zwart paard zwart houden in de zomer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TwistFire

zwart paard zwart houden in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:40

hallo,

heeft iemand een oplossing om mijn paard zwart te houden in de zomer.
zelfs als hij met een vliegendeken buitenloopt word hij nog rost!

ik heb wel iets gehoord over een product Black-as-knight,
maar ik vind geen paardenwinkel waar ze dit hebben.
en wij bestellen niet graag over het internet!

alle ideen zijn welkom!!
dus als jij er nog hebt!!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
michelle

Brainless

Re: zwart paard zwart houden in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:43

Het ene zwarte paard wordt sneller bruin dan de andere.
Het helpt ook al om het zweet na het rijden goed weg te spoelen met water (zweet bijt kleur uit).

Black-ass-knight heb ik geen ervaringen mee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:46

Black-ass-knight bestaat niet, het is black as night. Knipoog Heb je geen andere ruitersportzaken in de buurt of kan je ruitersportzaak het niet bestellen?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:49

Een zwart paard blijft zwart in de zomer, anders is het een donderbruin paard.
Hoe raar dit ook klinkt Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:51

Myrano schreef:
Een zwart paard blijft zwart in de zomer, anders is het een donderbruin paard.

is dat zo? en friezen dan? Knipoog

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:52

Ja, dat is zo, er bestaan ook donkerbruine friezen..
Het zijn dus zwarte friezen maar met een donkerbruine schijn..
Echte zwarte paarden, die dus in de zomer ook nog 'zwart' zijn, zie je bijna nooit, spijtig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:54

Friezen zijn wel degelijk zwart maar kunnen in de zomer bruin worden door de blekende werking van de zon en van het zweet. Zweet eraf spoelen helpt wel maar je houdt ze niet echt pikzwart. Het enige wat je er tegen kunt doen is de zonnestralen van de vacht van je paard weghouden bijvoorbeeld dmv een zomerdeken.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:54

Echt zwart bestaat niet. Zwart komt gewoon geen licht meer vanaf.
bron wikipedia:

Zwart is geen kleur zoals de andere kleuren uit het spectrum. Zwart moet eerder gezien worden als het ontbreken van licht. In het dagelijks leven en spraakgebruik wordt zwart echter wel ervaren als een kleur. Een oppervlakte, zoals zwarte kleding of zwart papier, heeft een zwarte kleur, als er geen licht wordt teruggekaatst. Al het licht wat op het voorwerp valt wordt door de pigmenten van de verf geabsorbeerd. Bij een licht uitstralend voorwerp, zoals de monitor van een computer wordt zwart verkregen door geen licht uit te stralen. De pixels van het scherm staan in dat geval uit.

Dus zogenaamd zwarte paarden kunnen dus altijd verkleuren omdat ze gewoon een heel donker kleur hebben. Welke donkere kleur dat is kan verschillen en dat zie je pas als je het met wit mengt (als verf gesproken in hetval van paarden gebeurt door het bleken met zweet). Bij paarden is het echter bruin.heel donker bruin.
Laatst bijgewerkt door karin1985 op 16-06-08 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:55

Myrano schreef:
Echte zwarte paarden, die dus in de zomer ook nog 'zwart' zijn, zie je bijna nooit, spijtig..

Genetisch zijn ze gewoon zwart, hoor. Het Friese stamboek kent maar één kleur sinds een jaar of 150 en dat is toch echt zwart.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:55

Ik had mijn paard altijd onder een (lichte) zomerdeken. Nooit geen problemen mee gehad (Fries).

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:56

Ze zeggen wel eens, je moet je zwarte paard in de zomer niet zonder deken buiten zetten, ofwel 's nachts, dit tegen het afschieten van de kleur..
Ik denk dat dit wel een beetje helpt, maar verkleuren doen ze toch als ze niet écht zwart zwart zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:58

Black ass night... Huilen van het lachen ROFL

Die van mij wordt ook altijd vaalbruin in de zomer, terwijl ze in de winter pikzwart is.
Het kan me eigenlijk niets schelen, ik vind dr even mooi Vork

Die black as night shampoo's daar geloof ik nooit zo in...heb nog nooit gezien dat het heeft geholpen bij iemand? Maar als iemand een andere ervaring heeft hoor ik het graag!

Denk dat het gewoon accepteren wordt Pling
Laatst bijgewerkt door Def op 16-06-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:58

Ook een echt echt echt zwarte bleekt uit als je hem in de zomer zonder dek en soms met wat zweet in de haren in de felle zon zet. Mits je geen dek gebruikt ontkom je er gewoon niet aan.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:59

suleilitha schreef:
Myrano schreef:

Genetisch zijn ze gewoon zwart, hoor. Het Friese stamboek kent maar één kleur sinds een jaar of 150 en dat is toch echt zwart.

Ik bedoelde hier dus niet mee dat er donkerbruine friezen zijn, maar zwarte friezen met een donkerbruine schijn. Knipoog

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:01

suleilitha schreef:
Ook een echt echt echt zwarte bleekt uit als je hem in de zomer zonder dek en soms met wat zweet in de haren in de felle zon zet. Mits je geen dek gebruikt ontkom je er gewoon niet aan.

