wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 13:36

Ik heb nu net mijn nieuwe paard, en ik hoorde van de week dat mensen nu al dekens ophebben om de wintervacht kort te houden. ik wil eigenlijk niet scheren, maar ik zou echt niet weten welke dekens ik wanneer op zou moeten doen. En ik heb alleen maar dekens in haflingermaatje dus ik moet ook dekens gaan kopen, maar ik heb echt geen idee wat allemaal.
Het is de bedoeling dat ik springwedstrijden ga rijden. Ze staat iedere dag wel een aantal uur buiten, maar ik kan haar natuurlijk naar binnen halen als het regent.

Girlgamer

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:40

Ow ow, dat vind ik echt veeeeel te vroeg om nu al dekens op te leggen. Ik begin einds september begin oktober, en dan ligt het natuurlijk ook aan het weer. En dan begin ik met een ongevoerde regendeken. Daarna is het een beetje aanpassen aan het weer. Maar wat erop komt, gaat er niet meer af tot het voorjaar. En dan bedoel ik het aantal grammen. Of het weer moet heel erg omslaan.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:28

ik heb inderdaad nu ook al snachts ongevoerde regendekens opliggen, bij mij is het stel regel dat ik september begin wil je de vacht zonder scheren kort houden, maar het is hier nu al een paar nachten maar 5 graden geweest en de paarden waren er echt stijf van, zelfs me jonge dier van 4 en bijna 3, dus hier liggen ze er ook al op

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:34

Ik begin meestal als de temperatuur overdag niet boven de 15 graden uitkomt.
Om een paard met 20 graden een deken op te leggen vind ik echt te ver gaan hoor Nagelbijten / Gniffelen En 's nachts staat ie op stal, dus daar is het ook niet zo koud Lachen

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:35

Mijne heeft toch echt al snachts een katoenendekentje op hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:42

verootjoo schreef:

Euhm.... pardon? Zelfs in augustus is de gemiddelde temperatuur in Nederland maar een graad of 17. Gebeurt in een gemiddelde maand augustus dus ook geregeld dat het de 17 graden lang niet haalt. Bij 15 graden kunnen paarden echt nog prima zonder deken. Echter hangt 't dan eventueel wel een beetje van je paard en de stal en de nachttemperatuur af of je paard bij max 15 graden overdag misschien 's nachts al wel een dekentje zou kunnen gebruiken. Want bij nachtvorst of een paard dat bij 10 graden 's nachts al wintervacht begint te kweken, zou ik me eventueel kunnen voorstellen dat je er 's nachts een zomerdekentje over gooit ofzo.

Wanneer je je paard bij 15 graden al onder dek zet, kan je je paard net zo goed 10 maand per jaar onder dek zetten...

Verder, voor mensen die maanden gaan roepen: vind ik ook nogal kort door de bocht. Doet me beetje denken aan een docent die ik ooit op de middelbare school had. 20 juni, buiten 25-30 graden... "Meneer, mag het raam open?" "Nee sorry, het is nog geen zomer".

"Baasje, het gaat vannacht vriezen, mag ik een dekentje op?"
"Nee sorry paard, het is nog geen oktober."

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:41

Nu al een deken op vind ik echt grote onzin

Die van mij krijgen idd eind september begin oktober een ongevoerde regendeken op.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:46

Als het je alleen om het belang van het paard te doen is, zou ik geen dekens gebruiken. Dekens verstoren de temperatuurregulatie van het paard. Een paard dat dag en nacht buiten staat kan perfect aanvoelen dat de dagen korter worden en zal voldoende wintervacht aanmaken. Een paard dat te veel op stal heeft gestaan, kan de eerste twee winters dat hij buiten staat af en toe nog een dekentje nodig hebben.

Belangrijk: een paard 'verstookt' ruwvoer om warm te blijven, dus zorg dat je paard altijd (24 uur per dag) iets te knabbelen heeft.

Een deken drukt de haren plat, waardoor die niet meer overeind kunnen staan om warmte vast te houden. Daarbij 'denkt' het lichaam dat meer vacht niet nodig is, omdat er al een 'nepvacht' op zit, waardoor de aanmaak van een goede wintervacht wordt verstoord. Vroeger stonden alle paarden ook zonder dekentje buiten, maar tegenwoordig 'hoor je er niet meer bij' als je geen dekentje hebt.

Als je een inloopstal hebt, zul je zien dat je paarden het vooral als wc gebruiken. Zelfs in winterse sneeuwbuien staan ze liever zonder deken buiten dan droog in de inloopstal.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:48

arno8 schreef:
Als het je alleen om het belang van het paard te doen is, zou ik geen dekens gebruiken. Dekens verstoren de temperatuurregulatie van het paard. Een paard dat dag en nacht buiten staat kan perfect aanvoelen dat de dagen korter worden en zal voldoende wintervacht aanmaken. Een paard dat te veel op stal heeft gestaan, kan de eerste twee winters dat hij buiten staat af en toe nog een dekentje nodig hebben.

