rijden met wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

rijden met wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:49

ik heb in november een 2,5 jarige haflinger gekocht, deze was geschoren.
in de periode dat ze eigenijk moest gaan verharen liet ze weinig los aan haren maar kreeg ze wel allemaal kleine bultjes(denk aan verstikking van de huid,ze heeft een hele dichte vacht.)
nu wil ik haar dus eigenlijk niet meer scheren maar gewoon lekker zonder deken de winter door laten lopen.
nu is alleen mijn vraag, hoe doen jullie dit met zweten na het rijden?
ze staat in de winter namelijk overdag gewoon lekker buiten.
ik ben een beetje een mietje hier in want hiervoor had ik een kwpn ruin die zat zomer en winter heel dun in zijn vacht en stond op een manege, dus ben niet zo veel gewend op dit gebied Bloos

MDJ

Re: rijden met wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:50

Ja het kan gewoon hoor, zweetdekentje op en even een uurtje oid op stal Knipoog

ik heb een shetlander (die krijgt dus een giga vacht) en dat duurt gewoon héééél lang voor hij droog is, dus die krijgt wel een deken op.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:52

Dan zou ik eerst echt wachten tot hij droog is ja en dan buiten zetten.
Zelf heb ik der ook niet echt veel verstand van mijne zit ook dun in ze vacht en van de winter gaat er een scheer apparaat overheen. Clown
En deze staat binnen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:56

2 jaar geleden stond mijn friesje ook nog zonder deken in de winter. Ik deed als het echt nodig was een zweetdeken om, maar soms was dat niet eens nodig, zo snel zweet je paard niet als je buiten rijd in de kou. In de zomer is dat veel sneller het geval.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:57

ja zoiets dacht ik zelf ook al, maar het lijkt mij zo lang duuren met van die lange haren. en dat zeg ik ,dan ben ik weer bang dat ze het koud krijgt Rolleyes paard kan het makelijk hebben maar ik vind het dan weer zielig.
moet me zelf ook echt ff verzetten. Bloos

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:59

Ik pas mijn training aan zodat ze niet veel zweet, onder het rijden gewoon op tijd gaan stappen en ze zweten minder snel dan in de zomer. Daarna goed uitstappen en dan gaan ze weer zo de wei in mits het niet te hard waait. Heb nog nooit een zieke pony daardoor gehad.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:02

Maak je niet te snel druk over verkoudheden. De vacht van een paard werkt precies zo als een wollen deken. De haren transporteren het zweet van de huid naar buiten en zorgen er bovendien voor dat er geen water van buiten naar de huid kan komen. Opdrogen duurt bij een paard met een lange vacht wat langer dan wanneer ze geschoren zijn, maar paarden die geschoren zijn, zijn veel gevoeliger voor kou dan een bezweet paard met lange haren. Voor de zekerheid kun je bezweet paard een uurtje binnen zetten, maar wel in een geventileerde ruimte, anders lopen ze sneller kans om verkouden te worden als ze weer naar buiten gaan. Voor je eigen gemoedsrust kun je een tijdje een wollen deken opdoen, deze werkt hetzelfde als de vacht van een paard.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 17:32

oke hartstikke bedankt hier heb ik wat aan.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:37

Kaka schreef:
Maak je niet te snel druk over verkoudheden. De vacht van een paard werkt precies zo als een wollen deken. De haren transporteren het zweet van de huid naar buiten en zorgen er bovendien voor dat er geen water van buiten naar de huid kan komen. Opdrogen duurt bij een paard met een lange vacht wat langer dan wanneer ze geschoren zijn, maar paarden die geschoren zijn, zijn veel gevoeliger voor kou dan een bezweet paard met lange haren. Voor de zekerheid kun je bezweet paard een uurtje binnen zetten, maar wel in een geventileerde ruimte, anders lopen ze sneller kans om verkouden te worden als ze weer naar buiten gaan. Voor je eigen gemoedsrust kun je een tijdje een wollen deken opdoen, deze werkt hetzelfde als de vacht van een paard.

