zielig...???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

zielig...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 18:41

Vanmiddag zat mijn paard weer eens helemaal onder de dazen overal zag je kleinewondjes zitten, dus ik wo haar graag een vliegendeken opdoen. Volgens mijn moeder is dit
- zielig want ze gaan er van zweten en is veel te warm
- onnatuurlijk
enz.

Wat vinden jullie hier van.. is het zielig als je een vliegendeken om doet..?? en wat zouden jullie doen?
want ik zit er zelf eigenlijk ook wel mee of het niet te warm is en zo Bloos

KiWiKo

Re: zielig...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:42

ik vind het zieliger om het dier helemaal lek te laten prikken

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:44

KiWiKo schreef:

Mee eens Ach gut

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:44

Op ander tydstip naar buiten? Als er zo'n overlast van is? Denk dat dat het best helpt, en anders gewoon een dek.

Wietske15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:45

aan de ene kant vind ik dat je moeder gelijk heeft, in het wild kunnen ze ook niet om een vliegendeken vragen en worden ze ook gestoken,
maar aan de andere kant, als je het kan vermijden, waarom dan geen deken ?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:45

Die dekens zijn zo gemaakt dat de temp echt niet veel oploopt van hun lichaam.
Liever een paar centen uitgeven aan'n dek en dat m'n paard rustig in de wei kan lopen dan al die wondje's.
(bekijk eens wat je ZELF liever wilt hebben,een netje om of onder de beestje's zitten)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:46

Het is een keuze tussen 2 kwaden, maar mijn paard is erg blij wanneer ik hem de deken opdoe, die heeft dat liever dan dat hij overal gestoken wordt, hij wordt dan gelijk ook een stuk rustiger Lachen

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:46

Een vliegendeken doet geen pijn, die steken wel. Knipoog
Ik zou wel een deken op doen , en hoe dik is je deken, als hij dik is zou ik ook wel twijfelen , maarja wil je dan dat hij word gestoken? Er bestaat ook heel sterk antidazen midder voor paarden trouwens.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:47

Dav schreef:
Die dekens zijn zo gemaakt dat de temp echt niet veel oploopt van hun lichaam.
Liever een paar centen uitgeven aan'n dek en dat m'n paard rustig in de wei kan lopen dan al die wondje's.
(bekijk eens wat je ZELF liever wilt hebben,een netje om of onder de beestje's zitten)

Ben ik het helemaal mee eens.

Je kunt hem ook knoflook geven door zijn eten, als hij transpireert riekt ie naar knoflook en blijven de beestjes ook op een afstandje. Lachen

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:48

Probeer anders vliegenspray ofzo?
Misschien dat dat ook een beetje helpt?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:48

love_nadesh schreef:
KiWiKo schreef:

Mee eens Ach gut

Ik ook. Een vliegendeken is niet gemaakt van dikke stof, dus met het zweten zal het wel meevallen Knipoog

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:51

Paarden bij ons gaan overdag op stal en in de nacht naar buiten. Dit werkt echt super. En een deken vind ik niet zielig hoor eerder lek laten prikken is pas zielig.

x_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:52

Ik zou ook voor vliegenspray gaan dan kan z'n temperatuur niet oplopen en dan heeft hij ook minder last van de dazen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:55

x_Simone schreef:
Ik zou ook voor vliegenspray gaan dan kan z'n temperatuur niet oplopen en dan heeft hij ook minder last van de dazen

Net alsof dat helpt! Die van mij stinkt een uur in de wind maar dat boeit die beesten niks hoor! Die komen met 20 tegelijk

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 19:03

ze heeft nu gewoon een vliegennetje ( anders krijgt ze ontstoken ogen ) en atex daasspray op

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 19:04

Jeanine84 schreef:
x_Simone schreef:

Net alsof dat helpt! Die van mij stinkt een uur in de wind maar dat boeit die beesten niks hoor! Die komen met 20 tegelijk

ja dat heb ik dus ook, ik heb nu atex daasspray die wekt nog het beste tot nu vind ik maar volgens mij interesseert het die beesten geen zak of er nu spray op zit of neit

