijn.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:34

Mijn paarden staan dag en nacht buiten, sinds kort met een schuilstal maar daar staan ze helemaal niet in... ze hebben veel bomen om onder te schuilen maar ze staan lekker midden in de regen te eten. Onze shet stond net ook te trillen maar dat doet ze om zich warm te houden. Paarden zijn niet te vergelijken met mensen.. Andersom ook niet..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:37

Die van mij staan met dit weer ook gewoon buiten, wij mensen maken ons zorgen, maar wanneer ik langs rij zie ik gewoon natte koppies tussen het gras hoor, niets aan de hand.
Alleen wanneer het echt keihard waait en plenst, staan ze als een kudde koeien met zijn drietjes met de kont tegen de wind in, maar dat is niet bijster vaak.

Wanneer het straks echt kouder wordt en de wei zijn voeding verliest gaan ze we naar binnen.
Schuilstal of bomen zou idd ideaal zijn, helaas helaas hebben ze die dan net niet...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:38

Miska schreef:
twistermahoi schreef:

Precies en dat rillen is ook een voorteken dat ze wintervacht gaan aanmaken rond dit tijdstip van het jaar!

nou op stal rillen ze niet en krijgen ze ook een wintervacht....
Wat een onzin zeg...

Als het koud is en ze rillen, gaan ze naar binnen. Ik ga niet wachten tot ze ziek worden...
De meeste paarden kunnen tegen de kou en door te rillen maken ze zichzelf warm, toch zou ik het risico niet nemen. Het paard laat duidelijk merken dat hij naar binnen wil- waarom zou je 'm dan pesten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:39

aisie schreef:
Als een van mijn paarden buiten staat te rillen van de kou in de regen dan haal ik m lekker naar binnen. Daar hebben we tenslotte de stal voor!
Een regendeken is ook nog een optie natuurlijk.

Nee, we hebben een stal omdat het makkelijk is.

Mensen zouden het prettig vinden om in de regen naar binnen te gaan, voor paarden ligt dat anders.

De haren van een paard vormen allemaal puntjes, die uitlopen op het volgende puntje. Daardoor worden waterdruppels snel en doeltreffend weggevoerd. Eigenlijk heeft je paard zijn eigen regendeken al op.

Daar komt nog bij dat een paard op stal niet kan wandelen en dus zijn spieren niet warm kan houden. Ja, dan krijgen ze het koud.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:41

superwoman schreef:
Miska schreef:

Wat een onzin zeg...

Als het koud is en ze rillen, gaan ze naar binnen. Ik ga niet wachten tot ze ziek worden...
De meeste paarden kunnen tegen de kou en door te rillen maken ze zichzelf warm, toch zou ik het risico niet nemen. Het paard laat duidelijk merken dat hij naar binnen wil- waarom zou je 'm dan pesten?

Het paard laat duidelijk merken dat hij gewent is in de regen naar binnen te gaan, dat is wat anders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:41

Ik ken zat paarden die rillen en tóch niet naar binnen willen.
En een paard dat op stal staat krijgt lang niet zo'n dikke wintervacht als een paard dat op wei staat..

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:43

Mijn paardje staat in weer en wind buiten.. Het moet wel heeel erg zijn als hij naar binnen gaat (onweer, hele harde windstoten enzoo) Hij heeft geen deken op (al die 7 jaar dat ik hem heb al niet) en hij maakt dus echt zijn vachtje aan die hij inmiddels alweer heeft Knipoog Hij kan er dus heel goed tegen Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:55

superwoman schreef:
Miska schreef:

Wat een onzin zeg...

Er zit wel degelijk verschil tussen een paard dat gewend is om op stal te staan, dan een paard dat zoals de mijne het hele jaar door buiten loopt, dag en nacht door weer en wind!
En een paard wordt zomaar niet ziek, wij mensen maken er doetjes van door ze in te pakken in dikke dekens en binnen te zetten etc.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:56

Mijn paarden hebben een hekel aan binnen staan, dus die blijven lekker buiten, ze kunnen ook gewoon schuilen.