HELP!paard met exceem.veel helpt niet iemand nog tips????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

HELP!paard met exceem.veel helpt niet iemand nog tips????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:49

Hallo.

Zoals de titel al zegt heeft mijn paard exceem en ik probeer heel veel maar heel veel dingen helpen niet. Ik ben een beetje radeloos aan het worden. Het gaat mij vooral om tijdens het rijden en dus in de wei. Op stal heeft ze niet zoveel problemen. Door haar exceem kost het mij al elk jaar een exceem deken. Ik weet dat een rambo sweet itch heel erg goed is. En die heeft zij op het moment ook op. Maar die is ook alweer aan het kapot gaan. Word er echt een beetje radeloos van. En me moeder zit al bijna elke maand tot 's avonds laat achter de naai machine om de deken maar weer te maken.
Nou zoek ik dus eigenlijk tips die is nog niet ken en dus nog kan proberen. Heb al in het zomerexceem topic gekeken maar daar word ik helaas niet echt wijzer van. Hier een lijstje van wat ik al geprobeerd heb. En heb je tips AUB GEEF ZE DOOOORR!

- 4 verschillende deken en nu ook alweer een nieuwe thuis.
- verschillende vliegen sprays gekocht (de goedkope en de dure) maar die vervliegen alweer na een half uur met het rijden.
- een vliegenspray zelf gemaakt maar stinkt zo erg dat me paard continu aan het niezen is (kom niet in de buurt van haar neus)
- geef haar nou zins 2 maanden brandnetel en appel azijn met knoflook (werk lichterlijk kan komen omdat ik het pas zo kort geef)
- knoflook snippers, hier begon ze alleen maar extreeeeem erg van te stinken.
- teer schampoo (begint ze alleen maar extra van te schuren)
- kuur met aleo vera en verschillende kruiden, Wil niet bij haar aanslaan.
- verschillende zalfjes op haar ''jeuk'' plekken smeren. Dit wil ook maar niet aanslaan.

ik zoek echt zoveel mogelijk tips. Want ik merk gewoon dat me paard met het hoogseizoen gewoon helemaal gek word van de jeuk. haar weide gang is al zins 2 seizoenen aangepast.
bedankt alvast!

vuurneon

Re: HELP!paard met exceem.veel helpt niet iemand nog tips????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:51

Heb je al een gewone eczeemdeken gehad dan?

Want als ik dit allemaal zo lees denk ik maar 1 ding: enkeltje naar de kust toe...

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:53

ja ik heb verschillende dekens gehad.
toen ik haar kocht een rambo deken (een oudere versie nog met rits)
een pagony deken die je over het hoofd moet doen. die heeft het maar 2 maanden overleeft. toen maar heel snel nog zo'n een gekocht van een andere merk. ook meteen kapot. Nu dus mijn rambo die als beste helpt maar door het schuren dus ook al kapot is. en heb ook op moment nog in doos hier thuis een hh deken.

ja helaas woon ik aan de andere kant van nl aan de duitse grens. En kan helaas denkik niet mijn ouders overhalen om naar de kust te gaan verhuizen.
Toen ik haar kocht (in december) zeiden haar vorige eigenaren wel heel eerlijk dat ze exceem had maar door de deken er bijna geen last van had. eeeuuu fout dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:58

De boett deken dan? kost was meer, dan dan heb je ook een betere,

HH is niet te gebruiken voor eczeem! Beschermt veel te weinig.

Als niets helpt, dan zou ik toch denken om het paard te verkopen naar de kust...

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:01

ja heb ook idd naar een boett deken gekeken. maar is het zelfde soort stof als een pagony. hij is wel sterker maar daar is zij zo door heen. als een pagony al binnen 2 maanden in 3 stukken ligt wil ik er niet aan denken hoe snel ze een boett deken kapot heeft . En verkopen zit er niet echt in. Zou ik niet over mijn hart kunnen krijgen. In feite gaat het op het moment ''goed'' met haard. maar ik wil toch nog verder zoeken om haar jeuk meer te verlichten. ze schuurt het gelukkig nog niet kapot tot bloedens toe. wel dat het geirriteerd is maar heb al pony's/paarden gezien dus gewoon echt littekens overhouden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:04

Heeft de DA er al naar gekeken?

(boett kan inderdaad ook stuk Nagelbijten / Gniffelen)

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:06

jup DA heeft ook al gekeken maar kan niks voor haar doen ja krijgt dit te horen: oo misschien heb je wel geluk in utrecht (zo'n hogeschool) hebben ze een 5-jaren plan en dan gaan ze er echt heel erg mee bezig om het op te lossen enzo. JA EN?? wil het nu opgelost hebben haha .. of in elk geval verlichting voor haar.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:07

Bij de kruidvat kun je een zeepje kopen. Lifebuoy heet het en kost een euro ofzo. Daar met je de manen en staart van het paard mee inwrijven. NIET uitspoelen. Dat schijnt ook te werken. Ja Op stal bij mij gebruiken ze het...

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:08

Hoe vaak was je haar?