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 19:05

xJakoline schreef:
Een vliegendeken doet geen pijn, die steken wel. Knipoog
Ik zou wel een deken op doen , en hoe dik is je deken, als hij dik is zou ik ook wel twijfelen , maarja wil je dan dat hij word gestoken? Er bestaat ook heel sterk antidazen midder voor paarden trouwens.

ehm tja het is gewoon een deken van ik dacht katoen gewoon zo voelt het in ieder geval wel aan
en heel dun als je het en beetje in het licht houdt kun je er gewoon door heen kijken maar ja als het 30 graden is is het denk ik toch wel warm..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:09

Er zijn ook dazen dekens die uv-licht tegen houden dus dat zal best wel mee vallen met die temp.
Spray etc ben je op de lange duur,duurder mee uit en het werkt ook nog eens amper tot niet.
De dekens gaan jaren mee en je pleziert je paard ermee.
(of je moet geen geld uit willen geven)

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:13

Mijn ene paard heeft een sweet itch hoody van rambo op en die lijkt vrij dik.
Maar hij heeft er nog niet mee gezweet, terwijl het woensdag hier toch dik 33 graden was en hij er regelmatig pal mee in de zon liep. Dus om de temperatuur hoef je het niet te laten.
Als je het paard zelf zou laten kiezen, kiezen die van mij in ieder geval voor een deken.

Laatst dacht ik een keer dat het wel zonder kon. Niet dus. Toen ik er weer met de dekens aan kwam, kwamen de paarden me al in tegen om hem op te laten doen.
Met masker net zo. Mijn ene paard mag je absoluut niet aan zijn oren komen, nog niet naar kijken...... Maar als ik hem het vliegenmasker op doe, blijft hij netjes stil staan en mag ik rustig aan zijn oren prutsen om ze er goed in te krijgen.
Lijkt met toch een heel duidelijk teken dat hij het masker graag op wil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:17

Wietske15 schreef:
aan de ene kant vind ik dat je moeder gelijk heeft, in het wild kunnen ze ook niet om een vliegendeken vragen en worden ze ook gestoken,
maar aan de andere kant, als je het kan vermijden, waarom dan geen deken ?

Maar dit paard loopt niet in het wild maar in de wei.

In het wild kunnen de paarden naar een andere plek lopen om de dazen te ontlopen (open vlakte of juist in het bos),
ook rollen ze in de modder om een soort beschermlaag te hebben tegen de dazen.

Dit gaat helaas niet in de wei, dus ben je als eigenaar verantwoordelijk om je paardje hierbij te helpen.
Of met een vliegendeken of met een antidaas spray.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:19

Als je moeder het niet goed vind dat je een deken koopt, kun je natuurlijk ook kiezen voor vliegenspray.
Knoflook snippers door het eten werkt ook goed. Lachen

Mijn paarden laten hun deken niet heel, dus is het geen optie voor mij..Vandaar dat ze altijd met vliegenspray op in de weide staan. Geen enkel wondje. Lachen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:26

gewoon een geod vliegendek opdoen.. onder een goede vliegendeken blijven ze zelfs koeler dan gewoon in de zon, heb een buzz-off van bucas is wel prijzig maar gaat jaren mee en reflecteerd ook nog eens 80% van de Uv stralen. (daar heeft ie van mij hem voor nodig Schijnheilig )

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:33

Ben ik het helemaal mee eens.

Je kunt hem ook knoflook geven door zijn eten, als hij transpireert riekt ie naar knoflook en blijven de beestjes ook op een afstandje. Lachen

Jaaa die van my krijgt elke dag wel een hele bak knoflooksmikkels hihi niet goed maar het stinkt ontzettened helemaal uit zijn mond vliegjes blijven op afstand hij staat mooi stil. Vingers aflikken

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 14:47

vandaag toch maar aan de deken gegegaan en ik merk wel dast ze veel rustiger in de wei staat niet de hele tijd om kijken, zwiepen, bijten naar die beesten enz.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:33

mijn moeder is net het omgekeerde van de jouwe,

als ik geen deken op heb liggen dan begint ze al van "ach wat zielig doe hem snel een deken op tegen die beestjes"