wanneer te heet om te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

wanneer te heet om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:17

Nou met de hitte van vandaag ben ik naar binnen gevlucht en zit ik te bokken. Paddy hoeft vandaag slechts zijn neus in het gras te laten hangen en te eten.
Nu heb ik zelf al gauw last van de hitte; bij ca 23 graden of meer haak ik al af. Dan rijd ik hooguit 's ochtends vroeg of 's avonds. En vandaag laat ik het maar helemaal voorbij gaan. Maar ook voor mijn paardje vind ik het niet erg eerlijk om bij die hitte te rijden. Zeker als je bedenkt dat de comforttemperatuur van een paard tussen de -5 en 15 graden ligt. Een paard heeft dus veel eerder last van de warmte dan wij.

Wat vinden jullie de maximum temperatuur om bij te rijden? En haak je af om jezelf of om je paard?
Laatst bijgewerkt door beantsje op 02-07-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Re: wanneer te heet om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:19

Ik rijd op zo'n dag als vandaag helemaal niet. 's Avonds is het ook ontzettend heet nog. Gisteravond had ik diploma uitreiking tot 11 uur en toen vond ik het nog warm...

nee hoor, lekker rust en als het wat koeler wordt dan ga ik wel weer rijden. Ze staat nu helemaal ingepakt in het weiland.

maximum temperatuur ligt aan de benauwdheid. Met een graad of 20 haak ik al wel af om midden op de middag te rijden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:20

Goh een maximum temperatuur heb ik niet, hangt er ook vanaf hoe ik me voel. Rond 7 uur ligt bij ons de Round Penn in de schaduw dus dan begin ik meestal de paarden te rijden. En als ik echt moet rijden al het warm is dan spuit ik eerst mijn paard nat, dat ze wat afkoeling heeft. En de training aanpassen aan de warmte natuurlijk..

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:21

doordeweeks kan ik alleen maar savonds rijden, maar met het weer zoals gister en eergister stap ik gewoon lekker paar uurtjes buiten op ons dooie gemakje, als ze wil draven doen we dat klein stukje maar voornamelijk draf

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:22

Ik rij ook niet graag met als het erg warm is.
Vanmorgen zat ik er om 9uur al op en dat was goed te doen!
Ik ga met dit weer ook zeker niet overdag rijden.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:22

ik hou ook geen tempraturen bij, maar dit soort weer, ga ik abseluut ook niet rijden...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:22

en gaan jullie dan vooral af op hoe je jezelf voelt? Of heb je een maximum voor je paard in gedachten?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:24

Pfoee, ik heb zoook echt geen zin om te rijden. Ik móet vnavond van 6 tot 7 in een binnenbak, nou we gaan het mooi rustig aan doen Tong uitsteken

nienke_92

Ligt er een beetje aan. Als het echt heel warm is ga ik gewoon 's avonds rijden dan is het meestal wel en beetje afgekoeld. Ik was vandaag wel van plan om te gaan rijden omdat Asterix afgelopen zondag voor het laatst heeft gelopen. Maar ik moet vanavond ook nog weg en ik had geen tijd om vanmorgen te gaan rijden. Dus dan zou ik midden op de middag moeten rijden en dat vind ik toch echt te warm, zowel voor mijzelf als voor Asterix. Dus vandaag heeft hij ook nog een dagje vrij. We gaan morgen wel weer aan de slag denk ik!

Up_to_Date

Ik heb niet zoiets van; oh vandaag word het 33 graden, ik ga niet rijden.
Als je vroeg genoeg gaat, is het goed te doen hoor.

Aukelizzy

Ik heb niet egt een maximumtemperatuur, maar op dagen zoals vandaag zit ik normaal gesproken om een uur of zes op mijn eerste paard en dan heb ik om negen uur / half tien al me paarden gereden ('s Morgens). Ben ik net voor de warmte klaar.

Het ligt er een beetje aan, de ene keer is het met 20 graden nog wel te doen, en de andere keer is het heel benauwd en 20 graden en dan voelt het meteen een stuk warmer. Verder pas ik de training wel aan natuurlijk, ik las meer stappauzes in en ben eerder klaar.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:25

Ik heb niet echt een maximum.

Een dag zoals vandaag moet de mijne wel lekker blijven staan.

Ik kijk verder ook naar de conditie, als hij zichzelf al rot zweet in het land ga ik sowieso niet rijden, maar al is het lekker warm maar te warm voor in de rijbak, neem ik graag een bosritje Lachen .

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:26

beantsje schreef:
en gaan jullie dan vooral af op hoe je jezelf voelt? Of heb je een maximum voor je paard in gedachten?