Daar ben ik het niet mee eens.
een echt zwart paard blijft zwart ook in de volle zon.
Ze hebben niet die bruine schijn maar meer die diepzwarte, blauwe schijn. Cool

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:03

Oh ja en die shampoo's helpen echt niet. Kosten kapitalen en ik heb er echt geen resultaat mee gehad.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:09

Heb een merens gehad, zwart in de winter en zwart/donkerbruine schijn in de zomer.
Als hij naar buiten ging had hij altijd een zomerexeemdeken op.
Of dus s nachts buiten zetten en overdag binnen, helpt ook wel een beetje.
Die shampoo's daar geloof ik ook niet zo in..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:11

Een zwat paard verkleurt wel eens. Dat heeft niks te maken met of ze nou echt zwart zijn of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:12

Myrano schreef:
suleilitha schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.
een echt zwart paard blijft zwart ook in de volle zon.
Ze hebben niet die bruine schijn maar meer die diepzwarte, blauwe schijn. Cool

Zwart is zwart maar je spreekt niet van echt zwart en niet echt zwart, het is zwart of een andere kleur.
Het is wel zo dat je verschillende types zwart hebt, en bij Friezen komen de gitzwarte en de koolzwarte eigenlijk alleen maar voor.
Een gitzwarte heeft een soort metaal glans, een koolzwarte heeft eigenlijk geen glans en lijkt daardoor ook eerder bruin. Een donkerbruine of zwartbruine onderscheidt zich van een echte zwarte, door een bruine tint op de neus en aan de flanken. Dit komt bij friezen dus niet voor, dus een Fries is ten alle tijde zwart, of hij nou in de zomer wat bruin oplicht of niet.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:08

Je hebt zomerzwart en gitzwart bij paarden. Zomerzwart verkleurt in de zomer richting heeeeel donkerbruin en gitzwart heeft een blauwige glans en blijft ook in de zomer gewoon zwart van kleur. Beide paarden zijn dus écht zwart, maar met een andere uitwerking. Gitzwart komt veel minder vaak voor dan zomerzwart, vandaar dat je heel vaak 'verkleurde' zwarte paarden ziet in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:11

Ah ja, zomerzwart was ook nog een mogelijkheid!! Ik kon alleen de varianten koolzwart en gitzwart herinneren.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:17

Black-as-Night is peperduur en het werkt echt niet; je kunt het bestellen bij www.jordenshippo.nl
maar maak je geen illusies Haha!

Mijn "dropje" is in de zomer een donkerbruin "dropje" op haar lijf, maar zo gauw ze aan het verharen gaat in 't najaar is ze binnen no-time weer een "zwart-dropje"

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:12

suleilitha schreef:
Zwart is zwart maar je spreekt niet van echt zwart en niet echt zwart, het is zwart of een andere kleur.
Het is wel zo dat je verschillende types zwart hebt, en bij Friezen komen de gitzwarte en de koolzwarte eigenlijk alleen maar voor.
Een gitzwarte heeft een soort metaal glans, een koolzwarte heeft eigenlijk geen glans en lijkt daardoor ook eerder bruin. Een donkerbruine of zwartbruine onderscheidt zich van een echte zwarte, door een bruine tint op de neus en aan de flanken. Dit komt bij friezen dus niet voor, dus een Fries is ten alle tijde zwart, of hij nou in de zomer wat bruin oplicht of niet.

Ik zeg, als hij in de zomer 'donkerbruin' wordt, is hij niet écht zwart, dus wat jij bedoelt met een koolzwarte. Dus in het geval van de TS, ze heeft een koolzwarte (in de zomer donkerbruin) en daarmee bedoelde ik dus dat je hem niet zwart kan houden, tenzij je een écht zwart paard hebt, een gitzwarte, met die mooie felle glans en diepblauwe schijn.
Een zwart/donkerbruine: En of dit niet bij friezen voor komt? Kijk dan maar eens bij Friezen te koop op eender welke paardenverkoopsite, daar staan meer foto's op van zwart/donkerbruine friezen mét donkerbruine schijn aan de flanken en neus, (in de zomer) dan de mooie gitzwarte, die toch in de minderheid zijn jammer maar helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:14

Het gaat om je benaming Myrano, die is namelijk fout, je spreekt bij een Fries echt nooit van een bruine. Er zit wel degelijk een verschil tussen een Fries die "zomerbruin" is en een paard wat echt zwart/bruin is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:16

Er is verschil tussen zomerzwart (dwz bruinzwart) en zwartbruin (wat een donkere variant van bruin is).

De zomerzwarte is in de winter en het voorjaar echt zwart maar wordt in de loop van de zomer lichter.
De zwartbruine is in de zomer juist donkerder dan in de winter.

Daarbij heeft een zwartbruine een bruine snoet en een zomerzwarte juist een zwarte snoet.