paard heeft bobbels door dazensteken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

paard heeft bobbels door dazensteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:03

Hey,,

Mijn warmbloedmerrie heeft over haar hele lijf hier en daar bobbels ...
Volgens mij krijgt ze deze van de dazensteken ...
Hier bij ons op en rondom de weide zitten veel dazen en ik heb wel een goede anti-dazen/vliegenspray die ze weghoud maar die werkt maar 8uur waarvan 4uur goed.
Ik zie mijn paard ook vaak in haar stal staan want daar gaan de dazen niet in.
Maar hoe komt het dat ze er bobbels van krijgt ?
Is het een allergische reactie op het speeksel van de daas ?
Een keertje had ze een bobbel van wel 5cm groot ! Dat vond ik toch wel heel dik ...
Soms voelen ze ook warm aan ...
Kunnen die bobbels kwaad doen ?
Wie merkt het nog bij zn paard ?
Wat mij ook verbaasd is dat de witte pony die bij haar op de wei staat amper last heeft van dazen ...

Ben benieuwd ...

AaronYve

Re: paard heeft bobbels door dazensteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:08

Als het echt te veel is dan krijgen ze het bij mij ook ja.
Zijn soort muggenbulten, net als bij mensen.
Kan je geen vliegendeken gebruiken op die dagen? Zo heb ik het opgelost. Ik weet alleen dat witte paarden meestal minder last hebben omdat ze minder heet worden van de zon, maar vaak als er eentje gestoken wordt dan is die gewoon aantrekkelijker voor die beesjes, heb je bij mensen ook. Ik wordt bijna nooit gestoken en vriendin van me is altijd de klos Lachen Misschien zoeter bloed...
Als ik wordt gestoken trekt het binnen half uur weg, heb dus ook nooit een muggenbult, terwijl zij dat wel weer heel erg heeft en ook lang houdt.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:17

AaronYve schreef:
Als het echt te veel is dan krijgen ze het bij mij ook ja.
Zijn soort muggenbulten, net als bij mensen.
Kan je geen vliegendeken gebruiken op die dagen? Zo heb ik het opgelost. Ik weet alleen dat witte paarden meestal minder last hebben omdat ze minder heet worden van de zon, maar vaak als er eentje gestoken wordt dan is die gewoon aantrekkelijker voor die beesjes, heb je bij mensen ook. Ik wordt bijna nooit gestoken en vriendin van me is altijd de klos Lachen Misschien zoeter bloed...
Als ik wordt gestoken trekt het binnen half uur weg, heb dus ook nooit een muggenbult, terwijl zij dat wel weer heel erg heeft en ook lang houdt.

Ja ik deed vorig jaar een vliegendeken op maar die past nu niet meer sinds ze goed op gewicht is. Vorig jaar was het nog een uitgemergeld ding... Clown Heb de deken nog eens omgedaan en hij spant op haar schoft en ruggengraat als ze graast.
Dus ik zou een nieuwe moeten kopen ...

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:09

Mijn tegenwoordige bijrijdpaard heeft dit ook. Probeer eens die bulten goed met warm water te wassen en dan en beetje teatree-olie daar in te wrijven.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:12

dat die witte pony er niet last van heeft,
komt doordat donkere kleuren warmte aantrekken en daar komen de dazen op af Lachen
dacht ik Sigaar

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:13

Silence heeft ze af en toe ook.
Daarvoor heb ik een middeltje en dat heet After Insect. Gekocht bij een Hypo winkel.
Dat dep ik er dan op en binnen no-time, zijn de bulten verdwenen.
De pijn/jeuk neemt ook meteen af, want Silence blijft er ook direct vanaf zodra het spul erop zit.
Werkt echt ideaal voor de keren dat hij toch gestoken wordt.

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:41

je zou ook knoflook kunnen gaan voeren, helpt ook goed.
Je paard ruikt dan wel ff Bloos , maar dan moet je niet te dichtbij zijn mond komen Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:56

Pas daarmee op, een grote hoeveelheid knoflook kan giftig zijn.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:52

Bedankt voor de tips !
Die tip van after-insect lijkt me wel goed, silence !
Ze kreeg een maandje terug een kruidenmix voor verzorging van pezen, spieren en gewrichten. Er zat ook knoflook in maar toch had ze nog steeds veel last van dazen.
Nu krijgt ze deze niet meer want ik geef kruiden nooit langer dan een maand.
Nu wat ik wel heb gelezen is dat dazen net zoals luizen graag in een propere vacht kruipen...Mijn paard word iedere dag gepoets dus misschien ook een beetje daardoor ... Clown Al rolt ze ze zich wel een stuk of 5keer per dag op de piste Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:45

Inwrijven met een watje met azijn Lachen

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:32

After-insect lijkt me ook handig.

Ik gebruik zelf vliegenspray + deken en dan nog hebben ze soms bultjes.

Paard van iemand die ik ken heeft welis van top tot teen onder gestaan. Is de DA bijgekomen. Die is alergisch.
Toen ik in de kliniek was heeft er ook 1 gestaan die helemaal onder de bulten zat. Weet alleen niet zeker of dat nou ook van dazen was.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:04

Linda_love_U schreef:
After-insect lijkt me ook handig.