Ik denk altijd aan het paard...mijn paard stond vandaag al puffend in de wei. Dan moet ik er niet aan denken om haar te pakken en te rijden. Dat vind ik gewoon zielig en oneerlijk. Zelf heb ik met dit weer ook absoluut geen puf om wat te doen, maar ik denk altijd eerst aan het paard. Dat hoort ook zo vind ik.

joyy

Ik vind zo een weer als vandaag ook oneerlyk tegen over je paard, en vandaag hebben ze dus vrij! Maar ik moet mijn paarden wel trainen in warme tempratuur. Op wedstrijd is het ook warm..

Maartje1990

ach... lekker een buitenritje is toch wel te doen met je paard? extreem trainen oid zou ik nu inderdaad ook niet gaan doen! pfoew! ik zou van m'n hoeven vallen (als ik een paard zou zijn hé Haha! ) maar een rustig buitenritje is opzich wel te doen lijkt me Lachen

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:31

Ik zou vanavond om half 8 les hebben maar heb het verzet naar het weekend.
Gister rond 9 uur 's avonds was het nog warm.
Mijn paardje heeft lekker vrij vandaag!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:33

Zelf heb ik geen minimum of maximumtemperatuur in gedachten ofzo maar doe ik het puur op gevoel. Het kan soms best warm zijn maar met een lekker windje erbij hoeft niet altijd een hel te zijn om dan even rustig aan wat te rijden.

Ik vind dat als je wedstrijdsport rijdt, je zeker wel eens met deze temperaturen serieus moet rijden. alsof je dus op een wedstrijd zou zijn. Dit meer zodat jezelf en je paard ertegen kunnen als je eens een wedstrijd in deze tropische temperaturen hebt.

Ik heb even een wedstrijd zomerstop tot september en nee, met deze temperaturen rij ik dus niet. Mijn paard kan daar heel goed tegen aangezien hij al wat ouder is (18) en super bevestigd is in zijn oefeningen etc. Ik rij hem altijd maar 4 a 5 x per week; de rest heeft hij lekker rust.
Nu heb ik zondag voor het laatst gereden en vanaf morgen pak ik hem weer op omdat het dan weer wat koeler wordt.
Ik las dan speciale tutteldagen in ga ik lekker met hem wandelen en vooral genieten!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:35

met warm weer rij ik meestal 's avonds of 's ochtends. dan is het tenminste een beetje afgekoeld en kan ik 's middags lekker gaan zwemmen of wat anders gaan doen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:35

Het ligt aan hoe mijn paard is en hoe ik ben. Gisteren had ik geen zin om te rijden dus ging ik in sneakers en korte broek naar stal. Om haar wel beweging te geven heb ik lekker een uur gewandeld met haar, langs het kanaal waar een fris briesje staat Lachen

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:40

Ik zit meestal 4x per week om 9 uur op mijn paard, dan is het altijd nog best koel.
Maar vandaag vond ik het te ver gaan vééél te warm om wat te doen. Heb mijn paard even laten rennen in de longeerbak en daarna lekker gewassen en getrutteld. Morgen weer een dag Bloos

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:41

NU Clown

Ga dan of smorgens heeel vroeg (hoe heter, hoe vroeger je moet wil je de hitte ontlopen) of savonds na een uurtje of 19/20.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:51

Nee ik rijd op zo'n dag als vandaag niet.
Veelste warm om actief bezig te zijn.

Voor zo'n dier is het helemaal niet te doen om nu fanatiek bezig te gaan.

Als je wil rijden moet je het heel vroeg doen rond 9 uur .

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:54

Gister heb ik niet gereden.. toen vond ik het veel te warm.
Vandaag zou het hier nog wel wat gaan regenen en dan ga ik misschien wel rijden
Ik rij iig wel altijd 's avonds Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:57

Ik rij met warm weer eigenlijk altijd ergens na 8 uur 's avonds Ja Dan vind ik het lekker, dan is de zon uit de bak. Gisteravond ook gedaan Lachen

Ik neem ook zo vaak voor om 's morgens vroeg te rijden, maar dat werkt niet bij mij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:59

Ik kijk nooit naar de temperatuur, maar naar mijn paard. De ene keer vallen de mussen van het dak, en hij heeft zin om te sporten voor 10, is hij na de traning helemaal nat van het zweet, en neemt nog een spurt weer terug de wei in. De andere keer vind ik het heerlijk weer om te rijden, maar vind meneer het weer niet geschikt. Bijvoorbeeld te hoge luchtvochtigheid, of weet ik wat. Heeft hij zin, dan mag ie, heeft hij geen zin, dan houden we het op een rustige training, die vaak ook veel korter is. Lachen