buiten hooi voeren, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

buiten hooi voeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:50

Voor onze paarden hebben wij voor de komende winternachten een soort "openluchtstallen" gebouwd van 4x4 meter per pony.
(kortgezegd: drainage met daarop een hele dikke laag zand en met een omheining erom van palen en meerdere lagen draad.)
Puur zodat ze niet in de modder hoeven te staan, ze staan dus nog wel gewoon in de wind en de regen maar wij mogen verder niets bouwen hier dus vandaar deze oplossing.
Het is de bedoeling dat ze daar 'sochtends en 'savonds hun voer ook krijgen.
Nu loop ik tegen de vraag aan hoe ik ze het hooi zal geven.
De ondergrond waarop ze staan is een dikke laag geel zand. Als ik het hooi gewoon op de stalbodem geef lijkt me dat het de stal uitwaait, het natregent en ze het door de stal trappen.
Een hooiruif ophangen zou mooi zijn maar omdat ik gewoon 4 houten palen heb met draad ertussen heb ik dus geen wand om het aan te bevestigen. Nu zat ik te denken aan een hooizak, om deze op te hangen in de hoek van de stal aan een paal.
Maar weet iemand hoeveel plakken hooi er in een standaard afmeting hooizak past?
En dit is neem ik aan beter (veiliger) dan een hooinet?
Heeft iemand zelf een constructie bedacht voor zijn paard die bij winterdag buitenloopt en dat je niet tegen een wand hoeft te bevestigen?

Ik sta open voor jullie tips/adviezen!

vledder

Re: buiten hooi voeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:13

Kijk eens op hooinet.nl , misschien is dat iets voor je.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:16

Wij doen het altijd in een badkuip.

xIeries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:19

wij gooien het altijd gewoon in het land... =p

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:19

Ik voer hooi in speciekuipen. Het nadeel hiervan is dat ze ze omgooien. Het voordeel is dat ik ze kan verplaatsen. Zo hoeven ze niet in de modder te staan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:20

Ik doe het in een speciekuip, maar ik weet dat iemand op bokt een hele mooie kist had gemaakt voor het hooi.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:21

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:23

Wij hebben het ook in een badkuip zitten, maar het nadeel daarvan is dat de regen daarin blijft staan. Ik ken ook iemand die het in een oude trekkerband doet

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:27

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb al veel ideeen langs zien komen in dat andere topic, bedankt voor de link!
Wat ik me wel afvraag: dat je een gazen bovenkant maakt die via geleiders meezakt snap ik. Maar waar en hoe doe je het hooi er dan in; iemand daar een idee van?
Ook zit ik dus met het probleem dat ik geen hele grote bak in de stal kan zetten aangezien dat dan van hun ruimte afgaat. Heb de stallen wel ruim gemaakt, maar wil dat wel graag zo houden. Groter dan 1x1 moet het dus eigenlijk niet zijn. Er hoeft ook per keer maar 3 a 4 plakken in te kunnen ongeveer.
Verdere tips/ideeen zijn welkom! Lachen

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:33

Die badkuip lijkt me wel een goed idee, onlangs stond er op eenmaal andermaal een advertentie van een meisje die haar "uitvinding" verkocht... Haha!
Zij had een container (gft) gebruikt en onderaan opzij een gat in gemaakt, zo kon ze er langs boven het hooi insteken en langs onder konden de paarden het eruit halen, zonder dat het nat of vuil werd.
Vond het wel goed gevonden Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:37

Wij hebben een hooikast gebouwd die we geintegreerd hebben in de omheining van de paddock.
Het hooi blijft droog en schoon, en door de gazen voorkant kunnen ze er niet hele plukken tegelijk uit trekken waardoor ze rustiger eten en langer met hun hooi doen. De maten kun je zelf bedenken.
De bodem heeft een hoek van 45 graden zodat het hooi goed naar beneden zakt tegen het gaas aan. De binnenkant moet van glad materiaal zijn zodat het hooi goed naar beneden kan glijden en geen uitsteeksels hebben waar het achter kan blijven haken. Het gaas heeft een maaswijdte van 5 bij 5 cm en 7,5 bij 7,5 kan ook.

hooikast, 1,20 breed, 1,10 hoog

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:40

Mijn vader heeft een ruif gemaakt. Ik zal eens kijken of ik een foto heb.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:41

Wow Joyce zoiets is perfect voor ons!
Dan zet ik die bak aan de buitenkant van de stal en laat hem iets oversteken naar binnen toe. Het hooi kan er dan gewoon via de voorkant in, dus niets geen geloop met hooi in je armen tussen je pony door die trek heeft Knipoog
Goed zeg!!
Weet je nog wat je hier ongeveer voor kwijt was aan materiaalkosten?
En hoeveel hooi gaat er in die van jou?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:50