Ik gebruik zelf vliegenspray + deken en dan nog hebben ze soms bultjes.

Paard van iemand die ik ken heeft welis van top tot teen onder gestaan. Is de DA bijgekomen. Die is alergisch.
Toen ik in de kliniek was heeft er ook 1 gestaan die helemaal onder de bulten zat. Weet alleen niet zeker of dat nou ook van dazen was.

Bij mij is het probleem dat haar vliegendeken niet meer past. Dus deed ik haar zomerdeken op en ik had dat nog eens helemaal ingespoten met vliegenspray maar haar zomerdeken is dan alweer wat te groot Clown en de dazen kropen eronder, wat ook niet fijn is ...
Dus nu loopt ze zonder deken maar wel ingespoten met vliegenspray en heeft ze een vliegenfrontriempje aan.
Ja bij ons op de manege stond er ook eens een paard van top tot teen vol met bulten maar dat was stofallergie...

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:10

die van mij heeft het ook, alleen die dazen steken door de vliegendeken heen! Verward
en volgens mij gaan dazen minder snel op witte pony's zitten omdat ze dan heel erg opvallen. zwart op wit. dazen zitten ook heel vaak in de schaduw, lijkt mij logisch aangezien ze zelf zwart/grijs zijn.. maar ja dat is wat mij verteld is Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:26

vivian_ve schreef:
die van mij heeft het ook, alleen die dazen steken door de vliegendeken heen! Verward
en volgens mij gaan dazen minder snel op witte pony's zitten omdat ze dan heel erg opvallen. zwart op wit. dazen zitten ook heel vaak in de schaduw, lijkt mij logisch aangezien ze zelf zwart/grijs zijn.. maar ja dat is wat mij verteld is Knipoog

Ja de dazen steken idd door het vliegendeken of zomerdeken heen ...hier ook !
Dat van die witte pony dacht ik ook ...maar het heeft blijkbaar ook ermee te maken dat een donkerbruin of zwart paard sneller warm word dan een witte pony natuurlijk en dazen op de warmte afgaan ...? Ofzoiets ... Tong uitsteken
In de stal van mn paard is het helemaal daasvrij ...dus vaak gaat ze dan ook daar staan ...

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:34

mijn zwarte paard heeft bijna geen last van de dazen en mijn bruine paard is er zwaar allergies voor.
allebei hebben ze een deken op en spray op maar er zitten er hier momenteel super veel Boos!
ik rij door de wijk bij ons ivp de bossen want daar wordt je momenteel uit gejaagt

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:09

ik dacht laatst; goh laat ik eens na het rijden met het jonge paardje aan de hand het bos ingaan.jong paardje eerste keer maar hij is altijd heel braaf. eenmaal in het bos zitten er wel 30 dazen op mn arme paardje Verdrietig leuke buitenritjes zitten er nu niet echt bij met die dazen! Huilen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:11

azijn erop de andere dag is het weg

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:12

Mijn oude pony had daar in Nederland ook heel erg last vast. Kwam ik 's ochtends in de wei, zat haar hele hals onder de bulten. Nu is ze weer terug in Nederland bij een nieuw baasje, en die mailde laatst ook dat ze er weer last van had Scheve mond

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 22:31

Erg hé die dazen !!! Stoom uit je oren
Ik ga eens kijken naar die middeltjes die je zelf kunt maken om de dazen weg te houden ...

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:09

ik ging pas geleden in het bos rijden. En er zaten al wat horzels. Kom de volgende dag op stal aan en heel me paard zat vol met bulten onder haar buik. Gewoon halve eieren. De ene is er wat gevoeliger voor als de andere. Ik ga voorlopig niet meer het bos in als ze beesten er nog zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:35

Maandags heeft die van mij in de sloot gelegen. Wist eerst niet waardoor, maar had wel een vermoeden en dus vliegendeken opgelegd.

Dinsdag haal hem uit de wei en wat zie ik. Over zijn hele lijf verschillende bulten (zeg maar schijven). En vanaf dat moment Teatree lotion gaan smeren. Alles is nu zo goed als weg.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:58

Ik spuit ze in met "veerust" van de welkoop, daar blijven ze wel mee weg...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:16

Mijn paard heeft dat ook,die reageert extreem gevoelig op dazensteken,het worden hele plakkaten.Volgens de DA kan het niet kwaad,maar ik ga toch even een vliegendeken kopen.

frysklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:32

Ik ken ook paarden.. die hebben bobbels bij het schoft en schuren het ook open. Bij het ene paard is het zelfs zover dat ze gemeen word als je er aan wilt voelen. De andere paarden zijn ook erg gevoelig. Leg je het shabrakje op de rug en trillen ze het helemaal richting het kruis. Een spray heb ik nog niet geprobeerd. maar dat ga ik zeker doen!

Geena909

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:32

die van mij is er ook nog eens allergisch voor dus die krijgt echt olifanten knoppen op het lichaam.. maar gelukkig 1 dag later weer weg