Belangrijk: een paard 'verstookt' ruwvoer om warm te blijven, dus zorg dat je paard altijd (24 uur per dag) iets te knabbelen heeft.

Een deken drukt de haren plat, waardoor die niet meer overeind kunnen staan om warmte vast te houden. Daarbij 'denkt' het lichaam dat meer vacht niet nodig is, omdat er al een 'nepvacht' op zit, waardoor de aanmaak van een goede wintervacht wordt verstoord. Vroeger stonden alle paarden ook zonder dekentje buiten, maar tegenwoordig 'hoor je er niet meer bij' als je geen dekentje hebt.

Ben ik zeker met je eens Ja Maar mensen die toch volop wedstrijden rijden e.d. die kunnen niet met zo'n mega wintervacht rijden toch? Ja, het zou wel kunnen, maar goed, je weet idd hoe veel mensen erover denken......

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:53

Mijn wedstrijdpaard staat zomer en winter buiten, zonder deken. Ik toiletteer hem goed, zorg dat de manen, staart en sokken er keurig uitzien en gelukkig behoudt hij zijn glans ook met wintervacht. Enige nadeel is dat hij behoorlijk lang nat blijft, dus een tijdje langer drooggestapt moet worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:58

Nouks schreef:
verootjoo schreef:

Euhm.... pardon? Zelfs in augustus is de gemiddelde temperatuur in Nederland maar een graad of 17. Gebeurt in een gemiddelde maand augustus dus ook geregeld dat het de 17 graden lang niet haalt. Bij 15 graden kunnen paarden echt nog prima zonder deken. Echter hangt 't dan eventueel wel een beetje van je paard en de stal en de nachttemperatuur af of je paard bij max 15 graden overdag misschien 's nachts al wel een dekentje zou kunnen gebruiken. Want bij nachtvorst of een paard dat bij 10 graden 's nachts al wintervacht begint te kweken, zou ik me eventueel kunnen voorstellen dat je er 's nachts een zomerdekentje over gooit ofzo.

Wanneer je je paard bij 15 graden al onder dek zet, kan je je paard net zo goed 10 maand per jaar onder dek zetten...

Gelukkig heb ik mijn paard inmiddels al zolang dat ik weet wanneer hij zn wintervacht begint aan te maken Lachen En het verschilt per paard hoor. 15 graden is bij mij trouwens meestal pas eind september, dus nu nog lang niet. Weet niet hoe koud het bij jou is, maar bij mij nu rond de 20 graden elke dag.
Hij kan heus wel zonder deken, met de peesblessure stond hij ook het hele jaar zonder deken. Maar ik wil geen wintervacht als ik hem rij.

watercitroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:38

Mijne staan het hele jaar door buiten zonder dekens. 's winters hebben ze wel een inloopstal maar daar eten ze alleen maar en doen ze hun behoeftes. En tsja.. de winters stellen zowat niets voor hier in Nederland vind ik. En ik vind die dikke wintervachten gewoon een mooi gezicht.

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:45

Mijne heeft altijd als het echt wat kouder (dus onder de 10-8 graden) begint te worden een 200 grams deken op. Ze maakt van zichzelf gewoon niet genoeg wintervacht aan, en staat zeker als ze nat wordt te bibberen. Voor de tussenperiode dat het frisser is en regent kan ze gewoon met een 0 grams regendeken staan.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:24

ik heb mijn paard snachts(overdags met veel regen) onder een ongevoerde regendeken staan met fleece voering....onder de 10 graden 200 grams op...en de rest volgt onder de 5 graden.

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:25

Die van mij staat nu ook nog zonder deken.Ik begin pas eind september met een 0 grams deken.De paarden staan savonds binnen in een dichte stal dus koud hebben ze het nu nog niet.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:30

mijn paard staat 365 dagen per jaar met een deken op
ik begin rond september (ligt wel echt aan het weer; dus als het onder de 15 graden is ) met een 200 grams bucas deken; in december of eerder(ligt er net aan waneer het heel koud wordt en soms gaat vriezen dus temperaturen onder de 5 graden) een 570 grams bucas deken
dan weer vanaf maart ongeveer (ook weer afhankelijk van het weer ) de 200 grams deken
vanaf mei (weer gelet op de temperatuur = boven de 15 graden) dan een 0 grams regendeken bucas sunshower ; de ideale zomerdeken voor als het ook vaak regent net zoals deze zomer dus
en als het niet regent de rambo sweet itch hoody als bescherming tegen de dazen

mijn paard zit perfect in zijn vacht en heeft een mooi constante glans op zijn vacht en zit niet te dik in zijn vacht
ik zie idd bij andere paarden die dus geen deken ophebben dat ze nu al dikkere haren beginnen te krijgen ter bescherming tegen de kou die nu als soms komt(s nachts is het ooit nu onde de 10 graden)