We hebben resthout gebruikt, hadden nog plaatmateriaal en balken liggen (vandaar die vreemde vorm zijkant Tong uitsteken)
Het gaas kostte 40 euro voor een groot rek van 2,20 bij 2,40.
Maar daar kun je wel 4 tot 6 ruiven mee maken... we hebben hier nog ongeveer 3/4 rek liggen. We gaan er nog 1 of 2 bijmaken.
Het betonplex is het duurste materiaal als je dat moet kopen.
Prijzen weet ik daar niet van, maar dat is glad en waterbestendig. Je kun toe met een paar balkjes om het aan elkaar vast te kunnen zetten en voor de poten, dat is het geld niet.

Wij hebben een grote gemaakt, en er kan desnoods een heel pakje hooi in.
In jullie geval kun je hem dan op de grens tussen 2 paddockjes zetten zodat er 2 pony's van kunnen eten, of meerdere kleinere maken.

Wij hebben het idee van deze website. Hier zie je nog veel meer voorbeelden met tips en adviezen. Wel in het engels.
http://www.swedishhoofschool.com/hayfeeders.htm

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:52

Ik geloof dat je al een goede oplossing gevonden hebt? Dan laat ik de zoektocht naar een foto van onze ruif maar zitten... Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:29

meer ideeën zijn altijd welkom toch? Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:17

Een tijdje terug was er een topic met een eigen gemaakte hooiruif.
Op de grond, stevig en voor meerdere paarden geschikt en in meerdere maten zelf te maken.
[VSW] Komt dat zien: onze superhooiruif!
Het filmpje lijkt lang te duren, maar de 'hooiruif' kan je zien na de 35 seconden.
Hier kan dus een baal per keer in en zo kan je dus goed onbeperkt voeren, maar ik weet natuurlijk niet of dat ook jouw bedoeling is. Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:51

Dat was hem ja die ik bedoelde!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:58

marloes1987 schreef:
Ik ken ook iemand die het in een oude trekkerband doet

Dat is niet zo`n goed idee, in banden zitten ijzeren draden, als die in de lip van je paard komen is dat niet echt fijn...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:39

Judje schreef:
Een tijdje terug was er een topic met een eigen gemaakte hooiruif.
Op de grond, stevig en voor meerdere paarden geschikt en in meerdere maten zelf te maken.
[VSW] Komt dat zien: onze superhooiruif!
Het filmpje lijkt lang te duren, maar de 'hooiruif' kan je zien na de 35 seconden.
Hier kan dus een baal per keer in en zo kan je dus goed onbeperkt voeren, maar ik weet natuurlijk niet of dat ook jouw bedoeling is. Lachen

Moet je geen puntneuzige dravers hebben, want de ruif is inmiddels al weer gesloopt, maar goed, Volare is ook geen normaal paard.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:46

Niet zo Volare proof dus Haha!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:47

Wij gebruiken al jaren van die grote palletbakken.
Onverwoestbaar, onderhoudsvrij en zwaar genoeg om tegen schuren/wind te kunnen.
Nieuwe vindt je onder andere bij http://www.kruizinga.nl maar op marktplaats zie je ze vaak ook gebruikt. Gewoon even zoeken.

Nomi_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:21

Op mijn stal gerbuiken wij hooiboxen. Dit is een plastic bak zonder bovenkant. Hierin stop je hooi los daarop een een rooster wat er voor zorgt dat het hooi niet weg waait. Als ze dus een pluk hooi opeten gaat het rooster mee naar beneden. Deze box staat tussen 2 paaltjes, aan bijde zijkanten van de box, vast. Die paaltjes staan heel simpel in de grond. Het werkt erg goed omdat het hooi niet weg kan waaien, en ze het niet met grote plukken op de grond kunnen gooien en het kunnen vertrappen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:06

Nou hij is klaar, het is eenzelfde soort hooiruif geworden als die van Joyce B (bedankt voor de tip Lachen ) er past ongeveer een half pak hooi in en dat is dus meer dan genoeg aangezien het voor 1 pony is. Nu nog eentje maken voor de andere pony en we zijn er alweer klaar mee! Ze hangen echt buiten de 'stal' met de voorkant net iets aan de binnenkant, al met al kost het hun dus geen ruimte in de stal. We hebben het met beide pony's getest en ze begonnen meteen te eten en er werd echt heel weinig hooi gemorst! Ik zal binnenkort eens proberen foto's te maken en die dan hier plaatsen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:28

Leuk dat het gelukt is Anniee! Ben erg benieuwd naar jullie creatie!