Amen Afgod Precies goed uitgelegd Knipoog

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:13

dit word voor mijn paardje de 2de winter dat ie zonder deken komt vorig jaar voor het eerst mee begonnen en het is echt goed bevallen dus dit jaar weer zonder.ik ging altijd op de namiddag of avond rijden zodat hij na het rijden binnen kon blijven en ik deed dan altijd nog even een zweet/ wollen deken op een uurtje ongeveer.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:23

ja ik rij ook meestal sávonds en als ik dan de staleigenaar ff lief aankijk wil die wel een zweetdeken afdoen bij het afvoeren.
in iedergeval bedankt want ik ben om, mijn pony gaat een lekkere teddybeer worden Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:06

goed zo Haha!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:20

Ook de ervaringen die hier al genoemd zijn.

Eerst stond hij s avonds op stal; ik ging later rijden en liet hem dan binnen. Ik deed hooguit een half uur een zweetdeken op of niks, afhankelijk van hoe erg hij had gezweet. Dit half uurtje was ik er zelf nog met verzorgen, spullen opruimen, mesten ed.
Bij rijden overdag pastte ik de training aan, zodat hij niet te nat was. En ook dan half uur uitzweten en de wei in.
Wachten tot hij droog is, is geen optie, duurt heeeeeel lang.

Daarna liep hij dag en nacht buiten (loopstal); ik wilde geen dikke dekens gebruiken, een wintervacht is toch de beste bescherming. Ik deed mijn paard een Bucas Smartexrain deken op. Dunne deken die wind- en waterdicht is, met slechts een dun laagje fleece om vocht af te voeren, daaronder kreeg hij een flinke vacht.
Zo kon ik altijd rijden en hem zorgeloos weer buiten zetten, het fleece voerde het zweet af en hij was beschermd tegen wind en kou op zijn natte haar.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:43

Zo goed mogelijk droogstappen, poosje verder laten drogen met een deken op et voila! Geen probleem.
Zo deed ik het en zou ik het weer doen, mijn pony werd nooit geschoren en stond veel buiten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:22

Michelle_x schreef:

Gek genoeg droogt een paard dan niet snel genoeg op en loop je het risico dat ze kou vatten.

Beter is om ze buiten te zetten en te laten rollen in het zand.

Als onze paarden bezweet zijn stappen we ze uit tot ze niet meer hijgen, dan zijn ze nog wel nat, maar dat is geen probleem. Ze gaan zó de weide/paddock weer op, nooit ziek, nooit problemen.
Grit schreef:
het fleece voerde het zweet af en hij was beschermd tegen wind en kou op zijn natte haar.

de vacht van het paard voert zelf al de zweet af zodat de huid droog is. Als je er een deken oplegt hou je dit proces alleen maar tegen. Het is belangrijk dat het zweet zo snel mogelijk opdroogt.

Wij mensen vatten kou als we bezweet in de wind gaan staan, paarden vatten kou als ze met een natte zweetdeken in een windvrije stal staan omdat te lang nat blijven en daardoor onderkoeld raken.
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-08-08 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:02

Arabesk schreef:
Grit schreef:
het fleece voerde het zweet af en hij was beschermd tegen wind en kou op zijn natte haar.

de vacht van het paard voert zelf al de zweet af zodat de huid droog is. Als je er een deken oplegt hou je dit proces alleen maar tegen. Het is belangrijk dat het zweet zo snel mogelijk opdroogt.

Wij mensen vatten kou als we bezweet in de wind gaan staan, paarden vatten kou als ze met een natte zweetdeken in een windvrije stal staan omdat te lang nat blijven en daardoor onderkoeld raken.

Was geen zweetdeken, betreft fleece wat onder zijn buitendeken zit en is dus wel nodig, anders zou er een deken op zijn natte vacht liggen zonder dat dat het vocht goed weg kan, Dan gaat het dus verstikken! De buitendeken was niet gevoerd, maar wel water/winddicht, dus een soort windjack met vochtafvoerend laagje.