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:09

Er staat dat je al teer hebt gebruikt maar heb je ook al berkenteer shampoo gebruikt? Dat werkte goed bij een pony op de vorige stal waar ik stond.. Dat kun je bij de dierenwinkel kopen is eigenlijk voor honden maar dat maakt verder niet uit..
Miss heeft die wel een oplossing?? Krijgen er wel meer mee te maken.. Oja bedenk me net iets je hebt ook shampoo van paardenmelk dat helpt bij mensen met eczeem Pling wellicht ook bij paarden informeer daar eens naar of zoek t op op internet..
Veel succes

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:10

ik probeerde haar VERPLICHT een keer in de maand te wassen en daarvoor was het zowieso een keer in de week. maar omdat ik op het moment ook nog in de ziektewet zit door een zware hersenschudding kan ik het niet zo vaak al een tijdje niet meer aan. is me toch te druk af.
en elke dag als ik bij haar ben (toen ik nog alles kon) sprayde ik haar helemaal in met vliegenspray. gelukkig kan ik al steeds meer dus madam zal er binnekort weer aan moeten geloven om weer vaak gewassen te worden.

edit: van die schampoo had ik nog nooit van gehoord Lachen ga idd navraag doen bedankt voor de tip!
Laatst bijgewerkt door PrinsesJ op 07-07-08 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:11

hh heeft ook fijne vliegendeken, best stug spul, zit ook halsdeel en buikflap bij, mijne schuurt zich niet meer

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:13

Lynn_Nikita schreef:
hh heeft ook fijne vliegendeken, best stug spul, zit ook halsdeel en buikflap bij, mijne schuurt zich niet meer

heb jij die babyblauwen met dat vliegenmasker met nog een neusstuk??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:14

nee, een die alleen in wit te krijgen is
zal eens zoeken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:14

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:15

ik heb nou deze hier nieuw thuis liggen:
Afbeelding

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:16

Doe haar tussen 's morgens 10 uur en 's middags 4 uur naar buiten. Dan zitten de minste vliegjes die de jeuk veroorzaken. Deze zitten vooral het 's morgens en 's avonds, dus laat haar in die tijd binnen staan.
Succes!

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:18

heeft ze idd al. helaas niet tot 4 uur maar dat komt omdat ik op een stal sta met 14 andere. en aangezien mijn paard de ''leider'' in de wei is en als ik haar er uit haal word er de hele tijd gevochten totdat hun ook naar binnen gaan. op het moment gaan ze om 10 uur naar buiten en tussen 6 en 7 naar binnen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:19

Wat voor voer krijgt ze?
Mijn eczeempje had wanneer ze op het gras stond meer last dan wanneer ze langere tijd op het zand stond (met uiteraard gezelschap en schuilmogelijkheid) met grofstengelig hooi als vrijwel enige voer.

Overigens is die vliegendeken van HH bij echte eczemers NIET afdoende.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:21

voer : alleen mueli, en 's morgen er brandnetel bij.en 's avonds appelazijn met knolook erbij. Qua exceem dekens ben ik een beetje hopeloos geworden. weet bijna niet meer welke deken ik moet bestellen en ik vind de rambo zeer goed maar heb niet elke zomer €150 euro klaar liggen om een nieuwe te halen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:27

Hoewel minder UV-bescherming dan de Boett, vond ik de pagony acceptbel.
Ik zou per direct stoppen met het verstrekken van muesli, daar zitten vaak te veel suikers in.
Ook wortels staan er om bekend jeuk te veroorzaken overigens.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:31

Je geeft eigenlijk zelf al de oplossing aan, op stal heeft ze geen last. Ze zou dus niet op het gras moeten staan.
Heel verveldn, ik heb er ook eentje die slecht tegen gras kan zeker in de combinatie met warm weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:43

Ook geen knoflook meer voeren. Dit kan een vorm van bloedarmoede veroorzaken en verminderd ook de weerstand. En een verminderde weerstand geeft sneller allergische reacties en jeuk.
Verder hooi voeren liefst ook ipv gras.
Middeltje wat je kan proberen tegen het steken en dus de jeuk is Sioskin. Dat legt een laagje op de huid, waar de mugjes niet doorheen kunnen steken.
Algemeen : 2x per jaar reinigingskuur geven (voor en na weideseizoen) en zorgen voor de goede hoeveelheden vitaminen en mineralen.
Verder een suikerarm/vrij rantsoen en dat het hele jaar door.
Wat je ipv muesli kan voeren is een mix van bietenpulp en zemelen, zeewier, eventueel aangevuld met lijnzaad(olie). Dit dieet geeft de vit/min die nodig zijn en bevorderd de darmwerking ondersteund de lever. Hou er rekening mee dat om de darmen goed te krijgen je 6 tot 18 maanden bezig bent.
Ook meer arbeid helpt om de jeuk minder te maken. Werk verbrand nl de vetlagen waar de afvalstoffen inzitten die de jeuk geven. Ook het zweten helpt met het afvoeren van afvalstoffen waar deze paarden meer moeite mee hebben.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:54

deken om doen en om laten .
wassen met tee tree shampo en op alle open plekken hydrocotiderm smeeren(verkrijgbaar bij de dierenarts) verder op alle plekken waar ze gestoken word (denk aan de liezen , hoofd e.d ) uierzalf met citroenolie er doorheen gemengt smeeren , verder insmeeren tegen de vliegen pure kamferspiritus dan de deken om doen en daar overheen vliegenspray (halve liter water met 0,25 l kamfer spiritus en 30 tot 40 druppels citroenolie.
je bent even bezig maar het werkt mijn haflinger heeft er ook last van maar het werkt super. je bent een tijd bezig maar je paard kun je dan dag en nacht buiten blijven staan.
en dat iedere dag alleen het wasen 1x per week maar iedere dag smeeren blijven!!
groetjes marjoleinft

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:00

volgens mij was het verlopen olie op staart en manen is wel heel smerig maar helpt wel ik zal nog even nakijken maar het helpt

succes ermee