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:30

Die van mij staat met een dun katoenen zomerdekentje op, de dagen worden weer korter. Paarden gaan trouwens niet meer haar aanmaken op het moment dat het kouder wordt, maar op het moment dat de dagen korter worden. Kou heeft in principe heel weinig te maken met een wintervacht.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:06

@ Arno: Ik kies bewust wél voor een deken, als ik dat niet doe, dan wordt ze zeiknat en dan moet ze steeds tijden opdrogen, waar de kans dat ze ziek van wordt weer groter van wordt. Daar heb ik niet zoveel zin in.

Hoeveel gram moet er nou 's winters op?

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:09

Nu doe ik echt nog geen deken op hoor. Ja misschien een vliegen deken of een exceem deken. Als het regent gaan ze naar binnen en 's nachts staan ze op stal.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:12

Ik ga bij mijn paardje morgen de ongevoerde regendeken er op gooien.
Hij is aan het verharen en ik vrees dat hij al zijn wintervacht aan gaat maken.

Ik wil em eind oktober/ begin november beleren, en dan is een dikke vacht niet handig..
Vorig jaar had mijn paardje het zo slecht dat hij zichzelf niet warm kon houden..
Dit jaar ga ik voorkomen dat hij het koud krijgt.. Haha!
Ook uit eigenbelang!! Bloos

bitchy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:31

ik gooi de deken er pas op als het echt koud word ...... en niet als het 15 graden is:p
ik ken een paard.. heeft rond deze tijd ookal tijd dekens op.. soms zelfs 2(!!!!)
die heeft een gigantische wintervacht....

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:18

jammergenoeg is mijn nieuwe paard dus ook al van vacht aan het wisselen, maar ik wacht mooi nog even tot eind september denk ik. Ik kan haar altijd toch nog scheren.
Het hele jaar door vind ik eigenlijk ook een beetje onzin, mijn paarden hebben ook een supervacht maar mijn haflingertje heeft zelfs bijna nooit een deken op!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:35

Ik begin altijd vrij vroeg met dekens om te voorkomen dat het van die enorme teddybeertjes worden die je niet meer droog krijgt. Hangt natuurlijk wel van het weer af als het erg warm is in september gaan ze niet onder een deken. Aangezien de dagen weer korter worden zou je al kunnen beginnen met een dekentje desnoods alleen voor de nachten want deze zijn toch alweer behoorlijk fris. Maar dan zou je dus een ongevoerde deken moeten gebruiken. Die van mij zijn alweer een aantal weken bezig met verharen als we dit weer houden met regelmatig buien en deze temperatuur zal ik ze onder een ongevoerde regendeken zetten. Winterdag heb ik er een 360 grams deken op liggen en bij mijn oudere merrie had ik er een 220 grams deken onder liggen omdat het haar snel op de spieren slaat waardoor ze stijf en stram wordt. Het hangt er natuurlijk wel vanaf of ht paard hele dagen op stal staat of hele dagen buiten. Wanneer het buiten staat heb je een warmere deken nodig dan wanneer ze hele dagen op stal staan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:44

Met dit regenachtige weer heeft Anouar een deken op, maar zodra het ook maar een beetje lekker is doe ik hem weer af. Ze moeten hier anders zowat het hele jaar een deken op. Zomers kunnen ze gewoon niet zonder vliegendeken naar buiten en als het dazenseizoen een beetje op z'n einde loopt gaat zowat alweer de gewone deken op.

Als het flink af koelt doe ik 's nachts een katoenen dekentje op.
Wat vooral heel belangrijk is om een wintervacht tegen de gaan is de lampen langer aan te laten 's avonds. Daar regaeert de vacht meer op dan op temperatuur.
Ik had Anouar vorig jaar dag en nacht buiten staan, was in augustus begonnen met een deken, maar toch kreeg hij een enorme teddyvacht, doordat ik geen invloed had op het licht.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:05

mijn vorige paard had ik in september onder een 200 grams staan ze stond in een inloopstal..en ben toen gauw overgegaan op 300 grams..maar....ze kreeg toch een teddynekje hoor hahaha..onder de deken was ze behoorlijk minder in het vacht..
verschild zoveel per paard vind ik.