Zonder deken bleef hij zeker 4 uur of langer nat!!! Ik durfde het niet aan om hem met zijn natte vacht onbeschermd in een koude oostenwind te zetten.

Ieder zijn keuze en theorie, maar voor ons werkte dit perfect, nooit een hoestje gehad en een mooie glanzende wintervacht.

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:44

waar ik vroeger reed, reden we zonder zadel en hadden de pony's geen stallen dus als we klaar waren gingen ze gewoon zo de wei in. Ik was toen jong en heb me toen ook nooit afgevraagd of dat wel of niet goed is want zonder zadel konden ze ook heel wat zweten...

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:52

Mijn paard gaat altijd zonder deken meteen weer naar buiten, enkel als ze echt heel erg gezweet heeft, of als het regent, gaat ze eerst een uurtje in de buitenbox met een zweetdeken op of krijgt ze d'r regendeken ( 0 grams ) een nachtje op.
En mensen, verkoudheid is een virus, je wordt niet verkouden omdat je koud/nat bent o.i.d.. of gaat dat bij paarden niet op? Clown verdummele, nu twijfel ik aan mezelf Bloos

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:47

Na het rijden uitstappen tot paard op adem is, dan laten rollen in het zand en ze zijn zo droog. Mijn paard voelt zich er goed bij en is goed gezond.

De vacht van het paard zorgt er idd voor dat zweet van de huid gelijk naar buiten wordt getransporteerd, de huid is dus al heel snel droog.

Wel ervoor zorgen dat het paard 24/7 kan eten, vooral ruwvoer is erg belangrijk, door de spijsvertering kan het paard zichzelf warm houden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:57

Wij doen het altijd zo:

Uitstappen tot je paard niet meer 'warm' aanvoelt maar normale temperatuur (het zweet voelt dan eerder koud aan), sowieso stap ik altijd 20 a 25 minuten uit voor de spieren. Daarna als het kan laten rollen en gewoon zo de wei op.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:18

Gewoon lekker rijden met een wintervacht. Misschien rekening houden met langer uitstappen, maar ik kan me zo voor stellen dat een paard in het wild ook wel eens zweet en dan kan hij ook niet in stal of een zweetdeken om. Ik zal er wel rekening mee houden dat je paard naar behoefte uit de wind kan gaan staan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:19

Mijne gaat gewoon met zweetdeken de weide op na het rijden, nog nooit problemen mee gehad hoor.

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:23

ik laat de mijne altijd even rollen, dan droogt die veel sneller op, nadien even poetsen en een half uurtje de zweetdeken erop leggen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:33

Mensen die paarden laten rollen. Hoe lukt het om altijd een plek droog zand te hebben? Als mijn paard in de winter zo nat is is het zand of modderpoel of bevroren. Meestal zet ik hem dan binnen met deken en hooi 15 min later deken af, nog wat hooi, 15 min later weer naar buiten.
Nu waaide het dan ook meestal flink en was er weinig beschutting.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:41

Arabesk schreef:
Michelle_x schreef:

Gek genoeg droogt een paard dan niet snel genoeg op en loop je het risico dat ze kou vatten.

Beter is om ze buiten te zetten en te laten rollen in het zand.

Als onze paarden bezweet zijn stappen we ze uit tot ze niet meer hijgen, dan zijn ze nog wel nat, maar dat is geen probleem. Ze gaan zó de weide/paddock weer op, nooit ziek, nooit problemen.
Grit schreef:

Hier ook. Paard staat 24/7 buiten en na het rijden is ze doorweekt. Heb 2 methodes geprobeerd aangezien ze geen dichte stal heeft mar inloopstal naar weide.
1: Paard zweetdeken op, uur wachten (paard stond niet in stal, maar in loods, kan dus ook een uur niets doen). Daarna met zweetdeken naar buiten. Zodra ik het deken af deed stond ze meteen te rillen. Ook omdat het deken de haren plat drukt.
2: Afzadelen, paard meteen mee naar weide. Niets aan de hand. Geen rillingen en nooit verkouden geweest. (overigens idd wel zorgen dat de hartslag/ademhaling wel gewoon weer normaal is)